Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytännössä parhaaksi todetut atooppisen ihon hoitovinkit?

Vierailija
10.02.2012 |

Kuopus 3 kk on perheen ensimmäinen todellinen atoopikko. Rasvaa kuluu, mutta minkä rasvan olette havainneet parhaaksi? Bepanthenia olen käyttänyt ja pitää ihon pehmeänä aamusta iltaan, mutta ihottumalle ei tee oikein mitään. Nlalääkäri kirjoitti reseptin AqualanPlussalle, mutta se tuntuu tosi köykäiselle.

Muut vinkit? Miten usein kylvetys? Pesuaineen vaihdoin jo LV:hen.

Olisin kiitollinen parhaista vinkeistä!

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko allergiat poissuljettu? Atopia 3-kk vauvalla kuulostaa epätodennäköiseltä. Meillä atoopikon oireet alkoivat kun siirryttiin ruokaan. Imettäessä ihottumaa ei vielä ollut. 

kannattaa kokeilla yl. Allergiaa aihettavien karsimista ruokavaliosta pariksi viikoksi kuten suklaa, sitrushedelmät, makeiset(väri- ja äilöntäaineet), limsat, jäätelö. Jos ruokavalio auttaa vauvan ihottumaan yhden ruoka-aineen lisäys per viikko, jotta saat selville mikä on aihettaja.

Vierailija
62/79 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2012 klo 10:03"]

siis itsellesi kun imetät. Vaikka ei varsinaista maitoallergiaa olekaan, saattaa vauva reagoida maitoproteiiniin. Erään kokeneen lastenlääkärin mukaan "mikään muu eläin ei anna toisen eläimen maitoa lapselleen, joten on ihan normaalia, ettei ihmislapsi välttämättä kestä sitä". Ihan loogistahan tuo on.

Maitotuotteiden lisäksi kannattaa jättää myös soijatuotteet. Soija allergisoi yhtä pahasti kuin maito. Eli kannattaa kokeilla soijatonta ja maidotonta. Onneksi Suomessa paljon kaura-pohjaisia maitoja, vispi- ja ruokakermoja! Olisimpa tajunnut tuon soijan jo esikoisen kohdalla.

Maidottomia tuotteita löytyy nykyään niin hyvin, että asia on helppo hoitaa. Ainakin itse kokeilisin, vaikka kuukauden päivät. Haittaa ei voi olla.

[/quote]

[/quote]Vauvan maitoallergia oireilee useimmiten löysänä ulosteena ja ihottumana naamassa ja vatsanväänteinä vauvalla. Ei  todellakaan kannata lähteä toteuutamaan mitään kuukauden maidotonta diettiä imettäessä. Kalsiumin tarve imettäessä on suuri, maidottomalla dietille ryhtyessä pitää miettiä ensin mistä kalsiumin aikoo jatkossa saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:58"]

Aina tulee kylmät väreet, kun atoopikot länträä perusvoiteen kanssa. Ei sovi kaikille, meillä perusvoiteet vain pahentavat ihoa. Eli meillä hoitona pienille suola kylvyt ja isoille suolakääreet rauhoittamaan ihoa, sibicort heti jos alkaa punoittaa ja kutista ja kuiviin (hilseileviin) kohtiin tummelia. Tämä hoito toimii ja menee jo neljännessä polvessa. Monesti vanhat konstit ovat parempia kuin pussillinen uusia. Ielä on pakko sanoa tähän loppuun, että atopia ei ole allergia vaan ihosairaus, allergiset ihottumat ovat erikseen .

[/quote] olen eri mieltä tuosta atopia ei ole allergia toteamuksesta. Omakohtaisen kokemukseni mukaan yksityisellä tehty laaja allergiatesti ei tuonut mitään selitystä tyttäreni atooppiseen ihottumaan. Käytännössä aloitimme  ruokavaliosta karsimaan allergian aihettajaksi epäiltyjä tiettyjä hedelmiä, karkkeja ja paria e-koodia lääkärin kehotuksesta. Niistä emme päässet allergiatestiin. Mutta kokeilu osoittautui menestykseksi , ja atoopikkomme sai helpotuksen ihottumaansa. Nyt lääkärin kehotuksesta testailemme toisinaan siedätyksen nimessä voisiko ruokavalioon palauttaa takaisin joitakin kiellettyjen listalla olevista ruoka-aineista.

Vierailija
64/79 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen atoopikko ja ostelen aina uusia tuotteita mitä löydän. Viime viikolla ostin suolavoidetta, jota en ole vielä alkanut testaamaan. Onko joku kokeillut xylitolirasvaa. Ei auttanut minulle, geelimäinen tuote, jollaisia ihoni ei siedä.

Vierailija
65/79 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusvoiteella, kaikki ovat hyviä aqualan mm. kortisonia viikko kerrallaan enintään kuurina, mutta ei kasvoihin. semmoista on kuin hyderm , lääkäri voi kirjoittaa, se on mieto kortisononi.puhtaus pelkällä vedellä jos kauhean huono iho. mahdollisimman stressitön elämä on tietysti hyvä ja hyvä uni.

Vierailija
66/79 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis itsellesi kun imetät. Vaikka ei varsinaista maitoallergiaa olekaan, saattaa vauva reagoida maitoproteiiniin. Erään kokeneen lastenlääkärin mukaan "mikään muu eläin ei anna toisen eläimen maitoa lapselleen, joten on ihan normaalia, ettei ihmislapsi välttämättä kestä sitä". Ihan loogistahan tuo on.

Maitotuotteiden lisäksi kannattaa jättää myös soijatuotteet. Soija allergisoi yhtä pahasti kuin maito. Eli kannattaa kokeilla soijatonta ja maidotonta. Onneksi Suomessa paljon kaura-pohjaisia maitoja, vispi- ja ruokakermoja! Olisimpa tajunnut tuon soijan jo esikoisen kohdalla.

Maidottomia tuotteita löytyy nykyään niin hyvin, että asia on helppo hoitaa. Ainakin itse kokeilisin, vaikka kuukauden päivät. Haittaa ei voi olla.

[/quote]

Vierailija
67/79 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:59"]

siis itsellesi kun imetät. Vaikka ei varsinaista maitoallergiaa olekaan, saattaa vauva reagoida maitoproteiiniin. Erään kokeneen lastenlääkärin mukaan "mikään muu eläin ei anna toisen eläimen maitoa lapselleen, joten on ihan normaalia, ettei ihmislapsi välttämättä kestä sitä". Ihan loogistahan tuo on.Maidottomia tuotteita löytyy nykyään niin hyvin, että asia on helppo hoitaa. Ainakin itse kokeilisin, vaikka kuukauden päivät. Haittaa ei voi olla.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
68/79 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesuaineen vaihto pesupähkinöihin. Ei auttanut lv:t tai muut allergiapesuaineet.

Vierailija
69/79 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jos peseytymisessä voisi käyttää Aqualan L voidetta.

Vierailija
70/79 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:09"]

Maidoton ruokavalio on pelastanut minut! Mieletön ero tuli viikoissa ja heti huomaa ihossa jos lipsuu.

[/quote]

Minulla taas vehnättömyys on tuonut merkittäviä tuloksia! Tuosta "lipsumisesta" haluaisin sanoa seuraavaa: jos on ilmeistä, että jokin raaka-aine oikeasti heikentää atooppisen ihon kuntoa, kannattaa sen käyttö lopettaa tyystin. Esim. vehnänkin kohdalla ihmiset kyllä tyrkyttävät pullaa ja vaaleaa leipää siellä sun täällä, mutta atoopikko itse päättää mitä suuhunsa laittaa. Atopia on tehnyt elämästäni suoranaista helvettiä viimeiset 5 vuotta ja jos se vain helpottaa oireita, olen vaikka lopun elämäni vesi ja riisi -dieetillä. Puoli vuotta tosiaan takana vehnättömyyttä, eikä haittaa yhtään että ihmisten ilmoilla ei voi syödä mitä tahansa.

En tiedä varmuudella kuinka erilaisia me atoopikot olemme keskenämme, mutta minä en käytä minkäänlaisia perusrasvoja ja iho on terveempi kaikella mahdollisella tavalla kuin mitä on viiteen vuoteen ollut. Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio auttaa varmasti ihon perustasapainoon. Kokeilkaa syödä esim. joka päivä hunajaa, pari kertaa vkossa kalaa ja päivittäin hyviä rasvoja paljon. Ruokavaliolla on niin suuri rooli koko sopassa, että kun se on kunnossa, kestää iho paremmin myös epäsäännöllisyyttä - eli hikoilua, kuumuutta, stressiä, huonoja yöunia.

Vierailija
71/79 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras keino on kiinalainen voide Qilikang. See saa kutina pois hetkessä, ihme voide! Hormoonivapaa. Ei muuta käytetä kun tätä voidetta. Lapsen iho meni viikossa ihan siistiksi.

Vierailija
72/79 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainoa mikä auttoi 8 vuoden taistelun jälkeen oli homeopaattiset lääkkeet. Viimeinen toivo ja pakko kokeilla kun 10v lapsi puhui jo itsemurhasta kipujen ja kutinan takia (polvitaipeista pakaroihin ja kämmenet rakoilla)

Helmikuussa aloitettiin ja toukokuussa tyttö ui jo meressä ja uima-altaassa. Jäljellä oli kolikon kokoinen alue:) Eikä ole uusinut 22 vuoteen, kämmeniin tulee vähän stressissä mutta elimistö jaksaa hoitaa itse pois.

Rasvat oli meillä ihan kaikkein pahin hoito, pahensi vaan.

Vierailija
73/79 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni kärsinyt aina välillä pahentuvasta atooppisesta ihottumasta ja kaikenmaailman voiteet tullut kokeiltua. Tänä kesänä sain kokeiltavakseni käsittelemätöntä karitevoita. Sitä käyttämällä sain alle viikossa ihon normaaliksi jälleen! Tästä en todellakaan halua luopua. Haju originaali voiteessa ei ole paras mahdollinen mutta itselleni aivan sama jos hoitaa ihoni kuntoon.

Vierailija
74/79 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atopia on autoimmuunisairaus, joka hoituu ruokavaliolla. Voiteet auttavat vain oireisiin.

Vierailija
75/79 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttaa kortisoni ja takroolimuusi rasvat mutta koska en mielelläni halua niitä käyttää olen käyttänyt kortisonitonta Dermalex rasvaa ja se on toiminut minulla.

Vierailija
76/79 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toimii parhaiten hoitopesut aqualan l ja saippuat kokonaan pois! Pahin lv hajustamaton, kuivattaa ihoa entisestään ja suihkun/pesun jälkee kutiaa todella paljon. Bepanten ei poista ihottumaa. Apteekeista saatavilla nyt uusi dermaloginen sarja atooppisille ihoille. Nimeä en muista

Vierailija
77/79 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

d vitamiini  auttaa ja e vitamiini ja aurinko.t.susanna

Vierailija
78/79 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihottuma on kostea/eritteinen, ei kannata käyttää bebanthenenea, vaan kuivattaa sitä sinkkivoiteella. Rikkoutunut iho kannattaa desifioida. Kuivaa lapsen iho pesun jälkeen huolellisesti pyyhkeellä taputtelemalla. Miedot pesuaineet, pesun voi tehdä myös perusvoiteella. Lääkevoidetta kannattaa laittaa heti ensimmäisiin näppyihin ennen ihottuman lehahtamista. Jos voimakkaasti kutisevia nesterakkuloita, liotus kuumassa vedessä helpottaa.

Vierailija
79/79 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bepanthenia ei saa käyttää atooppiselle iholle eikä iholle missä on atooppista ekseemaa (tulehdusta). Se voi jopa pahentaa ihottumaa.

Bepanthenin haittavaikutuksissa lukee:

Seuraavia haittatapahtumia on raportoitu: yliherkkyysreaktiot ja ihoreaktiot, kuten kosketusihottuma,

yliherkkyysihottuma, kutina, eryteema, ekseema, ihottuma, nokkosihottuma, ihon ärsytys sekä

ihorakkulat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan