Olen pph ja ulosotto vie jopa kustannuskorvauksista??
Onko ihan oikein, että kustannuskorvauksista ulosmittaa 1/3osan? Kulukorvaus siis tarkoitettu lasten ruokaan, askartelumateriaaleihin, sähköön, veteen, saippuaan, wc-paperiin.. Palkastani vievät n.200e ja se on ihan ok, mutta että kulukorvauksestakin. Onko laillista?
Kommentit (32)
ei tarvi kärsiä ylisuurista ryhmistä hoidossa ja kireistä hoitotädeistä. Onneks ollaan osattu hoitaa raha-asiat niin että lapsi voi olla kotona eikä tarvi kärsiä vanhempien rahasotkuista
t. ohis
taisi kalahtaa omaan nilkkaan..
eihän se nyt ihan oikein ole, viime kädessä lapset kärsivät. Mutta noin muutoin sanoisin että miten olet uskaltanut ottaa vastuullesi muiden lapsia tietäessäsi että raha-asiat ovat tuolla tolalla? Kyllähän aikuinen voi elää elämänsä niin kuin haluaa ja olla velkaa vaikka kuuhun asti mutta itse en sotkisi siihen ulkopuolisia vaan tekisin sitten jotain muuta työtä - sellaista missä kukaan sivullinen ei joudu kärsimään siitä että ulosotto vie palkkani.
tuloksi ja taas toisaalla merkataan vähennykseen?
Tai valmiina ruokapurkkeina lasten vanhemmilta. Tms. kunhan ulosotto ei pääse väliin.
Joudut ikävä kyllä tuomaan julki, että olet ulosotossa, mut ongelma ratkaistavissa.
Palkanlaskija tietää pph:n palkan ja kulukorvauksen suuruuden. Ei ulosottomies käy itsekseen ottamassa kenekään tililtä rahaa. Palkanlaskija ei antaisi ottaa kulukorvauksesta.
Provo tämä aloitus.
Saattaa hyvin olla, että palkanlaskija on tehnyt virheen.
Haluaisin kuitenkin muistuttaa ap:tä siitä, että mitä enemmän ulosotto vie kuukausittain, niin sitä nopeammin velanmaksu loppuu. (Ellet sitten ole jossain velkajärjestelyssä, jossa ei tarvitsekaan maksaakaan koko velkaa.) Eli vaikka ulosotto viekin nyt enemmän, niin tavallaan hyödyt siitä itsekin, jos vain jotenkin pärjäät. Myös maksettava kokonaissumma jää pienempien korkojen vuoksi pienemmäksi, jos velka lyhenee nopeammin.
Veronpalautusta ap ei saa todennäköisesti siksi, että ne kulukorvausvähennykset on jo otettu huomioon ennakonpidätysprosenttia laskettaessa.
kärsivät? Siis ei minun palkallani ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka hoidan työni, saatikka ulosotolla.
Hyvin kyllä pärjätään taloudellisesti, onhan mulla mieskin työelämässä, mutta ihmettelin vain onko oikein että vie kustannuskorvauksista, joka ei ole minun rahaa vaan hoitolasten ruokien ym.kustantamiseen. En laske (vei ulosotto tai ei) riittääkö kulukorvaus ruokiin, annan lapsille normaalia hyvää perusruokaa.
ap
Tai valmiina ruokapurkkeina lasten vanhemmilta. Tms. kunhan ulosotto ei pääse väliin.
Joudut ikävä kyllä tuomaan julki, että olet ulosotossa, mut ongelma ratkaistavissa.
eihän tällä asialla ole mitään tekemistä lasten ja heidän vanhempiensa kanssa. Olen kunnallinen pph, vanhemmat maksavat tulojensa mukaan hoitomaksua kunnalle ja kunta maksaa palkat minulle.
lasketaan tuloksi (nostaa siis myös veroprosenttia) ja laitetaan vähennyksiin. Uskomattoman väärin, sehän on korvaus hoitolasten aiheuttamista kuluista. Menee varmaan ihan oikein tuo ulosotto mutta kyllä on törkeetä :(
Se menee juuri siten, että se nostaa veroprosenttia. Jos kulukorvauksista ei menisi veroa, olisi pph:n veroprosentti pienempi. On kyllä harvinaisen törkeää, jos kulukorvaukset ovat ulosottokelpoista tuloa.
Siinä on palkka ja kulukorvaus. Tuon perusteella maksan veroa.
Veroehdotukseen merkitsen saamani kulukorvaukset vähennyksiin mutta koskaan en saa veronpalautusta tuon kulukorvauksen verran.
niin tuo kulukorvaus asia on törkeetä koska pph maksaa muutenkin hoitolapsen kuluja palkastaan.
ei kai nyt minkään järjen mukaan voi kulukorvauksia ulosmitata, oletko ollut yhteydessä ulosottoon?
Jos et ole, niin otappa pikaisesti yhteyttä.
ensin sählätään raha-asiat ja sitten voivotellaan av:lla. näinhän se menee. tyhmästä päästä kärsii koko ruumis tai tässä tapauksessa perhe.
Ei kyllä kuulosta kauhean reilulta.
lasketaan tuloksi (nostaa siis myös veroprosenttia) ja laitetaan vähennyksiin. Uskomattoman väärin, sehän on korvaus hoitolasten aiheuttamista kuluista. Menee varmaan ihan oikein tuo ulosotto mutta kyllä on törkeetä :(
Siis tuossa kannattaa ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon. Tuo on korvaus rahasta, jolla hankitaan tuloja, ei palkkatuloa. Se on tarkoitus käyttää juuri siihen työhön, eikä velkojen maksamiseen.
Ei ole hoitolasten tai heidän vanhempien vika, kun hoitaja on ulosotossa. Kunnalle kannattaa vaikka soittaa ja heti.
alkaa lakkoon. Niillä on ihan päättömät työehdot. Kukaan muu ei tollaseen suostuisi.
ja kysellyt, mutta vielä en ole vastausta saanut
että tarjoan lapsille hyvää ruokaa. Ja kyllähän ainakin kuntien raha-asiat kostaantuu aina nimenomaan lapsille koska koulujen ja päiväkotien määrärahoista ne on pois