Millaisia ajatuksia herättää; "Masennus ajanut 40 000 työkyvyttömäksi" Mielestäni pöyristyttävää.
Kyse siis tästä Iltalehden linkistä :
http://www.iltalehti.fi/nainen/2012020915185040_na.shtml
"Kansaneläkelaitoksen selvityksen mukaan vuonna 2009 joka päivä työkyvyttömyyseläkkeelle jäi viisi alle 30-vuotiasta nuorta, yhteensä heitä oli silloin 2?612. Masennus oli taustalla 487 tapauksessa. Kasvua vuodesta 2004 oli miehillä 60,5 % ja naisilla 42,1 %.
Kun mukaan lasketaan myös yli 30-vuotiaat, yli 38?000 suomalaista on tällä hetkellä pysyvällä tai määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä masennuksen takia."
MITENKÄÄN en halua vähätellä kenenkään masentuneisuutta ja tunteita ja fiiliksiä, mutta itse nuoresta iästä saakka (12-13-vuotiaasta) masentuneisuudesta kärsineenä en voi uskoa tuota. Toki minun masentuneisuuteni on kulkenut aalloissa, välillä saattoi mennä kokonainen vuosikin "ihan hyvin". Mutta sieltä saatettiin romahtaa ja hemmetin kovaa alas. Itsemurha kävi mielessä päivittäin, tuntui että ulospääsyä tuskasta ei vaan ole.
Silti olen tehnyt töitä 17-vuotiaasta saakka, koska on ollut PAKKO. Ei minua ole kukaan elättänyt, mun on ollut pakko maksaa vuokrat ja laskut, en ole vaan voinut jäädä kotiin räkimään kattoon ja kieriskelemään tuskissani että voi voi kun toi aurinko ei nyt paista risukasaani... VAIKKA SE OIS OLLUT TOSI HELPPOA JÄÄDÄ SINNE, MUTTA ON OLLUT PAKKO JAKSAA.
Viimeksi viime kesänä irtisanouduin juuri aloittamastani työstä koska se oli yhtä helvettiä. Sitä ennen lähdin monta vuotta kestäneestä työstä koska kaipasin jotain uutta. Ajatus työttömyydestä ja sitä seuraavista ongelmista (kuinka maksan laskuni jne) sai mut pyörimään viikkokaupalla itsesäälissä ja itsemurha-ajatuksissa. Sinnikäs työnhakuni tuotti kuitenkin nopeasti tulosta, sain uuden työn jossa tälläkin hetkellä, vaikka tienestit n. 1000€ / kk. Se on silti työtä.
Ikinä en ole masentuneisuudestani kertonut kenellekään, esim. voisin kuvitella että jos äidilleni joskus kertoisin, hän olisi kauhuissaan kaikesta siitä mitä nuorenakin mun päässä pyöri. Tai ihan vaikka viime syksynä.
Nyt olen 25-vuotias, tällä hetkellä menossa hyvä vaihe (ehkä osittain siksi mulla tälläiset ajatukset heräävät tästä uutisesta), en silti vaan voi käsittää että tuollainen määrä ihmisiä ja niin paha olo että ei "voi" töitä tehdä. TYÖ ON PARASTA TERAPIAA, sen on munkin (paska!)duuni todistanut moneen otteeseen.
Tälläistä mietin näin yön pimeinä tunteina :) Saa (ja pitääkin jos herätti ajatuksia!) kommentoida!
Kommentit (84)
työelämässä kytätään- se ahdistaa
työilmapiiri ja reilut johtajat- johdon koulutukseen tulee panostaa
ja kohta minusta on tulossa paha työtön.
Vanhempieni väkivaltaisuus ja koulukiusaaminen jätti minut täysin hermoraunioksi, ja romahdin ihan täysin siinä vaiheessa kun olin 18 ja pääsin vihdoin muuttamaan pois. No, sain kyllä hoitoa noin puolen vuoden ajan, mutta se oli ainoastaan sitä, että minulle annettiin lääkkeitä ja sivuvaikutuksia varten uusia lääkkeitä. Kukaan ei juuri kysynyt kokemuksistani tai mistään, mikä oli romahdukseen johtanut, aina vaan jankutettiin unirytmistä ja lähiaikojen olotilasta. Sen puolen vuoden jälkeen jäi pois se hoitokin, kerran kuukaudessa puolen tunnin aika ja puolen vuoden välein lääkäri uusi rutiinina sairausloma/eläkelapun.
Tätä jatkui monta vuotta, enkä muista tuosta ajasta muuta kuin pahimmat sivuvaikutukset, pelkotilat ja yleisen pahan olon. Olisi tehnyt mieli käydä jossain tai tehdä jotain, mutta joko ei uskaltanut tai ei vain kyennyt.
Lopulta oli pakko kohdata se tosiseikka, että tuo hoito ei tulisi minua auttamaan. Pakottauduin hakemaan kouluun, jossa kävin aluksi eläkkeen turvin yhtenä päivänä viikossa ja sitten täysipäiväisesti. Ajattelin, että kouluttautuminen olisi se oikea ratkaisu. Ensimmäiset vuodet koulussa olivat ihan kamalia. Pelkäsin jokaista muuta opiskelijaa ja en osannut löytää sitä omaa ryhmää, johon kaikki muut kuuluivat. Rakastan alaani, ja se oli varmaan ainoa asia, joka oikeasti piti kiinni koulussa.
No, nyt olen valmistumassa, ja arvatkaapa, mitä se pitkä aukko työhistoriassa tarkoittaa? Koulun maksaman harjoittelun lisäksi en ole saanut mitään töitä, enkä niitä tule saamaankaan sitten kun en enää ole edes opiskelija vaan pelkkä työtön. Ja kyllähän minusta huomaa, että en ole sellainen iloinen, pirteä, hauska ja välitön tapaus, kuten kaikki muut kanssaopiskelijani, jotka ovat kaikki jo nyt oman alan paikassa. (Opiskelen vieläpä siis työllistävää alaa.) Mutta cv:n perusteella kun on täysi työtä vieroksuva luuseri, niin mitäpä siitä, kuinka paljon on panostanut osaamiseen, ammattitaitoon ja siihen, että olisi joskus oikeasti osa yhteiskuntaa.
Nojoo, tuli valitettua. Mutta tiivistettynä edelliseen sanoisin, että masentuneille pitäisi ehdottomasti olla työpaikkoja ja niitä tarjota mahdollisimman pian siitä kun ihan akuutein itsemurhavaihe on ohi. Työpaikan ei pidä olla mitenkään kummoinen, mutta oikeassa työpaikassa (ei mikään, jossa askarrellaan pari tuntia muiden masentuneiden kanssa - siinähän vain syrjäydytään ryhmässä!) vaikka pari tuntia viikossa, jonka voisi sitten kirjoittaa cv:hen. Jos vaikkapa työntekijämaksuja alennettaisiin tällaisesta työllistämisestä, niin siitä voisi olla apua yrityksille.
Itse jossitteluna toivon, että jos olisin heti kun en enää ollut tappamassa itseäni, mennyt johonkin siivoojan paikkaan kun niitä vielä olisi ilman kokemusta saanut, niin kaikki olisi nyt paremmin. Olisin ehkä edennyt opinnoissa hitaammin, mutta samalla kerännyt työhistoriaa ja ehkä siirtynyt samalla tavalla oman alan paikkoihin kuin muutkin opiskelukaverit. Nyt on liian myöhäistä.
Voi kun oisi rohkeutta tosiaan töissä sanoa asiasta. Olen nyt 10 kk ollut kokopäivätyössä ja vakituisen paikankin saanut ja pitää vaan jaksaa, kun ei uskalla sanoa, että tulin teille suoraan eläkkeeltä! Muakin auttaisi tosi paljon, ahdistuneisuushäiriöstä kun kärsin, jos tietäisin, että ois sellainen kortti käytettävissä, että jos ei jaksa, voi olla pois. Kyllä meillä tietenkin pari päivää voi omalla ilmoituksella olla pois, mutta kun olen samalla viivalla kuin muut, en voi käyttää sitä korttia enempää kuin muutkaan :/