Käytännössä parhaaksi todetut atooppisen ihon hoitovinkit?
Kuopus 3 kk on perheen ensimmäinen todellinen atoopikko. Rasvaa kuluu, mutta minkä rasvan olette havainneet parhaaksi? Bepanthenia olen käyttänyt ja pitää ihon pehmeänä aamusta iltaan, mutta ihottumalle ei tee oikein mitään. Nlalääkäri kirjoitti reseptin AqualanPlussalle, mutta se tuntuu tosi köykäiselle.
Muut vinkit? Miten usein kylvetys? Pesuaineen vaihdoin jo LV:hen.
Olisin kiitollinen parhaista vinkeistä!
Kommentit (79)
ap
Nyt käytössä John masters organics cacao & cupuacu hand & body butter ja se sai ihottuman pois melkein heti ja sitä olen käyttänyt naamaan, pyllyyn ja koko vartalolle.
mutta jätä pesuaine kokonaan pois. Käytä apteekin rasvoja jotka soveltuvat myös pesuun. Mutta älä myöskään pesetä liian usein. Lapsella riittää, että märällä/kostealla pyyhkeellä putsaat kriittisimmät paikat.
Saippua poistaa iholta tärkeän luonnollisen rasvan ja liika vedellä läträäminen kuivattaa entisestään.
Tietysti ongelma on aina se, että atoopikolla ihon puhtaus on äärimmäisen tärkeää ja ettei iholle kerry liikaa rasvauksesta tulevaa kuonaa ja kuollutta ihoa. En kuitenkaan usko että noin pienellä lapsella on sitä ongelmaa vielä. Eli unohda turha peseytyminen näin alkuun ja kokeilet erilaisia rasvoja. Äläkä pelkää suorastaan upottaa lasta rasvaan... :)
Kokeile vaikka Novalania. Sitä on minulla ollut nämä pahimmat talvipäivät. Oikein kunnollinen valkoinen kerros sitä ja taputellaan ihoon. Novalan hieman jämäköityy jos sen hieroo ihoon.
poistettiin aikoinaan tummat alusvaatteet vaatekaapista. Eli iholle vain valkoista. Värjätyt vaatteet, varsinkin musta ja sininen ovat pahimpia. Lisäksi nopea kylvetys haalealla, ei kuumalla vedellä johon lisätään vähän vauvaöljyä.Ei kylpyjä, vaan suihku. Perustellinen rasvaus 2 kertaa päivässä AqualanL:llä. Mikäli ihossa pieniäkään tulehtumisen merkkejä: kortisonia. Kutinaan Heinixiä, tosin noin pienelle ei varmaan vielä määrätä.
Meillä pojalla puhkesi atopia tosi pahaksi 4-5-vuotiaana. Nyt teiniiän kynnyksellä, kun iho alkaa luonnostaan rasvoittumaan oireet melkein hävinneet. Edelleen rasvataan pakkasilla ja saunan jälkeen.
bepanthen sai ihottuman pahenemaan. Nyt käytössä John masters organics cacao & cupuacu hand & body butter ja se sai ihottuman pois melkein heti ja sitä olen käyttänyt naamaan, pyllyyn ja koko vartalolle.
Mutta haluan AP:lle muistuttaa, että atoopikko saattaa reagoida hyvinkin voimakkaasti hajustettuihin ja sun muihin 'eteerisin öljyin' pumpattuihin voiteisiin.
Eli voit kokeilla erilaisia, mutta aloita varovasti. Itse hädin tuskin voin edes avata 'markettirasvatuubeja' koska ne tuoksuvat niin voimakkaalle ja iho toisinaan leimahtaa tulipunaiseksi jos kokeilen esim taipeen ihoon...
t. tuo joka kirjoitti kylpemisen rajoittamisesta
bepanthen sai ihottuman pahenemaan. Nyt käytössä John masters organics cacao & cupuacu hand & body butter ja se sai ihottuman pois melkein heti ja sitä olen käyttänyt naamaan, pyllyyn ja koko vartalolle.
Mutta haluan AP:lle muistuttaa, että atoopikko saattaa reagoida hyvinkin voimakkaasti hajustettuihin ja sun muihin 'eteerisin öljyin' pumpattuihin voiteisiin.
Eli voit kokeilla erilaisia, mutta aloita varovasti. Itse hädin tuskin voin edes avata 'markettirasvatuubeja' koska ne tuoksuvat niin voimakkaalle ja iho toisinaan leimahtaa tulipunaiseksi jos kokeilen esim taipeen ihoon...
t. tuo joka kirjoitti kylpemisen rajoittamisesta
ja on kyllä melko mieto. Eikä sisällä mitään myrkkyjä. Voi tilata netistä.
Meillä ihottumia on aiheuttaneet:
- Tekokuituiset vaatteet iholle vastattuna (käytetään lähinnä puuvillavaatteita)
- Muovitettu froteen jopa lakanan alta
- Kuminauhat iholle vastattuna (esim. joustavat lakin nauhat jne)
- Nepparit ja vetoketjut iholle vastattuna (nikkeli ?)
- Sopimattomat ruuat, jos imetät käytätkö esim. maitotuotteita ?
Hoito:
- Paras hoito on poistaa ihottuman aiheuttaja mutta jos sitä ei tiedetä tai voida poistaa niin
- Riittävän usein pesu eli jos aina vaan lisää rasvaa iholle jää väliin vanhaa härskiintynyttä rasvaa ja se ei ole hyväksi. Meillä on pesty atoopitkot yleensä kerran päivässä.
- Heti pesun päälle kostealle iholle kunnon paksu rasvakerros.
- Suolavesikääreet auttavat todella paljon. Ne vähentävät kutinaa ja parantavat ihottumia. Keitä vettä litra ja lisää siihen lisäaineetonta merisuolaa 2 tl. Jäähdytä. (Tai osta apteekista valmista suolaliuosta jos haluat). Laita puhtaalle iholle perusrasvaa tai kortisonia ja päälle suolavesiliuoksessa kasteltuja kangastaitoksia (revitty vanhasta puhtaasta lakanasta). Sido kiinni lakanasta revityillä suikaleilla. Anna olla paikoillaan ainakin 2 tuntia. Näitä kääreitä käytettiin ihotautiosastolla jossa oltiin lapsemme kanssa kun ihottumat oli pahana. Auttavat tosi paljon ja sen jälkeen ei olla jouduttu osastolle kun ruvettiin kotonakin käyttämään näitä kääreitä tarpeen mukaan.
Ja ihan vinkkinä että meillekkin sanottiin että lapsellanne on atooppinen iho ja syitä ei kannata etsiä vain hoitaa. Kun poistettiin muovitettu frotee sängystä, peiteltiin neppareiden iholle vastaavat osat ja luovuttiin tekokuituisista vaatteista häipyi esikoisen kaikki ihottumat sillä. Edelleen tulee esimerkiksi tekokuituisista alusvaatteista ihottumaa joten meillä suositaan puuvillaa.
Jaksamisia rasvailuihin.
Ei sovi ainakaan meillä kenellekään atoopikolle. Samoin minäkin pysyisin kaukana kaikista hajustetuista voiteista, ihan apteekista hakisin. Mieluiten tietysti reseptillä, ettei tule niin kalliiksikaan.
Ceridal-öljy on hyvää pesuaineena, esim pyllyn pesussa. Sitä voi myös kosteusvoiteena laittaa kostealle iholle, mutta meillä se ei pelkästään riitä. Ei ainakaan näin talvella. Sen sijaan jokin rasvaisempi voide, esim. Miniderm on hyvä. Ceralankin käytössä. Extra- ja Repair-voiteet ovat todella hyvin kosteuttavia. Muista vaihdella voiteita säännöllisesti, ettei iho totu, ja laittaa heti pesun jälkeen kostealle iholle.
Vauvan iholle olen huomannut, että suihku on kylpyä parempi (jos kylpy, Ceridalia mukaan kylpyveteen). Vauvana iho ei meidän lapsilla ainakaan ole kestänyt päivittäistä pesua, mutta liian pitkänä ei kannata atooppisen iho pitää, jotta entiset voiteet saa iholla huuhdeltua välillä pois. Myöhemmin, jos atopia vielä lapsena vaivaa, kannattaa käyttää suihkussa usein, siis päivittäin, se helpottaa atopiaa ja estää ihon tulehduksia, kun batkeerit eivät pääse vaikuttamaan iholla liian pitkään.
Kuten edellä neuvottiin, kannattaa yrittää selvittää atopian syy. Ja varsinkin kun iho on huonona, pienetkin hankaumat vaatteista ym. saattavat ärsyttää ja pahentaa ihottumaa tosi paljon.
Tuota pesua olen miettinyt, kun jostain muistin kuulleeni, että pesu on atoopikolla a ja o. Mutta miten paljon tai vähän sitä en muistanut. Rasvaa olen lutrannut, ihan kunnolla siis laittanut.
Muovitetun froteen poistan myös. Puuvillaisia vaatteita meillä taitaa olla suurin osa ja vielä onneksi vaaleita.
Imetän kyllä, mutta mistä lähteä ensin ruoka-aineita karsimaan?
ap
enää ei olla tarvittu kortisoonikuureja ollenkaan:)
aina kylpyveteen öljyä (ceridal on hyvä). Muutenkin ihon öljyäminen on tehokasta. Älä pese pesuaineilla vaan rasvalla, esim juuri aqualan on pesuvoiteena hyvä. Pahimpiin kohtiin olen laittanut Dermosililta tilattavaa Baby Extra- voidetta, siinä on sinkkiä. Käytän sitä myös kasvorasvana atooppisella eskarilla näin talvella kun posket ja suunympärys rohtuvat. Usein neuvotaan välttämään vedellä läträämistä mutta minusta vesi sinänsä ei ole haitaksi. Mutta kuumaa vettä tulisi välttää (ei siis kuumia suihkuja) ja tosiaan kylpyveteen lapselle öljy. Me käymme joka päivä kylvyssä/suihkussa eikä se pahenna. Kun olin lapsena neuvottiin välttämään peseytymistä mutta tämä ohje kai vanhentunut.
Kannattaa tarkkailla ruokien yhteyttä ihottumiin. Usein atopia on yhteydessä siitepölyallergiaan joka taas yhteydessä tiettyihin ruoka-aineisiin. Itse olen pahimpina aikoina saanut apua myös vaihtamalla tavallisen maidon luomumaitoon. Siinä maitoproteiini on luontaisessa muodossa ( ei ole homogenoitu) ja tämä on jollain lailla yhteydessä atopiaan.
Meillä siis atoopikkoja minä sekä lapsi.
Apteekin neuvot ovat olleet hyviä. Jos ei niillä apua tule, hanki lääkäriltä Protopic-resepti. Kylvyn jälkeen runsaasti rasvaa. Kylpeä voi useinkin, ainakin meillä.
Apteekin neuvot ovat olleet hyviä. Jos ei niillä apua tule, hanki lääkäriltä Protopic-resepti. Kylvyn jälkeen runsaasti rasvaa. Kylpeä voi useinkin, ainakin meillä. Öljyä niin sisäiseti kuin ulkoisesti, hyvä vauvan öljy on Iho-Omega, mustaherukansiemenöljy nautittuna.
siis itsellesi kun imetät. Vaikka ei varsinaista maitoallergiaa olekaan, saattaa vauva reagoida maitoproteiiniin. Erään kokeneen lastenlääkärin mukaan "mikään muu eläin ei anna toisen eläimen maitoa lapselleen, joten on ihan normaalia, ettei ihmislapsi välttämättä kestä sitä". Ihan loogistahan tuo on.
Maidottomia tuotteita löytyy nykyään niin hyvin, että asia on helppo hoitaa. Ainakin itse kokeilisin, vaikka kuukauden päivät. Haittaa ei voi olla.
Itse olen kärsinyt atoopisesta ihosta 25 vuotta. Edelleen joka talvi taiveihottumaa ja ihottumaa kertyy kaulalle, kasvoille, päänahkaan, käsiin.. ym..
Itse olen käyttänyt perusvoiteena Essexin tuotteita, koska ne tuntuvat tehoavan paremmin kuin Aqualanin tuotteet. Lisäksi kun iho on oikein kuiva olen käyttänyt koko kropalle kookosöljyä jota saa luontaistuote kaupoista. En kuitenkaan suosittele öljyämistä koko aikaa.. sillä öljyssä on se huono puoli, että se helposti tukkii ihon eikä iho pääse hengittämään.
Joku mainitsi myös tuon peseytymisen.. itse olen sitä mieltä että mieto pesuaine on hyväksi.. sillä se puhdistaa ihoa näin bakteerit ja muut eivät pääse muhimaan iholla.. mutta suosittelen voidemaisia pesuaineita. Apteekista saa minusta hyviä pesuaineita ja kannattaakin tutustua siellä valikoimaan.
Itse olen kärsinyt atoopisesta ihosta 25 vuotta. Edelleen joka talvi taiveihottumaa ja ihottumaa kertyy kaulalle, kasvoille, päänahkaan, käsiin.. ym..
Itse olen käyttänyt perusvoiteena Essexin tuotteita, koska ne tuntuvat tehoavan paremmin kuin Aqualanin tuotteet. Lisäksi kun iho on oikein kuiva olen käyttänyt koko kropalle kookosöljyä jota saa luontaistuote kaupoista. En kuitenkaan suosittele öljyämistä koko aikaa.. sillä öljyssä on se huono puoli, että se helposti tukkii ihon eikä iho pääse hengittämään.
Joku mainitsi myös tuon peseytymisen.. itse olen sitä mieltä että mieto pesuaine on hyväksi.. sillä se puhdistaa ihoa näin bakteerit ja muut eivät pääse muhimaan iholla.. mutta suosittelen voidemaisia pesuaineita. Apteekista saa minusta hyviä pesuaineita ja kannattaakin tutustua siellä valikoimaan.
Imetän kyllä, mutta mistä lähteä ensin ruoka-aineita karsimaan?ap
Itse en lähtisi vielä karsimaan sinun ruokiasi. Mutta rupeaisin pitämään päiväkirjaa omista syömisistäni ja vauvan voinnista. Siis syömiset tarkkaan ei pelkkää lihaperunoita vaan tyyliiin peruna, porkkana, knorrin lihaliemikuutio, nauta jne. Ja sitten merkkaisin vauvan ihosta ylös tyyliin sarakkeet kädet, jalat, ruumis, kasvot ja sitten merkkaisin vaikka 0 jos ei ihottumia ja 4 jos rajut ihottumat jne. Eli näin näkisit noista luvuista miten vauvan ihottumat muuttuvat eli ovatko paranemassa vai huononemassa.
Ja tosiaan ehdottomasti muovitettu frotee pois ja kannattaa käyttää vaikka hetken vauvan alusvaatteita nurinpäin niin ei saumat hankaa (ja pesumerkintälaput jotka meillä nekin aiheuttivat ihottumaa). Alusvaatteet kannattaa silittää jos kerkeää niin iholle on mahdollisimman pehmeä kangas.
Pyykinpesussa käytän itse aina 60 asteen lämpötilaa ja ylimääräisiä huuhteluita/lisää vettä kun pesen atooppisten lasten vaatteita. Näin ei ainakaan jäisi niin herkästi pesuaineita pyykkiin.
Eli kokeile noita ympäristöön liittyviä juttuja ensin ja vaikka noita suolavesikääreitä. Ja jos ne ei auta ja ihottumat on lapsella niin pahoja että ne tosiaan haittaa niin vasta sitten lähtisin karsimaan sinun ruokavalioasi.
Yleisin allergian aiheuttajahan on maito ja toinen yleinen on kanamuna. Eli jos lähdet myöhemmin kokeilemaan ruokavalion vaikutusta niin kokeilisin maidotonta ja kanamunatonta diettiä äidille. Tällöin on vain tosi tärkeää muistaa äidin ottaa riittävästi kalkkia purkista...
Tsemppiä. Toivottavasti ihottumat helpottavat.
t. Kolmen allergisen lapsen äiti
kokeilemalla löydät oikeat tuotteet
esim. mulla öljyt ärsyttää ja aiheuttaa lisää kutinaa
sitten isompana voi kokeilla kalaöljyä, joko tuossa iässä voi syöttää maitohappobakteereita, ne auttaa ihoon myös, ja d-vitamiini
mulla paras on kun pesee ihon joka päivä puhtaaksi, perusrasvana novalan, tarvittaessa kortisoni, plus nuo lisäravinteet, mutta nämä on niin yksilöllisiä juttuja, että mikä toimii yhdelle, ärsyttää toisella
vaikeaa atopiaa takana 42 vuotta