Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulunkäynti ei perustu vapaaehtoisuuteen, hyvät äidit.

Vierailija
10.02.2012 |

Olen tämän viikon sairauslomalla oleva alakoulun opettaja. Olen selannut nettiä, kun en pääse kunnolla liikkumaan. Eksyinpä tälle palstalle, johon en ole aiemmin tutustunutkaan. Äidit tuntuvat olevan täällä hyvin tarkkoja omista oikeuksistaan. Sen sijaan velvollisuudet unohtuvat monilta.

Vuosien myötä olemme työyhteisössä törmänneet yhä useammin seuraavaan ilmiöön: lapsi on pois koulusta mitä erikoisimmista syistä, ja sen on vanhempien mielestä pelkästään ilmoitusasia. Lupaa ei koululta tarvitse kysyä (vaikka se käytännössä aina annettaisiinkin).

Muutama esimerkki: maanantaina iltapäivällä tulee tekstari: "meidän lapset eivät tule tänään ja huomenna kouluun, kun päätettiinkin olla mummolassa vähän pitempään kuin pelkkä viikonloppu"

"Meidän tyttö ja sen kaveri Liisa eivät tule huomenna kouluun, kun ne menee illalla jonkun bändin keikalle, ja siellä menee myöhään, niin eivät jaksa tulla aamulla kouluun"

"Meille tulee huomenna kivoja vieraita, meidän lapset ei sitten tule kouluun".

"Mennään huomenna Liisan kanssa shoppailemaan, vähän tyttöjen juttuja, you know. Liisa ei tule kouluun."

Vanhemmat tuntuvat ajattelevan, että voivat itse päättää, laittavatko lapset kouluun vai tehtäisiinkö muuta kivaa. Ei se nyt ihan niin pitäisi olla. Toivon keskustelua, jos ymmärtäisin paremmin.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 § Oppilaan velvollisuudet Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.

Lastako rangaistaan kun äiti sanoo että nyt pidetään vapaapäivä? Vai äitiäkö?

Vierailija
42/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun minä määrään mitä lapselleni on luvallista tehdä ja mitä ei . Ei koulu , ei opettaja. Ja tiedoksi että en yritäkään lapsestani mitään kuuliaista ja tunnollista keskivertokansalaista kasvattaa vaan omilla aivoilla ajattelevan yksilön - helvetin fiksun sellaisen ;)

jos vanhempi pitää itseään maailman napana, jonka mielestä kaikki muut tekevät väärin ja hän itse oikein. Itselläni ei ole lapsia, mutta pitäisin todella hurjana vaihtoehtona sitä, että esittäisin, että lapsen ei tarvitse kuunnella ja kunnioittaa muita näkemyksiä kuin oman äidin/isän. Koulussahan sitäpaitsi lähdetään siitä ajatuksesta, että se on laitos, jossa toimintatavat valitaan sen mukaan, että isotkin joukot voivat toimia yhdessä.

Voisin itse ajatella, että kaikki janipetterit saisivat olla niitä merkityksellisiä yksilöitä oman perheen kanssa, minkä vuoksi koulussa ei tarvitsisi korostaa janipettereiden kykyä tehdä minä-minä -henkisiä ratkaisuja vaan voisi oman ja muiden viihtyvyyden vuoksi kunnioittaa koulun toimintatapoja. Lapsi ei siis mielestäni lakkaa olemasta yksilö, joka voi olla fiksukin, jos lapsi sitoutuu koulun toimintatapoihin. En ymmärrä, miksi nuo edes olisivat toisensa poissulkevia asioita. En siis ymmärrä, miksi näissä keskusteluissa joidenkin vanhempien taholta korostetaan sitä, että ei tarvitse asennoita koulun tapoihin "koska lapsi on niin fiksu".

Olen siis ulkopuolinen kommentoija ja minulla ei ole mitään suhdetta koulumaailmaan. Tulee vaan kova sääli nykyajan opettajia, kun näitä lukee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain silloin jos ranaistus on riittävän kova?

35 § Oppilaan velvollisuudet Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.

Lastako rangaistaan kun äiti sanoo että nyt pidetään vapaapäivä? Vai äitiäkö?

Vierailija
44/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vanhempien asenteesta koulua kohtaan. Omat menot ovat tärkeämmät mitä koulu. Koululla ei ole väliä! Mutta kuten sanottu, nämä samat ihmiset soittavat aamulla töihin, että "Mulla valuu nenä, mä en voi tulla töihin!"

meidän Liisa-Matti saa kokeista niin huonoja numeroita!!

Vierailija
45/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä "minä-minä-ja minun lapset -yhteiskunta on alkanut mennä liian pitkälle. Kyllä on todella itsekkäitä ne tämän päivän lapset, jotka meitä vanhana hoitavat. Puistattaa.

Vierailija
46/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on koulumaailma nykyisin? En sano, että ne sodan runtelemat hermoheikot vanhanajan miesopettajatkaan olisivat mitään helmiä olleet, mutta kuitenkin oli joku roti lasten ja vanhempien toilailuilla.

Vierailija
47/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille, jos ne opetetaan jo pieninä olemaan välittämättä säännöistä. Ihmettelen kyllä vanhempia, jotka puolusteltvat täällä sitä, että kyllä meidän lapsi vaan voi olla pois koulusta, jos on kivempaa tekemistä.

Vierailija
48/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri on usein pois koulusta, jos illalla on jäkisharkat. Sitten se pelaa tietsikalla myöhään eikä jaksa nousta kouluun. JA vanhemmat hyväksyy, muka harrastuksen varjolla.

Vierailija
49/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen poissaolo todellakin on vain ilmoitusasia.

Ei se ihan noin mene, sillä jos koulusta poissaolo on oppivelvollisuuden laiminlyöntiä, siitä seuraa rangaistus vanhemmille.

Toinen vaihtoehto on sitten oppivelvollisuuden hoitaminen jollakin muulla tavalla. Ei se ole mahdollista, että käydään koulussa milloin huvittaa.

Vierailija
50/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen poissaolo todellakin on vain ilmoitusasia.

Ei se ihan noin mene, sillä jos koulusta poissaolo on oppivelvollisuuden laiminlyöntiä, siitä seuraa rangaistus vanhemmille.

Toinen vaihtoehto on sitten oppivelvollisuuden hoitaminen jollakin muulla tavalla. Ei se ole mahdollista, että käydään koulussa milloin huvittaa.

Vierailija
51/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmät auki. En ole ikinä törmännyt tuollaiseen. Ja minulla sentään on lasten puolesta kouluelämästä kokemusta jo 15 vuotta. Neljän lapsen kokemuksella sanon, että ikinä en ole tuollaista kuullut ja nähnyt lasteni koulussa ja kouluissa.

Olisi mielenkiintoista tietää, missä on tämä kyseinen koulu.

Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

Toki sitten kun sen koulun valitsee, siellä pitää käydä.

En ole koskaan törmännyt moiseen ilmiöön - taidat olla töissä jossakin rupukoulussa.

Vierailija
52/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän kunnassa on nyt annettu ohje, että jos oppilaalla on 50 poissaolotuntia, joihin vanhemmat eivät ole pyytäneet perusteltua lupaa tai selitys ei ole järkevä, open pitää tehdä lastensuojeluilmoitus. Eli meillä ainakin on oikeasti noihin päätetty puuttua.

Ei koske normaalia enemmistöä, vaan niitä vastuuttomia vanhempia, jotka kuittailevat mitä sattuu poissaoloja hyväksytyiksi. Ovat hyvin pieni (mutta ilmeisesti sitäkin fiksumpi) vähemmistö.

Vierailija
53/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai shoppailuja...

Mutta hirveän yleistä on nämä lomat kouluajalla... Itsekin olen kyllä ensi syksylle haaveillut. Olishan se halvempaa lähteä reissuun silloin ko muut ovat koulussa! En vaan tiedä onko se niin järkevää lukihäiriöiselle hommata vielä ylimääräisiä poissaoloja...

Vierailija
54/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olisimme halunneet antaa lasten olla yhden päivän pois koulusta risteilyn takia. Pitää kuulemma viikonloppuna hoitaa tuollaiset asiat. Ikävä kyllä meillä ei ole ollut minun opiskeluaikanani mahdollista maksaa rahaa viikonloppuristeilyistä vaan tämä kerta olisi ollut ns. ilmaisristeily jotka tietysti ovat aina voimassa vain su-to.

Saatiin lopulta se lupa, pitkin hampain. En kyllä kehtaa enää ikinä edes kysyä vaikka harmittaakin kun juuri esim. tältä palstalta lukee miten monet perheet ovat joka vuosi(!) vähintään viikon lomalla niin että lapset eivät tule kouluun. Tämä olisi ollut lasten viiden vuoden koulutaipaleen aikana ainoa kerta kun pyydettiin lupaa olla pois muusta syystä kuin sairauden takia. Ja siis todellakin kysyin lupaa, en ilmoittanut.

t. köyhä äiti.

Vierailija
55/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ihan nätisti annan luvan, jos vanhemmat ystävällisesti etukäteen kysyvät, eikä sitä jatkuvasti tapahdu. Niin että kurjaa, jos mielesi pahoitit, jos jatkossa tulee (harvoin) tuollaisia tilaisuuksia, niin kysy vaan lupaa, seuraava ope ei varmaankaan tee asiasta mitään numeroa.

Vierailija
56/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa paljon poissaolevista, huolta aiheuttavista lapsista tehdään lastensuojeluilmoitus. Eli jos luvattomia poissaoloja on paljon, eikä vanhempi pysty huolehtimaan siitä, että lapsi käy koulussa on luokanvalvoja velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen.

Vierailija
57/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jälkeenpäin hoitaa sitten läksyt kuntoon? Miten tämä nyt ap:n persettä kutittaa niin tavattomasti?

Oppilaan velvollisuudet

35 §

Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta.

45 §

Oppivelvollisen valvonnan laiminlyönti

Jos oppilaan huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä, hänet on tuomittava oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä sakkoon.

Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.

Vierailija
58/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama rumba jatkuu vielä yläasteellakin, ja meidän koulumme on ns. hyvätasoinen kaupunkikoulu. Kerran yksi poika ilmoitti jälkikäteen olleensa pois päivän, kun hän oli mennyt isänsä kanssa Helsinkiin ostamaan urheiluvaatteita, kun sattuivat silloin olemaan alennuksessa.

Yksi isä tuli lankoja pitkin, kun kysyin, miksi lapsi tulee joka aamu myöhässä pommiin nukkumisten takia (asiasta on puhuttu jo melkein 3 vuotta), ja hän sanoi, että minä aivan erityisesti kyylään juuri hänen mukulaansa. Yritin siinä selittää, että lapsen parasta tässä ajattelen ja hoitelen virkavelvollisuuttani. Samainen poika keskeytti myös kahden viikon tet:n, kun ei jaksanut aamulla herätä työpaikalleen. Nyhjäsi sitten koulussa loppuajan, kun jaksoi sinne tulla. Yleensä hän nukkuu takapenkissä, kun on niin väsynyt.

Luokallani on paljon näitä urheilujoukkueisiin kuuluviakin, toisessa lajissa on harkat tiistaisin ja torstaisin kahdelta alkaen, joten ovat säännöllisesti silloin pois (heistä tulee vissiin ammattiurheilijoita kaikista juu) ja toiset lähtevät viikonlopuksi kisamatkalle ja pyytävät perjantain vapaaksi valmistautumista varten ja ovat säännöllisesti pois myös maanantaina (anomatta), kun kisamatkalta tultiin taas niin myöhään sunnuntai-iltana. Että ottaa pattiin!

Meidän koulussa vanhemman tulee ilmoittaa heti samana aamuna koululle, jos lapsi on sairauden takia pois. Jos on kyseessä etukäteen tiedossa oleva reissu, vanhemmat anovat sitä kirjallisesti ja allekirjoituksellaan ottavat huolekseen lapsensa opettamisen poissaolonaikaisissa aineissa. Jos jää jälkeen matkan takia jossain aineessa, ei ole oikeutettu tukiopetukseen, vaan vanhemman on huolehdittava siitä.

Vierailija
59/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan niitä lapsia, jotka sitten parikymppisenä ihmettelee, kun saa töistä potkut, kun tulee joka päivä kaksi tuntia myöhässä ("sehän on vain kaksi tuntia! Ei mua edes tarvita siellä aamuisin!") eikä ammattiin opiskelukaan onnistu, koska pitäisi jaksaa lukea tylsiä kirjoja monta tuntia päivässä, vaikka äiti on sanonut, ettei mitään tartte tehdä, jos ei halua.

Vierailija
60/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveän karhunpalveluksen lapsilleen, jos opettavat alakoululaisille , ettei koulussa tarvitse käydä, jos on jotain kivempaa tekemistä. Sitten kun koulunkäynti oikeasti vaatii työtä (vaikka yläasteella), on vaikea perustella teini-ikäiselle, että koulussa olisi syytä käydä. Tai että työpaikalle pitää mennä, vaikka ei ihan huvittaisikaan.

ja kun pärjää muutenkin niin senkun lähtee reissuun.

Tuskinpa kuolinvuoteellasi murehdit yhteisiä matkoja perheen kanssa...

nimim: kohta 2 viikoksi palmujen alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä