Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä joustoja voi vaatia työajoissa? Tuttava jäi yh:ksi ja tarvii neuvoja

Vierailija
01.02.2012 |

Ja tarvii siis neuvoja koska ei itse jaksa, osaa eikä toisaalta edes halua etsiä tietoa.

Sillä on kaksivuorotyö teollisuudessa toisella paikkakunnalla. Matka vie yhteen suuntaan lähes tunnin, on ollut työpaikassaan jo vuosia. Yksi pikkukoululainen ja kaksi päivähoitoikäistä, ei kuitenkaan enää alle kolmevuotiasta.

Tähän asti saanut aika hyvin apuja mummolta ja kavereilta, mutta eihän kukaan jaksa loputtomiin jeesata. Miten mä osaan sitä neuvoa?

Lapset ei saa olla päivähoidossa kuin tietyn tuntimäärän - mikä se oli (per pv/vko/kk)? Minkälaisia työaikoja kaveri voi vaatia työnantajalta? Mitä työajanlyhennyksia voi vaatia?

Itse mietin, että yh:na työmatka on järkyttävä, mutta toisaalta kaverin tukiverkot on nimenomaan täällä. Kaiken muun kriisin keskellä paikkakunnanvaihto ei tunnu järkevältä ajatukselta.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen saakka kunnes nuorin on käynyt tokan luokan loppuun. Mutta 2h työmatkoihin päivässä on ihan järjetöntä, oliisko työpaikan vaihto mitään tai sitten kuitenkin muutto.

Vierailija
22/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tappelin pomon kanssa kaksi vuotta, että sain vuorotyön ja lapsen hoidon järjestettyä niin että pysyin itse järjissäni ja lapsella oli hyvä olla. Se vaati mielettömästi voimia. Vuosi sitten meillä vaihtui pomo. Se ensitöikseen siirsi mut aamuvuoroon pysyvästi (välillä joudun tekemään lauantai-vuoroja) ja on muutenkin tosi reilu ja ymmärtää minua. Nyt meillä on töissä ollut tosi kiirettä ja jokainen on joutunut tekemään paljon ylitöitä. Pomo tuli tänään vielä erikseen sanomaan että 'kyllä sä voit lähtee sillon ku työvuorolistaan on merkattu, ei sun tarvii jäädä pidemmäks aikaa'. Muille se sano että ne saa lähteä vasta luvan saatuaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yt-neuvotteluiden jälkeen ns vaikeat työntekijät lentää ensimmäisenä pihalle. Mieheni työpaikalla lapun saivat jokainen 3 lyhennettyä tehnyt. Tietysti olisivat voineet muutenkin saada koska eivät ainoat irtisanotut...

Vierailija
24/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tappelin pomon kanssa kaksi vuotta, että sain vuorotyön ja lapsen hoidon järjestettyä niin että pysyin itse järjissäni ja lapsella oli hyvä olla. Se vaati mielettömästi voimia. Vuosi sitten meillä vaihtui pomo. Se ensitöikseen siirsi mut aamuvuoroon pysyvästi (välillä joudun tekemään lauantai-vuoroja) ja on muutenkin tosi reilu ja ymmärtää minua. Nyt meillä on töissä ollut tosi kiirettä ja jokainen on joutunut tekemään paljon ylitöitä. Pomo tuli tänään vielä erikseen sanomaan että 'kyllä sä voit lähtee sillon ku työvuorolistaan on merkattu, ei sun tarvii jäädä pidemmäks aikaa'. Muille se sano että ne saa lähteä vasta luvan saatuaan.

tuohan todellista orjuutta jos ylityöt käytännössä pakollisia ja nakki voi napsahtaa koska tahansa. Huh huh!

Vierailija
25/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta neuvotella voi. Jos pikkukoululainen on eka-tokaluokkalainen, niin periaatteessa ystäväsi voisi olla oikeutettu lyhennettyyn työaikaan/osittaiseen hoitovapaaseen, siihen saa Kelasta tukea. Tähän työnantajan ei kuitenkaan kaiketi ole pakko suostua? Neuvottelemalla edelleen voisi tietysti ajatella, että hän saisi tehdä esim. vain aikaisempaa vuoroa, jolloin olisi säännöllisesti hakemassa lapsia ja aamuksi voisi kehitellä jonkin säännöllisen kuvion mummon/ystävän tuella. kaikki tietäisivät, miten toimitaan eikä kuvio vaihtuisi vuorojen mukaan. Periaatteessa työnantaja on tässä ns. temppelin harjalla, eli pakko ei ole suostua mihnkään (valitettavasti). Koska kyseessä on perheen hyvinvointiin ja äidin työkykyynkin ratkaisevasti vaikuttava asia, niin ehkä työterveydestä voisi saada jonkun mukaan neuvottelemaan pomon kanssa? Jos äiti väsyy, niin lastensuojelun tukitoimet omassa kunnassa ovat tietysti myös harkittavissa.

puhu asioista joista et tiedä. Tuossa joku jo laittoikin tuon lainkohdan, eli työnantajan todellakin ON pakko suostua osittaiseen hoitovapaaseen.

työnantaja VOI KIELTÄYTYÄ osittaisesta hoitovapaasta, jos sen järjestäminen on tuotannollisista syistä mahdotonta. Se pitää silloin perustella kirjallisesti.

Mutta sitä ei siis ole pakko antaa.

Lisäksi noita vuoroja ei voi valikoida välttämättä, koska työyhteisössä on ehkä muitakin, jotka mieluummin tekisivät pelkkiä mukavia päivävuoroja. Neuvotella kannattaa ilman muuta, mutta itse kehottaisin samalla hakemaan hoitopaikkoja vuoropäiväkodista.

Ongelmallisemmaksi homma käy sen pienen koululaisen kanssa. Hoituisiko hänen iltakaitsentansa jonkun sukulaisen avulla silti?

Ja hei: se Kelan korvaus osittaisesta hoitovapaasta ei kyllä ole "seitsemänkymppiä", vaan 93,77 euroa. Bonusta on myös, että jos palkka laskee osittaisen hoitovapaan myötä 20%, myös verotus laskee.

Vierailija
26/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi kaverin vaan ymmärtää omat oikeutensa ja vaatia niitä. siinäpä se työmaa sitten onkin...

ap

Vierailija
27/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta, kaks niistä päiväkodissa. teen säännöllistä päivätyötä, olen suoraan sanonut että iltavuoroja en tee, enkä jousta. enkä vkl voi tehdä... mä olen kodin lähellä töissä joten päivät lapsilla kohtuuden rajoissa 7.15 - 16.15.

lapset tulee mulla ensin ja lasten asiat tms. jos lapsi sairastuu ni minä lähden hakemaan lapsen. Vanhin lapseni on jo 17 että hän voi jeesaa, hakemalla päiväkodista aikaisemmin.

Työnantajalle on kelvannut, eipä siinä muu auta.

Vierailija
28/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaverilla voi olla vaikeeta alkaa vaatimaan itselleen mitään oikeuksia.

Mut ei tää näinkään voi ikuisuuksiin jatkua.

ap.

Vierailija
29/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan kannata ruveta vaatimaan, vaan ihan reilusti neuvotella. Tuo osittainen hoitovapaa on tietty yksi asia, mutta ei sitäkään kannata vaatimuksena esittää. Työnantaja voi olla hyvinkin valmis työaikajoustoihin, jos se esitetään rakentavasti.

Vierailija
30/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittaista työaikaa voi vaatia, koska sen kieltämiseen pitää olla tosi hyvät perustelut. Mutta työvuoroja ei voi todellakaan vaatia. Paljon riippuu tietysti alasta ja työkavereistakin. Meillä ei kukaan saa tehdä pelkkää aamuvuoroa, koska tällöin muut joutuvat tekemään enemmän iltavuoroja joista kukaan ei tykkää. Mutta jos työpaikalla sattuisi olemaan joku joka mieluummin tekee iltaa kuin aamua niin sittenhän järjestely voi toimiakin.

Jos työsopimuksessa lukee, että työ on vuorotyötä niin ei siitä ole pomon mitään velvollisuutta joustaa. Vaikka meillä on kova pula työntekijöistä, niin silti osalle on sanottu että jos työajat eivät sovi muuhun elämään niin voi vaihtaa työpaikkaa. Ja tämä siis tasapuolisuuden vuoksi, ei yhtä työntekijää voi suosia muiden kustannuksella.

Vierailija
31/31 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohan todellista orjuutta jos ylityöt käytännössä pakollisia ja nakki voi napsahtaa koska tahansa. Huh huh!

Nyt kaks viikkoa ollaan tehty hitosti töitä, mutta ens viikolla ei enää tarvii tehdä ylimäärästä. Tilanne on ollu kaikilla tiedossa jo kuukausia sitten, joten yllätyksenä ylityöt ei ole voinut kenellekään tulla.