Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opet eivät valvo mitä lapset lainaavat kirjastosta??

Vierailija
13.02.2012 |

Itse olen aika tarkka mitä lainaavat, mutta koulun kanssa kun käyvät kirjastossa niin lainaavat mitä tahansa. Koulussa pitää olla kirjastokortti että saa sitten lainata. Mutta miksi ihmeessä opettaja tai edes kirjaston tädit eivät valvo yhtään?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kieltäytynyt sensuroimasta lasten lainauksia.

Joten ope ei voi kuin yrittää puhua, koska henkilökunta lainaa.

Vierailija
62/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, ettei omaa lukemistani koskaan rajoitettu millään tavalla. Oli mahtavaa tutustua sellaiseen viihteeseen, joka ei aliarvioinut käsityskykyäni. Luinkin varsin nuorena kirjallisuutta jo laidasta laitaan.

Jos minulle olisi omia lapsia siunaantunut, en varmasti rajoittaisi heidän lainailujaan millään tavalla vaan olisin innoissani siitä että heitä kirjat yleensä kiinnostavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä käsitystä voisi levittää laajemminkin, voisivat kersat vaikka vahingossa sivistyäkin. Sitä odotellessa.

Vierailija
64/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja poistaa jonosta ne väärät valinnat - oikeaoppista kirjallisuuskasvatusta parhaimmillaan.

Ja suoraan sanoen en menisi korjailemaan sen heikon lukutaidon omaavan valintoja vaan antaisin hänen lainata sen tiiliskiven paksuisen romaanin ja vinkkaisin lisäksi jotain helppolukuista kivaa luettavaa(Kapteeni Kalsarit ovat todella motivoivia ja saavat heikommatkin lukijat innostumaan).

Mielestäni olisi äärimmäisen epäammattimaista puuttua varsinkin heikon lukijan valintoihin, lapset eivät ole tyhmiä ja se heikko lukija varmasti ymmärtäisi miksi hänen ei ole suotavaa lainata kyseistä kirjaa (en ole tarpeeksi hyvä). Jos taas opettaja ei puuttuisi siihen, mutta kannustaisi lisäksi ja vinkkaisi jostain kivasta kirjasta niin sen heikon lukijan käsitys omasta lukemisesta olisi aivan toinen (ope uskoo ja luottaa).

Vierailija
65/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä vinkkinä: jos kirjastokäynnin säännöt ovat oppilaille selviä _ennen_ kirjastokäyntiä, ei mitään alkuvalvontaa edes tarvitse tehdä. Kukin toki toimii tavallaan :)

Itse en edes vie alkuopetuksen oppilaita osastolle, jossa on tiiliskiven paksuisia kuvattomia sotahistorian opuksia.. Työtä helpottaa huomattavasti se, että rajaa lainaukset sille lastenosastolle (vink vink).

Oppilaani ovat aina lasten osastolla. Emme käy muilla osastoilla, mutta lasten osaston vieressä on joskus pöytä, johon on kerätty milloin mitäkin kirjoja. 7-vuotias saattaa unohtaa sovitut säännöt, vaikka niistä on joka kerta etukäteen muistutettu! Silloin ohjaan ja opastan. Haluaisinpa nähdä sen koulun ja luokan jossa kertaalleen puhutut asiat ovat lapsille aina selvät koko lukuvuoden aikana!

Miksi sinulle on niin tärkeää yrittää löytää tavastani toimia jotakin väärää? Minua harmitti sinun tekstissäsi vain se, että puhut kyttäyksestä tai kyyläyksestä, ei tapasi toimia.

No, vaikka et sitä ehkä myönnä, olet näköjään sen verran noteerannut omaa karskia sanavalintaasi, että se oli jo siirtynyt lainausmerkkeihin ja samalla huomasit, että sana kyylätä oli VÄÄRÄ sanavalinta tässä yhteydessä!

Vierailija
66/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä vinkkinä: jos kirjastokäynnin säännöt ovat oppilaille selviä _ennen_ kirjastokäyntiä, ei mitään alkuvalvontaa edes tarvitse tehdä. Kukin toki toimii tavallaan :)

Itse en edes vie alkuopetuksen oppilaita osastolle, jossa on tiiliskiven paksuisia kuvattomia sotahistorian opuksia.. Työtä helpottaa huomattavasti se, että rajaa lainaukset sille lastenosastolle (vink vink).

Oppilaani ovat aina lasten osastolla. Emme käy muilla osastoilla, mutta lasten osaston vieressä on joskus pöytä, johon on kerätty milloin mitäkin kirjoja. 7-vuotias saattaa unohtaa sovitut säännöt, vaikka niistä on joka kerta etukäteen muistutettu! Silloin ohjaan ja opastan. Haluaisinpa nähdä sen koulun ja luokan jossa kertaalleen puhutut asiat ovat lapsille aina selvät koko lukuvuoden aikana!

Miksi sinulle on niin tärkeää yrittää löytää tavastani toimia jotakin väärää? Minua harmitti sinun tekstissäsi vain se, että puhut kyttäyksestä tai kyyläyksestä, ei tapasi toimia.

No, vaikka et sitä ehkä myönnä, olet näköjään sen verran noteerannut omaa karskia sanavalintaasi, että se oli jo siirtynyt lainausmerkkeihin ja samalla huomasit, että sana kyylätä oli VÄÄRÄ sanavalinta tässä yhteydessä!

kuten jo aiemmin kirjoitinkin, jokainen toimii tavallaan. Itseäni hieman ihmetyttää tapasi tulkita ja "lukea yli" - luonnollisesti kirjastokäynnin sääntöjä muistutellaan mieliin ennen jokaista kirjastokäyntiä, en missään vaiheessa kirjoittanut, että kerran lukuvuoden alussa riittäisi, vaikka tällaisen tulkinnan tekstistäni ilmeisesti teitkin.

Pidän todellakin liiallista vahtimista kyyläyksenä, johon monet (luokan)opettajat ovat taipuvaisia. Miksi ihmeessä otat tämän näin henkilökohtaisesti ja tunnut jopa loukkaantuvan asiasta? En yritä etsiä tavastasi väärää (no juu, en kyllä ikinä "tyrmäisi" heikon lukijan valintaa vaan opastaisin lainaamaan lisäksi jonkun muun), mutta yritän kertoa, että kenties on muitakin tapoja toimia. Itsehän sinä kritisoit minun tapaani toimia :)

Olen toiminut niin pitkään opena (viimeiset 15 vuotta luokanopena, sitä ennen vuosia aineenopena), että tiettyjä juttuja (kuten mm. sitä, että alkuopetuksen oppilaiden kanssa toimitaan toisin kuin miten toimitaan vitosten tai kutosten kanssa) pidän itsestäänselvyyksinä enkä näin ollen niitä tule edes maininneeksi.

Vierailija
67/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota en toivoisi alakoululaiseni lukevan, tai erotica.

Vierailija
68/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on tämä:

SINÄ käytit sanaa kyyläys tavastani ohjata oppilaita kirjastossa! Sitä en purematta niele kasvatuksen ammattilaiselta, joka peräänkuuluttaa avarakatseisuutta kirjastokäynneissä. Mielestäni se on huonoa, epäammatillista käytöstä! Vai onko se sinun mielestäsi hyvä sananvalinta toisen erilaiselle toimintatavalle?

SINÄ sanoit, että mitään alkuvalvontaa ei tarvitse tehdä, kun säännöt ovat selvät. Säännöt ovat luokallani selvät, mutta siltikin niistä joutuu muistuttamaan (= valvomaan ja opastamaan), kuten kaikissa muissakin tilanteissa koulupäivän aikana. Selvästi epäilit, että annan lasten kulkea kirjstossa muilla osastoilla. En anna! Etkö selvästi yrittänyt ohjeistaa minua VINK, VINK-kommenteillasi???

Missä kohdin olen kritisoinut SINUN tapaasi toimia kirjastossa? Ota suora lainaus tekstistäni, jos pystyt! Kritisoin vain huonoa, suorastaan solvaavaa sanavalintaasi. Tapaasi toimia en ole kritisoinut?

Käsittämätöntä, jos olet näin sokea oman tekstisi suhteen!

Ja mitä tulee tiiliskiviromaanin, vaihdatutan sen heikolta lukijalta samoin perustein, kuin sen, etten anna pluslaskujen kanssa taaplaavan ekaluokkalaisen lapsen ryhtä laskemaan vapaavalintaisina tehtävinä prosenttilaskuja netistä, kun ne "näyttää kivalta". Ja näissä valinnoissa todellakin ajattelen lapsen parasta ja hänen itsetuntonsa vahvistamista ohjaamalla hänet oman taitotason mukaisiin tehtäviin.

Opettajana ja vanhempana ei voi antaa lasten valita aina niitä kivoja juttuja, vaan pitää uskaltaa olla aikuinen ja nähdä asia sitä lapsen kuvittelemaa mielihyvää kauemmas!

Vierailija
69/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut hei ope, jospa se huono lukija on vain todella todella kiinnostunut sotahistoriasta?

Vierailija
70/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut hei ope, jospa se huono lukija on vain todella todella kiinnostunut sotahistoriasta?

Sanon hänelle, että jos kirja sinua kovasti kiinostaa, voit tulla lainaamaan sen vanhempiesi kanssa ja tutkia sitä mielenkiinnolla kotona. Vanhemmat varmasti mielihyvin lukevat kirjaa lapselle, koska lapsen oma lukutaito ei riitsen tulkitsemiseen riitä.

Vierailija
71/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon hänelle, että jos kirja sinua kovasti kiinostaa, voit tulla lainaamaan sen vanhempiesi kanssa ja tutkia sitä mielenkiinnolla kotona. Vanhemmat varmasti mielihyvin lukevat kirjaa lapselle, koska lapsen oma lukutaito ei riitsen tulkitsemiseen riitä.

Mutta kiitos silti vastauksesta. Luulisi, että jos jotakuta kovasti kiinnostaa jokin aihealue, niin tekstiä tavaisi mielellään vaikka vähän hitaammin. Mutta minä nyt en opetussuunnitelmista mitään tiedäkään, ei mun kouluaikana ollut edes mitään "pulpettikirjoja" ketsitty :)

Vierailija
72/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti olet kova jankkaamaan.. en kuitenkaan jaksa vääntää sanomaani uudestaan rautalangasta. Jos et jotain ymmärtänyt niin lue tekstini uudestaan.

Ja kyllä, pidän kyyläyksenä sitä jos opettaja valvoo jokaisen oppilaan lainattavat jo heti alkuun. Ammattitaitooni eivät vaikuta ne sanavalinnat, mitä käytän vapaamuotoisesti varsin heppoisella keskustelupalstalla.

Alkuvalvonnalla tarkoitin nimenomaan kirjavalintojen valvomista (ja kyllä, kyyläystä) ennen lukemisen aloittamista. Alkuohjeistus on varsin eri asia kuin alkuvalvonta, ohjeituksessa muistutetaan ennen kirjastoon lähtöä, mitä pitikään muistaa.

Ja kyllä, kritisoin sinua voimakkaasti siitä, että vaihdatutat tiiliskiviromaanin pois - järkevämpää kun olisi olla tyrmäämättä sitä oppilaan valintaa ja ohjeistaa hänen lisäksi valitsemaan vielä joku muu - usko pois, se tiiliskiviromaani pysyy siellä pulpetissä kyllä.

Naurettavuuksiin menet vertaamalla ylläolevaa siihen, että oppilaan (tai lapsen) annettaisiin valita oman mielen mukaan kaikkea kivaa jos lapsi vain niin haluaa. Tuolla vertauksella osoitit, ettet tajunnut asiaa lainkaan.

Ja ihan oikeasti, kokeile joskus ja jätä kyyläys pois: saatat jopa yllättyä oppilaittesi fiksuudesta.

Lähden nyt tärkeämpiin puuhiin (kaunokirjallisuuden pariin, ironista eikö totta?).

Vierailija
73/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kiitos silti vastauksesta. Luulisi, että jos jotakuta kovasti kiinnostaa jokin aihealue, niin tekstiä tavaisi mielellään vaikka vähän hitaammin. Mutta minä nyt en opetussuunnitelmista mitään tiedäkään, ei mun kouluaikana ollut edes mitään "pulpettikirjoja" ketsitty :)

Että sinä aloitat lukemaan kiinan kielistä kirjaa, koska Kiina kiinnostaa sinua. Jos et ymmärrä juuri sanakaan, saatko siitä hienon lukukokemuksen, joka hivelee itsetuntoasi ja suorastaan pönkittää sitä?

Vierailija
74/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itsessäsi et näe sitä piirrettä! Veikeää! Sinähän viet keskustelua "fiksusti" eteenpäin haukkumalla toisen työskentelytapaa kyttäämiseksi. Todella ammattitaitoista ja suvaitsevaista!

Kyllä, niin kauan kuin sanomaani vääristellään, väännän rautalangasta sen mitä itse tarkoitin. Miksi et voi hyväksyä sitä, että olen asiasta eri mieltä??

Toivottavasti kaunokirjallisuuden syvällinen tulkinta opastaa sinut pois noin moukkamaisista sanavalinnoista! Toivottavasti se saa sinut myös tajuamaan, että kirjastokäynninkin voi toteuttaa monella eri tavalla ja vaikka se tapa olisi eri kuin sinun suosimasi, se ei ole kyyläystä!

Minä puolestani odotan innolla huomista kirjastokäyntiä lasten kanssa, jossa opastan ja tarvittaessa ohjaan jokaisen löytämään hyvää luettavaa itselleen, josta saa mukavan lukukokemuksen!

PS. Pulpettimme ovat niin pienet, että sinne ei mahdu ylimääräisiä "tiiliskiviä" tilaa viemään, eikä ole tarpeenkaan! VINK, VINK!

Vierailija
75/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sinä aloitat lukemaan kiinan kielistä kirjaa, koska Kiina kiinnostaa sinua. Jos et ymmärrä juuri sanakaan, saatko siitä hienon lukukokemuksen, joka hivelee itsetuntoasi ja suorastaan pönkittää sitä?

Nyt sinä varmaan sitten puhut lapsesta, joka käytännössä ei vielä oikeastaan osaa lukea... Eli ekan luokan (syyskauden) oppilaasta. Tuolloin kyllä ymmärränkin opastuksen suurifonttisen ja tavutetun lastenkirjan pariin, ei siinä mitään.

Jos lapsi kuitenkin osaa lukea (edes hitaasti), niin silloin en oikein tajua, miksi kieltää "raskas" kirja - hänhän ymmärtää sisällön, jos kerran on aiheesta kiinnostunut. Toki jos opettaja tietää, ettei se aihekaan kiinnosta lasta, niin valinnasta voisi sitten keskustella.

Isäni lempikirja noin viidestä ikävuodesta ylöspäin on aina ollut Välskärin kertomuksia. Semmoinen kuvaton tiiliskivi. Vielä seitsemänkymppisenä ukkona osaa lausua sitä pitkät pätkät ulkoa, ja on opettanut minullekin. On se niin komeaa.

"Saksan ja Ruotsin historiassa kaikuu halki vuosisatojen nimi, jonka kuullessaan ruotsalainen kohottaa päänsä entistä pystympään ja vapautta rakastava saksalainen paljastaa ihmetyksellä omansa. Se on Leipzig, Breitenfeld ja syyskuun 7 päivä 1631."

Ah, Kirjallisuutta :) Tarjotaan sitä hitaillekin lukijoille!

(Ja nyt tämäkin ohis poistuu, nukkumaan.)

Vierailija
76/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valvon mitä lapsi lainaa. Mutta jos lainaa koulun kanssa kirjastossa käydessä ja kirjat on pulpetissa niin en oikein pysty valvomaan sitä. En ole mikään kontrollifriikki mutta en halua lapseni lukevan sellaista kirjaa joka on tarkoitettu 5 vuotta vanhemmille. AP

5 vuotta vanhemmille...

Vierailija
77/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoista, mutta ekaluokkalaisena halusi ehdottomasti lukea Harry Potterit ja lainasi koulun pulpettikirjaksi sen ekan osan, lapsi osasi silloin hädin tuskin lukea. No, niin se vaan sai kahlattua sen opuksen läpi, kun kiinnostusta riitti (enemmän kuin osaamista) ja nyt 5-luokkalaisena on lukenut sarjan kaikki osat - englanniksi. Niin tuskin olisi käynyt, jos ope olisi käskenyt silloine ekalla pistää kirjan pois, jos olisi ajatellut että lapsella ei ole edellytyksiä "selviytyä" siitä...

Vierailija
78/79 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valvon mitä lapsi lainaa. Mutta jos lainaa koulun kanssa kirjastossa käydessä ja kirjat on pulpetissa niin en oikein pysty valvomaan sitä. En ole mikään kontrollifriikki mutta en halua lapseni lukevan sellaista kirjaa joka on tarkoitettu 5 vuotta vanhemmille. AP

Tämä paljastaa provon: ei kirjastossa ole ikärajoja, lapsi on jo koulussa eli vähintään 7 vuotias, mutta ei saisi lainata "sellaista kirjaa joka on tarkoitettu 5 vuotta vanhemmille" .

Jos ymmärsin väärin tuon "5 vuotta vanhemmille", niin onko se minun vikani? Ei nimittäin ole suurtakaan eroa sillä, lukeeko ja lainaako kirjaa yleensä 7-8-vuotias vai 12-13-vuotias varsinkaan jos on kyse pojista.

Vierailija
79/79 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoista, mutta ekaluokkalaisena halusi ehdottomasti lukea Harry Potterit ja lainasi koulun pulpettikirjaksi sen ekan osan, lapsi osasi silloin hädin tuskin lukea. No, niin se vaan sai kahlattua sen opuksen läpi, kun kiinnostusta riitti (enemmän kuin osaamista) ja nyt 5-luokkalaisena on lukenut sarjan kaikki osat - englanniksi. Niin tuskin olisi käynyt, jos ope olisi käskenyt silloine ekalla pistää kirjan pois, jos olisi ajatellut että lapsella ei ole edellytyksiä "selviytyä" siitä...

On kyllä aika vaikea uskoa, että ekaluokkalainen erityislapsi, jolla on vaatimaton lukutaito, ehtisi kahlaamaan Harry Potterin koulun oppituntien aikana läpi!

Sehän veisi viikkoja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme