Käytännössä parhaaksi todetut atooppisen ihon hoitovinkit?
Kuopus 3 kk on perheen ensimmäinen todellinen atoopikko. Rasvaa kuluu, mutta minkä rasvan olette havainneet parhaaksi? Bepanthenia olen käyttänyt ja pitää ihon pehmeänä aamusta iltaan, mutta ihottumalle ei tee oikein mitään. Nlalääkäri kirjoitti reseptin AqualanPlussalle, mutta se tuntuu tosi köykäiselle.
Muut vinkit? Miten usein kylvetys? Pesuaineen vaihdoin jo LV:hen.
Olisin kiitollinen parhaista vinkeistä!
Kommentit (79)
...on ollut riesanani pienestä asti. Olen tällä hetkellä 30v ja 4 kk pojan äiti. Pojalla selkeästi kuiva iho mutta ei vielä onneksi selkeitä atooppisen ihottuman oireita.
Tässä kuitenkin keinoja joilla oma atopiani pysyy hallinnassa, toivottavasti tästä on sinulle jotakin hyötyä.
- apteekeista saa La Roche Posay -nimistä kosteusvoidetta joka on kehitetty Ranskassa yhdessä atooppista ihottumaa sairastavien potilaiden kanssa. Ihana tuote, toimii minulla todella hyvin, muista apteekin rasvoista on ollut vain hetken apua. Tätä sarjaa suositteli minulle ihotautilääkäri.
- ruokavalio, pois turhat sokerit, hiivat ja lisä-aineet. Jos imetät, tämä voisi olla yksi keino koittaa vaikuttaa lapsen saaman ravinnon sisältöön. Itse vältän siis turhia väri- ja makulisäaineita ja suurta määrää sokeria. Toiminut minulla hyvin.
- atooppista ihoa ei tulisi hangata tai edes kauheasti kosketella turhaan, joten ihottumakohtien rapsuttelut ja nypläilyt voi pahentaa tilannetta.
- Sisäisesti nautittu rasva. Itse syön paljon avocadoa ja hyviä öljyjä. Lapselle näitä ei vielä voi antaa, mutta jos sopii ruokavalioosi niin suosittelen koittamaan (mikäli siis imetät).
- Ihon puhtaus, ilmakylvyt ja miedot, hajusteettomat pesuaineet.
Toimii viljattomuus. Jos imetät, kokeile olla kaksi viikkoa ilman viljaa. Siis myös pasta ja riisi tietenkin pois. Lapsi alkoi nukkua päiväunet sekä yöunet. Iho parani viikossa.
Auttaa ainakin itsellä parhaiten. Mm. Dermosililta saa tilattua.
Myös karbamidi-voiteet ovat hyviä. Ja talvella iholleni paras on l'Occitanen shea butter, karite tai amande -voiteet.
Minulle taas pesuaineena LV nestesaippua kuivattaa eniten niistä, mitä olen koskaan kokeillut. Omalle iholle sopii Prismoissa myytävä Lactoline. Kaikkein parhaiten sopii apteekin Sebamed Olive. Samoin suihkuöljyt sopivat hyvin, niitä saa apteekista, Dermosililta ja l'Occitanella on ihana suihkuöljy. Tuota öljyä käytän näin talvisin.
Hiukset pesen apteekin allergiaystävällisillä, hajuttomilla pesuaineilla.
Ei taida näistä ohjeista moni olla vauvalle sopivia.Itse varoitan kaikkia atoopikkoja aloe verasta. Ainakaan lapselle en herkästi lähtisi kokeilemaan. Itselle aloe vera aiheuttaa todella rajut oireet.
Itse olen itselleni sortunut kokeilemaan joskus jotain "orgaanisia" muka luonnollisia yhdisteitä sisältäviä kaakaovoi, ym. tuotteita. En todellakaan voi suositella, enkä vauvaa missään tapauksessa käyttäisi koekaniinina. Tähän mennessä en ole löytänyt sellaista, joka olisi pärjännyt apteekin tuotteille, jotka ovat yleensä hajusteettomia, tutkittuja ja vauvankin iholle sopivia. Lisäksi reseptillä ostettuina hintakin on murto-osa jostain luontaistuotekaupan tuotteista.Muutoinkin lapsille kannattaa käyttää hajusteettomia tuotteita. Atoopikon herkitystynyttä ihoa tuotteiden turhat hajusteet kuormittavat suotta liikaa. Onhan teillä ap hajusteettomat pyykinpesuaineet käytössä?
Histamiini-sivustolle kannattaa kirjautua ja tutustua muiden atoopikkojen äitien kokemuksiin.
Ja tosiaan silloin, kun iho on huonossa kunnossa, kannattaa se hoitaa kuntoon kortisonivoiteella. Ei jäädä "hoitamaan" kipeää ihoa kotikonstein. Kortisoni oikein käytettynä on atoopikolle paikallaan. Tietysti tavoitteena se, että iho oikein hoidettuna saadaan sellaiseen kuntoon, ettei kortisonivoiteita tarvita. Meillä ei onneksi ole tarvittu kortisoniin enää pariin vuoteen turvautumaan.
11
myrkyille turhan takia. Mukamas, mukamas...
Vaikka se omassa aikuisen atoopikon ihonhoidossani riittääkin.
Meillä vauvan iho meni vaan pahemmaksi, kun epätoivoissani aloe veraakin (LR:n tuotteet) kokeilin.
Parhaiten meillä on toiminut suihkutus vain noin kerran viikossa (ja muutenkin veden välttäminen). Kunnon rasvaus aamuin illoin Ceralan Plus -voiteella (pelkkä Ceralan vain kuivattaa lisää) ja kuureina Sibicortia tai nyt uutuutena Elideliä. Se on joku kortisonia muistuttava, jota voi laittaa pidempiä aikoja kuin kortisonia. On tosin kallista (40 e pieni putkelo).
Paljon vaivaahan tämä vaatii, samoin rahaa rasvoihin. Onneksi on vakuutus...
Meillä pakkaset ja pienikin flunssa näkyvät heti lapsen ihossa. Ruoka-aineet onneksi eivät.
toimii aika hyvin, kunhan sitä laittaa useamman kerran päivässä. Huono puoli on, että se on niin pieni tuubi ja aika kallis. Mutta ok kuuriluontoisesti kun iho on pahimmillaan.
Auttaa ainakin itsellä parhaiten. Mm. Dermosililta saa tilattua.
Myös karbamidi-voiteet ovat hyviä. Ja talvella iholleni paras on l'Occitanen shea butter, karite tai amande -voiteet.
Minulle taas pesuaineena LV nestesaippua kuivattaa eniten niistä, mitä olen koskaan kokeillut. Omalle iholle sopii Prismoissa myytävä Lactoline. Kaikkein parhaiten sopii apteekin Sebamed Olive. Samoin suihkuöljyt sopivat hyvin, niitä saa apteekista, Dermosililta ja l'Occitanella on ihana suihkuöljy. Tuota öljyä käytän näin talvisin.
Hiukset pesen apteekin allergiaystävällisillä, hajuttomilla pesuaineilla.
Ei taida näistä ohjeista moni olla vauvalle sopivia.Itse varoitan kaikkia atoopikkoja aloe verasta. Ainakaan lapselle en herkästi lähtisi kokeilemaan. Itselle aloe vera aiheuttaa todella rajut oireet.
Itse olen itselleni sortunut kokeilemaan joskus jotain "orgaanisia" muka luonnollisia yhdisteitä sisältäviä kaakaovoi, ym. tuotteita. En todellakaan voi suositella, enkä vauvaa missään tapauksessa käyttäisi koekaniinina. Tähän mennessä en ole löytänyt sellaista, joka olisi pärjännyt apteekin tuotteille, jotka ovat yleensä hajusteettomia, tutkittuja ja vauvankin iholle sopivia. Lisäksi reseptillä ostettuina hintakin on murto-osa jostain luontaistuotekaupan tuotteista.Muutoinkin lapsille kannattaa käyttää hajusteettomia tuotteita. Atoopikon herkitystynyttä ihoa tuotteiden turhat hajusteet kuormittavat suotta liikaa. Onhan teillä ap hajusteettomat pyykinpesuaineet käytössä?
Histamiini-sivustolle kannattaa kirjautua ja tutustua muiden atoopikkojen äitien kokemuksiin.
Ja tosiaan silloin, kun iho on huonossa kunnossa, kannattaa se hoitaa kuntoon kortisonivoiteella. Ei jäädä "hoitamaan" kipeää ihoa kotikonstein. Kortisoni oikein käytettynä on atoopikolle paikallaan. Tietysti tavoitteena se, että iho oikein hoidettuna saadaan sellaiseen kuntoon, ettei kortisonivoiteita tarvita. Meillä ei onneksi ole tarvittu kortisoniin enää pariin vuoteen turvautumaan.
11
myrkyille turhan takia. Mukamas, mukamas...
Miten se muka olisi atooppiselle vauvan iholle parempaa?
En tiedä jos joku jo vinkkasi tästä, mutta apteekista saatava (voi olla että joutuu tilaamaan) EyeQ -tuotteet ovat auttaneet minun atooppista tyttöä.
Eye Q sisältää helokkiöljyä ja d-vitamiinia. Tuotteita on kapseleina, ja meillä käytössä oleva neste/öljy. Jälkiruokalusikallinen joka toinen päivä sisälämmityskaudella + rasvaukset, niin iho pysyy kunnossa.
Kannattaa kokeilla. Purkki ei paljoa maksa, eikä ole iso homma ottaa mukaan normaaliin elämänmenoon, esim aamupalan yhteyteen.
Todella hyviä vinkkejä ja neuvoja olen saanut.
Tosiaan ensimmäistä atoopikkoani hoidan. Esikoisella ei tätä vaivaa ollut. Tällä vauvalla taas on aika paha. Rintakehä ja käsivarret laitoin nyt kortisoonikuurille. Muuten kokeilen näin aluksi Ceridalia. Kunhan saadaan iho rauhoitettua, niin näkee mikä perusvoide tehoaa parhaiten. Pieni raapii rintakehää kovasti, joten suojaan sitä bodylla ja potkupuvulla. Vähän paksumpi vaatekerta suojaamassa rintakehän ihoa. Tässä täytyy tietysti katsoa sitä, ettei suotta hän hikoa. Tuntuu olevan myös vähän hikikirpun vikaa tuossa vauvassa.
Ja säännölliset pesut otan myös käyttöön sekä oman ruokapäiväkirjan. Äkkiseltään kun mietin, niin vauvan iho paheni maanantaisen kalaruuan jälkeen.
ap
luulen välttäväni niitä. Esikoinen ainakin sai näppyläistä ihottumaa Dermosilin rasvasta (taisi tosin olla aurinkovoide), joten tälle pienelle en ainakaan vielä uskalla kokeilla. Vaikka eihän se tietenkään sitä sano, etteikö vauvalle tuotteet sopisi, mutta jos yhtään samaa perimää, niin... ;-)
ap
Moi,
Mulla on myytävänä kasvovoide ja muita tuoteita mitkä oikeasti auttaa atooppiselle iholle. Katso tästä:
http://www.huuto.net/kohteet/kuiva-herkka-atooppinen-iho/221463813
Tuote on apteekin laatuna ja silti ei ole kallis. Käyn sitä itse ja puoli vuotta ja mun 5 eri ystävää kenellä on atooppinen iho myös tyykkä paljon!
Tarkista myös mun muita kohteita.
On manteliöljy! Kosteuttaa vauvaöljyjäkin paremmin ja on puhdasta, ravinnoksi sopivaa. Itse en ole atoopikko mutta muuten on kuiva iho.
• Protopic 0,1%voidetta ei ole hyväksytty alle 16-vuotiaiden lasten hoitoon.
voi aiheuttaa syöpää pidemmässä käytössä. ei siis mikä'än lasten voide
Olen itse atoopikko. Paras hoito on pesu joka päivä ja kuivaus varosti taputellen, ei kuitenkaan ihan kuivaksi asti, vaan rasva levitetään kostealle iholle heti. Jos iho ehtii kuivua, ei saa rasvasta enää kaikkea hyötyä irti. Ärtymäkohdat heti käsittelyyn laitan kortisonivoidetta. Jos niitä ei hoida heti, ne laajenevat ja raapimisen myötä pahenevat. Ihan aqualanplussalla ja käsikauppakortisoineilla oon näin pärjännyt monta talvea. Pakkasella ei kannata esim. Ottaa käsineitä pois, kuivattaa heti tosi paljon.
Taitaa lapsi olla vielä liian nuori näille rasvoille, mutta tulevaisuudessa kannattaa hommata kortisoonittomat rasvat
Protopic 0,03% ja 0,1%
Kortisoonilla ei kannata myöskään läträtä mikäli mahdollista. Se ohentaa ihoa paljon käytettynä.
http://www.iherb.com/Mild-By-Nature?rcode=GPN777
Itse suosittelen ylläolevaa tuotesarjaa. Valitettavan vaikeaa löytää hyviä tuotteita Suomesta, jotka eivät sisältäisi myrkkyjä.. parffin, PED, parabeenit ym. : (
Apteekista Wonderm Sinkkispray. Ihan yliveto tuote koko vartalolle.Imeytyy heti, ei jätä valkoista pintaa. Sen sijaan tulee sellainen vahamainen suoja ihon pinnalle koko päiväksi. Riittoisaa kuin mikä mutta se suihkepullon ruiskeosa menee helposti tukkoon.Saa vähän väliä huuhdella kuuman hanan alla, jos seisoo vähänkään käyttämättä...
[quote author="Vierailija" time="10.02.2012 klo 09:25"]
Kuopus 3 kk on perheen ensimmäinen todellinen atoopikko. Rasvaa kuluu, mutta minkä rasvan olette havainneet parhaaksi? Bepanthenia olen käyttänyt ja pitää ihon pehmeänä aamusta iltaan, mutta ihottumalle ei tee oikein mitään. Nlalääkäri kirjoitti reseptin AqualanPlussalle, mutta se tuntuu tosi köykäiselle.
Muut vinkit? Miten usein kylvetys? Pesuaineen vaihdoin jo LV:hen.
Olisin kiitollinen parhaista vinkeistä!
[/quote]
Vaihda pesuaine siihen Aqualaniin ja usko lääkäriä, että se toimii. Liika rasva tai sen jääminen iholle on ainakin minulle ja perheellemme ihan samalla tavalla ongelmia aiheuttava. Kun tulee pahempaa, silloin käytän kuuriluonteisesti kortisonivoidetta, mutta mitään paksua rasvaa ihoni ei kestä. Sama lapsillamme.
Aina tulee kylmät väreet, kun atoopikot länträä perusvoiteen kanssa. Ei sovi kaikille, meillä perusvoiteet vain pahentavat ihoa.
Eli meillä hoitona pienille suola kylvyt ja isoille suolakääreet rauhoittamaan ihoa, sibicort heti jos alkaa punoittaa ja kutista ja kuiviin (hilseileviin) kohtiin tummelia. Tämä hoito toimii ja menee jo neljännessä polvessa. Monesti vanhat konstit ovat parempia kuin pussillinen uusia. Ielä on pakko sanoa tähän loppuun, että atopia ei ole allergia vaan ihosairaus, allergiset ihottumat ovat erikseen .
Maidoton ruokavalio on pelastanut minut! Mieletön ero tuli viikoissa ja heti huomaa ihossa jos lipsuu.
pesunesteet ja shampoot hajuttomiksi.
Nykyään en tarvitse juuri lainkaan perusvoiteita ja kortisonista olen luopunut jo vuosia sitten.