Lapset joilla toinen silmä sokea...
Eli meillä tilanne sellainen, että toisesta silmästä verkkokalvo irronnut. Yritetään leikkauksella kiinnittää, mutta ennuste huono.
Varsinkin isommat lapset ja te aikuiset, kertokaa ihan käytännön kokemuksia siitä, jos toinen silmä sokeutuu??
Kommentit (14)
Mulla on ajokortti, päätä täytyy kääntää vähän pidemmälle että näkee olan yli
Sinänsä yksisilmäisyys ei ole automaattinen syy evätä ajokorttia.
syntymästä asti. Jos peitän oikean , vasemmalla näkee mössöä, värejä ja muotoja hämärästi, kirjaimia, sornia tms. en erota. Silmän sokeus ei ole minua koskaan haitannut mitenkään, enkä sitä juurikaan muista muuta kuin silmälääkärissä käydessä. Näkevä silmäni on lievästi likinäköinen ja käytän laseja autolla ajaessa ja telkkaria katsoessa. Kuten vastaaja 4 en viitsi käyttää niitä muuten, vaikka ehkä hyvä olisikin. Vasemman silmän linssi on aina pelkkä muovi.
En koe, että näkisin eri tavalla kuin muut. Luulisin oikean silmän kompensoivan aika paljon vasenta, etenkin kun tila on ollut syntymästä asti.
Niinpä. Näkevässä silmässä ei ole täysi näöntarkkuus. Verkkokalvojen irtoaminen johtui hoitovirheestä. Näöntarkkuus on kuitenkin niin hyvä, että voisin ajaa jos erottaisin toisellakin silmällä edes valoa, mutta sillä ei näe yhtään mitään.
ainakaan tuo ei estä ajamista.
Minäkään en erota kirjaimia, numeroita tai kasvoja sokealla silmällä
Minulla sokeutui syntymän jälkeisessä happihoidossa toinen. Koska se on täysin sokea, ei valoja eikä varjoja, niin siitä ei ole ollut mitään haittaakaan. Enhän edes tiedä, mitä olen menettänyt. :)
Ajokortti on. Missään tilanteesta siitä ei ole ollut harmia. Kukaan ei ole kiusannut koskaan edes katsastuksen vuoksi.
Puolison toinen silmä on täysin sokea. Siinä on siis silmäproteesi ihan. Näyttää tavalliselta silmältä eikä sitä poisteta eikä hoideta mitenkään, mutta on siis 100% sokea se silmä. Toine normaali. Ihan normaalia elämää elänyt. Armeijaan ei mennyt, ajokorttia ei saa. Työelämä ja muu elämä tavallista.
lähes sokea- synnytyksessä tullut mykiölihaksen halvaus. Akupunktiolla saatiin 30% näöstä takaisin mutta ei tuolla silmällä "näe" mitään.
En ole koskaan kärsinyt näköviastani, lasejakin käytän vain autoa ajaessa ja tv:tä katsoessa. Lasi on olleet 4v lähtien. Terve silmä kompensoi (sekin likinäköinen 2.0).
Mulla suurin haitta on autolla ajaessa kun en näe olan yli, täytyy kääntyä pitkälle. Ja lievät kaksoiskuvat joihin on täysin tottunut.
Onko kellään toinen silmä täysin sokea eli ei minkäänlaista näköä, edes valoa tai että sumeana näkisi? Itselläni on juuri tämä tilanne. Sokeaan silmään tuli myös lasiaisvuoto ja se vaaleni vaalean harmaaksi, kuten elokuvissa, joissa on "sokeilla" ihmisillä yleensä ns. blind eye-piilolinssit. Mielestäni tämä on kuitenkin lähinnä kosmeettinen haitta, koska en itse katso sen juuri muuten haittaavan, lukuunottamatta tietenkin sitä, etten voi autoa ajaa. Poistoleikkaukseen en vielä halua, koska kipuja ei ole, mutta onhan tuo aika hurjan näköinen, kun toinen silmä on sininen ja toinen vaalean harmaa, melkein valkoinen.
Terv. 3. kirjoittaja
mutta hän pärjäsi tosi hyvin yhdelläkin silmällä.
Näkö lähti nuorena lääkärien luullessa päänsäryn johtuvan silmistä....tekivät hoitovirheen.
Äitini on aina olllut kova käsityöihminen. Hän on neuonut viidelle laåselleen ja sitttemmin parillekymmenelle lastenlapselleen ja seuraaviekin sukista jumppereihin vain yhden silmän kanssa.
Äiti on ommellut mm. tarkkuutta vaativia kuten sukulaiselle häämekon, minulle ihanan samettipalasista kootun takin jota ohikulkija katseli helsingissä ja kysyi mistä ostin. Jokainen samettipalanen oli eri samettia ja jokaista seurasi ihana musta samettinauha, eli tarkkaa työtä hän pystyi ja teki aina siistiä.
Olen joskus peittänyt toisen silmäni kädellä ja ajatellut kuinka äiti näki vain yhdellä. Huomasin että kyllä näen ja äiti oppi sen kanssa sinuiksi.
Kuitenkin AP nykyään hitsataan laserilla jolloin onnistumiset hyvät. ette kai enää kotona odottele, tuollaiset yleensä tietämäni mukaan hoidetaan kiireelisenä, just laserin avulla.
Jos olette vielä kotona huomisen jälkeen, toimi heti huomenna niin että otat yhteyttä silmäklinikalle suoraan osastolle hoitajaan, niin voit kertoa tilanteen ja varmasti pyytävät polille ja mahdollisesti saatte piankin apua.
Huomenna siis soitat ap.
Hei!
Itselläni on sokeutunut toinen silmä juurikin verkkokalvon irtoamisen seurauksena n. 6 kk ikäisenä. Toisesta silmästä irtosi myös verkkokalvo, jonka saivat kiinnitettyä, 80-luvulla käytössä olleella jäädytyshoidolla.
Ainoa haitta mitä tästä on minulle seurannut on se, että en voi ajaa autoa. Muuten elämä sujuu kuten muillakin. Olen suorittanut korkeakoulututkinnon, minulla on työpaikka sekä avomies. Mielestäni ei haittaa jokapäiväisessä elämässä ollenkaan. Tottakai se on vanhemmille suuri shokki ja saattaa olla lapselle itselleenkin, varsinkin jos hän on toisen silmän sokeutumisen aikaan jo hieman vanhempi, että itse ymmärtää tilanteen, tietenkin lapsen kehitystason huomioiden.
Itse olen tottunut tilanteeseen täysin, koska toinen silmäni sokeutui jo vauvaiässä. Tietenkin siihen mielestäni vaikutti vanhempieni kasvatuskulttuuri ja oma itsetunto, kuinka vahvaksi se muotoutui vuosien varrella. En ole ikinä halunnut ihmisten säälivän minua, vaan olen halunnut näyttää, ettei pärjään kaikessa ihan yhtä hyvin kuin muutkin.
Koulukiusaamista olen ainakin itse joutunut kokemaan asian takia varsinkin ala-asteella, mutta siitäkin on selvitty. Vasta yli 20-vuotiaana sokeaan silmään tuli lasiaisvuoto ja silmä vaaleni huomattavasti toista silmää vaaleammaksi, joka tietenkin vaikuttaa ulkonäköön, mutta se on pelkästään kosmeettinen ongelma. Kipuja tai muutakaan epämukavuuden tunnetta sokeassa silmässä ei ole koskaan ollut. Sokean silmän voi myös sen kipeytyessä poistaa leikkauksella, mutta itse en ole tähän vielä ryhtynyt, koska punnitsin, että riskit ovat hyötyjä suuremmat.
Mielestäni tässäkin asiassa on paljon kyse asenteesta ja omasta itsetunnosta, miten tällaisesta tilanteesta selviää. Itse olen aina ajatellut, että onneksi olen muuten terve, kykenen liikkumaan, eikä minulla ole kipuja. Uskoisin, että joillekin silmän sokeutuminen sekä kosmeettinen haitta voi muodostua suureksi huolenaiheeksi ehkä erityisesti teini-iässä, jolloin nuori voi olla muutenkin epävarma omasta ulkonäöstään. Itse en asiaa juurikaan mieti, koska mielestäni tämä on ainoastaan kosmeettinen haitta. Tietenkin satunnaisesti sitä tulee mietittyä miksi näin kävi juuri minulle, mutta elämässä ei ikinä tiedä mitä tapahtuu ja kaikki kokemukset vahvistavat ihmistä ja näin olisi voinut käydä myös kelle tahansa muullekin, tilanteen kanssa on vaan pärjättävä.
Itse olen kertonut avoimesti toisen silmän sokeutumisesta miehelleni, tutuille sekä työkavereille. Vastaan myös mielelläni kysymyksiin, jos teillä tulee jotain kysyttävää mieleen. Halusin vain tällä viestilläni hieman hälventää sitä pelkoa, mitä tuohon tilanteeseen liittyy ja osoittaa, että toisen silmän sokeutuminen ei välttämättä vaikuta juurikaan jokapäiväiseen elämään ja siitä voi seurata jotain positiivistakin. Voimia teille!
Tuttavani lapsellaon tounensilmä lasia.
Kävin sairaalassa katsomassa 4pv. ikäistä tyttövauvaa .
Tyttö aukaisi suuret silmät, eikä niissä ollut mitään eroa. Kauniit silmät.
Lopputarkastus ei oikein minusta mennyt oikein.
Olin mukana.
Äiti ei päässyt mukaan, kun kuusi valkotakkia vei vauvan tarkastukseen.
Koko matkan vauva nukkui.
Kun hän heräsi, alkoi itku, mikä ei tuntunut loppuvan.
Toinen silmä oli erilainen niin itku varmasti johtui terveystarkastuksesta.
Erillainen silmä sokeutui.
Miksi silmä erilaistui lopputarkastuksessa?
Nyt toinen silmä on sokea.
En ole äidinkanssa keskustellut asiasta.
Mulla on ollut syntymästä saakka toisessa silmässä vain n10% näöstä. Toinen silmä kompensoi, ei huomaa mitään ongelmia. Kaikkeen tottuu. Hajataittoisuus tekee vielä kaksoiskuvan.
Normaalisti elän, olen tehnyt töitä, opiskellut ja ajanut autoa
halvaus joten toinen silmä on ollut lähes sokea ja karsastanut pahasti lapsena. 11v hoidettiin akupunktiolla ja saatiin 30% näöstä takaisin (kosmeettinen haitta hävisi täysin!) mutta eihän tuolla käytännössä näe mitään.
Ei ole koskaan haitannut, toinen silmä kompensoi!
Mulla vielä haittana se karsastus joten näen kaksoiskuvan mutta siihenkin olen tottunut. Silmälaseja käytän tv:tä katsoessa ja autoa ajaessa joska olen likinäköinen, normaalioloissa selviän ilman laseja vielä (52v). Maailma on vain kauniin himmeä:D