Koulunkäynti ei perustu vapaaehtoisuuteen, hyvät äidit.
Olen tämän viikon sairauslomalla oleva alakoulun opettaja. Olen selannut nettiä, kun en pääse kunnolla liikkumaan. Eksyinpä tälle palstalle, johon en ole aiemmin tutustunutkaan. Äidit tuntuvat olevan täällä hyvin tarkkoja omista oikeuksistaan. Sen sijaan velvollisuudet unohtuvat monilta.
Vuosien myötä olemme työyhteisössä törmänneet yhä useammin seuraavaan ilmiöön: lapsi on pois koulusta mitä erikoisimmista syistä, ja sen on vanhempien mielestä pelkästään ilmoitusasia. Lupaa ei koululta tarvitse kysyä (vaikka se käytännössä aina annettaisiinkin).
Muutama esimerkki: maanantaina iltapäivällä tulee tekstari: "meidän lapset eivät tule tänään ja huomenna kouluun, kun päätettiinkin olla mummolassa vähän pitempään kuin pelkkä viikonloppu"
"Meidän tyttö ja sen kaveri Liisa eivät tule huomenna kouluun, kun ne menee illalla jonkun bändin keikalle, ja siellä menee myöhään, niin eivät jaksa tulla aamulla kouluun"
"Meille tulee huomenna kivoja vieraita, meidän lapset ei sitten tule kouluun".
"Mennään huomenna Liisan kanssa shoppailemaan, vähän tyttöjen juttuja, you know. Liisa ei tule kouluun."
Vanhemmat tuntuvat ajattelevan, että voivat itse päättää, laittavatko lapset kouluun vai tehtäisiinkö muuta kivaa. Ei se nyt ihan niin pitäisi olla. Toivon keskustelua, jos ymmärtäisin paremmin.
Kommentit (62)
Ymmärrän yskän.
On myös yksi asia mikä ihmetyttää, kun jotkut lapset harrastavat tiiviisti jotain urheilulajia. He ovat pois kouluaikoina eri kilpailuissa. Niin, kysymys herää, että mikä/kuka on se taho, joka järjestää ne kilpailut arkiviikoille? Vaikka tiedämme silloin olevan koulua.
En vain ymmärrä, jos alakouluikäinen käy useissa kilpailuissa lukuvuoden aikana. Kertoisitko mitä ajattelet heistä?
Vapaa-aikaan liittyvät harrastukset, kilpailut, kyläilyt ja muut ovat mielestäni kuitenkin ylimääräisiä poissaoloja samanarvoisesti. Entäs ne perheet, jotka matkustavat ulkomaille kahdeksi viikoksi ja ovat sen jälkeen putkeen syyslomalla eli kolme viikkoa lomaa. Kummallista, kummallista.
Poikani oli yhden perjantain pois eräänä lukuvuonna viikonloppureissun vuoksi. Opettaja antoi hirvittävän määrän tehtäviä ihan ranskalaisin viivoin ruutupaperille. Niitä sitten väännettiin yhdessä ja pojalla oli pahamieli.
Mun lapseni on tiedollisesti ja taidollisesti sitä luokkaa että ei varmasti mitään ongelmaa sen suhteen ole vaik ois pitempäänkin poissa.
:D Ihana, tietenkin juuri sun lapsesi on noin pätevä.
löysäillä! Mutta liekö kauaa niin "tiedollisesti ja taidollisesti lahjakas".... :D
Varmaankin tullut äitiinsä. Ja miksei olisi kauaa tiedollisesti ja taidollisesti lahjakas? On varmasti oppinut paljon enemmän kotona kuin koulussa. Siksipä koulun oppitunnit ovatkin hänelle "hieman tylsiä" . Joten en ota mitään paineita siitä että pidämme ylimääräisiä vapaita aina kun työni puolesta mahdollista.
ottaa vähän "vapaata" koulusta. Silloin ei enää roikukaan sun kanssa vaan ihan jossain muussa seurassa? Ja isompana se lintsausseura ei yleensä ole parasta A-ryhmää.
Itse en lähtisi ollenkaan tuolle tielle. Koulussa käydään joka päivä, jos ei olla sairaita.
Ymmärrän yskän.
On myös yksi asia mikä ihmetyttää, kun jotkut lapset harrastavat tiiviisti jotain urheilulajia. He ovat pois kouluaikoina eri kilpailuissa. Niin, kysymys herää, että mikä/kuka on se taho, joka järjestää ne kilpailut arkiviikoille? Vaikka tiedämme silloin olevan koulua.
Monesti arkipäivinä koulutukset jossain urheilukeskuksissa ovat halpoja kun ei ole kävijöitä. Ja nämä urheilukeskukset lähes pakkokaupaavat tällaisia paketteja urheiluseuroille.
Mun lapseni on tiedollisesti ja taidollisesti sitä luokkaa että ei varmasti mitään ongelmaa sen suhteen ole vaik ois pitempäänkin poissa.
löysäillä! Mutta liekö kauaa niin "tiedollisesti ja taidollisesti lahjakas".... :D
Varmaankin tullut äitiinsä. Ja miksei olisi kauaa tiedollisesti ja taidollisesti lahjakas? On varmasti oppinut paljon enemmän kotona kuin koulussa. Siksipä koulun oppitunnit ovatkin hänelle "hieman tylsiä" . Joten en ota mitään paineita siitä että pidämme ylimääräisiä vapaita aina kun työni puolesta mahdollista.
ottaa vähän "vapaata" koulusta. Silloin ei enää roikukaan sun kanssa vaan ihan jossain muussa seurassa? Ja isompana se lintsausseura ei yleensä ole parasta A-ryhmää. Itse en lähtisi ollenkaan tuolle tielle. Koulussa käydään joka päivä, jos ei olla sairaita.
että lapseni näistä meidän ylimääräisistä vapaista seurauksena aloittisi jonkun väärässä seurassa vetelehtimisen. Hetihän nämä luvattomat/ilmoittamattomat poissaolot tietooni.
on riesaksi asti työntekijöitä "saikuttajia" (esim. se Cittarin kauppias, joka oli 45min-ohjelmassa. Kun opitaan jo lapsena, ettei velvollisuuksilla ole väliä, jos on jotain hauskempaa tekemistä.
on riesaksi asti työntekijöitä "saikuttajia" (esim. se Cittarin kauppias, joka oli 45min-ohjelmassa. Kun opitaan jo lapsena, ettei velvollisuuksilla ole väliä, jos on jotain hauskempaa tekemistä.
kun tuli koulussa vielä karttakepistä ....
osa vanhemmista ei vieläkään tajunnut.
Oppivelvollisuudelle on kaksi mahdollista suoritustapaa:
1) Lapsi käy koulua, ja lupa poissaoloon on aina pyydettävä koulusta ohjeiden mukaan, sairaspoissaolot on aina mahdollisimman nopeasti selvitettävä. Koulua on käytävä säännöllisesti.
2) Lapsi ei käy ollenkaan koulua, ja vanhemmat vastaavat opetuksesta. Kunta järjestää valvojan joka huolehtii, että opetuksen tasoa ja oppimisen tasoa seurataan riittävästi, ja oppilas saa oikeat arvosanat.
Näiden kahden välillä ei ole mitään välimuotoa, missä saisi välillä käydä koulua ja välillä ei.
Kukaan ei taatusti ilmoita koulusta poissaolon syyksi noin pöllöjä asioita. Se saattaa olla totta, että välillä vanhemmat hakevat ylimääräisiä lomia viedäkseen lapsensa vaikka Thaimaahan vähän halvemmilla hinnoilla tai laskettelemaan vaikka onkin kouluaika.
Normaali lapsi kestää kyllä sen viikon poissaolon eikä menetä mitään maailmaa kaatavaa vaikka olisikin jostain opetustilanteesta pois.
Olen ollut alakoululla 12 vuotta töissä enkä ole moisia syitä koskaan kuullut kenenkään esittävän. Kaikki ylimääräiset loma-anomukset tuodaan minulle. Sitä paitsi opettajat päivittelevät niin suureen ääneen vanhempien käytöstä että olisin kyllä kuullut jos niin olisi tapahtunut.
En ole ylimääräisten lomien kannnalla eivätkä omat lapseni ole sellaisia koskaan ottaneet. Ärsyttää vain tuollainen provoominen, niin kuin ei tämä asia olisi jo tarpeeksi tulehtunut muutenkin.
ja kyllä meillä näkee selvästi, että nuoret ovat niitä sairausloman hakijoita, joilla ei ole oikeasti sairautta. Esim. oksennustaudissa ollaan kerran kuussa (poikkeuksetta maanantai tai perjantai, ennen tai jälkeen pyhien), kun sitä en ole niin helppo todeta, kuin esim. flunssaa.
kun tuli koulussa vielä karttakepistä ....
Siinä vaiheessa, kun niitä alkaa ohjata lääkärin vastaanotolle toistuvien tautien vuoksi, kokevat ihmeparantumisen, eikä niiyä näy vuoteen...
(Sori vähän ohi aiheen.)
ottaa vähän "vapaata" koulusta. Silloin ei enää roikukaan sun kanssa vaan ihan jossain muussa seurassa? Ja isompana se lintsausseura ei yleensä ole parasta A-ryhmää. Itse en lähtisi ollenkaan tuolle tielle. Koulussa käydään joka päivä, jos ei olla sairaita.
että lapseni näistä meidän ylimääräisistä vapaista seurauksena aloittisi jonkun väärässä seurassa vetelehtimisen. Hetihän nämä luvattomat/ilmoittamattomat poissaolot tietooni.
että juurikin nuo sinun itse myöntämät vapaapäivät ovat luvattomia poissaoloja. Lapsi oppii, että voi itse päättää, milloin huvittaa olla pois ja milloin ei. Alaikäisen puolesta päättää tietenkin vanhempi, mutta väitän, että kynnys jäädä täysi-ikäisenä koulusta/töistä kotiin huonon tekosyyn takia on lapsellasi pienempi kuin kuuliaisella ja tunnollisella keskivertokoululaisella, kun opiskelumoraali on kotoa käsin kevyenä kannettu. Ymmärrätte tän varmaan, kun lapsesikin on niin helvetin fiksu:)
Vuosien myötä olemme työyhteisössä törmänneet yhä useammin seuraavaan ilmiöön: lapsi on pois koulusta mitä erikoisimmista syistä, ja sen on vanhempien mielestä pelkästään ilmoitusasia. Lupaa ei koululta tarvitse kysyä (vaikka se käytännössä aina annettaisiinkin).
Muutama esimerkki: maanantaina iltapäivällä tulee tekstari: "meidän lapset eivät tule tänään ja huomenna kouluun, kun päätettiinkin olla mummolassa vähän pitempään kuin pelkkä viikonloppu"
"Meidän tyttö ja sen kaveri Liisa eivät tule huomenna kouluun, kun ne menee illalla jonkun bändin keikalle, ja siellä menee myöhään, niin eivät jaksa tulla aamulla kouluun"
"Meille tulee huomenna kivoja vieraita, meidän lapset ei sitten tule kouluun".
"Mennään huomenna Liisan kanssa shoppailemaan, vähän tyttöjen juttuja, you know. Liisa ei tule kouluun."
Vanhemmat tuntuvat ajattelevan, että voivat itse päättää, laittavatko lapset kouluun vai tehtäisiinkö muuta kivaa. Ei se nyt ihan niin pitäisi olla. Toivon keskustelua, jos ymmärtäisin paremmin.
voisin kuvitella, että lapseni olisi joskus noista syystä pois koulusta. Mutta tyyliin kerran vuodessa, ei jatkuvasti! Saahan yleensä töistäkin vapaapäivän pyydettäessä, miksei siis koululainenkin voisi JOSKUS olla päivää pois ilman kuolemanvakavaa syytä?
Kukaan ei taatusti ilmoita koulusta poissaolon syyksi noin pöllöjä asioita. Se saattaa olla totta, että välillä vanhemmat hakevat ylimääräisiä lomia viedäkseen lapsensa vaikka Thaimaahan vähän halvemmilla hinnoilla tai laskettelemaan vaikka onkin kouluaika.
Normaali lapsi kestää kyllä sen viikon poissaolon eikä menetä mitään maailmaa kaatavaa vaikka olisikin jostain opetustilanteesta pois.
Olen ollut alakoululla 12 vuotta töissä enkä ole moisia syitä koskaan kuullut kenenkään esittävän. Kaikki ylimääräiset loma-anomukset tuodaan minulle. Sitä paitsi opettajat päivittelevät niin suureen ääneen vanhempien käytöstä että olisin kyllä kuullut jos niin olisi tapahtunut.
En ole ylimääräisten lomien kannnalla eivätkä omat lapseni ole sellaisia koskaan ottaneet. Ärsyttää vain tuollainen provoominen, niin kuin ei tämä asia olisi jo tarpeeksi tulehtunut muutenkin.
Miksi provoaisin tällaisesta asiasta? Kouluja on näköjään erilaisia. Me toimimme pienessä kunnassa ja vanhemmat ovat tuttuja. Yhteistyö toimii hyvin. Ehkä se antaa mahdollisuuden toimia vanhempien mielestä vapaammin. Jos oppilas on luvalla pois, toki hän saa sen päivän/viikon tehtävät tehdäkseen. Vanhempien asia on valvoa, että ne tulee tehtyä. Näin ei kuitenkaan aina ole, eli monen mielestä on yhdentekevää, jos lapsi jää jälkeen. Se huolettaa myös.
Kuulostat just meidän koulun kanslistillta, joka juoruaa kaikki koululaisten ja vanhempienkin asiat, jotka se koulun kahvipöydässä kuulee! Tiesitkö, että sulla on salassapitovelvollisuus?
[/quote]
et ole tainnut käsittää että juurikin nuo sinun itse myöntämät vapaapäivät ovat luvattomia poissaoloja. Lapsi oppii, että voi itse päättää, milloin huvittaa olla pois ja milloin ei. Alaikäisen puolesta päättää tietenkin vanhempi, mutta väitän, että kynnys jäädä täysi-ikäisenä koulusta/töistä kotiin huonon tekosyyn takia on lapsellasi pienempi kuin kuuliaisella ja tunnollisella keskivertokoululaisella, kun opiskelumoraali on kotoa käsin kevyenä kannettu. Ymmärrätte tän varmaan, kun lapsesikin on niin helvetin fiksu:)
[/quote]
Katsos kun minä määrään mitä lapselleni on luvallista tehdä ja mitä ei . Ei koulu , ei opettaja. Ja tiedoksi että en yritäkään lapsestani mitään kuuliaista ja tunnollista keskivertokansalaista kasvattaa vaan omilla aivoilla ajattelevan yksilön - helvetin fiksun sellaisen ;)
et ole tainnut käsittää että juurikin nuo sinun itse myöntämät vapaapäivät ovat luvattomia poissaoloja. Lapsi oppii, että voi itse päättää, milloin huvittaa olla pois ja milloin ei. Alaikäisen puolesta päättää tietenkin vanhempi, mutta väitän, että kynnys jäädä täysi-ikäisenä koulusta/töistä kotiin huonon tekosyyn takia on lapsellasi pienempi kuin kuuliaisella ja tunnollisella keskivertokoululaisella, kun opiskelumoraali on kotoa käsin kevyenä kannettu. Ymmärrätte tän varmaan, kun lapsesikin on niin helvetin fiksu:)
Katsos kun minä määrään mitä lapselleni on luvallista tehdä ja mitä ei . Ei koulu , ei opettaja. Ja tiedoksi että en yritäkään lapsestani mitään kuuliaista ja tunnollista keskivertokansalaista kasvattaa vaan omilla aivoilla ajattelevan yksilön - helvetin fiksun sellaisen ;)
Jos et halua noudattaa koulun sääntöjä, sinä voit vapaasti valita kotikoulun. Kun olette niin fiksuja, niin se voisi olla parempi vaihtoehto muutenkin.
Olen siinä mielessä vanhanaikainen, että meillä ei lapset ole turhan takia pois, yleensä vain sairaana. Tosin lapset ovat pois sitten jo pelkän flunssan takia, mutta niinpä meillä ei sitten pahempia tauteja ja pidempiä poissaoloja olekaan. Silloin äärimmäisen harvoin kun lapset ovat pois esim. päivän tai parin mittaisen matkan takia, lupa tietenkin kysytään. Jos lapsi on sairas, lähetän viestin heti aamulla. En ymmärrä miten muutenkaan voisi toimia. Millaisen mallin lapsi oppii, että huvikseen voi olla pois koulusta ja ehkä myöhemmin töistäkin??
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että koulussa olisi paljon kehittämisen varaa, eikä kukaan normioppilas jää päivässä tai parissa mistään tärkeästä paitsi.
Jos et halua noudattaa koulun sääntöjä, sinä voit vapaasti valita kotikoulun. Kun olette niin fiksuja, niin se voisi olla parempi vaihtoehto muutenkin.
Ja oikeassa olet - tiedollisesti uskon että olisi ollut parempi vaihtoehto.
Pitkään puntaroituamme monelta kantilta päädyimme kuitenkin tähän koululaitokseen . Pääasiassa sosiaalisen kanssakäymisen vuoksi. Koulussa voi on samanikäistä seuraa ja syntyy kaverisuhteita. Kotikoululaiselle ryhmäytymien olisi vaikeampaa. Eli itse näen koulunkäynnin lapselle mukavana paikkana oleskella ikätoveriensa seurassa.
Periaatteessa muutamat poissaolot esim alaluokilla eivät varmaan hyville oppilaille kovin haitallisia ole. Mutta: Kevyin perustein kotiin jääminen antaa mielestäni lapselle väärän viestin koulun (ja työnteon) merkityksestä. (Koulu)työtä tehdään pitkäjänteisesti, säännöllisesti ja sääntöjä noudattaen.
Siksipä oma erittäin fiksu - mutta laiskuuteen taipuvainen - ekaluokkalaiseni ei todellakaan jää kotiin ilman erityisen painavaa syytä.
Ja yläkoulun puolella (missä itse opetan) yhdenkin tunnin poissaolo saattaa vaikeuttaa heikomman oppilaan kokeessa onnistumista jo paljonkin.
35 §
Oppilaan velvollisuudet
Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta.
Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.
Hyviä kommentteja, kiitos niistä ja kiitos perusopetuslain kopioijalle, en itse sitä halunnut nostaa esiin heti kättelyssä.
Joku sanoi, ettei kerro opettajalle lapsen sairaudensyytä. Ei tietenkään, riittä, että lapsi on sairas. Tuo "lapsi on poissa" tuntuu hassulta.
Meillä on myös huoli poissaolevasta lapsesta, jos ilmoitusta ei tule. Onko koulumatkalla kenties sattunut jotain, tai aamulla yksin kotona. Useilla oppilailla on matkaa kouluun ja pimeä tie.