Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut pesevät kaikki vaatteet 60 asteessa?

Vierailija
14.11.2005 |

Tuli puheeksi pyykinpesu tutun kanssa ja hän kertoi pesevänsä kaikki vaatteet aina vähintään 60 asteessa, petivaatteet aina 90 asteessa.

Vähän jäin ihmettelemään, koska mielestäni esim. useimpia lasten paitoja ja housujakin saa pestä vain max 40 asteessa. Itse ainakin pesen melkein kaiken vain 40 asteessa ja ihan puhdasta tulee. Petivaatteita voin pestä 60 asteessa, joskus harvoin jotain petivaatteita vieläkin lämpimämmässä.

Eivätkö korkeat pesulämpötilat turhaan kuluta sekä vaatteita että sähköä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin tosi paljon lasten vaatteita mitkä pestään 60:ssä.

Vierailija
2/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

valkoiset ja vaaleat 60 asteessa, koska siinä lähtevät mielestäni parhaiten esim. sukat puhtaaksi. Petivaatteet pesen yleensä värienmukaa em. asteissa, mutta joskus laitan esim. pyyhkeeitä ihan 90 asteeseen. Mutta tosi harvoin siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niistä sitten vaatteissa haittaa:DD?

Vierailija
4/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peskää vaan kuulkaa vaatteennekin kuumassa - kuolee

lintuinfluenssaviruksetkin!

Vierailija
5/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini perustelee 60 asteessa pesemistään sillä, että heillä vaatteet alkavat haista, mikäli pesulämpötila on vain 40 astetta. En tiedä sitten miksi näin käy, tuskin sentään valehteleekaan :-)

Itse en ole huomannut moista. Pesen vaatteet siinä lämpötilassa, mikä lapussa lukee. Joskus pesen 60 asteen vaatteita 40 asteessa, jos sattuu olemaan sopivaa pyykkiä menossa koneeseen. En kuitenkaan vajaita koneita viitsi pyörittää.

Vierailija
6/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy minulla 40 asteessa pesemiseen on myös se, että useimmissa vaatteissa on kuitenkin tuo 40 astetta, enkä viitsi säästellä niitä muutamia 60 asteessa pestäviä vaatteita, vaan pesen ne sitten siinä samalla. Vajaita koneita en minäkään haluaisi pestä, vaikka meidän koneemme säätääkin itse veden määrän.

Ap

Vierailija
7/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se kylmempi vesi ainakaan vaatteita ja värejä kuluta

Vierailija
8/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eivät mene pilalle. Ihmetellyt olen miten nykyään useissa farkuissakin on pesumerkintä 40 asteinen pesu..

Vierailija
9/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu turhalta pestä vaatetta tuntikausia, 60 asteen ohjelma kestää meillä ainakin 2,5 tuntia. Harvoin vaatteet niin likaisia ovat.

Vierailija
10/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasvatahrat jne eivät lähde hyvin alle 60 asteen pesussa, ja mä siirryin pesemään kaikki pyykit 60 asteessa, koska haluun et pyykit tuoksuu raikkaalle.Jos vertaa 90 asteessa ja 60 asteessa pestyjä pyykkejä, niin huomaa et 90 asteessa pestyt tuoksuu huomattavasti raikkaamalle kuin 60 asteessa pestyt, 40 asteessa pestyistä puhumattamattakaan..

Vierailija
11/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi pitäisikään, eihän ne nyt niin vaarallisia ole, omat bakteerimme. Lika kyllä lähtee normaalisti alhaisemmassakin lämpötilassa.

Itse pesen aina vaatteet 40 asteen lämpötilassa ja petivaatteet+pyyhkeet kuudessakympissä. Noin 4krt vuodessa pyöritän koneen tyhjänä 90asteen lämpötilassa. Muulloin pyrin säästämään energiaa.

Vierailija
12/12 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonnekkin koneen osaan kertyy jotain sontaa joka sitten voi pistää koko koneen rikki jos aina vaan pesee 40 asteessa. lisäksi kokemuksesta tiedän että liian alhainen lämpö voi saada värit karkaamaan ainakin uudesta vaatteesta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi