Käytännössä parhaaksi todetut atooppisen ihon hoitovinkit?
Kuopus 3 kk on perheen ensimmäinen todellinen atoopikko. Rasvaa kuluu, mutta minkä rasvan olette havainneet parhaaksi? Bepanthenia olen käyttänyt ja pitää ihon pehmeänä aamusta iltaan, mutta ihottumalle ei tee oikein mitään. Nlalääkäri kirjoitti reseptin AqualanPlussalle, mutta se tuntuu tosi köykäiselle.
Muut vinkit? Miten usein kylvetys? Pesuaineen vaihdoin jo LV:hen.
Olisin kiitollinen parhaista vinkeistä!
Kommentit (79)
on todettu ainoaksi auttavaksi:
ainainen kesä jos olis:)
silloin iho pysyis hyvänä eikä tarvis rasvan rasvaa..
Rasvaa kuluu tosiaan atoopikkolapsella reilusti, meillä on useampaa lajia käytössä 400g ja 1kg pumppupulloissa, toinen Ceralan ja toinen Apo Base (ollut sinisiä ja punaisia Apo Baseja käytössä, vähän eri koostumukset näissä). Kortisonia pahimpiin kutiaviin kohtiin, kun iho paksuuntuu, 3v osaa raapia nämä kohdat jo verille. 3kk ehkä vain nukkuu levottomasti tai on itkuinen, ei vielä osaa reagoida muuten. Bepanthenia käytettiin alussa, kun kortisonia yritettiin vältellä, mutta se ei oikein sopinut lapselle.
Meidän hoito-ohjeet, rasvat ja kortisonit on lääkärin kautta ja suosittelen käyntiä lastenlääkärillä tai lasten hoitoon erikoistuneella ihotautilääkärillä koska nlalääkärit eivät tiedä atopian hoidosta paljonkaan.
Päivittäinen kylvetys on jonkunlainen suositus vauvaikäisille, mutta se ei atoopikkolapsen elämänlaatua paranna yhtään. Mitä vähemmän vettä, sitä paremmassa kunnossa iho pysyy.
Kun lapsi kasvaa, niin ruokavalioon reilusti öljyä ja rasvaista kalaa, on auttanut jossain määrin omaa atoopikkolastani -samoin minua niin, että ongelmia on minulla vain pakkaskaudella.
Rasvaa kuluu tosiaan atoopikkolapsella reilusti, meillä on useampaa lajia käytössä 400g ja 1kg pumppupulloissa, toinen Ceralan ja toinen Apo Base (ollut sinisiä ja punaisia Apo Baseja käytössä, vähän eri koostumukset näissä). Kortisonia pahimpiin kutiaviin kohtiin, kun iho paksuuntuu, 3v osaa raapia nämä kohdat jo verille. 3kk ehkä vain nukkuu levottomasti tai on itkuinen, ei vielä osaa reagoida muuten. Bepanthenia käytettiin alussa, kun kortisonia yritettiin vältellä, mutta se ei oikein sopinut lapselle.
Meidän hoito-ohjeet, rasvat ja kortisonit on lääkärin kautta ja suosittelen käyntiä lastenlääkärillä tai lasten hoitoon erikoistuneella ihotautilääkärillä koska nlalääkärit eivät tiedä atopian hoidosta paljonkaan.Päivittäinen kylvetys on jonkunlainen suositus vauvaikäisille, mutta se ei atoopikkolapsen elämänlaatua paranna yhtään. Mitä vähemmän vettä, sitä paremmassa kunnossa iho pysyy.
Kun lapsi kasvaa, niin ruokavalioon reilusti öljyä ja rasvaista kalaa, on auttanut jossain määrin omaa atoopikkolastani -samoin minua niin, että ongelmia on minulla vain pakkaskaudella.
En aivan allekirjoita tuota kalan syöntiä ainakin sitä kannattaa tarkkailla, sillä itselläni ainakin kala pahentaa tilannetta. Mutta tämä on myös yksilöllistä. Itse vaihdoin kalaöljy kapselit helokkiöljyyn sillä kalatuotteet vain pahensivat ihottumaani.
kaksi tuollaista on kotona.. Eli perusrasva pitää olla todella kevyttä, meillä on toiminut parhaiten Aqualan (oisko L, keltainen purkki) ja Essex plus. Sitten pahoina aikoina 7 pvän kortisonikuurit. Kylpeä voi vaikka joka ilta, vesi kannattaa olla mielummin hieman viileää kuin tosi kuumaa (eli max toi 37 astetta), sen jälkeen rasvat nahkaan ja sitä rasvaa paljon, lapsi ihan valkoiseksi rasvasta ja sitten taputtelet sen ihoon. Pesuaineet ja huuhteluaineet pyykille tosiaan noita hajusteettomia, itse tykkäsin Miniriskistä, mutta sitä on vaikea löytää mistään nykyään, LV on varmasti ihan yhtä hyvä, muista että huuhteluaine on melkein tärkeämpi. Aurinko tekee kesällä hyvää iholle, tekokuidut on paholaisesta eli älä käytä niitä ihoa vasten (eipä noin pienellä taida olla tarvettakaan).
Meidän perheessä on 2 selvää atoopikkoa (minä ja nyt 2,5-vuotias kuopuksemme)
Pojalla iho-ongelmat alkoivat vastasyntyneenä: hormoninäpyt tulehtuivat ja siitä alkoi armoton kortisonikierre ja sitä kautta ihon oheneminen. Myös apteekin perusvoiteet aiheuttivat samaa.
Onneksi naapurimme edustaa aloe-vera-tuotteita ja tarjoitui antamaan kokeiluun lukuisia erilaisia voiteita. Kolmen viikon aikana olimme päässeet eroon kortisonikierteestä ja iho alkoi elpyä. (foreverin aloevera-tuotteet: propolisvoide+ gellygeeli sekoitettuna.) uskaltauduimme myös antamaan aloe-vera-juomaa sisäisesti ja vähitellen tukossa ollut suolistokin alkoi toimia paremmin. Toki siihen auttoi myös allergioiden selvittely. Todettiin maito, muna ja vilja-allergiat, joihin aloitettiin välttämisdieetti. Nyt kun pojalla on ikää 2,5 vuotta, hän sietää jonkun verran maitoa, viljoja ja munaa... oikeastaan jo aika hyvin. Suolistosta pidämme edelleen huolta, mutta säännöllisesti emme aloe veraa enää käytä. Silloin tällöin pitää ihoa rasvata, mutta varmuuden vuoksi emme ihoa rasvaa. Tästä ei pojan lääkärikään tiedä mitään, kehuu vain meidän ihonhoitoamme ;)
Itsellä ihoon on auttanut riittävään rasvainen ruokavalio ja rasvattomien maitotuotteiden poisjättäminen. Myös vehnän ja ohran välttäminen on vaikuttanut ihon kuntoon.
Eli sanoisin, että pitää miettiä suolistoa ja sitä että annetaan ihon vahvistua sisältä päin.
Meidän perheessä ei kosketa enää tikullakaan apteekin perusvoiteisiin. Mulla kiristyi anopinkin kanssa välit tästä syystä, sillä hän on lasten sairaanhoitaja allergioihin erikoistuneessa yksikössä ja vannoi apteekin voiteiden nimeen. joutui kuitenkin myöntymään kannassaan, kun huomasi meidän tuloksemme.
Johonkin allergiseen ihoreaktioon olen sipaissut kortisonivoidetta ja se auttaakin välittömästi ja kerrasta, joten mihinkään kierteeseen ei ole tarvinnut turvautua.
Todella sitkeän ja määrätietoisen kokemusperäisen tutkimuksen kautta olemme tähän päässeet.
Tsemppiä!
nimim. "lähes ex-atoopikot"
Ei ole olemassa vauvalla pelkkää atooppista ihoa. Se on oire jostakin. Luultavasti allergia. Maitoallergia?
Paras meidän maitoallergisen ihottuman hoitoon oli ceridal öljy.
vannon rasvoista atoopikoillani Dermosilin Extra-voiteen nimiin :)
atooppinen iho ja mustaherukansiemenöljy on auttanu, sisäisesti kapseleina..
On tutkittu että ehkäsee myös raskauden aikana sikiön tulevaa atopiaa..
Myydään ainakin luontaistuotekaupoissa ja kai myös apteekissa
http://www.terveyskaupat.net/Kysy-fytonomilta/Tietoa-ja-tutkimuksia/Mus…
http://uutiset.ruokatieto.fi/WebRoot/1043198/X_Uutistenhallinta.aspx?id…
Hankala antaa neuvoa nuin pienelle, mutta itse hoidan vaihtamalla rasvaa melkein purkin välein. Iho tottuu samaan rasvaan ja onhan se nyt herranen aika paljon mukavampaa rasvailla eri koostumuksellisilla ja tuoksuisilla rasvoilla, kuin vuodesta toiseen samalla. Pitää mielenkin virkeämpänä ja rasvausinto säilyy. Veden runsas juonti on myös hyvä, tai ainakin itselle toiminut. Kesällä iho muutenkin paremmassa kunnossa, mutta talvisin pitää oikein keskittyä siihen, että vettä tulisi juotua se pari litraa/päivä. Puhtaat ja hyvät alukerrastot urheilemaan lähtiessä, ei hiki jää ärsyttämään iholle. Aivan loistavia nykyään.
Mutta kaikkein tärkein neuvo, jota on pirun vaikea noudattaa: kun kutittaa vähänkin, ÄLÄ RAAVI vaan rasvaa.
on nyt tytön toinen talvi, ja jo vauva-aikana kun tuli ekat pakkaset, iho oireili kovasti kasvoissa, ja ruoka-aine allergiat puhkesi ihottumana, keväällä taas allergiat katosi. Tänä vuonna sama juttu. Eli meillä eletään pakkasilla aika supistetulla ruokavaliolla. Saatiin reseptillä Ceralania ja kortisonikuuria, ei oikeen mikään auttanut. n. viikko sitten tytön rasvat unohtui hoitopaikkaan, ja jouduin hakemaan siwasta jotain rasvaa, koska tytön tapauksessa on tosi tärkee kosteutta ihoa monta kertaa päivässä, muuten esim. käsistä tulee ihan verta. No, ostin erioilia, ja kas, iho oli ihan silmissä parempi. Oon nyt jatkanu sillä aamuin illoin rasvaamista, ja iho on tosi hyvässä kunnossa. Ihme juttu.
parhaiten. Ihottumaan on joskus annettu kortisonia, myös physiogel lotion on meillä auttanut kutinaan ja pitänyt ihottumat kurissa, samoin bepanthol lotion. kesä tosiaan on paras lääke, mutta talvella toimii meillä perusvoiteena essex plus, pakkasilla ja ruoasta tulleen (?) allergisen kutinan + ihottuman kanssa physiogel ja hätätapauksessa mieto kortisonikuuri. Ihottumia tulee imeväiselle syömistäni mausteista, suklaasta, pähkinöistä tai kalasta -- välttelen niitä, mutta joskus tarjotaan ruokaa josta voi sitten kutinaa lapselle tulla. Olen jo munattomalla, soijattomalla ja viljattomalla dieetillä, maitoa vauva onneksi sietää...
Esikoinen saa kutisevaa ihottumaa huonosti pestyistä viinirypäleistä, joistakin mausteista ja lisäaineista -- esim. kavereiden synttäreiden jälkeen aina tarvitaan suihkun yhteydessä physiogeliä. Varsinaisia allergioita on onneksi enää pähkinät, sitrukset ja siitepölyt ja eläimet -- muuten voi esikoinenkin jo syödä lähes kaikkea ihon reagoimatta. Liiat väriaineet ja säilöntäaineet yms. kuitenkin tekee iholle pahaa yhä vielä...
tutki sinäkin myös syömistesi yhteyttä vauvelin ihon kuntoon jos imetät :)
tumman sininen väri pahensi ihottumaa, joten sen väriset vaatteet varmuuden vuoksi pois.
Ja hiukan isompana alkoi poika syödä eye-q- nestämäistä helokki-kalaöljyvalmistetta (kuitenkin suosituksia nuorempana). Laadukkaasta monivitamiinista voisi olla myös apua. Esim. iho-ongelmainen kuluttaa elimistön hivenainevarastoja paljon enemmän kuin sellainen, jonka iho on kunnossa (esim. sinkki on tällainen hivenaine, josta monella atoopikolla on puutetta)
Ja kyllä atopialle on syitä olemassa, mutta koska ravitsemus, suoliston hoito ja lisäravinteet eivät kuulu länsimaisen lääketieteen hoitomenetelmiin (ainakaan kovin yleisesti), niin lääkärin on helpompi sanoa, että syitä on turha etsiä, parempi vain hoitaa (ja sillä hoidolla tarkoitetaan tässä ulkoista hoitoa, lähinnä niiden synteettisten voiteiden kanssa läträämistä).
- se "ex-atoopikko"
Päivittäisenä rasvana Essex keskirasvainen perusvoide ja pahasti kukkiville alueille meillä toimi Bepanthen.
Kolme atoopikkoa (myös allergikkoja) lapset, ja kuopuksen odotusaikana otin käyttöön Iho Omegan, eli mustaherukansiemenöljy. Taustalla Turun yliopiston tutkimus tämän siemenöljyn atopiaa ehkäisevästä vaikutuksesta, kun äiti nauttii sitä odotusaikana. Kolmosella hyvä iho aina viisikuiseksi asti. Kahdella ekalla (jolloin en Iho Omegasta ollut kuullutkaan) oli kuiva, atooppinen iho melkein syntymästä.
Tätä voi siis käyttää odotusaikana, ja antaa myöhemmin vauvalle itselleen, ihan pienestä asti. Testasin tätä sitten kaksivuotiaalle pojallemme, jonka iho parani noin kuukaudessa. Itse olen voinut jättää kaikki rasvat käsirasvoja myöten pois, kun otan Iho-Omegaa pikkulusikallisen joka päivä. Kasvorasvaa käytän vielä, kun olen siihen niin tottunut.
Rasvaus on toki tärkeää ja hyödyllistä, mutta ihoa voi kosteuttaa myös sisältäpäin luonnollisesti. Rasvat ovat kuitenkin aina keinotekoisia. Poikamme ei tarvitse enää kortisonikuureja tämän mustaherukansiemenöljyn aloittamisen jälkeen.
Auttaa ainakin itsellä parhaiten. Mm. Dermosililta saa tilattua.
Myös karbamidi-voiteet ovat hyviä. Ja talvella iholleni paras on l'Occitanen shea butter, karite tai amande -voiteet.
Minulle taas pesuaineena LV nestesaippua kuivattaa eniten niistä, mitä olen koskaan kokeillut. Omalle iholle sopii Prismoissa myytävä Lactoline. Kaikkein parhaiten sopii apteekin Sebamed Olive. Samoin suihkuöljyt sopivat hyvin, niitä saa apteekista, Dermosililta ja l'Occitanella on ihana suihkuöljy. Tuota öljyä käytän näin talvisin.
Hiukset pesen apteekin allergiaystävällisillä, hajuttomilla pesuaineilla.
sieltä löytyy atoopikkojen ja allergisten vinkit ja neuvot ja voit kysellä
mutta ainakin omaa lastani seuranneena viimeiset 26v ainoa mikä on häneen tehonnut on puolen vuoden eli Suomen talviajan oleskelu tropiikissa, ensimmäisellä kerralla meni vielä seuraavakin talvi Suomessa, silloin ei vielä täällä etelässä ollut näitä kunnon talvia.
Samoin valohoito on auttanut.
Aikoinaan hänelle on tehty jos minkälaista testiä ja tutkimusta eikä mitään allergiaa ole löydetty.
Noin pienelle sanoisin että tietenkin pitää sulkea pois allergiat ja sukat käteen ettei pääse raapimaan, sillä siitä tulee kierre iho kutisee raapii ja iho kutisee enemmän ja raapii jne ja iho on todella pahassa kunnossa tuon kierteen jälkeen.
Kokeilemalla löytyy paras rasva joka sitten hetken kuluttua ei enää olekaan se paras.
Tuosta aloeverasta sanoisin että tiedän ihmisiä jotka ovat siitä saaneet pahoja allergiaoireita.
Auttaa ainakin itsellä parhaiten. Mm. Dermosililta saa tilattua.
Myös karbamidi-voiteet ovat hyviä. Ja talvella iholleni paras on l'Occitanen shea butter, karite tai amande -voiteet.
Minulle taas pesuaineena LV nestesaippua kuivattaa eniten niistä, mitä olen koskaan kokeillut. Omalle iholle sopii Prismoissa myytävä Lactoline. Kaikkein parhaiten sopii apteekin Sebamed Olive. Samoin suihkuöljyt sopivat hyvin, niitä saa apteekista, Dermosililta ja l'Occitanella on ihana suihkuöljy. Tuota öljyä käytän näin talvisin.
Hiukset pesen apteekin allergiaystävällisillä, hajuttomilla pesuaineilla.
Ei taida näistä ohjeista moni olla vauvalle sopivia.
Itse varoitan kaikkia atoopikkoja aloe verasta. Ainakaan lapselle en herkästi lähtisi kokeilemaan. Itselle aloe vera aiheuttaa todella rajut oireet.
Itse olen itselleni sortunut kokeilemaan joskus jotain "orgaanisia" muka luonnollisia yhdisteitä sisältäviä kaakaovoi, ym. tuotteita. En todellakaan voi suositella, enkä vauvaa missään tapauksessa käyttäisi koekaniinina. Tähän mennessä en ole löytänyt sellaista, joka olisi pärjännyt apteekin tuotteille, jotka ovat yleensä hajusteettomia, tutkittuja ja vauvankin iholle sopivia. Lisäksi reseptillä ostettuina hintakin on murto-osa jostain luontaistuotekaupan tuotteista.
Muutoinkin lapsille kannattaa käyttää hajusteettomia tuotteita. Atoopikon herkitystynyttä ihoa tuotteiden turhat hajusteet kuormittavat suotta liikaa. Onhan teillä ap hajusteettomat pyykinpesuaineet käytössä?
Histamiini-sivustolle kannattaa kirjautua ja tutustua muiden atoopikkojen äitien kokemuksiin.
Ja tosiaan silloin, kun iho on huonossa kunnossa, kannattaa se hoitaa kuntoon kortisonivoiteella. Ei jäädä "hoitamaan" kipeää ihoa kotikonstein. Kortisoni oikein käytettynä on atoopikolle paikallaan. Tietysti tavoitteena se, että iho oikein hoidettuna saadaan sellaiseen kuntoon, ettei kortisonivoiteita tarvita. Meillä ei onneksi ole tarvittu kortisoniin enää pariin vuoteen turvautumaan.
11
ja aqualan duo. sonett-pesuaine (siis vaatteille). iholle ei kannata pesuainetta laittaa, vauva ei varsinaisesti likaannu. pepun voi pestä kakan jälkeen ihan natusanilla tms.