En osaa keittää al denteä pastaa :(
NO siinä se sitten tulikin, keitän aina ylikypsää pastaa, ja niin teki oma äitinikin...
Osaisko joku neuvoa
?
Kommentit (14)
ja noudata sitä minuutilleen.
Ja käytä oikeaa durum-vehnästä tehtyä pastaa, rakettispagetista et saa al denteä millään.
Katso paketista aika ja kokeile rakennetta hieman aikaisemmin. Mikä siinä on vaikeaa?
Opin tämän eilisestä Masterchefistä :-)
Ei tule "vetistä".
aldente tai mössöksi keitetty, ei minusta mikään mestarikokki ruoka.
hyvälaatuista pastaa, esim Barilla on spageteista mun suosikki. Laitat pastan kiehuvaan, runsaasti suolattuun veteen. Maistelet välillä. Heti kun on al dente valutat ja huuhtaiset.
Tässä ohjeet:
Katso pastan keittoaika pussin kyljestä. Kun vesi kiehuu, lisää pasta kattilaan ja aloita ajanotto heti. Lyhennä keittoaikaa pussin ohjeesta 1 minuutilla. Eli jos keittoaika on 11-12 minuuttia, keitä vain 10 minuuttia. Kun aika on kulunut, kaada vesi pois kattilasta heti. Tai kaada pasta siivilään ja sitten takaisin kattilaan.
ja kiehuvaan lisääminen on yksi tapa. Toinen on, että kokeilee pehmeyttä. Jos pasta tuntuu al denteltä sen vielä kiehuessa, olet jo keittänyt liian pitkään, koska se jatkaa pehmenemistä vielä siivilänkin jälkeen. Sen pitää olla kovempaa keitettäessä.
Ei ole tullut mieleenkään, ettäjoku ei osais keittää spagettia tai makaroonia, mutta näköjään on muitakin keittiöiden ihmelapsia :)
entä osaatko keittää perunoita?
Kuka yleensä haluaa osata keittää makaronia! aldente tai mössöksi keitetty, ei minusta mikään mestarikokki ruoka.
Rakastan pastaruokia! En ollut pitkään aikaan saanut tomaattikastiketta ja pastaa, ja viime viikolla siihen tuli oikein himo! En tiedä siitä mestarikokkiudesta, mutta helkkarin hyvää se oli.
Jos spagetti pysyy seinässä, on se kypsää al dente.
Jos spagetti pysyy seinässä, on se kypsää al dente.
se ei ole silloin al dente, vaan paljon kypsempää.
Minä itse teen niin, että seuraan pastan ulkonäköä. Kun se on muuttunut kypsänväriseksi ja notkeaksi, otan heti pois. Yleensä jää kyllä keittoajasta enmmän kuin minuutti pois. Ehkä 3-2 min?
keiton heti kun on sopivaa.
Eikä al dente spagettipätkä s aa tarttua seinään, kun sen siihen paiskaa.