Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä te, joilla ei ole mummeja ja kummeja apuna, hoidatte nämä lasten pitkät sairaudet?

Vierailija
07.02.2012 |

Siis kysymys tietenkin teille, jotka olette päivätöissä.

Mulla on melko joustava työnantaja, miehelläkin periaatteessa, mutta on aika paljon matkoilla, nämä viikkojen yhtämittäiset sairaudet on vaan kyllä ihan jumalattoman vaikeasti hoidettavissa. Meillä on kouluikäiset lapset (8- ja 9-vuotiaat) ja käytännössä olleet koko tämän vuoden sairaina. Ensin tulirokko (viikko/mukula) nyt perään mononukleoosi (2,5 viikkoa/lapsi).

Ovat tosi kipeitä, nyt on käytetty kaikki mahdolliset palkalliset ja plkattomat, etäpäivät sun muut paikkaukset (ml. ne, että minä menen myöhempään, käyn lounastauolla kotona, mies tulee aikaisemmin, lapsi/lapset väliajan itsekseen), nyt alkaa keinot olla vähissä ja niin myös työnantajan kärsivällisyys. Mulla on ihan järkyttävä pino rästitöitä, en ihan oikeasti voisi olla sekuntiakaan enää pois töistä, mutta tänä iltanakin toisella lapsella 39 kuumetta, mies tietysti työmatkalla...

Juu, maksaisin mieluusti vaikka sille MLL-tytölle, mutta yrityksestä huolimatta en tänne syrjäseudulle sellaista saanut, illaksi saisi, mutta se ei auta työpäivän aikana.

Miten ihmeessä te hoidatte nämä influenssat, vesirokot, mononukleoosit ja muut taudit jotka kestää viikkoja? Mulla ei pysy tämä paketti kasassa nyt mitenkään...

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai yksin.

Vierailija
42/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vasta vuoden töissä (lapset 5 ja 7 vuotta), eikä meillä ole ollut, onneksi, mitään isompaa sairautta tänä aikana. Tänä lukuvuonna molemmat lapset olleet päivän poissa koulusta ja hoidosta. Mutta jos jokin pidempi aikainen sairaus tulisi, niin varmaan pitäisi ottaa palkatonta töistä, sillä ei meilläkään ole sukua auttamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vesirokko kesti muutaman päivän (ke-pe, jonka jälkeen oli sopivasti viikonloppu ja tauti oli maanantaihin mennessä poissa) Onneksi ei ole ollut tuommoisia tauteja, mitkä kestäis pitkään. Meilläkään ei ole suurempaa tukiverkkoa, mutta kai yrittäisin jonkun MLL tyypin hommata. Asutaan isossa kaupungissa, uskoisin että täältä sais semmosen.

Mononukleoosiin ei ole parantavaa lääkitystä ja antibiootit eivät lievitä oireita eivätkä lyhennä taudin kestoa. Muihin hengitystieinfektioihin verrattuna mononukleoosi on suhteellisen pitkäaikainen tauti ja paraneminen tapahtuu hitaasti. Yleensä mononukleoosi paranee itsestään 1–3 viikon kuluessa. Kuumeilu voi kuitenkin kestää 4–6 viikkoakin ja silti se paranee lopulta itsestään

Vierailija
44/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhetyöntekijää avuksi?

Silloin joskus kultaisella 80-luvulla kun vesirokon takia piti olla pakkokaranteenissa kaksi viikkoa, oli meillä kodinhoitaja hoitamassa mua, kun äidin työnantaja ei antanut vapaata koko ajaksi (sitä en sitten tiedä, miksi isä ei voinut mua hoitaa).

Vierailija
45/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks aika harvoin. Usein riittää ne kolme palkallista päivää ja työvuorojen lyhentäminen miehen kanssa esim. ylitöistä.

Vierailija
46/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhetyöntekijää avuksi? Silloin joskus kultaisella 80-luvulla kun vesirokon takia piti olla pakkokaranteenissa kaksi viikkoa, oli meillä kodinhoitaja hoitamassa mua, kun äidin työnantaja ei antanut vapaata koko ajaksi (sitä en sitten tiedä, miksi isä ei voinut mua hoitaa).

Mutta uskallan luvata, ettei 9-vuotiaalle virustautia potevalle lapselle kyllä perhetyöntekijää vanhempien työnantajan kiukuttelujen takia lähetetä.

Vierailija
47/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vuosi influenssaan, myös vesirokkorokotukset otettiin. Muuten syödään vitamiineja ja pestään käsiä, otetaan allergia- ja astmalääkkeet hyvissä ajoin eikä vasta sitten kun ollaan huonossa kunnossa. Pitkiltä taudeilta on onneksi vältytty. Päiväkodissa lapset sairastivat enemmän, ja joskus oltiin viikko kotona vuorotellen, mutta palkattomiin vapaisiin ei olla jouduttu. N. 9v lähtien ei ole jääty normaaliflunssassa hoitamaan, mies käy ruokatunnilla syömässä lapsen kanssa ja tarkistaa voinnin. Jäisin kyllä jos olisivat kovasti kipeinä.

Vierailija
48/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilla sekä tietty rokotusohjelman mukaiset rokotukset. Influenssarokotuksia en nyt sitten narkolepsia yhteyden vuoksi uskalla kenellekään ottaa. Kauhun tasapainolla mennään viikko viikolta. Tarhaikäinen noin joka toinen viikko flunssassa/kuumeessa, kuten taas tänään. Mies onneksi pystyy tekemään etätöitä suht usein, minä teen muutenkin lyhennettyä päivää. Hankalaa on, kun ei ole ketään ketä voisi pyytää apuun. Tehostettu D-vitamiininkäyttökään ei ole olennaisesti muuttanut tätä pienimmän lapsen jatkuvaa flunssakierrettä...

Vierailija
49/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies hoitaa loppuviikon to-pe lapsia ja minä alkuviikon. Kerran otin palkatonta.

Kannattaa yrittää etäyhteyttä työpaikalle saada, saisi rästihommia altapois.

Onko mahdollista tehdä illalla duunia, kun mies kotona?

Oletko kysynyt kirkon diakonilta tietääkö ketään mammmaa joka tulisi kotiisi?

Ole onnellinen kun sun lapset on alle 10v , sittenhän sen täytettyään joutuvat sairastamaan yksin-siis hoito ei ole palkallista.

Vierailija
50/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noin pitkää ei ole lapsille sattunut, itselle kyllä. Me käytetään kodinavuxia tai tehdään kotoa töitä. Joskus tehdään niin, että toinen menee vaikka kuuteen ja vaihto lounasaikaan, illalla sitten loput kotoa.

Meillä on auttavat isovanhemmat, mutta eivät omien sairauksien vuoksi hoida jos on tarttuvat taudit.

Kaikki rokotukset olen otattanut myös.

Vierailija
51/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten se on sitten vaan palkatonta. Kyllähän se tilipäivänä tuntuu, kun on 2 tai 3 viikkoa poissa ja ei auta kuin kävellä sossun luukulle ja leipäjonoon.

Vierailija
52/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on ollut paria päivää pidempään kipeänä, on kikkailtu etätöillä, ylitöillä, olemalla vuorotellen poissa jne. Eiköhän se seuraava skel olisi sitten palkattomat vapaat ja lomapäivät.

Vierailija
53/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutt hänet olemme palkanneet vain kolmeksi päiväksi viikossa. Me ei tosiaan voida olla pois päivää pidempään töissä.

Vierailija
54/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lähtee töihin aamulla ennen kuutta, kahden maissa vaihto ja toinen töihin. Usein lapset nukkuvat kipeänä ollessaan tunnin-parin päiväunet, joten sekin helpottaa, sen ajan voi tehdä kotoa käsin töitä.

Etäpäiviä harrastamme myös, silloin tosin terve lapsi viedään hoitoon. Työt tehdään etäyhteyden kautta, palaverit siirretään puhelin/videopalavereiksi. Olemme ottaneet myös viikonloput käyttöön: toinen menee lauantaiksi työpaikalle ja tekee 12h rästejä pois, toinen sunnuntaina.

Miehellä on periaatteessa toimistotyöaika, mutta siitä joustetaan. Minulla ei ole työaikaa lainkaan. Parhaimmillaan on kitkutettu tällä systeemillä monta viikkoa, tosin sen jälkeen on kyllä itsekin ihan puhkiväsynyt.

Vierailija
55/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin lapset vasta 2- ja 4-vuotiaat. Nyt vuoden alusta ei ole ollut yhtään kokonaista työ- ja tarhaviikkoa. Tähän asti olen itse ollut terveenä, mutta tänään kuumeessa. Ja nyt illalla mittaisin kuopukselta kuumetta reilut 38 astetta :( Eli huomiselle pitäisi taas jotain kehittää.

Olen myös itse ollut kipeänä töissä, jotta ei tulisi sanomista. Esimies siis valittaa poissaoloista ja jengi käy lääkärissä, mutta ei ota saikkua. Näin sankarillisesti tein myös minä ja tuloksena vain pitkittynyt sairaus.

Ehkä tämä kevääseen päin helpottaa, mutta melko älyttömältä tuntuu, kun työpaikalla useita pienten lasten vanhempia, jotka vuoroin hoitavat sairaita lapsiaan ja vuoroin ovat itse kipeinä työpaikalla sairastuttamassa muita.

Vierailija
56/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen ainakin ihan palkallisesti poissa (tilapäinen hoitovapaa), jos lapsi sairastaa. Miksi te otatte palkatonta tai käytätte lomianne näihin?? Tämähän on muistaakseni ihan laissa määritelty juttu.

Vierailija
57/57 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen ainakin ihan palkallisesti poissa (tilapäinen hoitovapaa), jos lapsi sairastaa. Miksi te otatte palkatonta tai käytätte lomianne näihin?? Tämähän on muistaakseni ihan laissa määritelty juttu.

JOs lapsi on pitkään sairaana, ensin minä olen esim. viikon pois töistä tilapäisellä hoitovapaalla ja mies seuraavan viikon.