Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla masentuneilla serotoniinitaso alhainen vai mikä syy?

Vierailija
10.02.2012 |

Siis onko masentuilla aina joku diagnoosi mistä masennus johtuu? Tutkitaanko masentuneelta aina tämä serotoniinitaso?

Mulla on yksi sukulainen, jolla serotoniinitaso vaihtelee. Välillä menee hyvin ja välillä taas puhuu aivan sekoja. Jotenkin se taso ei pysy samana vaan kerran vuodessa joutuu psykiatriselle, jolloin vaihtavat lääkereseptin. Ihmetyttää vaan, että miten sitä ei saada lääkkeillä tasattua.

Kertokaas masentuneet, mikä teillä on diagnoosina?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tarkasti ihminen tutkitaan fyysisesti, jos epäillään masentuneisuutta? Otetaanko kilpirauhasarvot, verikokeet tai muita kokeita?

Vierailija
2/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päästäni vialla ollut jo pitemmän aikaa ja varmaan jos serotoniinitasoa vois tutkia, se ois tehty. On tehty pään tietokonetomografiaa, psykologisia testejä ja aivosähkökäyrää, mutta ei tuollaista mittausta. Tuskin on täysin yksiselitteistä tutkimusta edes tuosta tehty vaan on vaan huomattu, että serotoniinijärjestelmään vaikuttava lääke auttaa. Mulla on diagnoosina ollut mm. psykoottinen masennus ja kyllä masennukseni johtuu ihan mielialaongelmista. Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö on varmaankin sille altistavana tekijänä ollut plus lapsuuden riippuvuussuhdeongelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennus johtuu seroiinin vähyydestä, mutta läheskään aina sitä ei edes tutkita rahan vuoksi. Mulla todettu keskivaikea masennus, josta paranin vuoden lääkityksellä. Sairastuin uudelleen vajaan vuoden kuluttua, paranin lääkityksellä. Sairastuin parin vuoden päästä taas ja nyt syön lopun ikääni pienellä annoksella lääkettä, ettei serotiini pääse enää laskuun.

Vierailija
4/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niistä verikokeista oikein mitään näy. Mitä verikokeita ajattelit, että vois tutkia? Kilpirauhasen toimintahäiriö voi aiheuttaa masennusta, mutta itse en ainakaan muita tiedä.

Vierailija
5/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut lääkityksella pari vuotta ja syönyt serotiinia purkista. Sitten aloin syömään D-vitamiinia 120µg/pv. Reilun kuukauden päästä aloin unohtelemaan serotiinin ottamista. Ennen en unohdellut koskaan kun olo oli jo aamulla henkisesti hakattu joten lääkepurkki oli eka asia mitä mietin. Olotila alkoi piristymään niin paljon että usein havahduin iltapäivästä että lääke on unohtunut ja olo oli aina vaan hyvä vaikka olin vähentänyt lääkkeitä noin puoleen. Lisäksi mm. epäsäännöllinen kuukautiskierto muuttui säännölliseksi, pärjäsin 8h yöunilla kun aiemmin nukuin 12h. Lopetin lääkkeiden syönnin pikkuhiljaa kokonaan. Kesäksi lopetin D-vitamiinit ja heinäkuun lopussa alkoi masennuksen oireet taas nostamaan päätään. Lokakuussa aloin syömään taas D-vitamiinia niin kuin syksystä kevääseen suositellaan. Yllättäen masennuksen oireet alkoivatkin helpottaa marraskuussa mikä on minulla ollut vaikeimpia kuukausia masennuksen suhteen. Silloin tajusin yhteyden D-vitamiiniin, enkä ole enää uskaltanut jättää kesäisinkään syömättä. Tiedän että D-vitamiinista puhutaan paljon lähes ihmeaineena. Noh, sellaiseksi minäkin sen nyt luokittelen. En tiedä miten se vaikuttaa serotiinin määrään, mutta jotain se selvästikin tekee.

Vierailija
6/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut lääkityksella pari vuotta ja syönyt serotiinia purkista. Sitten aloin syömään D-vitamiinia 120µg/pv. Reilun kuukauden päästä aloin unohtelemaan serotiinin ottamista. Ennen en unohdellut koskaan kun olo oli jo aamulla henkisesti hakattu joten lääkepurkki oli eka asia mitä mietin. Olotila alkoi piristymään niin paljon että usein havahduin iltapäivästä että lääke on unohtunut ja olo oli aina vaan hyvä vaikka olin vähentänyt lääkkeitä noin puoleen. Lisäksi mm. epäsäännöllinen kuukautiskierto muuttui säännölliseksi, pärjäsin 8h yöunilla kun aiemmin nukuin 12h. Lopetin lääkkeiden syönnin pikkuhiljaa kokonaan. Kesäksi lopetin D-vitamiinit ja heinäkuun lopussa alkoi masennuksen oireet taas nostamaan päätään. Lokakuussa aloin syömään taas D-vitamiinia niin kuin syksystä kevääseen suositellaan. Yllättäen masennuksen oireet alkoivatkin helpottaa marraskuussa mikä on minulla ollut vaikeimpia kuukausia masennuksen suhteen. Silloin tajusin yhteyden D-vitamiiniin, enkä ole enää uskaltanut jättää kesäisinkään syömättä. Tiedän että D-vitamiinista puhutaan paljon lähes ihmeaineena. Noh, sellaiseksi minäkin sen nyt luokittelen. En tiedä miten se vaikuttaa serotiinin määrään, mutta jotain se selvästikin tekee.

D-vitamiinista tulee helposti myrkytys, muistaakseni helpoiten kaikista vitamiineista. Todella paljolta kuulostaa tuo.

Vierailija
7/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

120µg kuulostaa kyllä suosituksiin verrattuna paljolta. Syön 120µg talvella ja 50µg kesällä. Aikuiselle ei pitäisi tulla vielä mitään oireita tällä määrällä. Itseasiassa useat ravintoterapeutitkin syövät saman verran. Ja Austaliassakin suositus 50µg ympäri vuoden vaikka siellä on liki 365 aurinkoista päivää vuodessa. Ja auringosta saa satoja mikrogrammoja jo puolessa tunnissa keskipäivällä. Siinä mielessä syksyisin pitäisi intiaanikesän jälkeen olla järjettömiä määriä yliannostuksia... Itse olen ajatellut että ehkä minulla on sitten jokin d-vitamiinin imeytymishäiriö tms. sillä se on ilmeisesti syy myös masennukselle johon ei menneisyyden kaivelut auttaneet, eikä siellä mitään erityistä syytä ollutkaan. Mutta pääasia että pääsin ylös siitä mustasta suosta joka imi musta kaiken elinvoiman.

Vierailija
8/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta pitoisuuden huidellessa tuhannen µg:n tietämissä. Tuskin kukaan nyt vahingossa noin isoa määrää syö :). Minulla on usalaisia d-vitamiineja, joissa yhdessä pillerissä on 100 µg ja suositeltava päiväannos 1 tbl.

Vierailija
9/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri suositteli D3-vitamiinilisää 50-100 µg. Kyllä ne viralliset suositukset tuntuu olevan aika alakanttiin, varsinkin Suomen oloissa talvella.

Vierailija
10/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan näytti USA:ssa olevan suositukset kovemmat. Tuntuu vaan hurjalta ylittää suositukset. Jokin aika sitten luin, että vatsarasvasta pääsee eroon kun lisää kalsiumia ja tein niin, mutta varmaankin sitten siitä seurasi se, että jalkani turposivat ja olivat todella kipeät. Nyt olen yrittänyt vältellä kaikenlaisia vitamiineja mahdollisimman paljon, syön kalsiumia taas vähemmän ja D:tä jonkin verran. Yritän saada ravinnosta vitamiinit. Vähän kuitenkin tekisi mieli lisätä tota D-vitamiinin saantia, koska uskon, että se olisi varmaan ihan hyvä juttu. Tällä hetkellä otan sitä tableteista vaan 5 - 10 ug.

t. tossa aiemmin kommentoinut

Vierailija
11/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että masennuksen syy on nimenomaan alhaiset serotoniinitasot tai sen tehoton käyttö, ja siihen perustuu useat uuden polven masennuslääkkeet. Aika monella näin onkin. Kuitenkin viime vuosina on huomattu että itseasiassa taustalla on paljon monimutkaisempi järjestelmä jossa tärkeä rooli on muillakin välittäjäaineilla, esim dopamiini ja noradrenaliini kai yleisimpiä. Eli kaikkiin ei tehoa serotoniinia tasaava hoito vaan uusiakin juttuja kehitellään. Tilanne voi myös muuttua samallakin henkilöllä sairauden edetessä tai uusiutuessa.

Vierailija
12/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välittäjäainepitoisuuksia voi yrittää hahmottaa esim aivojen magneettikuvauksella, siinä näkyy että mitkä alueet on aktiivisia, missä aktiivisuus alentunut ja kai voi nähdä myös eri välittäjäaineiden osuudet omilla "alueillaan" mutta yhä edelleen tuo on aika kallista ja enemmän hoito perustuu eri lääkitysten kokeiluun vuorotellen kunnes hakuammunnalla löytyy sellainen mikä auttaa.

Vierailija
13/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että kaikilla masentuneilla olisi alhaiset serotoniinitasot. Mistään aivomuutoksistakaan ei voi todeta varmasti masennusta, sillä vaikka tiettyjä muutoksia aivojen kemiassa, fysiologiassa ja aktivoitumisessa onkin useammin masentuneilla kuin muilla, on myös masentuneita joilla näin ei ole, ja ihmisiä joilla on näitä muutoksia mutta jotka eivät ole masentuneita.

Siksi se hoito lääkkeilläkin on vähän hakuammuntaa kun ei oikeasti.tiedetä potilaan kohdalla mistä masennus hänellä johtuu.

Vierailija
14/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tarkasti ihminen tutkitaan fyysisesti, jos epäillään masentuneisuutta? Otetaanko kilpirauhasarvot, verikokeet tai muita kokeita?

Niin VARMAAAAAAAN.... Ei tutkita mitenkään kunnes on jo syrjäytynyt. Sillionkaan ei mitään verikokeita otetan. Saattaa olla että suostuvat tekemään psykiatrisella polilla tarkemmat psykologiset tutkimukset.

Perusmenetelmä on lykätä kaikille ssri-lääkerestepti kouraan, viis siitä mikä on masiksen tausta ja syy. Lääkärit teeskentelee kuuntelevansa mitä asiakkaalla on sanottavaa, että saavat sen standardimasislääkereseptinsä sitten tökätä kouraan.

Vierailija
15/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin purkissa ei ole serotoniinia vaan SSRI lääkeet ovat serotoniinin takaisinoton estäjiä. Vaikuttavat siihen, että aivojen välittäjäaine serotoniini ei imeydy niin nopeasti takaisin hermosoluihin. Verikoe voidaan ottaa, mutta ei kerro masenuksesta juuri mitään. Masennus dg:tä tehdessä toki poissuljetaan muita sairauksia mm. tuo kilpirauhasen vajaatoiminta.

D-vitamiinin suhteen olen samaa mieltä. Meidän suositukset ovat lähinnä nauretavan pieniä. Jo A. Ylppö aikoinaan syötti 100 mikroa vauvoille ja mitään myrkytyksiä ei tullut. 80 luvulla AD yhdistelmävitamiinit aiheutti muutamia myrkytyksiä nimenomaan britaniassa ja siitä sai d-vitamiini suotta siipeensä. Yliannostusta varten saa syödä todella kovia annoksia (tuhansia mikroja) pidemmän aikaan.

Syökää siis ihmiset d-vitamiinilisiä, koska ruokavaliostamme ja auringosta emme Suomessa sitä riittävästi saa.

Vierailija
16/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jotain muuta höpöjä puhuu jos kerran "söi serotiinia purkista". Ensinnäkin, se on serotONiini, ja sitä ei voi syödä purkista koska se hajoaa elimistössä ennen pääsyään aivoihin. Siksi serotoniinin vähyyttä hoidetaan esimerkiksi selektiivisillä serotoniinin takaisinoton estäjillä (SSRI), jotka lisäävät serotoniinin määrä hermosolujen synapsiraossa vähentämällä sen sitoutumista takaisin hermosolun reseptoriin sitoutumalla siihen itse.

Vierailija
17/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen huomannut, että jos yritän käydä lääkärissä saamassa hoitoa mihin tahansa vaivaan, niin nähdessään tiedoistaan että olen saikulla vakavan masennuksen takia en saa hoitoa yhtään mihinkään!!! Minua pidetään masennuksen takia luulosairaana, kaikki johtuu joko masennuksesta tai on lääkkeiden sivuvaikutusta. Tämä on vääryys. :( Ja joku fyysinen syy voi hyvin olla masennukseen, esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa on epäilty ties kuinka monesti, mutta sitä ei olla koskaan tutkittu! :O Ei vaikka yritän vaatia. No nyt on turha vaatiakaan, koska mähän olen vaan masentunut... (ja olen nytkin sanonut että masis voi johtua tosta. ite ei voi itelleen labralähetettä kirjottaa...)

Vierailija
18/39 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen huomannut, että jos yritän käydä lääkärissä saamassa hoitoa mihin tahansa vaivaan, niin nähdessään tiedoistaan että olen saikulla vakavan masennuksen takia en saa hoitoa yhtään mihinkään!!! Minua pidetään masennuksen takia luulosairaana, kaikki johtuu joko masennuksesta tai on lääkkeiden sivuvaikutusta. Tämä on vääryys. :( Ja joku fyysinen syy voi hyvin olla masennukseen, esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa on epäilty ties kuinka monesti, mutta sitä ei olla koskaan tutkittu! :O Ei vaikka yritän vaatia. No nyt on turha vaatiakaan, koska mähän olen vaan masentunut... (ja olen nytkin sanonut että masis voi johtua tosta. ite ei voi itelleen labralähetettä kirjottaa...)

Vierailija
19/39 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä MDD kilpirauhaspaneeli otatuttamaan ja alkaa syömään metofoliinia ja L-arginiinia. l-Tyrosiinia saa luontaisliikkeistä ja iHerdistä. Ottakaa asioista selvää ja jaksamista!

Vierailija
20/39 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäni tuntuu, ihan vain oman kokemuksen perusteella, että suurin osa masentuneista on ihan oikeasti masentuneita, siis jostain syystä, mikä voi kyllä vaikuttaa myös fyysiseen terveyteen, kuten itsellänikin kävi. Olin tunkenut niin paljon selvittämättömiä ongelmia piiloon että masennuin ja aloin sairastella, eli tämä peruskuvio että paska lapsuus aiheutti sairastumisen. Koen syöneeni mielialalääkkeitä turhaan monta vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä