Lastensuojeluilmoitusten tehtailu
Oikeastiko ihmiset tekee noita ilmoituksia nykypäivänä mitä pienimmästäkin jutusta, jonka ovat huomaavinaan?
Toisaalta se on hyvä, että ilmoituksen saa tehdä nimettömänä, jos kyseessä esim. aggressiiviset vanhemmat ja vaarana että ilmoituksen teosta aiheutuu ilmoittajalle uhkailua tai vaaraa, mutta eihän tuo nimettömän ilmoituksen teon mahdollisuus voi tarkoittaa sitä, että joka sukulaisesta ja naapurista tehtaillaan ilmoituksia mutu-tuntumalta?
Ei mikään ihme, että sosiaalityöntekijöillä ei enää rahkeet riitä, kun joka ikinen perätön kummin kaiman tuttavan tekemä "Sen äiti vaan shoppailee ja käy töissä ja lapsi on nyt vaarassa" -ilmoitus on lain mukaan tutkittava.
Resursseja ei riitä niihin perheisiin, missä sitä apua ihan oikeesti tarvitaan!
Miettikää nyt ihan oikeasti kaks, tai vaikka kaksikymmentäkin kertaa ennen kuin teette noita ilmoituksia, ei niiden tekeminen mikään uusi harrastus ole!
Kommentit (6)
että viime vuosien aikana suurin osa ilmoituksista on todettu aiheettomiksi. Niitä myös tehdään paljon kiusaamistarkoituksessa esim. avioerotilanteessa.
saatetaan aiheellisiakin ilmoituksia luokitella perättömiksi, koska resursseja tutkimiseen ei riitä.
Mutta selvennykseksi: olen siis sekä sinun että aloittajan kanssa täysin samaa mieltä asiasta.
naapurin muija ilmotuksia,koska hänellä mies juo paljon ja mulla taas rauhallinen elämä yksinhuoltajana...Mä tiesin että tää akka ilmotteli sossuun koska oli just päin naamaa mulle sanonut että ku heillä menee näin ja hän kadehtii kun mulla on asiat hyvin... ja meni alle viikko ku sain sossusta kirjeen että tehty ilmotus...muita vihamiehiä mulla ei ole ja oikeastaan muita ihmisiä en tälleen läheisemmin ollut aikoihin edes jututtanu...liian läpinäkyvää oli...
Laki muuttui 1.1. 2008 ja se on mahdollistanut tuon tehtailun ja ilmoituksenhan voi tehdä netissäkin. Eli kynnys on madaltunut.
Meistä ilmoituksia tehtaili samantapainen sukulainen kuin tuo tuon yhden ketjun käly.
Sen ilmoittajan kyllä saa sitten selville, kun tekee rikosilmoituksen. Sossun on kerrottava poliisille, kuka ilkivallan takana on.
Meistä tehtiin 50, siis VIISIKYMMENTÄ, aiheetonta ilmoitusta, ilmoittajalle oli jo haettu jatkuvan uhkailevan häirinnän takia laajennettu lähestymiskielto, mutta sossu ilmoitti, että kaikki ilmoitukset tutkitaan kunnolla. Vuosi oltiin selvityksessä - vaikka siis ilmoitukset olivat listoja mm. siitä, miten ostan liikaa lastenvaatteita Huutonetistä ja että lapsella oli vääränlainen synttärikakku. Tämä kuulemma ahdisti ilmoittajaa ja sossun mielestä tämä suuri ahdistus ja huoli piti tutkia... Että tällaista tolkun sakkia siellä.
6
että viime vuosien aikana suurin osa ilmoituksista on todettu aiheettomiksi. Niitä myös tehdään paljon kiusaamistarkoituksessa esim. avioerotilanteessa.