Kuntoutuksellisista syistä suositeltu lapselle päiväkotia, muuten voisi olla kotona
äidin seurassa +pikkuveljen.Kuuluuko hoidosta maksaa?
Kommentit (6)
ja olen sitten huono äiti jos jätän pojan kotiin.
Kyseessä on suositus, joka ei vapauta teitä maksusta.
Lääkärintodistus vapauttaa maksusta.
Kuntouttava päivähoito
Alle kouluikäisten lasten kuntoutuksellinen päivähoito
Kehitysvammaisten lasten päivähoidon tulee olla maksutonta, mikäli päivähoito järjestetään kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaisesti erityishuoltona. Erityishuoltoon kuuluvia palveluja ovat muun muassa tarpeellinen ohjaus ja kuntoutus (2 §).
Kehitysvammalain mukaisena erityishuoltona alle kouluikäisen lapsen päivähoito tulee järjestää siinä tapauksessa, että päivähoitolain mukaiset palvelut eivät riitä kattamaan lapsen hoidon tarvetta tai hoidon tarpeen on ensisijaisesti katsottava johtuvan lapsen kehitysvammasta.
Lapsen tarvitessa päivähoitoa kuntoutuksellisista syistä, tulisi tarvetta perustella lääkärinlausunnolla, josta ilmenee nimenomaisesti päivähoidon kuntoutuksellinen merkitys.
Erityishuoltona järjestetyn päivähoidon maksuttomuus perustuu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 §:n 2 kohtaan. Lainkohdan mukaan alle 16-vuotiaalle annettava osittainen ylläpito on maksutonta. Tällä säännöksellä on pyritty siihen, ettei kehitysvammaisten lasten vanhemmille aiheutuisi sellaisia maksuja, joita vammattomien lasten vanhemmat eivät joudu normaalisti maksamaan.
Kehitysvamma ei ole vain liikuntarajoitteisia koskeva, huomioidaan puhevammaiset jne.
Koululaisen iltapäiväkerhotoiminta yli 9v on myös ilmaista.
Ja tuohan on vain suositus, eikä sitä tarvitse noudattaa, kokonaisuus ratkaisee.
meillä pitää maksaa.
Oma as-lapseni meni "lääkärin määräyksellä" päiväkotiin 5pvä/vko, 4h aina päivässä. Itse harrasin vastaan kun olisin halunnut pitää pojan kotona, mutta lääkäri intti viimeiseen asti vastaan ja sanoi että usko nyt, säännöllinen rutiini tuo lapselle turvaa.
Oli oikeassa. Vaikka joudummekin maksamaan hoidosta sen 150e niin on joka pennin väärti ja lapsi on saanut hoidosta niin loistavaa kuntoutusta etten olisi ikinä uskonut. En olisi ikimaailmassa pystynyt samaan kotona. Päiväkoti on tehnyt suorastaan ihmeitä, olen kääntänyt täysin käsitykseni päiväkodeista ja niiden vaikutuksesta lapseen.
Eli siis suosittelen. Voithan aina katsoa vähän aikaa ja sitten tehdä päätöksen. Positiiviset vaikutukset alkoivat näkyä jo 2kk hoidon aloittamisesta ja lapsi on nyt vuodessa kirinyt kehityksessä vuoden viiveen täysin kiinni ja mennyt jopa joistain "normaaleista" ohikin. Ja tämä ei ole minun ansiotani, vaan päiväkodin :)
Kyseessä on suositus, joka ei vapauta teitä maksusta.