Laihduttamisesta haaveilevat: Esimerkki 1200kcal:n ruokavaliosta
AAMUPALA
1 hedelmä tai 1dl tuoremehua
2 viipaletta täysjyväleipää
sipaisu margariinia
2-3 viipaletta vähärasvaista juustoa
kasviksia
kahvia tai teetä
LOUNAS
80g vähärasvaista lihaa tai 100g kalaa
1 peruna
2-4dl kasviksia
2dl rasvatonta maitoa
VÄLIPALA
½ täysjyväsmpylä
sipaisu margariinia
1 hedelmä tai 1dl tuoremehua
kasviksia
vettä
PÄIVÄLLINEN
100g kalaa tai 80g vähärasvaista lihaa
1 peruna
1-2dl kasviksia
vettä
ILTAPALA
1 hedelmä tai 2½dl marjoja
1 viipale täysjyväleipää
sipaisu margariinia
1dl raejuustoa
kasviksia
kahvia tai teetä
Aterioiden lisäksi voi syödä kasviksia vapaasti. Lisäksi voit käyttää pientä määrää rasvaa ruuanvalmistukseen. Juo vettä 2l päivässä.
Kommentit (73)
1kg per viikko tahdilla?
Salaisuuteni on hurja määrä vihanneksia ja hedelmiä. Ainoastaan täysjyväviljaa ja korvaan paljon lihaa kalalla, tofulla, pavuilla ja linsseillä.
Kertaakaan ei ole oikeastaan tarvinnut kärsiä nälästä ja joka ilta käymme lasten kanssa lumileikeissä, pulkkailemassa tai luistelemassa.
1 rkl leseitä päivässä, ei ummeta!
Niin et tarvitse välttämättä mitään leseitäkään, kasviksistakin tulee hyvin kuituja, varsinkin jos syö avokadoa/kaalia..
4 viipaletta täysjyväleipää koko päivän aikana. Yhtä hyvin taatusti voi syödä puuroa, joka vastaa kalorimäärältään leipäviipaleita.
Yhtä hyvin voi syödä pienen annoksen riisiä kuin keittää pottuja. Yhtä hyvin voi syödä vaikka parsakaalia kuin kumpaakaan edellä mainituista.
Lopussa lukeekin, että vihanneksia saa syödä ihan vapaasti, eli jääkaapissa voi pitää vaikka isoa salaattikulhoa tai rouskia kurkut ja napostelutomaatit kädestään. Margariininsa voi vaihtaa öljytilkkaan, kunhan muistaa mien paljon siinä on kaloreita.
Kauhean vaikeata on tosiaan tajuta, että kyseessä on _esimerkki_. Osviitta siitä miten ateriat rakennetaan, että määrät ovat sopivia ja nälkä pysyy pois.
Avokadossa on 226 kcal/ 100 grammaa
Kaalissa on taas 21 kacal / 100 grammaa
Avokadossa on myös vähän kuitua. Kuitu nopeuttaa aineenvaihduntaa, joten siksi 1 rkl leseitä ;-)
ei näytä kovin maittavalta päivältä ainakaan :P
Itse syön yleensä n.1200kcal/pvä ja tuntuu että ruokalistani ovat kyllä paljon paremman näköisiä, ja koostuvat myös paremmista valinnoista.
Leipää on tässä paljon, perunaa on ihan liikaa..
Mutta hyvä jos joku saa tästä ruokalistasta kuitenkin hyvän idean aloitukseen. Muokatahan tota voi mieleisekseen.
-16kg kahdessa ja puolessa kuukaudessa (vielä on matkaa), enkä ole mikään karppaaja :)
Avokadossa on 226 kcal/ 100 grammaa
Kaalissa on taas 21 kacal / 100 grammaaAvokadossa on myös vähän kuitua. Kuitu nopeuttaa aineenvaihduntaa, joten siksi 1 rkl leseitä ;-)
avokadossa on 6,7g kuitua/100g
valkokaalissa 2,1g -II-
kukkakaalissa 2,3g -II-
parsakaalissa 2,5g -II-
yksi avokado painaa noin 160g
siinä on 11g kuitua, joka on keskikokoisen normaalipainoisen naisen päivän kuiduista 2/5
Plus siinä on 297kcal, joka on ihan sopiva välipala. 92% sen energiasta tulee rasvasta, joka on hyvänlaatuista ja pitää nälkää todella hyvin.
Ja se on hedelmä, joka on aina esimerkiksi leipää parempi vaihtoehto.
Laihdutko sinä kilon viikossa?
Mä syön mieluummin täysjyväviljaa kuin avokaadoja. Kukin tyylillään ja mulla toimii kuin tauti. Mä syön mieluummin monta ruisleipää, kuin yhden avokaadon nimittäin.
Kolesteroliarvoni ovat nykyään täydelliset, oltuaan hälyttävät ;-) Toki syön avokaadojakin, mutta yleensä syön vain asioita, joissa on vähän kaloreita. Saa nimittäin syödä ENEMMÄN!
jokainen pullukka joka on joskus yrittänyt laihduttaa ja onnistunutkin siinä tietää mitä PITÄISI tehdä. Mutta lähetäpä 1200kcal hyvää iloista mieltä, jolla jaksaa tehdä sitä ruokaa ja 1200kcal aikaa niihin hetkiin kun on ruoka-aika ja olisi syötävä ettei parin tunnin kuluttua ole kiljuva nälkä ja syö vaikka vanhat saappaat kunhan jotain saa suuhunsa ja lisäksi vielä tsemppiä niihin hetkiin kun haluaa syödä 300g suklaata ja juoda pullon likööriä päälle, niitä hetkiä kun tulee usein kun paino vain nousee vaikka on joka päivä nähnyt nälkää.
Ja vielä kun lähetät jonkun perseelle potkijan joka heittää ulos talvipakkaseen lenkille niin jopa alkaa syntyä tuloksia.
Laihduttajalle kuitu on tärkeä usealtakin eri kannalta. Kuitu täyttää vatsaa ja suolta, jolloin nälän tunne tyydyttyy helpommin ja myös aineenvaihdunta tehostuu. Kuitu tasoittaa verensokerin heilahteluja. Varsinkin keskivartalolihavuus kielii sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä ja riskistä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Kuidun lisäämisellä ruokavalioon saadaan sokeriarvoja tasoitettua merkittävästi, jolla on suurta merkitystä myös painonhallinnan kannalta. Häiriintynyt sokeriaineenvaihdunta voi vaikeuttaa tai jopa estää painon pudottamisen. Lisäksi kuidun kyky sitoa myrkkyjä ruuansulatuskanavasta on laihduttajalle tärkeä ominaisuus, koska rasvakudoksen muuttuessa energiaksi, siihen sitoutuneet myrkyt (mm. ruuan mukana saamme pieniä määriä mm. ympäristömyrkkyjä, jotka sitoutuvat kehon rasvaan) lähtevät liikkeelle ja kuitu auttaa sitomaan sekä näitä, että aineenvaihdunnan tuottamia omia myrkkyjä.
Laihdutko sinä kilon viikossa?
Mä syön mieluummin täysjyväviljaa kuin avokaadoja. Kukin tyylillään ja mulla toimii kuin tauti. Mä syön mieluummin monta ruisleipää, kuin yhden avokaadon nimittäin.
Kolesteroliarvoni ovat nykyään täydelliset, oltuaan hälyttävät ;-) Toki syön avokaadojakin, mutta yleensä syön vain asioita, joissa on vähän kaloreita. Saa nimittäin syödä ENEMMÄN!
Painan nimittäin ~50kg (nykyään, laihdutin 20kg 9kk:ssa.)
En voi syödä viljaa juuri ollenkaan, varsinkaan ruisleipää. Kolesterolini, samoin muu terveys on erittäin hyvä. Syön itse todella paljon päivän aikana (~700g kasviksia plus muut), mutta avokadot on minusta hyviä ja vaikkakin kaloripitoisia, niin pitävät kaloreidensa edestä nälkää, toisin kuin max. pari siivua leipää jotka saisin alas (mutta en kivuitta).
Ja koska en syö viljoja, niin kaloreita on todella paljon muuhun käyttöön, sillä esimerkiksi täysjyväpasta-annoksen kaloreilla saa todella paljon suuremman annoksen esimerkiksi höyrytettyjä kasviksia ja kastiketta.
Mieluummin kilo kaalia kuin 3 avokaadoa ;-)
Mielummin sopivasti molempia ja jotain muutakin vielä ;) ;) ;)
ja minä ainakin halusin elämäntapamuutoksen, jonka ruokavaliolla voin olla lopun ikääni, enkä mitään kikkeliskokkelis, karppaus tai lentoemäntä dieettiä, joka on älytön lopuksi ikää.
Syö sinä avokaadoa, minä syön täysjyväruista ja voin hyvin. Vaikuttaa siltä, että sinäkin voit hyvin.
Onni kaikilla, mutta harva oikeasti ottaa selvää kaloreista, joten siksi ärähdys. Sorry.
ja miksi kenenkään laihduttajan pitäisi syödä noin vähän? 1200? Kyllä ainakin 1500 kaloria kannattaa syödä, ja oikeasti ison vielä enemmän.
Ja liikuntaa kannattaa joka ikisen laihduttajan harrastaa, josta syystä tosiaan pitää eyödä enemmän kuin 1200 kcalvrk.
ja minä ainakin halusin elämäntapamuutoksen, jonka ruokavaliolla voin olla lopun ikääni, enkä mitään kikkeliskokkelis, karppaus tai lentoemäntä dieettiä, joka on älytön lopuksi ikää.
Syö sinä avokaadoa, minä syön täysjyväruista ja voin hyvin. Vaikuttaa siltä, että sinäkin voit hyvin.
Onni kaikilla, mutta harva oikeasti ottaa selvää kaloreista, joten siksi ärähdys. Sorry.
Syöpä sinä täysjyväruista kun kerran voit. Lällättele vielä päälle. Luuletko ettei joskus tekisi mieli tuoretta ruisleipää?
Syön mielummin avokadoa silloin tällöin kuin aina vaikka jotain rahkaa (minulla on myös laktoosi-intoleranssi).
Minua lähinnä ärsyttää joskus se, kun toitotetaan kuinka terveellistä on leipä, puuro ja leseet koska niistä saa kuituja, ihan kuin kuitua ei saisi mistää muualta. Nimimerkillä kokemusta on, en käytä viljoja, mutta päivittäisen kuidut tulee kasaan.
No siis jos laskee kaloreita, voi syödä joko yli kilon kaalia tai 100 gr avokaadoa eli vajaan avokaadon. Kumpi pitää enemmän nälkää? Tai sitten voi syödä 3 ruisleipää sipaisulla margariinia… tai lähes 300 gr tofua eli yli yhden paketin. Valintoja ystävät hyvät valintoja.
No siis jos laskee kaloreita, voi syödä joko yli kilon kaalia tai 100 gr avokaadoa eli vajaan avokaadon. Kumpi pitää enemmän nälkää? Tai sitten voi syödä 3 ruisleipää sipaisulla margariinia… tai lähes 300 gr tofua eli yli yhden paketin. Valintoja ystävät hyvät valintoja.
samoin vai mitä? Toisena päivänä tätä ja toisena toista. Syötkö sinä koskaan yli kiloa kaalia kerralla? Itse en. Aika maksimaalinen ruokamäärä kerralle on 400-500g..
hyvä syödä paljon täysjyväviljaa.
Turha siitä on katkeroitua, jos itse ei voi syödä. Olisit onnellisempi jos hyväksyisit ruokarajoituksesi ja lopettaisit sen typerän niskojen nakkelun.
hyvä syödä paljon täysjyväviljaa.
Turha siitä on katkeroitua, jos itse ei voi syödä. Olisit onnellisempi jos hyväksyisit ruokarajoituksesi ja lopettaisit sen typerän niskojen nakkelun.
Se että joskus tekee tuoretta leipää mieli ei tarkoita etten olisi hyväksynyt. Ihmetyttää tuo ainainen leipä/lesekuitujen tuputus, niin kuin niitä ei saisi kasviksistakin..
jättäisin kaikki sämpylänpuolikkaat ja perunat pois.Perunan tilalle enemmän lihaa tai kalaa niin toimii paremmin. Aamuisin yksi ruisleipä pala, koka sekin aina 100% ruista, esim oululainen jälkiuunipala. Aamulla siksi hiilihydraattia, koska yön paaston jälkeen verensokeri on alhaalla.
Sitten yleensäkin jos harrastaa paljon liikuntaa ja varsinkin jos käy salilla ja punttaa kohtuullisilla painoilla niin proteiinien saanti tuossa ohjeessa on aivan liian vähäinen yli 60 kiloiselle naiselle. Pitää muistaa että 100g:sta lihaa ei saa 100g proteiinia vaan esim naudanlihassa on enintään 23g proteiinia 100g:ssa lihaa.
Jos taas harrastaa huomattavan paljon aerobista esim juoksee niin silloin hiilihydraattienkin määrää kannattaa hieman lisätä. Jos on pakko syödä aterioilla hiilareita niin aina ennemmin perunaa kuin valkoista riisiä tai pastaa.Perunan hiilihydraattipitoisuus on paljon pienempi kuin pastan tai riisin. Muutenhan peruna on aika ravintoköyhää, paitsi kesällä. Uusien perunoiden hiilihydraatit ovat muutenkin parempia= pitkäketjuisempia kuin vanhojen joissa tärkkelys on jo pilkkoutunut. Sitten kun vielä keittämisen jälkeen odottaa että peruna jäähtyy ja tärkkelys regenerisoituu eli menee taas pitkäksi ketjuksi on verensokerin kannalta edullisempi eli nostaa hitaammin. Kylmä pottu kylläkin sitten pierettää helpommin.
Suulakepuristettu(spaghetti) kokojyvädurumvehnä pasta on verensokerin tasaisuuden kannalta sitten kuitenkin parempi vaihtoehto kuin keitetty vanha peruna. Suulakepuristetun pastan hiilihydraattiketjut ovat pakotetusti pitempiä ja pastan päälle muodostuu "kalvo" ja siten se on hitaammin verensokeriin vaikuttava. Tomaattikastikkeen kanssa ihan hyvä eväs.
Uskokoon ken tahtoo, minä menen näillä opeilla.
T keittiöpsykoloki
Salaisuuteni on hurja määrä vihanneksia ja hedelmiä. Ainoastaan täysjyväviljaa ja korvaan paljon lihaa kalalla, tofulla, pavuilla ja linsseillä.
Kertaakaan ei ole oikeastaan tarvinnut kärsiä nälästä ja joka ilta käymme lasten kanssa lumileikeissä, pulkkailemassa tai luistelemassa.
1 rkl leseitä päivässä, ei ummeta!