Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Ärsyttävimmät käytöstavat Facebookissa! Aloitan:

Vierailija
10.02.2012 |

- Raportoidaan julkisesti liian henkilökohtaisia asioita, kuten sydänsuruja tai seksielämää

- Kirjoitetaan kantaaottavia tilapäivityksiä esim. politiikasta tai uskonnosta, ja sitten hyväksytään vain omaa mielipidettä myötäilevät kommentit, muut poistetaan

- Kirjoitellaan epämääräisesti, vihjailevasti asioista eikä paljastateta mistä on kyse

Ai että kun tekisi mieli poistaa muutama "kaveri" em. perustein.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisille kerroin, mitä lapsille kuuluu (jos he siis eivät olleet nähneet pitkään aikaan). Kerroin heille, miten remontti etenee ja kaikkea ihan tavallista arkea hehkuttamatta, että "huippukivassa seurassa käväistiin tänään terrassa valitsemassa huippuihana vessaharja, millä on voimaannuttava vaikutus kun harjaan sillä murun kanssa viekuikkain huippuihanaa vessulipönttöä"

Kavereille taas kerroin ihan tavallisia asioita arjestamme jos jotain tapahtui. Tapanani ei ollut joka päivä suoltaa seinälle "mun uppelipuppelimurupupuli lähti tänään mun kaikusta töihin meidän suppelipuppeliaudillamme. Illalla sitten nautimme karhuntaljan päällä vuosikertaviiniä murun seurassa huippumusiikin soittaessa meille takkatulen loisteessa ja harrastamme sitten hiukan pupuilua..hihhih..."

Kun vallan mainiosti tiesin, että ne pupuilut ja vuosikertaviinit uppelipuppelimurun seurassa oli pakastepizza ja pari kaljaa ja putous lauantai-iltana.

Olin kuvitellut, että ihmiset oikeasti laittaisi sinne päivityksiä elämästään kavereille ja sukulaisille. Sehän olikin kilpailua kenellä on huipuinta ja voimaannuttavinta ja mitä muita niitä idioottimaisia juttuja olikaan. Kukaan ei oikeasti kertonut mitään oikeasta elämästä. Pelkkää "leivoin tänään omenapiirakkaa, että muru saa massun täyteen kun tulee töistä. nams me maistellaan sitä sitten illalla ja ollaan viekuikkain" Plääh... Joo, odotukset oli ihan erit ja petyin naamakirjaan. Lopetin tilin ja olen todella tyytyväinen, ettei mene enää aikaa hukkaan siihen.

Vierailija
102/118 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi varmaan laittaa sellaisia päivityksiä että: "ostin taas tänään Alepasta -30% maksalaatikkoa, minkähän kanssa sitä söisi", ettei vaan joillekin mene herne nenään:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ihana päivä ihanien ihmisten kanssa, nyt illaks ihanalle työpaikalle huippuuuuu

joo kiva että kaikki on ihanaa mutta että joka päivä tämä sama...

-koiralla on pissitulehdus

oikeesti?! (ja muutenkin kaikki jutut eläinten tekemisistä)

-ruoka- ja siivouspäivitykset (ai sä osaat laittaa ruokaa?! Ja voi vitsi ihanko imuroit koko talon, vähäks oot ahkera.. mä olen tänään lisäksi mm. hengittänyt)

-koko iltalehden etusivun kopioiminen linkkeinä facebookiin, ja sit jotain fiksuja tai hauskoja ("") mielipiteitä perään...

Vierailija
104/118 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivittävän asioita tyyliin "ihana ilta tyttöjen kanssa, poika yökylässä ja mies kalareissulla"

Todellisuus tuossa perheessä on se että mies on lähtenyt ryyppäämään, niinkuin tekee joka viikonloppu kaverinsa kanssa ja pettää vaimoaan.

Vaimo itkee ja kiukuttelee lapsilleen kotona. Joo, tosi ihanaa...

Ja muutenkin ne päivitykset entaa ihan erilaisen kuvan heidän elämästä mitä se todellisuudessa on. Joskus tekisi mieli laittaa vähän totuuksia siihen mutta en viitsi olle ilkeä

Vierailija
105/118 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä tällaisia "ostin murun kanssa alepasta huippuihanaa maksalaatikkoa ja arvatkaapa, mikä oli huipuinta ja makeinta. Se oli 30% alennuksessa. Nams, illalla herkuttelemme sitä murun kanssa ja saamme navan täyteen ihanalla maksislaatikolla. Ja sen jälkeen sitten pupustelemme hih hih"

Joku niitä kai tykkää lukea ja tykätä. Meitä on moneksi. Minä olisin tykännyt lukea mieluummin sitä, että ostin alepasta 30% alennettua maksalaatikkoa.

pitäisi varmaan laittaa sellaisia päivityksiä että: "ostin taas tänään Alepasta -30% maksalaatikkoa, minkähän kanssa sitä söisi", ettei vaan joillekin mene herne nenään:D

Vierailija
106/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradun, lisurin tai väitöskirjan tekemisestä kannattaa myös aina kertoa, sillä se muistuttaa yleisöä siitä miten korkeasti koulutettu ja menestynyt oletkaan.

on kyllä ihan normaalia kirjoittaa tuollaisista, varsinkin jos kavereina on muita yliopistolaisia. Minulla on jonkin verran opiskelijoita fb-kavereina, ja kyllä siellä kirjoitellaan niin pieleen menneistä tenteistä kuin valmistuneesta gradusta. Se on enemmänkin vertaistuen jakamista, ei mitään akateemisuuden korostamista - ja mitä järkeä olisikaan korostaa akateemisuutta, jos omista kavereista melkein kaikki kuitenkin opiskelevat samassa yliopistossa.

Sen graduntekijän elämä on sillä hetkellä paljolti sitä gradua, on vähän outoa, että pitäisi alkaa salailla kuulumisiaan, että joku vähemmän koulutettu ei ala paheksua:) Yhtä lailla muutkin ihmiset päivittää juuri niitä asioita, mitä sillä hetkellä kuuluu, miksi siis graduntekijä ei päivittäisi fb-viesteihinsä noita asioita.

Mä oon se joka tuon mainitsi ja tarkensin kyllä tuolla aiemmin mitä tarkoitin...

Niin se sun tarkennus oli se, että sinua ärsyttää kaikki "kivan" hehkutukset, jos käy syömässä sushia niin sitä ei saisi hehkuttaa? Ehkä sitten itsellä on kavereina sekä näitä graduntekijöitä että noita sushinsyöjiä, en oikein osaa ajatella, että se olisi pätemistä.:) Itseasiassa itse laitoin juuri päivityksen, kun olimme käyneet uudessa sushipaikassa, koska minulla on sellaisia fb-kavereita, joita tuollainen voisi myös kiinnostaa.

Minulla on myös harrastus, jonka harrastajat laittavat päivityksiä tapaan "tänään paistoi aurinko, oltiin liikkeellä siellä ja siellä, harrastettiin xx:ää, kylläpä oli huippu päivä, kiitos kaikille". Minulle, xx:n harrastajalle taas on kiva lukea tuollaisia hehkutuksia ja uskon myös, että noilla hehkuttajilla on ollut kivaa. Enkä ymmärrä, kuka voi hermostua niistä hehkutusviesteistä, ehkä sitten vaan ei ole omaa elämää?

Mun tarkoitus oli kuvata sitä samaa ilmiötä, josta niin moni muukin täällä on kertonut ärsyyntyvänsä. Eli sellainen "sliipatun" imagon luominen fb:n kautta. Se ei vielä kenenkään yksittäisestä kommentista tule ilmi, mutta pidemmän päälle huomaa miten jotkut ihmiset haluavat tuoda itsestään esiin vain tietynlaisia asioita.

Vierailija
107/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

fb-maailmaan. Kyllä ystäväni tietävät, mitä minulle oikeasti kuuluu. Kavereille ja puolitutuille voin sitten raportoida sushiravintolakäynneistä, toivoakseni siis positiivisessa hengessä.:) Jos joku sen perusteella kuvittelee, että yritän kiillottaa elämääni ja salata ikäviä asioita, niin voivoi.

Facebook nyt ei vaan ole mikään likakaivo vaan ennemminkin tuttujen ihmisten toisilleen tuottamaa viihdettä.

Jos joku kuvittelee, että fb:ssä on tarkoitus raportoida oikeaa elämää mahdollisimman hyvin, niin erehtyy. Ei sinne raportoida mitään isoja oikeita juttuja, perhekriisejä ym.

Mainittakoon, että minulla siis ei ole sellaista fb-kaveria, joka eläisi jonkinlaista "kaksoiselämää" niin en ehkä ole päässyt ärsyyntymään siitä, että kokisin jonkun salaavan, kuinka asiat oikeasti ovat. Ehkä vaan en itse kuvittele niiden ihkuttajienkaan viettävän täydellistä elämää. Ehkä ajattelen, että ihkuttelu on ihan ok, koska kaikilla meistä on arki ja ihkuttelu on sille vastakohta.

Vierailija
108/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

fb-maailmaan. Kyllä ystäväni tietävät, mitä minulle oikeasti kuuluu. Kavereille ja puolitutuille voin sitten raportoida sushiravintolakäynneistä, toivoakseni siis positiivisessa hengessä.:) Jos joku sen perusteella kuvittelee, että yritän kiillottaa elämääni ja salata ikäviä asioita, niin voivoi.

Facebook nyt ei vaan ole mikään likakaivo vaan ennemminkin tuttujen ihmisten toisilleen tuottamaa viihdettä.

Jos joku kuvittelee, että fb:ssä on tarkoitus raportoida oikeaa elämää mahdollisimman hyvin, niin erehtyy. Ei sinne raportoida mitään isoja oikeita juttuja, perhekriisejä ym.

Mainittakoon, että minulla siis ei ole sellaista fb-kaveria, joka eläisi jonkinlaista "kaksoiselämää" niin en ehkä ole päässyt ärsyyntymään siitä, että kokisin jonkun salaavan, kuinka asiat oikeasti ovat. Ehkä vaan en itse kuvittele niiden ihkuttajienkaan viettävän täydellistä elämää. Ehkä ajattelen, että ihkuttelu on ihan ok, koska kaikilla meistä on arki ja ihkuttelu on sille vastakohta.

Joo en mäkään sitä tarkoita, että sinne pitäisi kaikki intiimeimmät ja ankeimmat asiat suoltaa. Joidenkin ihmisten jutuista vaan huomaa miten he haluavat korostaa kaikkien mahdollisten asioiden korkealuokkaisuutta siellä. "Snobi" kuvaa hyvin.

Vierailija
109/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai minua itseäni on hämmentänyt se, kun fb-kaveriksi on tullut joku, jota ei ole nähnyt 15 vuoteen ja hänestä näkyy vain ne fb-tiedot: hymyileviä kuvia, hyvä koulutus, kauniit ja fiksut kaverit, kivoja maisemia lomamatkoilta, kaikki vain positiivisia asioita. Olen siis ollut joistakin tuntemattomammista ihmisistä hämmentynyt, kuinka "täydelliseltä" heidän elämänsä fb:n perusteella vaikuttaakaan. Onneksi mietin asiaa ja ymmärsin, että ei fb ole mikään totuus, sinne kerrotaan vain kaikki kivat asiat. Ei siis kannata tulkita liian pitkälle sitä kuvaa, joka muodostuu fb:n kautta.

Vierailija
110/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni on yks kaveri, joka päivittää statustaan oikeasti noin 3 kertaa päivässä, plus n. 3-5 linkkiä siihen päälle. Statukset kertoo usein uniongelmista ja koirien lenkityksestä. Linkit taas on kadonneiden koirien ilmotuksia. "Laittakaa etteenpäin, nuppua kaivataan!!!!!!!!!" Oon ite koiraihmisiä, mutta ei vaan voi jaksaa.

Vierailija
111/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se, että ihmiset valittaa siitä, kuinka tyhmä paikka fb on ja kuinka sieltä pitäs erota mutteivat kuitenkaan eroa. Ite oon eronnu ja puolisokin useempi vuos sitten. Ihan hyvin pärjää elämässä ilmankin. Varsinkin vaaliaikaan kiitin luojaani etten oo siellä, edelliset vaalit kun oli sen verta järkkyä matskua fb:ssä(kin).

Vierailija
112/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittava valittaja. Itse on vielä sellainen kyylä, että istuu varmaan koneella ympäri vuorokauden. Kun olet kirjoittanut omalle sivullesi jotain, menee 2 sekuntia niin tämä heti tykkää. Se tykkää KAIKESTA. Eli tuntuu kuin se jumittaisi koko ajan koneella ja heti tykkää kun joku kirjoittaa jotain. Tiedän, että moni on alkanut siltä piilottaakin päivityksiään kun ei jaksa sitä kyttäämistä.

Itelläni on yks kaveri, joka päivittää statustaan oikeasti noin 3 kertaa päivässä, plus n. 3-5 linkkiä siihen päälle. Statukset kertoo usein uniongelmista ja koirien lenkityksestä. Linkit taas on kadonneiden koirien ilmotuksia. "Laittakaa etteenpäin, nuppua kaivataan!!!!!!!!!" Oon ite koiraihmisiä, mutta ei vaan voi jaksaa.

Vierailija
113/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi lopetinkin tilini ja siksi sen on lopettanut kaikki fiksummat ystäväni.

Kuka jaksaa tuhlata aikaa lukemalla satuja tuttujen ja puolituttujen elämästä.

"Olen TÄYSILLÄ läsnä ja nyt ja maistelen hyvää punaviiniä ja miehen tekemisiä ihkupihkuherkkuleita"

Fb on niin väsynyttä nykyään. En vain jaksanut itse sinne kirjoittaa näitä liirumlaarumeita.

fb-maailmaan. Kyllä ystäväni tietävät, mitä minulle oikeasti kuuluu. Kavereille ja puolitutuille voin sitten raportoida sushiravintolakäynneistä, toivoakseni siis positiivisessa hengessä.:) Jos joku sen perusteella kuvittelee, että yritän kiillottaa elämääni ja salata ikäviä asioita, niin voivoi. Facebook nyt ei vaan ole mikään likakaivo vaan ennemminkin tuttujen ihmisten toisilleen tuottamaa viihdettä. Jos joku kuvittelee, että fb:ssä on tarkoitus raportoida oikeaa elämää mahdollisimman hyvin, niin erehtyy. Ei sinne raportoida mitään isoja oikeita juttuja, perhekriisejä ym. Mainittakoon, että minulla siis ei ole sellaista fb-kaveria, joka eläisi jonkinlaista "kaksoiselämää" niin en ehkä ole päässyt ärsyyntymään siitä, että kokisin jonkun salaavan, kuinka asiat oikeasti ovat. Ehkä vaan en itse kuvittele niiden ihkuttajienkaan viettävän täydellistä elämää. Ehkä ajattelen, että ihkuttelu on ihan ok, koska kaikilla meistä on arki ja ihkuttelu on sille vastakohta.

Vierailija
114/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-epämääräiset kysymyksiä herättävät päivitykset tyyliin ":(((((((((" -> joku kysyy, että noh, mikä hätänä -> vastaus "En halua kertoa tällä areenalla, tuutko meseen?" Öööö, oliko pakko laittaa tällaista ollenkaan sinne?

-Linkit, mitkä aiheuttavat vain pahoinvointia, ahdistusta ja pelkoa. Tyyliin "IL: Katso järkyttävä video, missä koira syö lapsen" Mulla oli, huom OLI yks kaveri, joka linkitti aina jotain todella kamalia masentavia linkkejä. Jouduin piilottamaan hänet uutisvirrastani. Luen kiitos nettilehtiä itsekin ja törmään noihin otsikoihin jo siellä, ei tarvii Fassessa mässäillä enää tuollaisilla, kiitos. En ole enää kyseisen tyypin kaveri, ollaan ihan eri planeetoilta ja Fasse vaan nopeutti sen seikan sisäistämistä.

Siinäpä mun ärsytykset, muuten ei juurikaan mikään ärsytä. Minusta on kiva lukea mitä kavereille kuuluu ja mun mielestä on suorastaan toivottavaa, että kukin päivittelee omalla tyylillään, eikä yritä mahtua mihinkään täydellisen Fb-päivittäjän muottiin. :)

Vierailija
115/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivityksensä ovat julkisia tai näkyvät myös kavereiden kavereille. Sen takia ne ilmestyy sun uutisvirtaan, kun joku sun kaveri niitä kommentoi.

Muuten fb:ssa taitaa ärsyttää samat asiat, kuin muutenkin toisten ihmisten kanssa. Jos joku yrittää luoda itsestään superonnellisen ja menestyneen kuvan fb:ssa, tekee se sitä myös irl. Ja jotkut päivitykset ärsyttävät ihan vaan johtuen siitä henkilöstä, joka ne teki. Jos esim. pienten lasten äiti kertoo miten viettää ihanaa aikaa kahdestaan miehensä kanssa, se ei ärsytä jos mielellään suo tuolle ihmiselle breikin ja onnea. Jos taas mieltää tuon ihmisen vain yrittävän luoda elämästään kiiltokuvaa, se ärsyttää.

kun mun Facebookkiin ilmestyy koko ajan vieraiden ihmisten kuvia ja tilapäivityksiä. Siis mun kavereista joku on kommentoinut tai tykännyt jonkun kuvaa (aika usein joku vauvakuva), ja sitten se tulee mun "uutisvirtaan". Miksi? Onko muilla samaa ongelmaa? Tuskin nämä ihmiset haluavat kuviaan vieraiden ihmisten nähtäviksi.

Vierailija
116/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein erehtyy valittamaan lapsistaan, väsymystään tms, mutta sitten hetken kuluttua poistaa nuo negatiiviset jutut. Ettei vain kukaan luulisi, ettei hän olekaan täydellinen mamma! =DDDDD

Poistaa myös muiden laittamia kommentteja, jos eivät miellytä. Esimerkiksi luetteli muiden sairauksia ja sai siitä noottia, ettei ole fiksua toisten asioita levitellä. Jätti päivityksensä, mutta poisti tuon kommentin. =D

Vierailija
117/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mietin asiaa ja ymmärsin, että ei fb ole mikään totuus, sinne kerrotaan vain kaikki kivat asiat. Ei siis kannata tulkita liian pitkälle sitä kuvaa, joka muodostuu fb:n kautta.

Mutta tässäkin on monta puolta. Itse esimerkiksi olen päättänyt, että en levitä negatiivisuutta FB:ssä. Se ei siis ole pätemistä tai esittämistä, en vain halua valittaa siellä sairauksistani tai mistään muustakaan ikävästä. Tosin voin kertoa hölmöilystäni, en aikanaan salannut työttömyyttäni jne. mutta en tajua, mitä pointtia on viikko toisensa jälkeen siitä, että ollaan köyhiä ja lapset sairaita ja valvottavat??

Ja jotkuthan yrittävät päteä kauheasti, mutta heidän elämänsä vaikuttaa silti surkealta. Minulla on kaveri joka hehkuttaa työtään, koiriaan, miestään ja Putouksen katsomista näiden kanssa. Varmaan kivaa elämää hänestä, mutta minusta tosi ankeaa, joten menee pädennät hukkaan!

Lisäksi ihmiset saattavat tulkita vaikka minkä pätemiseksi, esimerkiksi nyt jonkun gradun teon. Vaikka tosi monillahan se nyt on keskeinen osa elämää tietyssä vaiheessa. Vähän sama kun ei saisi raskaudestaan kertoa :)

Ja joillain nyt on ihanalta vaikuttava elämä, ei se välttämättä ole pätemistä, vaan ihan aitoa..

No vielä omat ärsytykset tähän:

-valitus

-jatkuvat lapsipäivitykset (ihmisellä ei mitään muuta elämää/ ajatuksia)

-lauantai-iltaisin tulevat tilitykset ja musavideot (tätä harrastavat keski-ikäiset jotka dokaavat FB:n kanssa)

-"mukahienon" elämän hehkutus

-läpinäkyvä päteminen

-vastaamattomuus

-100 horottavaa profiilikuvaa (alkaa säälittää lähinnä)

-koirien hehkutus (pidetään vauvoina)

-se, että ei kirjoiteta KOSKAAN muulloin kuin silloin kun lähdetään esim. kuukaudeksi New Yorkiin tms. (mulla on useampi tällainen kaveri!)

-kirjoitusten laskelmoiminen (AINA! Niin että oikein kuulet mielessäsi sen kirjoittajan päässä käyneen raksutuksen, että miten tästä saisi nyt mahdollisimman huomiota herättävän. RELAA!!)

Nämä nyt tuli nopeasti mieleen. MAtkakuvat, ruokakuvat, käsityökuvat, liikuntasuoritukset jne. ei ärsytä.

Vierailija
118/118 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sellaisissa tyypeissä, jotka ennen ei olisi ikinä äänestäneet vihreitä. Ja jos heille siitä mainitsi, he olivat yllättyneitä, että ai onko Haavisto vihreä ?

Vihreiden puoluepolitiikasta ei ollut harmainta aavistusta, mutta oli hienoa olla suvaitsevainen ja kaikki homofoobikkokokkarit olis voinut vaikka ampua.

Heh heh, aika monesta tutusta antoi kyllä aika ääliömäisen kuvan. Juuri sellainen lammaslauma, mitä media pystyy taluttamaan ihan minne haluaa.

Minun noin 150 kaveristani juuri kukaan ei liputtanut julkisesti Haaviston puolesta, tai korkeintaan kirjoittivat jotain tyyliin "tsemppiä Pekka".

Mutta ne NIINISTÖN kannattajat. :D Voi sitä Haaviston haukkumisen ja Niinistön kehumisen määrää. Ja hirveästi tykkäyksiä perään samanhenkisiltä...

Riippuu näköjään sitten tuttavapiiristä, millaista poliittista mielipidettä FB:ssa julistetaan...

ja ehkä linkitti jotain, mutta Haaviston kannattajilta tuli niitä paatoksellisia viestejä, miten mahtavaa ja ihanaa ja erilaista tämä presidentinvaalikampanja on, miten kukaan muu ei voisi olla niin mahtava, ja miten Suomi ei koskaan ole tämän jälkeen entisensä.

Haavisto on varmaan ihan hyvä tyyppi, en itse tunne paremmin, mutta näillä hehkuttajilla se oli jonkinasteinen puolijumala.

Itselleni jäi vähän epäselväksi, mitä se suuri mahtavuus oli, mitä ei ennen ole nähty, onhan Ahtisaari tehnyt vielä menestyksekkäämpää rauhantyötä, vihreilläkin on ollut ennenkin ehdokkaita, ja Halonen on taas ajanut näitä sukupuolivähemmistöjen asioita jopa Setan puheenjohtajana.

Eli nämä juntit, jotka muutamia kuukausia sitten oli ihan hurmiossa Persuista, niin oli nyt Kokoomuksen ehdokkaan kannalla henkeen ja vereen. Mutta toisaalta, sillä ei ollutkaan mitään tekemistä puoluepolitiikan kanssa, vaan seksuaalisen suuntautumisen. :)

Itseäni ärsyttää yli kaiken liian henkilökohtaiset vuodatukset omasta elämästä, nämä "tiedän kyllä ketkä jakavat tämän..."-ketjupäivitykset ja sitten ainainen valittaminen samasta asiasta, kuitenkaan tekemättä sille mitään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi