Jenni on kirjailija, ei missi. Miksei täällä arvostella runoja ulkonäön sijaan? (sis. näytteen)
On ilta, nainen ja mies laskevat ahvenverkkoja
merilokki hautoo laiturin tukipuiden alla
kitukasvuiset koivut nyökkäilevät tuulen puuskittaisille kysymyksille
lahdella kaartelee yksinäinen pilkkasiipi
Vastakuoriutuneiden kolmipiikkien parvi lävistää vedenpinnan
tuvan ikkuna huurtuu koiran uteliaasta hengityksestä
lämpenevän saunan lauhkea savu kutsuu kalastajat maihin,
ilta ahavoituu rasvatyyneksi yöksi
nainen vetää saappaat miehen jalasta
rantakaislan päässä huojuu humaltunut sudenkorento
-
Laakakatajat, haahkat, tyrnit,
rahkasammalta kasvavat kalliot
vanhan meren loppumaton kohina
Vain tämä silmiini kivettyvä maisema
jää jälkeeni maailmalle,
veteen heitetyn kiven synnyttämä aaltoilu,
kaarenkestoinen onni, täydellinen
(runokokoelmasta Sinä kuulet sen soiton)
Kommentit (103)
Eli käsikirjoitukset eivät ole menneet läpi missään isossa kustannustalossa. Eikä ihme.
kuten taiteessa yleensä, "kauneus on katsojan silmissä". Ei kukaan voi voi määritellä, muutakuin itselleen, mikä on huonoa ja mikä hyvää. Mä tykkään näistä runoista, tosta ekasta kalastusrunosta tuli hyvä fiilis, pääsin heti sisään tunnelmaan :)
Jenni on myös haitaristi runojen kirjoittamisen ohella. Voisi arvostella soittotaitoakin?
ja kertapläjäys ei vastaa omaa mieltymystäni.
Mutta joku muu voi varmaan hyvin viihtyä juuri tuollaisten mielikuvituksettomien söpöstelyjen parissa.
Olen opiskellut kieliä yliopistossa, ja tutkintooni kuului useampikin kirjallisuudenkurssi. Runoja on siis tullut analysoitua nuorempana enemmänkin, nykyisin en enää edes runokirjoihin vapaaehtoisesti tartu.
Haukion runoissa on minun makuuni liian yksityiskohtaista paikkakuvausta, liian monotoninen puhetapa ja kerronta, ei riittävästi kielellisiä tehokeinoja tai symboliikkaa.
Mutta tää on vaan mun mielipiteeni.
Ei presidentin puolisona toimiminen ole mikään ammatti. Jenni voisi halutessaan olla kokonaan taustalla. Arajärvikin oli loppujen lopuksi varsin vähän julkisuudessa puolison roolissa.
Presidentin vaimo - ei ole ammatti, mutta hän joutuu edustamaan miehensä rinnalla. Mielestäni Niinistö pukeutuu ihan OK. Arajärvi sen sijaan tarvitsisi paremman räätälin. Hänen pukunsa eivät istu!
T. edustusvaimo
Tekotaiteellista paskaa. Jos minua kehotettaisiin vääntämään hienoja runoja vitsimielessä promillen humalassa, luultavasti jotain tuontyyppistä syntyisi lopputuloksena.
luonnosta!
Muistan aina miten aikoja sitten hiihtäjämme Marja-Liisa Kirvesniemi tuli hopealle jossain ulkomailla pidetyissä isoissa kisoissa. Kouvolan sanomat otsikoi asian näin: TAAS MARJA/LIISA HAVISI!!! En ole ikin' tilannut Kouvolan sanomia sen j'lkeen!
Kysynp' vaan voiko suomettuminen olla en'' pahempaa. Jos mammat olisivat hitusenkaan fiksumpaa porukkaa kannustaisivat he joukolla Jenni' mutta ei!!!
Pist'isitte edes sen oman kuvan t'nne niin voitaisiin joukolla katsoa onko se huuhtervo vai huuhtervon kaveri asiantuntijana!
ja lukenutkin enemmän kuin olisin välttämättä halunnut. Onneksi kuitenkin korkeatasoista kirjallisuutta.
Huoh. Jo ensimmäiset viisi riviä olivat niin nukuttavia, että loppuun päästyäni oli pakko keittää kahvit. Valetelematta kirjoittaisin itse aivan yhtä hyviä 'runoja' jos ei olisi sata tärkeämpää asiaa tehtävänä. Jopa tämä viesti on älykkäämpi ja oivaltavampi kuin runo, jota se käsittelee.
Ehkä Jennin kannattaisi hankkia pari lasta, jotta hänkin ymmärtäisi haaskaavansa aikaansa runouden parissa.
Tekotaiteellista paskaa. Jos minua kehotettaisiin vääntämään hienoja runoja vitsimielessä promillen humalassa, luultavasti jotain tuontyyppistä syntyisi lopputuloksena.
mutta pitää lisätä että en yleensäkkään pidä runoista. Hyvin harvoin tulee vastaan runo, joka oikeasti koskettaa. Jennin ulkonäöstä taas en lähtisi valittamaan.
alkurunouteen vai ajattelitko sit' aikakautta mist' h'n kirjoitti vai mit'.
Mit' sanoisit h'nelle
Kone tuli hulluksi
niin syvällisiä ja intellektuelleja että. Kritisoiminenhan on tunnetusti maailman helpoin laji, sen osaa tyhmin ja vittumaisinkin ihminen. Mutta sitten kun pitäisi itse tehdä, niin hups. Kirjoittakaapa kriitikot näytteeksi runo, joka olisi syväluotaava ja taiteellinen, niin me muut sitten arvostellaan.
Pit''k; Jennin kysy' teilt' lupa voidakseen kirjoittaa oman n'k;isi' runoja
Te olette tainneet olla juuri nit' koulukiusaajia ja nyt ty;paikkakiusaajia /vai
niin syvällisiä ja intellektuelleja että. Kritisoiminenhan on tunnetusti maailman helpoin laji, sen osaa tyhmin ja vittumaisinkin ihminen. Mutta sitten kun pitäisi itse tehdä, niin hups. Kirjoittakaapa kriitikot näytteeksi runo, joka olisi syväluotaava ja taiteellinen, niin me muut sitten arvostellaan.
Olen itse taidealalla (ei kirjallisuus) ja tässä olet erinomaisen oikeassa. Mutta taiteilijuuteen kuuluu myös sen hyväksyminen, että työt tulevat arvioiduksi niin ammattilaisten kuin amatöörienkin taholta. Taideteos, jota kukaan ei ole nähnyt/kuullut/lukenut, ei ole vielä mitään. Vasta se, miten yleisö taiteen kokee, antaa sille lopulta merkityksen.
t. 20
Pit''k; Jennin kysy' teilt' lupa voidakseen kirjoittaa oman n'k;isi' runoja
Te olette tainneet olla juuri nit' koulukiusaajia ja nyt ty;paikkakiusaajia /vai
Vaali
Taistelu vallasta,
ahneutta vastaan,
ei miellytä alamaisia.
Mahtimiehen posse
vaatii hiljaista hyväksyntää,
sähköisten merkkien kapinoidessa.
Siinäpä runo, sen luominen kesti alle 2 minuuttia. Saapi analysoida.
Kritisoiminenhan on tunnetusti maailman helpoin laji, sen osaa tyhmin ja vittumaisinkin ihminen.
Tähän piti vielä sanoa, että haukkuminen toki on hyvin helppoa, kuten monilta nettipalstoilta nähdään. Mutta sellaisen kritiikin antaminen, jossa on sisältöä (esim. työtä luonnehditaan tarkkanäköisesti ja osuvasti, ja esitetyt väittämät perustellaan uskottavasti), vaatii taitoa ja paneutumista.
Todellinen taiteilija on tästä jälkimmäisestä kritiikin lajista kiinnostunut ja hakeutuu mielellään sellaisen kohteeksi. Se kun on ainoa tapa kehittää itseään paremmaksi taiteilijaksi.
t. 20
että hieman jäin kaipaamaan sitä sellaista oivalluksen hetkeä joka tekee ruonoudesta lukemisen arvoista.
Tienaako tuollaisella kirjallisuudella jotain?
Jos vastaus on kyllä, Jenni Haukio sai juuri kilpailijan.
Tienaako tuollaisella kirjallisuudella jotain?
Jos vastaus on kyllä, Jenni Haukio sai juuri kilpailijan.
Suomessa ei runoudella tienaa. Tabermannin taannoisista tuloista en ole varma, mutta runoutta kustantavien ihmisten haastatteluja lukeneena muistelen, että myyntimäärät ovat aivan naurettavia myös oikeasti laadukkailla runoilijoilla.
Näiden pelastuksena ovat sitten apurahat, jollaisen avulla voi pysyä juuri ja juuri hengissä vaikka teokset eivät myisikään. Mutta Haukion tasoisilla töillä tuskin apurahaa irtoaisi (ja enpä tiedä onko hakenutkaan niitä).
Itseäni nuo Haukio-runot eivät juuri tuosta syystä kiinnosta. Haluan tulla häirityksi, haluan että ajatustapaani ja kielikäsitystäni ravistellaan ja kyseenalaistetaan. Ne ovatkin taiteen tehtävistä ehkä tärkein.