Miksi opet eivät valvo mitä lapset lainaavat kirjastosta??
Itse olen aika tarkka mitä lainaavat, mutta koulun kanssa kun käyvät kirjastossa niin lainaavat mitä tahansa. Koulussa pitää olla kirjastokortti että saa sitten lainata. Mutta miksi ihmeessä opettaja tai edes kirjaston tädit eivät valvo yhtään?
Kommentit (79)
sinä vanhempana olet allekirjoittanut lapsesi kirjastokorttihakemuksen ja lainaus tapahtuu sinun vastuullasi. Ei opettajan vastuulla. Tuskinpa se opettaja nyt koko kirjastoauton sisältöä tuntee;)! Ole vanhempi ja kerro jo etukäteen kotona millaisia kirjoja lapsesi toivotaan lainaavan....
Ymmärrän toki, että lasten median käyttöä, kirjat mukaanlukien, pitää seurata. Mutta mitä vahingollista kirjastosta löytyy?
Toki siellä on aika rankkojajakin kirjoja, mutta oletkohan nyt hieman kontrollifriikki?
Minkä ikäiset lapset sinulla on? Voivatko he joskus käydä siellä kirjastossa ihan yksinkin?
on sovittu että kouluaikana lainaavat opettajan kortilla kirjat kouluun, joita säilyttävät luokan hyllyssä. Opettaja valvoo lainauksia.
Opettaja kannattaa pyytää kirjastonhoitajalta ohjausaika lapsille eli k-hoitaja neuvoo mistä löytyy mitäkin kirjoja, missä selkokieliset, miten hakea tiettyä kirjaa.
Itse en halua lapseni lainaavan dvd yms. epäasiallista kirjallisuutta ilman valvontaa.
Mutta miksi ihmeessä opettaja tai edes kirjaston tädit eivät valvo yhtään?
Ei se ole tosiaankaan opettajan tai varsinkaan kirjaston henkilökunnan vastuulla mitä lapsesi lainaavat. Ei meillä sensuroida kenenkään lainauksia.
t. kirjatotäti
valvon mitä lapsi lainaa. Mutta jos lainaa koulun kanssa kirjastossa käydessä ja kirjat on pulpetissa niin en oikein pysty valvomaan sitä. En ole mikään kontrollifriikki mutta en halua lapseni lukevan sellaista kirjaa joka on tarkoitettu 5 vuotta vanhemmille. AP
ottaa kirjastokortti pois koulukäytöstä. Se lainaus koulussakin on SINUN vastuullasi, halusit tai et. Ei opettaja voi vahtia jokaisen oppilaan lainauksia....HALOOOOOOOO!!!
8v:n lainata ihan mitä vaan. Kirjastokortin on oltava koulussa ja lukemista pitää lainata pulpettiin aina. Kirjat ovat koulussa. Kuulen sitten jälkeenpäin että on lukenut sellaisen ja sellaisen kirjan. Ihmettelen kyllä minkölainen aikuinen on sellainen opettaja tai kirjastontäti joka ei välitä tästä asiasta.
en halua lapseni lukevan sellaista kirjaa joka on tarkoitettu 5 vuotta vanhemmille. AP
kirjoissa ei ole ikärajoja. Olet varmaan enemmänkin dvd-ihmisiä kun et sitä tiedä.
Monissa kirjoissa lukijoiden ikähaitari voi olla aika laaja, joten on vaikea nyt äkkiseltään keksiä, mikä kirja on kirvoittanut tällaisen kannanoton sinulta.
t. kirjastossa käytännössä kasvanut (äiti siellä töissä)ja kaikkea lukenut kirjailija
syntyisi jos kirjastontäti kieltäisi Nico-Petteriäs lainaamasta jotain kirjaa. Kanna sinä vastuusi omista lapsistas.
Mitä sinä muiden tekemisiä keuhkoat. Jos lapsesi on kouluso, voit jo hänen kanssaan keskustella teidän kodille sopivasta lukemisesta. Älä nyt lastasi taas tämänkin jutun ulkopuolelle ulkoista. Tyypillinen vanhempi, jonka mielestä aina kaikissa muissa tahoissa vika....
Ei 8v osaa itse arvioida kirjoista mikä on hänen ikäiselle sopivaa luettavaa ja mikä ei. Ei 8v: tarvitsisi vielä lukea mitään yli 15:lle tarkoitettuja kirjoja.
Mene ja ota ne nappulat jotka jäi aamulla ottamatta..
Minkäikäinen lapsi on?
Olisi kiva tietää faktat ennen kuin tähän voi kommentoida yhtään mitään!
Itse olen aika tarkka mitä lainaavat, mutta koulun kanssa kun käyvät kirjastossa niin lainaavat mitä tahansa. Koulussa pitää olla kirjastokortti että saa sitten lainata. Mutta miksi ihmeessä opettaja tai edes kirjaston tädit eivät valvo yhtään?
on ilmeisen heikkolahjainen? Äitiinsä tullut?
Kyllä täällä asuva 8-vuotias osaa itse valita sopivaa luettavaa ja ymmärtää kirjoissa eroja. Ei mitään ongelmia asian kanssa.
T: 14
jos lukutaito on niin hyvä, että lastenkirjoissa ei löydy haastetta, niin siitä vaan vaativimpiin kirjoihin.
Kyllä meidän lapset 8-vuotiaana osasivat jo itse valita kirjoja, joista olivat kiinnostuneita. Eikä äkkiseltään tule mieleen mitään, mitä tuon ikäisenä ei saisi lukea, lukuunottamatta ehkä ihan verisimpiä ja väkivaltaisimpia teoksia.
jos lukutaito on niin hyvä, että lastenkirjoissa ei löydy haastetta, niin siitä vaan vaativimpiin kirjoihin.
Kyllä meidän lapset 8-vuotiaana osasivat jo itse valita kirjoja, joista olivat kiinnostuneita. Eikä äkkiseltään tule mieleen mitään, mitä tuon ikäisenä ei saisi lukea, lukuunottamatta ehkä ihan verisimpiä ja väkivaltaisimpia teoksia.
En ole koskaan kuullut, että joku rajoittaisi, mitä lapsi saa/ei saa lukea. Itse sain lapsena lukea mitä halusin. 10-vuotiaana siirryin aikuisten fantasiakirjoihin kun lasten ja nuorten puolen kirjat oli jo kahlattu läpi ja ne tuntuivat muutoinkin liian yksinkertaisilta juonellisesti. Olivat myös liian lyhyitä minun makuuni. Kyllä joskus taisin aloittaa jonkun aika verisen kirjan mutta se jäi kesken kun ei ollut minun makuuni.
Tuolloin taisin myös lukea esim. Sinuhe Egyptiläisen ja muita vastaavia kirjoja.
kun olin erehtynyt lainaamaan hänen yli 10-vuotiaalle pojalle XL5:n levyn. Olisi ollut kuulemma minun velvollisuuteni kieltäytyä lainaamasta tuollaista materiaalia. Asteli poikansa kanssa kirjastoon ja vaati tätä näyttämään sen tädin joka moisen levyn oli luovuttanut. Kylläpä poikaa hävetti, minua ensiksi hämmästytti ja jälkeenpäin nauratti.
ex-kirjastotäti
vaikka (oletettavasti) tynnyrisssä elänyt lapsesi lukisikin "vanhemmille tarkoitettuja kirjoja.
Oma tyttöni on aina lukenut kirjoja laidasta laitaan ja myös "isompien kirjoa". Jopa aikuisille tarkoitettuja. Eikä ole kyllä siitä mitenkään vahingoittunut, päinvastoin. Äidinkieli on 10 ja on hyvin sanavalmis ja fiksu tyttö.
ne sun kakarat lainasivat?