Jenni on kirjailija, ei missi. Miksei täällä arvostella runoja ulkonäön sijaan? (sis. näytteen)
On ilta, nainen ja mies laskevat ahvenverkkoja
merilokki hautoo laiturin tukipuiden alla
kitukasvuiset koivut nyökkäilevät tuulen puuskittaisille kysymyksille
lahdella kaartelee yksinäinen pilkkasiipi
Vastakuoriutuneiden kolmipiikkien parvi lävistää vedenpinnan
tuvan ikkuna huurtuu koiran uteliaasta hengityksestä
lämpenevän saunan lauhkea savu kutsuu kalastajat maihin,
ilta ahavoituu rasvatyyneksi yöksi
nainen vetää saappaat miehen jalasta
rantakaislan päässä huojuu humaltunut sudenkorento
-
Laakakatajat, haahkat, tyrnit,
rahkasammalta kasvavat kalliot
vanhan meren loppumaton kohina
Vain tämä silmiini kivettyvä maisema
jää jälkeeni maailmalle,
veteen heitetyn kiven synnyttämä aaltoilu,
kaarenkestoinen onni, täydellinen
(runokokoelmasta Sinä kuulet sen soiton)
Kommentit (103)
Ai niin voi hitsi kun se Jennihän onkin saattanut katella tätäkin maata muuallakin kuin Etelä-Suomessa.
että Jennillä on jalat tiukasti Keminmaalla.
Veikkaan, että jos Jenni on joskus käynyt Itä- tai Pohjois-Suomessa, häneltä on mennyt ohi kaikki olennainen.
merilokki hautoo laiturin tukipuiden alla, niin eihän se välttämättä tarkoita, että sillä on siellä pesä ja munia. Dillet!
...arvostelisin hänen ansioitaan rakettitieteen parissa. Mutta kun kukaan ei ole väittänyt hänen olevan etevä rakettitieteilijä, hän saa minun puolestani ollakin siinä ihan kuinka huono vain. Kelpaa silti pressan puolisoksi mennen tullen.
Sen sijaan eteväksi runoilijaksi Jenniä on kehuttu, ja Saulikin oikein toivoi uutta runokirjaa julkaistavaksi. Siksi arvostelen hänen "runouttaan".
Ymmärtänet syyn ja seurauksen?
Olen huolissani siitä, että Jennin myötä oikeatkin taiteilijat leimataan tällaisiksi turhakkeiksi, joiden työllä ei ole mitään merkitystä. Se on minulle iso asia, koska taide on ammattini. En minäkään mene julkisuuteen esiintymään kokoomuksen viestintäpäällikkönä, koska en sellainen ole.
ja tarkemmin sanottuna Suomen naisille ei presidentin puolisoksi kelpaa kuin täydellisen kaunis, virheetön, parhaiden muotihuoneiden tyylikkäisiin pukuihin pukeutuva, Nobel-kirjailijan veroinen, äiti Amman persoonan omainen nainen. Ja miksi näin? Koska Jokainen Suomen nainen edustaa tuota naistyyppiä eivätkä he missään tapauksessa halua, että hänen maataan keikkuu edustamassa häntä yhtään vähäpätöisempi ihminen.
mutta merentantakalliot ovat yleensä aivan liian kuivia rahkasammalelle.
Rahkasammaleet kasvavat myös vetisissä kallion koloissa, jopa isoina alueina. Olen itse kerännyt esim lakkoja kallion loivista rinteistä rahkasammaleiden kupeesta, joista vesi ei pääse kokonaan pois.
Ai niin voi hitsi kun se Jennihän onkin saattanut katella tätäkin maata muuallakin kuin Etelä-Suomessa.
Ovatko kolmipiikit vedenpinnalla siellä ruohikossa vai vedenalla?
Miksei ahavatuulen jälkeen voi tulla rasvatyyni? Oliko runossa mainittu tunnin päästä vai viikon?
Kuule sinä kielteinen katkera ihminen jos olet lasten/luovuuden kanssa tekemisissä jätä heti työsi. Ihan yhteiskunnan parhaaksi!
Rahkasammaleet kasvavat myös vetisissä kallion koloissa, jopa isoina alueina. Olen itse kerännyt esim lakkoja kallion loivista rinteistä rahkasammaleiden kupeesta, joista vesi ei pääse kokonaan pois.
mahtuu hyvin monenlaista kasvustoa ja kasvuympäristöä, rahkasammalhötöstä poronjäkäläkallioihin.
Olen siis kerännyt tälläiseltä kalliolta lakkoja myös Norjassa meren äärellä!!!!!!!!!!!!!!!!!
Myös Pohjois-Lapista voi löytää samanlaista kallioista aluetta. Ja kyllä olen usein käynyt molemmissa paikoissa sekä ravannut edestakaisin soita pitkin!! Mene sinäkin ja opi jotakin!
mahtuu hyvin monenlaista kasvustoa ja kasvuympäristöä, rahkasammalhötöstä poronjäkäläkallioihin.
Olen opiskellut kirjallisuutta melko paljon ja lukenutkin enemmän kuin olisin välttämättä halunnut. Onneksi kuitenkin korkeatasoista kirjallisuutta. Huoh.
sotii kirjoittamaasi vastaan. Vaikuttaa kuin olisit lukenut korkeintaan teinilehtiä.
Vain tämä silmiini kivettyvä maisema
jää jälkeeni maailmalle,
Tästä tulee erityisen hämmentynyt olo. Ehkä maisema voi kivettyä silmiin, mutta miten vain se voi jäädä hänen jälkeensä maailmalle?
Kokeeko hän jotenkin luoneensa tuon maiseman ja jättävänsä sen sitten jälkeensä? Itse en voisi mitenkään kuvitella jättäväni jälkeeni maiseman. Kyllä se maisema oli siinä jo ennen Jenniä tai kuka sitten runon minä onkin. Tietenkin jos kertojalla oli mahdollisuus tuhota maisema, ja hän tietoisesti jätti sen sikseen, ehkä sitä maisemaa voisi pitää jollain tavalla hänen perintönään.
Olen opiskellut kirjallisuutta melko paljon ja lukenutkin enemmän kuin olisin välttämättä halunnut. Onneksi kuitenkin korkeatasoista kirjallisuutta. Huoh.
sotii kirjoittamaasi vastaan. Vaikuttaa kuin olisit lukenut korkeintaan teinilehtiä.
Ilmaisuvoimaiset kirjoittajat valitsevat sopivimman ilmaisun hyvin laajasta rekisteristä. Teininä luin myös teinilehtiä, ja teineille ominainen ärtynyt tympääntyminen, jota huoh edustaa täydellisesti, kuvasi tunnetilaani paremmin kuin nämä nyt kirjoittamani kuusi riviä.
kuten tämä yksi täällä niin joillakin luodoillakin on vanhoja lahoja laitureita, joiden kupeessa kaikenmaailman linnut pesii.
----Lisääntymisen ansiosta laji on siirtynyt pesimään suurimmille järville, ja myös joillekin soille harmaalokkiyhdyskuntiin----
Onpa muuntautumiskykyinen lintu!!!!!
Ajattelet aika suppeasti, ikään kuin kaiken pitäisi löytyä yhdeltä ja samalta kaltsulta. :D
Toki. Mutta merentantakalliolla tyrni, laakakataja ja rahkasammal. Ei, ei
en olisi mitenkään uskonut, että näin monia kiinnostaa jonkun linnun pesimispaikat ja sammalten esiintymispaikat. Omasta mielestäni rahkasammaleesta ei saa mielenkiintoista runoa vaikka se kasvaisi pikkulapsen korvassa.
Älä analysoi enää ihan tosi lopeta jo!
Yhteen aikaan oli niin ylevää ymmärtää mitä taiteilija tarkoitti sillä, tällä tai tolla vedolla maalauksessaan. Itse aina nauroin näille ns. ymmärtäjille ja taiteen keskustelijoille.
Olisko Jenni ajatellut jättävänsä saman luomakunnan suuren taiteilijan teoksen toisille itse otettuaan siitä osansa?
Tai koska hän sanoi -vain tämä- ettei hänellä ole muuta niin rakasta jätettäväksi kuin tämä näky.
Ajattele vähän!
Olisko Jenni ajatellut jättävänsä saman luomakunnan suuren taiteilijan teoksen toisille itse otettuaan siitä osansa?Tai koska hän sanoi -vain tämä- ettei hänellä ole muuta niin rakasta jätettäväksi kuin tämä näky.
Ei hän silti voi jättää jälkeensä maisemaa. Sama kun sanoisi jättävänsä jälkeensä maapallon. Juuh, näinhän se on, mutta ei kovin omaperäistä tai järkeenkäypää. Suuret luulot pitää olla ihmisellä jos kuvittelee omistavansa maiseman.
Ja mitä hemmetin järkeä on lukea runoja ajattelematta lainkaan mitä niissä sanotaan?
on jotain ihanan naiivia. Hän oikeasti uskoo kokoomuslaiseen retoriikkaan ja siihen, että onni, raha ja oman kesäpaikan rahkasammalet ovat meidän kaikkien saatavilla. Hän on vilpittömästi Isänmaan asialla, seillaisena kuin hän sen näkee. Saulin vahvoilla käsivarsilla on helppo olla tänäänkin, kun Nokia irtisanoo loput porukastaan ja talouskasvun nimissä työt viedään tuottavampaan paikkaan, tehtaisiin, joiden työntekijät eivät ehdi rahkasammalta ihailla.
Jenni kuten runonsakin ovat söpöjä, ihania, porvarisperheen suloinen nuori nainen, jolle lapsuuden perheen koirat ja kesät rahkasammaleisella kalliolla ovat piirtyneet mieleen Isänmaana, meidän kaikkien Suomena. Hänessä ei ole mitään pahaa, uskon, että hän on oikeasti hyväntahtoinen... mutta myös vielä keskenkasvuinen, moni samanikäinen on kasvanut paljon monisärmäisemmäksi persoonallisuudeksi.
En usko, että presidentin puolisona nämä ominaisuudet mitenkään haittaavat, hän on varmasti tarpeeksi edustava. Epäsuhtainen pari ovat kaikin puolin, koska uskon, että elämä on Saulia koulinut... vaan ehkäpä siksi rakastaakin Jenniä, joka vielä uskoo tosissaan kokoomuslaiseen maailmankuvaan ja sen autuaaksi tekevyyteen.
Niinistön kampanjassa mua ei yhtään häirinnyt Sauli itse, vaan nuoret kokkarit, jotka tosissaan ja täydestä sydämestään uskovat köyhät kyykkyyn ideologiaansa. Tänäänkin ajattelevat, että kyllä Salon tehtaan duunarien ois vaan pitänyt yrittää enemmän ja opiskella enemmän niin kuin mekin, niin olis siellä sijoittajapuolella eikä duunari puolella. Jos me kaikki yritetään tarpeeksi, kenenkään ei tarvitse enää TEHDÄ puhelimia, me kaikki voidaan vaan yhdessä OSTAA niitä ja puhua niihin :) Tosin juhannuksena, kun mennään suvun mökille, kännykät laitetaan kiinni ja kuunnellaan meren aaltoja
että kaikki tuottava työ siirtyy pois Suomesta. Täällä majailee heidän unelmissaan vain omistavaa luokkaa, ja ehkä joitakin filippiiniläisiä, jotka pyyhkivät pyllyt ja laittavat ruuat.
Kokkarin maailmankuvaan ei mahdu se, että kaikilla ei ole varaa tai kykyjä opiskella akateemista loppututkintoa tai perustaa tuottavaa firmaa. Poimikoot sitten marjoja, sanoo kokoomuslainen.
en jaksa lukea kaikkia vastauksia. mun vastaus kysymykseesi: siksi että ulkonäköä on helpompi arvostella kuin runoutta.