Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla masentuneilla serotoniinitaso alhainen vai mikä syy?

Vierailija
10.02.2012 |

Siis onko masentuilla aina joku diagnoosi mistä masennus johtuu? Tutkitaanko masentuneelta aina tämä serotoniinitaso?

Mulla on yksi sukulainen, jolla serotoniinitaso vaihtelee. Välillä menee hyvin ja välillä taas puhuu aivan sekoja. Jotenkin se taso ei pysy samana vaan kerran vuodessa joutuu psykiatriselle, jolloin vaihtavat lääkereseptin. Ihmetyttää vaan, että miten sitä ei saada lääkkeillä tasattua.

Kertokaas masentuneet, mikä teillä on diagnoosina?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumis vaikuttaa mieleen ja mieli ruumiiseen. Masennus on tästä malliesimerkki. Ja siihen perustuu, että ns. psyykkisiä vaivoja pystytään hoitamaan "fyysisesti" lääkkeillä. Toisaalta myös se, että placebo-ilmiö on tieteellisesti todennettu ilmiö.

Vierailija
22/39 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä tutkittu mitään tasoja.

Syyksi paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka vielä sain itse diagnosoida itseltäni.

Lääkäreistä ei toisinaan ole mihinkään, ikävä kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ihan oikeasti raskas elämä. Ainakin mun masennukseni syy johtuu raskaista ja ikävistä kokemuksista ja pettymyksistä.

Vierailija
24/39 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun masennukseni johtuu olosuhteista koska heti jos tapahtuu vaihteeksi jotain hyvää piristyn välittömästi. Koska kuitenkin joudun kaikilla elämän alueilla sinnittelemään masennun uudestaan arjen toivottomuuteen. Jos saisin purkillisen parempaa onnea ja oikeita mahdollisuuksia parantaa elämäni arkea niin parantuisin.

Vierailija
25/39 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaat elämänkokemukset vaikuttaa myös mun masennukseen.Olen mm. koulukiusattu.

Vierailija
26/39 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serotoniinitasoja ei mitata tämän hetkisen lääketieteen (Suomessa) keinoin. Jenkeissä kaiketi jotkin yksityiset mittailevat serotoniinitasoja jostakin.. virtsasta tai verestä? Joka ei tietenkään kerro, mitä serotoniinitasot ovat aivoissa tai muualla hermostossa. 

Vierailija
27/39 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä serotoonin tutkimus työtä on tehty ja varmasti tehdään vieläkin.selkäytimestä otetaan nestettä jolla tämä serotoonitaso miataan.toimenpide ei ole tuskallinen jos vain malttaa pysyä toimenpiteen jälkeen vuoteessa enenpiä liikkumatta,muuten tulee pääkipeäksi -ainakin parituntia on oltava suht-rauhallinen. minulle on tämä tehty joten puhun kokemuksesta.

Vierailija
28/39 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei pystytä kunnolla mittaamaan silti voi "nähdä" että masennus johtuu serotoniinivajeesta. Just.

Miksi masennuksen vuoksi jäädään pitkille sairaslomille tai jopa eläkkeelle jos lääkkeet muka auttaa?

Itselläni on viturallaan serotoniini, noradrenaliini sekä dopamiini. Adhd-tapaus kera traumojen

Vierailija
29/39 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

masennus johtuu seroiinin vähyydestä, mutta läheskään aina sitä ei edes tutkita rahan vuoksi. Mulla todettu keskivaikea masennus, josta paranin vuoden lääkityksellä. Sairastuin uudelleen vajaan vuoden kuluttua, paranin lääkityksellä. Sairastuin parin vuoden päästä taas ja nyt syön lopun ikääni pienellä annoksella lääkettä, ettei serotiini pääse enää laskuun.

Väitteesi, että masennus johtuisi serotoniinin vähyydestä, on hevonpaskaa.

Vierailija
30/39 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten tarkasti ihminen tutkitaan fyysisesti, jos epäillään masentuneisuutta? Otetaanko kilpirauhasarvot, verikokeet tai muita kokeita?

Joskus otetaan, joskus ei. Se vähän riippuu. Ne labrat kuitenkin maksaa.

Vierailija
31/39 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

masennus johtuu seroiinin vähyydestä, mutta läheskään aina sitä ei edes tutkita rahan vuoksi. Mulla todettu keskivaikea masennus, josta paranin vuoden lääkityksellä. Sairastuin uudelleen vajaan vuoden kuluttua, paranin lääkityksellä. Sairastuin parin vuoden päästä taas ja nyt syön lopun ikääni pienellä annoksella lääkettä, ettei serotiini pääse enää laskuun.

Väitteesi, että masennus johtuisi serotoniinin vähyydestä, on hevonpaskaa.

Jep. Jos masennusta aiheuttava syy/aiheuttaja/ylläpitävä tilanne ei korjaannu tai poistu, vaan palaat aina samaan tilanteeseen, saat mussuttaa niitä nappeja tosiaan lopun ikääsi. Ne auttavat vaan sietämään sitä paskaa nuppi puuduksissa, mutta eivät ne tosiaankaan paranna. Oliko se nyt 70 000 masennuslääkkeen syöjää Suomessa täklä hetkellä? Miten on mahdollista, että maailman onnellisin kansa nappailee nappeja, kun on ihan hyvinvointiyhteiskunta ja kaikkea? Vai puhuuko joku sittenkin täyttä paskaa?

Vierailija
32/39 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

D -vitaminikeskustelusta tulee mieleen henkilö jolla on vasara ja kaikki ongelmat on nauloja.

Vierailija
33/39 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin syömään D-vitamiinia kanadalaissuosituksen perusteella noin 100g/vrk muutamia vuotta sitten.

Taustani on rajattomat vanhemmat ja koulukiusaaminen. Olen ollut masentunut läpi elämän. Keskivaikeaa diagnoosia etc

Nyt elämäni on mallillaan. Tai noh niin mallillaan kuin se voi olla tuon traumataustan perusteella. Syytän D-vitamiinia tästä tai oikeammin kiitän.

Tulee mielialan ohentumisia mutta ei niin mustana kuin aiemmin.

Huomasin myös tuon paska marraskuu ilmiön, nyt 2v jo niin etten ole ihan zombi ja itseäni hävittämässä koska marrakuu. Aiemmin vain lusin ns kakkuani marraskuussa koska ymmärsin mustan mielialan johtuvan nimenomaan vuodenajasta ja siihen ei ollut pakopaikkaa.

Täältä vahva suositus D-vitamiinille.

Vierailija
34/39 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta-aevojen mittaamista kannattaa vaatia. Ferritiinin pitää olla yli 50, mielellään yli sata.

Vierailija
35/39 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen huomannut, että jos yritän käydä lääkärissä saamassa hoitoa mihin tahansa vaivaan, niin nähdessään tiedoistaan että olen saikulla vakavan masennuksen takia en saa hoitoa yhtään mihinkään!!! Minua pidetään masennuksen takia luulosairaana, kaikki johtuu joko masennuksesta tai on lääkkeiden sivuvaikutusta. Tämä on vääryys. :( Ja joku fyysinen syy voi hyvin olla masennukseen, esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa on epäilty ties kuinka monesti, mutta sitä ei olla koskaan tutkittu! :O Ei vaikka yritän vaatia. No nyt on turha vaatiakaan, koska mähän olen vaan masentunut... (ja olen nytkin sanonut että masis voi johtua tosta. ite ei voi itelleen labralähetettä kirjottaa...)

Labraan ja tarvittaessa vaikka magneettikuvaukseen pääsee kyllä omakustanteisestikin ilman lähetteitä, ainakin Synlabin kautta onnistuu. En tiedä onko muitakin vastaavia sen lisäksi. Kävin itse joskus Synlabilla joitain kokeita ottamassa, ei ne ihan hirveitä maksaneet.

Vierailija
37/39 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Masennus loppuis kuin seinään jossei tarvis taloudellisesti sinnitellä tai sietää ärsyttäviä ihmisiä. Naurettavinta että masennusta hoidetaan aina lääkkeillä miten se lääke poistaa masentavat tekijät elämästä.

Vierailija
38/39 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinista tulee helposti myrkytys, muistaakseni helpoiten kaikista vitamiineista. Todella paljolta kuulostaa tuo.

Riski D-vitamiinin yliannostukselle on häviävän pieni. 100mikrogrammaa/vrk voi aivan hyvin syödä. Ja jos joku on kovin huolissaan siitä, että syökö D-vitamiinia liikaa, voi aina käydä yksityisellä terveysasemalla mittaamassa oman D-vitamiiniarvonsa.

Vierailija
39/39 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen media ei tietääkseni ole hiiskunut sanallakaan tuoreesta aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta (Moncrieff et al.):

https://www.nature.com/articles/s41380-022-01661-0

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän