Lapsi nukahti ILMAN MINUA päiväunille !! :O
Eilen taisin kirjoitella tänne 1v 3kk ikäisestä tyttärestäni, joka on puoli vuotta vaatinut minua tai isäänsä nukuttamaan (=pitää kättä päällä, jota lapsi sitten hiplaa väh puolituntia kunnes nukahtaa...).
Äsken vein päiväunille ja laitoin käden hänen rinnan päälle, niin kuin aina, ja tyttö alkoi hiplaa ja nipistelee sitä, niin kuin aina, mutta ei suostunut nukahtaa ja olin itse niin nälkäinen että hermot oli kireellä. Päätin sitten jättää tytön huoneeseen jotta itse voin laskea sataan mutta se NUKAHTI SINNE! Ei itkenyt perään, ei kitissy, vähän normaalia ähinää ja tadaa, nyt se nukkuu! Voi tätä onnenn päivää! :D Minua ei tarvittukaan!!
Maltan tuskin odottaa lapsen yöpuulle painumista :D
Kommentit (5)
Onko esikoinen?
Älä vaan päästä tätä tilaisuutta käsistäsi, vaan nyt lujana, enää ei kättä hiplailla, vaan jokin sijaistoiminto sille, jos ei ilman jotain pärjää.
Nauti nyt =)
että vauva palsta tarvitsee sen facen tykkäys-napin.
Onko esikoinen?
Älä vaan päästä tätä tilaisuutta käsistäsi, vaan nyt lujana, enää ei kättä hiplailla, vaan jokin sijaistoiminto sille, jos ei ilman jotain pärjää.
Nauti nyt =)
Ja en todellakaan päästä tätä tilaisuutta käsistä, on ollut niin hermot välillä kireellä nukuttamisrumban kanssa, joten nyt jos koskaan on oikea aika aloittaa "kouluttaminen" itsekseen nukahtamiselle :) Tää on aivan mahtavaa! :D
Ja jos olisi fb:n tykkää nappi, painelisin monta kertaa :D
Yksin nukkuva kyllä oppii tuudittamaan itsensä uneen ilman aikuisen apua, mutta vauvasta asti äitinsä kanssa nukkuneet lapset ovat taaperoina omatoimisempia ja sosiaalisesti itsenäisempiä.
Vanhempiensa kanssa nukkuneet kontrolloivat paremmin tunteitaan ja sietävät paremmin stressiä. Perhepeti edistää turvallisen kiintymyssuhteen syntyä, lisää lapsen turvallisuutta, vähentää yksinäisyyttä ja öisiä pelkoja. Yksinnukkuvia lapsia on vaikeampi kontrolloida, he ovat vähemmän onnellisia ja vähemmän innovatiivisia. Heillä on enemmän kiukunpuuskia ja he ovat pelokkaampia. Tavallisesti vanhempiensa kanssa nukkuvat lapset ovat -yllätys, yllätys- kyvykkäämpiä yksinoloon. Vanhempien kanssa yhdessä nukkumisella on positiivisia ja suotuisia vaikutuksia lapsen koko elämään.
Vaikka lapset nukkuisivat omassa sängyssään, tulisi jokaiselle lapselle suoda oikeus nukkua vanhempiensa kanssa samassa huoneessa niin kauan kuin lapsi sitä haluaa.
Nykyään normaalina pidetty lapsen kiintyminen unileluun voi olla merkki lapsen turvallisuudenkaipuusta. Mihin lapsi, jonka elämässä ei tapahdu suuria muutoksia tai joka nukkuu äitinsä vieressä, tarvitsisi unilelua?
Jotain synnynnäisistä äidinvaistoista kertoo se, että huolimatta kulttuurisista suosituksista useimmat vanhemmat nukkuvat jonkin verran lapsensa kanssa. Tavallista on myös vauvn nostaminen keskellä yötä vanhempien sänkyyn. Lastenhoidon asiantuntijoiden antamat ohjeet tosin saattavat saada vanhemmat salaamaan perhepeteilyn, tai mikä pahinta, tuntemaan siitä syyllisyyttä.
Koko ajan löydetään enemmän todisteita siitä, kuinka yksin nukkumisella on lapselle vakavia fysiologisia ja sosioemotionaallisia seurauksia. Sen sijaan ei ole löydetty yhtään todistetta siitä, että vanhempien kanssa nukkuminen olisi lapselle haitallista.
(lyhentäen sitaatit kirjasta: Luonnollinen lapsuus)
Meillä tyttö 1v ja opetellaan nyt omaan sänkyyn nukahtamista. Hämärässä imetys ja sitten rauhoitutaan sänkyyn, ennen on nukahtanut tissille. Eilen nukahti 10 minuutissa ja olin innoissani! :D