Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsyneet äidit ja muut naiset, tarkistakaa itseltänne ja lapsiltanne veriarvot. Ne selittää monet oireet ja vaivat.

Vierailija
14.11.2024 |

Väsymys ei kuulu äitiyteen, ei naiseuteen eikä lastenkaan kuulu olla liian väsyneitä, ylivilkkaita ja huonoja nukkumaan.

Vaikka lääkärit väittää että on ihan huuhaata että joku vitamiininpuutos aiheuttaisi jotain, kun on viitteissä.

Muistakaa, että se, että joku arvo on viiteissä, ei tarkoita samaa kuin että arvo olisi ihan hyvä tai varsinkaan oikeasti hyvä ja riittävä just sulle.

Mitkä sitten on hyvät arvot?

Ferritiini ainakin yli sata, joillailn oireet pysyy poissa vain jos arvo on vähintään 150, se on yksilöllistä. Ferritiinin mittauksen yhteydessä pitää ottaa myös crp eli tulehduarvo, koska jos tulehdusarvo on koholla, se vääristää ferritiinin tuloksen reilustikin ylöspäin.

Hemoglobiini pitää olla yli 120 reilustikin, normaali on siinä 140 tienoilla, mutta se voi olla korkea senkin takia että rautavarasto, eli ferritiini on alhainen, koska elimistö suojaa hapen kuljetusta käyttämällä kaiken saamansa raudan nimenomaan siihen ensin. Raudalla on elimistössä 200 eri tehtävää, ja ne muutkin on tärkeitä vaikka hapenkuljetus on tärkein.

B12 vitamiini pitäisi olla 128 että se on hyvä, viitteen alalukema on nykyään 35, vielä 2019 se oli 50. En tiedä miksi laskivat viitteen alinta lukemaa, vaikka alle 70 on syytä epäillä puutosta. B12 puute saa vaikka ja mitä oireita aikaan, ja voi aiheuttaa anemian, siis alhaisen hb:n, vaikka rautavarasto olisi täynnä. 

Folaatti, jonka viitteen alaraja on 6 tai 7, pitäisi olla 35. Se on kuten B12 vitamiinikin yhteydessä raudan imeytymiseen, ja sen takia yleistä jos on raudanpuute. Mutta vaikka raudanpuutetta ei olisi, folaatinpuutekin tekee tuhoja.

D-vitamiini. Elintärkeä vitamiini tai periaatteessa se on kuin hormoni. Sen vähyys saa elimistön tuottamaan kolesterolia. D-vitamiini on se joka käytännössä sammuttaa tulehdukset, eli vaikuttaa valkosoluihin jne. Meillä viitteen alaraja on 50, mutta aurinkoisten maiden ihmisillä on yleensä 150, joten se on varmasti meillekin suositeltavaa tavoitella. Miksi meidän täällä missä on pimeää vähintään puolet vuodesta, pitäisi sinnitellä pienemmällä Deellä? Tupakointi ja ylipaino kuluttaa normaalia enemmän deetä. Ylipäätään pimeyden takia kaikkien suomalaisten pitäisi syödä deetä purkista vähintäänkin talven ajan, ja enemmän kuin suositeltu olematon määrä. 100 tai 150 on ihan ok ottaa päivittäin. Mitään pahaa siitä ei seuraa, päinvastoin.

Vaikka kuka tulee nyt sanomaan, että mun kertomus on huuhtaata, jos on jotain oireita jotka ei selity millään tavanomaisella, mittauttakaa arvonne. Jos ne ei ole oikeasti hyvät, eli aika kaukana alimmasta viiterajasta, hoitakaa itseänne vaikka lääkäri sanoisi mitä. Ja vaihtakaa lääkäriä tarpeen vaatiessa, kyllä niitä on hyviäkin olemassa.

Se on huuhaata, että lapsi saa kohdussa äidiltään kaiken tarvittavan. Ei saa jos äidillä ei ole.

Ihmiset saa kaiken tarvitsemansa normaalista ruuasta kun syö suositusten mukaan on huuhaata. Kuka syö suositusten mukaan nykyään? Ei juuri kukaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet väsynyt? Keskittykää ongelmiinne, veeoarvojen tarkastus ei poista ongelmianne. 

Vierailija
2/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys kuuluu kuvioon jos on väsyttäviä tekijöitä. Tie onneen ei käy nappikaupan kautta edelleenkään. Tehkää niitä töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet väsynyt? Keskittykää ongelmiinne, veeoarvojen tarkastus ei poista ongelmianne. 

Ne huonot veriarvot näyttävät missä vika on, ja sitten tietää miten sen voi korjata. Yllättävän usein väsymys ja masennuskin johtuu hivenaineiden ja vitamiinien puutoksesta.

Luullaan että se syypää on lapset, sää, vuodenaika, työ, kotityöt, puoliso, vanhemmat, joku sairaus... mutta totuus voi olla huomattavasti yksinkertaisempi. Mutta tottakai pitää ensin mitata ja tarkistaa asia.

Vierailija
4/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys kuuluu kuvioon jos on väsyttäviä tekijöitä. Tie onneen ei käy nappikaupan kautta edelleenkään. Tehkää niitä töitä.

Yleisin väsyttävä tekijä on se, ettei elimistö toimi kunnolla ja hyvin. Ja siihen on johtanut usein se, että elimistölle ei ole annettu tarpeeksi sen tarvitsemia aineita. Ja niitä pitää saada lisää, ihan sama onko nappeina, ruiskeina vai minä, mutta saatava on. Ei autokaan ilman bensaa kulje.

Vierailija
5/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut ferritiini vuosikausia alle 20. Työterveydessä on pariin otteeseen käskettiin  syömään rautatabletteja, mutta ei se tuosta ole noussut, eikä terveydentila kohentunut.

Vierailija
6/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä allekirjoitan tämän täysin. Ne viitearvojen sisään menevät arvot ei todellakaan tarkoita että arvot olisi ok. 

Itse kärsin tiemättäni aivan liian kauan raudanpuutteesta ja todellakin sillä oli hitonmoinen merkitys jaksamiseen. Sitä mielellään kyllä vähätellään ja etsitään ennemin syitä korvien välistä kun tsekattaisi ne arvot. 

Vierailija
7/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen monesti miettinyt, miten pikkulapsiaika olisi mennyt jaksamiseni kannalta toisin, jos olisin mittauttanut ferritiinin aiemmin. Kuopuksen ollessa jo kouluikäinen hakeuduin lääkäriin jatkuvan väsymyksen vuoksi. Sitä ennen olin ajatellut, että väsymys helpottaa, kun lapset kasvaa, mutta niin ei käynyt. Lääkärille jutellessa vielä mietin, että onpa noloa, jos kaikki onkin fyysisesti ok ja valitan vain turhaan. Noh, verikoe paljasti, että ferritiiniarvo oli 5 hemoglobiinin ollessa 130. Siitä sitten olo alkoi kummasti kohentua rautalisällä. Turhaan olin ollut vuositolkulla nuutunut. Toimintakykyinen, mutta pää sumussa.

Vierailija
8/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla. Häpeällisen huonot elämäntavat monta vuotta niin en halua edes ajatella, kuinka rumat on arvot.

Vierailija
9/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut ferritiini vuosikausia alle 20. Työterveydessä on pariin otteeseen käskettiin  syömään rautatabletteja, mutta ei se tuosta ole noussut, eikä terveydentila kohentunut.

Joo, rauta imeytyy huonosti, sekä pillereistä että ruuasta. Siksi vaikka söisi isolla annostuksella pillereitä, rautavaraston täyttyminen voi kestää kuukausia, jopa pari vuotta.

Sen takia olisi hyvä saada rautainfuusio ja tarkistaa myös b12 ja folaatti, koska ilman niitä rauta ei tahdo imeytyä sitäkään vähää.

Vierailija
10/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä allekirjoitan tämän täysin. Ne viitearvojen sisään menevät arvot ei todellakaan tarkoita että arvot olisi ok. 

Itse kärsin tiemättäni aivan liian kauan raudanpuutteesta ja todellakin sillä oli hitonmoinen merkitys jaksamiseen. Sitä mielellään kyllä vähätellään ja etsitään ennemin syitä korvien välistä kun tsekattaisi ne arvot. 

Jep. Minulla on ollut tiedossa neljä vuotta b12 puute, ja nyt kun kunto romahti, romahti siis kymmenet veriarvot mm. hb 79, vaikka olin saanut hiljattain rautainfuusion. On tutkittu kaikki mahdollinen, eikä muuta syytä ole löydetty järkkyihin arvoihin kuin se, että mulla ihan oikeasti on järjetön puutos vielä b12 ja folaatista. Kun vihdoin sain b12 ruiskeet, niin kappas vaan hb alkoi nousta, samoin muut arvot alkoi palautua kohti viitteitä. Maaliskuussa pyysin lääkäriltä b12 ruiskeita, kun arvo oli 41, se oli kuulemma liian hyvä, koska raja on laskettu 35:een. Heinäkuussa pyysin gastron ylilääkäriltä. Ei kirjoittanut. Elo-syyskuussa pyysin Mehiläisen työterveyslääkäriltä, sanoi ettei kuulu sopimukseen sellaiset.

Ja mitä se lääkäriltä vaati loppujen lopuksi? Reseptin. Minä hain apteekista ampullit, kolme kappaletta maksoi hiukan yli 7€, apteekissa hoitaja pistää 5€/kerta. Itse maksan nekin. Ei tule muuta kulua sairaalalle kuin se helvetin reseptin kirjoittaminen, eikä tarvitse mun siellä enää hypäätä eri poliklinikoilla tutkittavana ja verikokeissa. Olisi mahtavaa ensimmäistä kertaa elämässään kokea miltä tuntuu kun on kaikki veriarvot hyvät ja riittävät.

ap

Vierailija
11/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen monesti miettinyt, miten pikkulapsiaika olisi mennyt jaksamiseni kannalta toisin, jos olisin mittauttanut ferritiinin aiemmin. Kuopuksen ollessa jo kouluikäinen hakeuduin lääkäriin jatkuvan väsymyksen vuoksi. Sitä ennen olin ajatellut, että väsymys helpottaa, kun lapset kasvaa, mutta niin ei käynyt. Lääkärille jutellessa vielä mietin, että onpa noloa, jos kaikki onkin fyysisesti ok ja valitan vain turhaan. Noh, verikoe paljasti, että ferritiiniarvo oli 5 hemoglobiinin ollessa 130. Siitä sitten olo alkoi kummasti kohentua rautalisällä. Turhaan olin ollut vuositolkulla nuutunut. Toimintakykyinen, mutta pää sumussa.

Niinpä. Mun kaksoset on jo 15v mutta vieläkään en ole toipunut heidän synnyttämisestään. Siinä tehtiin iso leikkaus ja lähti litra verta, eikä kukaan vinkannut että ehkä kannattaisi tehdä jotain kun menettää niin paljon verta. Itse asiassa sitä verenmenetystä ei edes kerrottu, enkä hoksannut silloin kysyä. Nyt tilasin sitten paperit joista se ilmeni. Ja kolme vuotta ennen sitä oli ferritiini ollut 36.

Vierailija
12/13 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla. Häpeällisen huonot elämäntavat monta vuotta niin en halua edes ajatella, kuinka rumat on arvot.

No nimenomaan sen takia sun pitäisi selvittää mikä tilanne on. Puutokset tekee vaurioita sun elimistöön, osa on jopa pysyviä.

Vierailija
13/13 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla niin, ettei Suomessa 2024 ymmärretä enää vitamiinien tärkeydestä mitään? Ulkomailla kyllä ymmärretään, ja Suomessakin ennen, Arvo Ylppö ohjeisti syömään vitamiineja ja rautaa. Nyt ei enää välitetä. Onko isot lääketehtaat niin aivopesseet lääkärit, että lääkärit uskoo vaan lääkkeisiin ja että vitamiinit on huuhaata. Eikö lääkärit osaa enää ajatella omilla aivoillaan ja ottaa asioista selvää? Alakoululaisetkin tietävät että vitamiinit on ihmiselle tärkeitä, mutta lääkärikoulussa ei enää kukaan sitä muista.

Esim. Belgiassa on vitamiinit ihan lääkkeiden rinnalla, lääkärit määrää vitamiineja ennen lääkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi