Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulunkäynti ei perustu vapaaehtoisuuteen, hyvät äidit.

Vierailija
10.02.2012 |

Olen tämän viikon sairauslomalla oleva alakoulun opettaja. Olen selannut nettiä, kun en pääse kunnolla liikkumaan. Eksyinpä tälle palstalle, johon en ole aiemmin tutustunutkaan. Äidit tuntuvat olevan täällä hyvin tarkkoja omista oikeuksistaan. Sen sijaan velvollisuudet unohtuvat monilta.

Vuosien myötä olemme työyhteisössä törmänneet yhä useammin seuraavaan ilmiöön: lapsi on pois koulusta mitä erikoisimmista syistä, ja sen on vanhempien mielestä pelkästään ilmoitusasia. Lupaa ei koululta tarvitse kysyä (vaikka se käytännössä aina annettaisiinkin).

Muutama esimerkki: maanantaina iltapäivällä tulee tekstari: "meidän lapset eivät tule tänään ja huomenna kouluun, kun päätettiinkin olla mummolassa vähän pitempään kuin pelkkä viikonloppu"

"Meidän tyttö ja sen kaveri Liisa eivät tule huomenna kouluun, kun ne menee illalla jonkun bändin keikalle, ja siellä menee myöhään, niin eivät jaksa tulla aamulla kouluun"

"Meille tulee huomenna kivoja vieraita, meidän lapset ei sitten tule kouluun".

"Mennään huomenna Liisan kanssa shoppailemaan, vähän tyttöjen juttuja, you know. Liisa ei tule kouluun."

Vanhemmat tuntuvat ajattelevan, että voivat itse päättää, laittavatko lapset kouluun vai tehtäisiinkö muuta kivaa. Ei se nyt ihan niin pitäisi olla. Toivon keskustelua, jos ymmärtäisin paremmin.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat odottavat, että koulu hoitaa kaiken kasvatuksen ja osalla se oma kasvatus on tällä tasolla. No, samat vanhemmat jäävät varmaan kotiin itse töistä, jos on nuha :D

Vierailija
2/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

Toki sitten kun sen koulun valitsee, siellä pitää käydä.

En ole koskaan törmännyt moiseen ilmiöön - taidat olla töissä jossakin rupukoulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen poissaolo todellakin on vain ilmoitusasia.

Vierailija
4/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis mitään syytä. Aina kuitenkin ollut kipeä, mutta musta sairauden syy ei kuulu kellekkään. (jätän yleensä viestin välitettäväksi opelle)

Vierailija
5/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jälkeenpäin hoitaa sitten läksyt kuntoon? Miten tämä nyt ap:n persettä kutittaa niin tavattomasti?

Vierailija
6/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei läsnäolovelvollisuutta.

siinähän sitten jäävät jälkeen, minä en ainakaan opettajana antais mitään erityiskohtelua.

Vierailija
7/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

euroopassa kyllä. ja täällä jos on pois tietyn prosentin tunneista, joutuu tuplaamaan. täällä sellainen pakko on, mikä musta on ihan jees.

Vierailija
8/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen poissaolo todellakin on vain ilmoitusasia.

mutta oppivelvollisuus. Jos lapsi on syyttä pois koulusta on huoltajalla velvollisuus järjestää tarvittava opetus. Kantsii ehkä miettiä kaksi kertaa, pystyykö siihen. Poissaolon hyväksyttäväksi syyksi ei kukaan voi laskea myöhään valvomista tai kivoja vieraita....

Vierailija
9/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi oikeasti voi jäädä opetuksesta pahasti jälkeen jos kaikenmaailman laskettelu-ym. reissujen takia poissaoloja on pitkin vuotta. Viitsivätkö vanhemmat huolehtia siitä, että lapsi poissaolosta huolimatta tekee koulutehtävät?

Vierailija
10/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vanhempien asenteesta koulua kohtaan. Omat menot ovat tärkeämmät mitä koulu. Koululla ei ole väliä! Mutta kuten sanottu, nämä samat ihmiset soittavat aamulla töihin, että "Mulla valuu nenä, mä en voi tulla töihin!"

Vierailija
11/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siis sen perusteella, mitä olen opettajakavereiltani, -siskoltani ja kylillä (sekä täällä av:lla) kuullut. Ehkä alakouluikäisten vanhemmat eivät hahmota vielä, että lapsi oikeasti opiskelee koulussa ja jää jälkeen, jos on pois. Sitäkään ei ymmärretä, että koulussa oikeasti ihmetellään, jos joku puuttuu. Muistan itse alakouluajaltani (2000-luvun alku), että äitini laittoi AINA sähköpostia, jos olin sairas (muuten en poissa ollutkaan), mitä opettaja aina kiitteli, sillä tosi harva vaivautui ilmoittamaan. Sitten valitetaan parin viikon päästä, kun Liisa ei osaa matikkaa, opetuksessa on varmaan vikaa, kun ei olla viitsitty edes Liisan poissaollessa huolehtia kotona opetuksestaa.

Toisaalta rokulipäiviä saatetaan pitää silloinkin, kun Liisan ilmoitetaan olevan sairaana. Muistan erään kaverin pitäneen alakoulussa syksyisin ja keväisin aina yhden vapaapäivän, jolloin lähti Helsinkiin äitinsä kanssa kouluvaatteita ostamaan, ja lapsen piti jälkeen päin valehdella opelle olleensa kipeänä. Ihmettelin kyllä jo silloin, että eikös tollaset ole tapana hoitaa lauantaisin..

Kasvatuskäsitys kaventuu koko ajan enemmän ja enemmän vanhemmille. Ajatellaan, että vanhempi on yksin vastuussa lapsen kasvatuksesta(paitsi tietysti open vastuu on jos lapsi ei opi, koska vika on tietty opessa ja opetuksessa) ja saa päättää kaikesta siihen liittyvästä riippumatta siitä, mitä mieltä ammattilaiset ovat. Myöskään yhteisö ei saa enää millaan lailla puuttua lasten tekemisiin. Moni vanhempi siis varmasti oikeasti luulee, että hänen lapselleen on parasta keikkailla ja nukkua sitten pitkään tai pitää omaa lomaa mummolassa, koska vanhempi on näin päättänyt.

t. (aineen)opettajaopiskelija

Vierailija
12/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivelvollisuus ei ole sama kun koulupakko ;)

Ja mikä ongelma, vanhemmat kuitenkin näköjään ilmoittavat sinulle poissaolosta?

Mun lapseni on tiedollisesti ja taidollisesti sitä luokkaa että ei varmasti mitään ongelmaa sen suhteen ole vaik ois pitempäänkin poissa.

Vierailija
13/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveän karhunpalveluksen lapsilleen, jos opettavat alakoululaisille , ettei koulussa tarvitse käydä, jos on jotain kivempaa tekemistä. Sitten kun koulunkäynti oikeasti vaatii työtä (vaikka yläasteella), on vaikea perustella teini-ikäiselle, että koulussa olisi syytä käydä. Tai että työpaikalle pitää mennä, vaikka ei ihan huvittaisikaan.

Vierailija
14/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vanhempien asenteesta koulua kohtaan. Omat menot ovat tärkeämmät mitä koulu. Koululla ei ole väliä! Mutta kuten sanottu, nämä samat ihmiset soittavat aamulla töihin, että "Mulla valuu nenä, mä en voi tulla töihin!"

ei ole ihme, jos siihen suhtaudutaan kuten ap väittää

Vierailija
15/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei läsnäolovelvollisuutta.

siinähän sitten jäävät jälkeen, minä en ainakaan opettajana antais mitään erityiskohtelua.

kurjaa vaan on se, että jälkeen jäämisestä kärsii lapsi, ei vanhempi, joka taas on syyllinen siihen, että lapsi ei ole koulussa. onko reilua rankaista lasta vanhemman typeryydestä?

Vierailija
16/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni on tiedollisesti ja taidollisesti sitä luokkaa että ei varmasti mitään ongelmaa sen suhteen ole vaik ois pitempäänkin poissa.

:D Ihana, tietenkin juuri sun lapsesi on noin pätevä.

Vierailija
17/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisissa kouluissa ei ole työrauhaa ja opetuksen taso on surkea...vanhempien asenteesta koulua kohtaan. Omat menot ovat tärkeämmät mitä koulu. Koululla ei ole väliä! Mutta kuten sanottu, nämä samat ihmiset soittavat aamulla töihin, että "Mulla valuu nenä, mä en voi tulla töihin!"

ei ole ihme, jos siihen suhtaudutaan kuten ap väittää

Vierailija
18/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 §

Oppivelvollisuuden suorittaminen

Oppivelvollisen on osallistuttava tämän lain mukaisesti järjestettyyn perusopetukseen tai saatava muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Edellä 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan tulee osallistua oppivelvollisuuden alkamisvuonna järjestettävään esiopetukseen. (13.6.2003/477)

Opetuksen järjestäjän tulee seurata perusopetukseen osallistuvan oppilaan poissaoloja ja ilmoittaa luvattomista poissaoloista oppilaan huoltajalle. Oppivelvollisen huoltajan on huolehdittava siitä, että oppivelvollisuus tulee suoritettua. (13.6.2003/477)

Jos oppivelvollinen ei osallistu tämän lain mukaisesti järjestettyyn opetukseen, oppivelvollisen asuinkunnan tulee valvoa oppivelvollisen edistymistä.

Monikohan näin rennosti lapsen koulunkäyntiin suhtautuva mamma huolehtii kotona siitä, että ne vastaavat tiedot tulee hankittua? Vai rutistaanko vain sitten koulun ja opettajan huonoutta kun lapsukaiset ei pärjää koulussa - ja oppii lintsaamaan muistakin velvollisuuksista? (Monelle nuorelle on kuulemma mahdotonta ymmärtää, että esim. kesätyöpaikassa pitää oikeasti tulla aamulla töihin silloin kun työaika alkaa. Ja olla loppuun asti.) Oi aikoja, oi tapoja... Meille vanhemmat teki selväksi, että koulu on meidän työpaikka, eikä sieltä olla pois huvin vuoksi vaan ainoastaan jos ollaan oikeasti kipeänä.

Vierailija
19/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysäillä! Mutta liekö kauaa niin "tiedollisesti ja taidollisesti lahjakas".... :D

Vierailija
20/62 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysäillä! Mutta liekö kauaa niin "tiedollisesti ja taidollisesti lahjakas".... :D

Varmaankin tullut äitiinsä. Ja miksei olisi kauaa tiedollisesti ja taidollisesti lahjakas? On varmasti oppinut paljon enemmän kotona kuin koulussa. Siksipä koulun oppitunnit ovatkin hänelle "hieman tylsiä" . Joten en ota mitään paineita siitä että pidämme ylimääräisiä vapaita aina kun työni puolesta mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi