Kaverilla just hikoilemassa, sisälämpö 24c!
Tai no kotiuduin tovi sitten. Missä ihmeen saunoissa ihmiset asuu? Meillä on 20c ja siitäkin voisi itteasiassa hieman pudottaa, takankäyttö nostaa sitä asteen verran. Kaverilla ei takkaa, uudehko okt ja suorasähkölämmitys. En aio edes udella sähkölaskun suuruutta. Jotenkin tunkkainen ilma, kun pattereilla pelkästään puskee ton 24c
Kommentit (142)
Mummolassa on 25-28 astetta vuoden ympäri sisällä. Se on kärsimystä! Aina, kun sinne menee, tietää, että pari ensimmäistä päivää hikoilee kuin pieni porsas. Sitten, kun juuri on tottunut siihen lämpötilaan, tullaan tietenkin takaisin kotiin, jossa lämpötila on 21-astetta, ja palellaan.
Minulle tuo 25-28 on jo sellainen lämpötila, että t-paita ja shortsit on jo liikaa vaatetta, mutten vielä ole keksinyt, mitä vielä voisin vähentää. Ja mummo on tietenkin huolissaan 25-asteessa, että pitäisikö lapsille laittaa villasukkaa jalkaan. Mummo itse palelee tuossa 25 asteessa. Silloin on jo kalsarit jalassa ja villasukat ja neulepaita.
Omassa kodissa on varsin vetoisaa, joten todellisuudessa lämpö ei tunnu edes noin korkealta kuin 21 astetta. Minulla on usein sukat, leggarit ja tunika(lyhyt- tai 3/4-hihainen) päällä.
minäkin kärsin suunnattomasti alhaisista lämpötiloista. Meillä on oltava 22 astetta sisällä, tai jäädyn. Nenä ihan kylmä, kaikki varpaat ja sormet. 20 asteessa pitäisin villasukkia ja hanskoja sisälläkin.
Ihmeellistä, että suomen kesässä näkee niin harvoin näitä hanskakätisiä pipopäitä :) On ihan oikeasti ekologisesti ajatellen järjetöntä pitää sisälämpötilaa yli 21 asteessa ilman niitä diagnosoituja harvinaisia hermostosairauksia. Kyllä te kesälläkin pärjäätte ja ulkona vielä tuulee ja yhtäkkiä tulee varjoista. harvoin kuitenkaan 20 asteessa tulee kukaan vastaan villoissa, pipoissa ja hanskoissa -- ylihuolehtivan äidin vastasyntynyt ehkä??
Mulla max 18 astetta ja en tartte pitkähihaisia tai villahousuja. T-paita ja sortsit tai pyjaman yläosa.
On teillä vähäverisillä palelevilla (hienoilla) naisilla varmaan vaikeaa kesällä, jos ulkona on se plus 20. Pidättekö silloin huppareita ja toppahousuja kenties?
Aivan naurettavaa. Teiltä vissiin sitten puuttuu lämmönsäätely kropasta kokonaan. Mä olen tyytyväinen kesät, talvet. Enkä palele koskaan.
häiritsee jos ne, joilla on varaa lämmittää, pitää kotejaan lämpimänä?
Jotenkin hassua, että kylmissä asunnoissa elävät, jos he ovat niin tyytyväisiä, kirjoittavat pari sivua aaveelle ja haukkuvat toisten koteja ummehtuneiksi ja valittavat, että hikoilevat niissä kuin siat.
Jos tuntuu niin pahalta niin älkää käykö kylässä. Ette kai te ihan oikeasti odota, että kaverit tiputtavat asuntojen lämpötilat siksi aikaa kun te armollisesti suostutte piipahtamaan, ettei teille herkkähipiäisille tule liian kuuma.
Oma äitini on juuri tuollainen valittaja. Kun käy meillä, kitisee koko ajan, kuinka meillä on kuuma ja kuinka hänellä on hyvä olla kun on niin viileää. Kotonaan kuitenkin istuu villatakit päällä ja villasukat jalassa ja valittaa kun sähkölaskut on siitä huolimatta niin isot. Jos hänellä olisi hyvä olla siellä kylmässä niin miksi sitten on villahousuja ja villasukkia ja koko ajan pahalla päällä.
Tuollaiset kylässä valittajat valittavat kyllä yleensä muustakin. Kun pulla maistui eriltä kuin hän on tottunut leipomaan ja patjakin oli huono kun on tottunut nukkumaan toisenlaisella patjalla yms.
Valivalivalivali. Jos on niin kamalaa käydä kylässä niin pysykää hyvä luoja siellä kotona niin olo on parempi.
En ymmärrä ap.n tyylisiä (ja montaa muutakaan) tyhjän valittajaa. Yleensä tuollaisille valittajille vanhemmuuttaan naamaan tulee sellaiset suu-alaspäin-juonteet kun koko ajan kaikki on huonosti ja maristaan.
Mulla max 18 astetta ja en tartte pitkähihaisia tai villahousuja. T-paita ja sortsit tai pyjaman yläosa.
On teillä vähäverisillä palelevilla (hienoilla) naisilla varmaan vaikeaa kesällä, jos ulkona on se plus 20. Pidättekö silloin huppareita ja toppahousuja kenties?
Aivan naurettavaa. Teiltä vissiin sitten puuttuu lämmönsäätely kropasta kokonaan. Mä olen tyytyväinen kesät, talvet. Enkä palele koskaan.
Puulämmityksellä lämpiää talo, patterit löytyy kyllä ylläpitolämpöä varten. Vituttaa käydä kylässä kun hikeä pukkaa ja ilma on tunkkanen. Anoppi hilluu siellä sitten leggarit ja toppi päällä ja muilla pukee hikeä. Ja ei, en ole läski(171cm ja 52kg) eikä ole miehenikään(on mallia pakkasen raiskaama pulkannaru :D) mutta meille riittäis 18 astetta kotona lasten takia nostettiin 20 asteeseen sisälämpötila.
Mulle on aivan sama mitä lämpötilaa ihmiset kotonaan pitää, mutta myönnän kyllä että vituttaa käydä kylässä niissä paikoissa joissa hillutaan kalsarit jalassa kun lämpötila on joku 27astetta ettei vaan palele.
24 asteessa lämpökerraston. Kuljetteko te kesälläkin lämpökerrastossa. Ei Suomessa kovin usein tuon kuumempi kesällä olekaan.
Mutta tottakai toi on tottumiskysymys. Ja mä olen sen joskus testannutkin. Siinä tulee vaan sellainen hassu juttu vastaan, että mitä enemmän sitä huonelämpöä nostaa, sitä enemmän se lämmöntarve kasvaa. Eli kun ensin nostaa 22 asteeseen, sit se ei kohta riitäkään vaan tarvii 23, pian 24 jne. 26 asti nostin ja sitten heräsin järkiini. Kyllä se 19-21 jotenkin pitää ihmisen paremmassa kunnossa. Kovissa lämmöissä kun elelee, niin sitten ei pärjää enää missään kodin ulkopuolella ja kodin lämpöäkin pitää koko ajan kasvattaa.
Meillä tutuilla on säännöllisesti 26-27 ja polttavat vielä takkaa päivittäin siihen päälle. Kun talossa on vauva, niin nostavat lämpöä vielä pari astetta. Lapsilla tosiaan on hanskat ja talvihatut vielä +19-20 asteessa ulkonakin, joten heistä kasvatetaan toisen polven vilukissoja. Ja heillä koko perheen on aina vilu, kaikkialla.
Puulämmityksellä lämpiää talo, patterit löytyy kyllä ylläpitolämpöä varten. Vituttaa käydä kylässä kun hikeä pukkaa ja ilma on tunkkanen. Anoppi hilluu siellä sitten leggarit ja toppi päällä ja muilla pukee hikeä. Ja ei, en ole läski(171cm ja 52kg) eikä ole miehenikään(on mallia pakkasen raiskaama pulkannaru :D) mutta meille riittäis 18 astetta kotona lasten takia nostettiin 20 asteeseen sisälämpötila.
Mulle on aivan sama mitä lämpötilaa ihmiset kotonaan pitää, mutta myönnän kyllä että vituttaa käydä kylässä niissä paikoissa joissa hillutaan kalsarit jalassa kun lämpötila on joku 27astetta ettei vaan palele.
Meillä ainakin tuuletetaan ihan hyvin, päivittäin. Ja räppänä on makkarissa auki nytkin. Ja silti on 24 astetta lämmintä, ihanaa...
Jos pitää tuulettaa ikkunasta, niin ilmeisesti teillä ei ilmanvaihtotoimi. Mutta jos sisällä on +24 ja ulkona -24, niin ikkunan auki pitäminen on täyttä järjen köyhyyttä.
on kyllä annettu ihan valtakunnalliset suositukset. Missään huoneessa eivät ylitä 21 astetta.
Arghhhh...antakaa paperipussi ku paniikkikohtausta jo hiertää ku toisilla on niin kuumaa kotonaan ja siellä vähissä vaatteissa hilluvat. Sehän saattaa niiden miehillä vaikka pili alkaa jöpöttämään kun vaimolla ei ole villasukat jalassa ja huppari päällä.
Pussiiiiii.....happi loppuu ku ahistaa ku muut elää eri tavalla kuin me.
24 asteessa lämpökerraston. Kuljetteko te kesälläkin lämpökerrastossa. Ei Suomessa kovin usein tuon kuumempi kesällä olekaan.
Mutta tottakai toi on tottumiskysymys. Ja mä olen sen joskus testannutkin. Siinä tulee vaan sellainen hassu juttu vastaan, että mitä enemmän sitä huonelämpöä nostaa, sitä enemmän se lämmöntarve kasvaa. Eli kun ensin nostaa 22 asteeseen, sit se ei kohta riitäkään vaan tarvii 23, pian 24 jne. 26 asti nostin ja sitten heräsin järkiini. Kyllä se 19-21 jotenkin pitää ihmisen paremmassa kunnossa. Kovissa lämmöissä kun elelee, niin sitten ei pärjää enää missään kodin ulkopuolella ja kodin lämpöäkin pitää koko ajan kasvattaa.
Meillä tutuilla on säännöllisesti 26-27 ja polttavat vielä takkaa päivittäin siihen päälle. Kun talossa on vauva, niin nostavat lämpöä vielä pari astetta. Lapsilla tosiaan on hanskat ja talvihatut vielä +19-20 asteessa ulkonakin, joten heistä kasvatetaan toisen polven vilukissoja. Ja heillä koko perheen on aina vilu, kaikkialla.
on kyllä annettu ihan valtakunnalliset suositukset. Missään huoneessa eivät ylitä 21 astetta.
kuin valtakunta on suositellut. Haa, tekeekö pahaa.
ainahan ne valittaa, kun ovat poissa kotoaan, koska missään muuallahan ei ole hyvä olla. Koko ajan on kylmä. Meiltäkin 22 asteesta piti kerran lähteä kesken kyläilyn pois, kahvit jäi juomatta, kun ei vaan pystynyt olemaan niin viileässä.
Mutta kyllä se todellisuudessa on vaikeampi normaalilämpöön tottuneen olla kuumassa kuin kuumaan tottuneen pärjätä kylmässä, sehän on vielä vaatteilla korjattavissakin. Vähän sama kuin suolaa ei saa ruuasta pois, mutta enempään suolaan tottuneet voivat lisätä sitä omalle lautaselleen
Mutta se on vain typerää hommaa :D Ja hei luontokin tuhoutuu kun käytetään aivan turhaan energiaa asunnon lämmittämiseen. Niin ja onhan se epäterveellistäkin pitää asuntoa tolkuttoman kuumana. Lapset palelee ja sairastelee koko ajan kun ovat tottuneet jatkuvaan helteeseen kotona jne.
Mutta antaa palaa vaan, jos on varaa ;)
kuin valtakunta on suositellut. Haa, tekeekö pahaa.
ympäristörikollista pitäisiä läimiä takapuolelle.
ja musta on ihana käpertyä villasukat jalassa viltin alle sohvalle surffailemaan tai lukemaan :) Velour-oloasu on kotona ihan paras, talvella korvaan velourtakin villatakilla.
Makkarissa on 18-19 astetta, ja enää en herää tokkuraisena kuten edellisessä asunnossa, jossa oli jotain 23 aina kaikissa huonessa.
Terveellisin sisälämpö on 18-22 astetta. Itse ahdistun noissa hohtavan kuumissa betonibunkkerikerrostaloissa, joissa sähköpatterit höökää sitä 24-25 astetta joka huoneeseen. Miten ne ihmiset edes nukkuu semmoisessa kuumuudessa?
Ei ole ihan tervettä alkaa valittaa pienestä lämmöstä. Siis huomatkaa pienestä! Monet ihmiset elää jatkuvasti 30-40 asteen lämmössä ja selviävät kumma kyllä hengissä.
Kyllä sisätiloissa pitää olla niin lämmin, että t-paidassa tarkenee. Kesä tai talvi, ei kotona pitäisi joutua pukemaan monta kerrosta vaatteita päällensä.
mutta en niin että sisällä talossa on +24 tai enemmän ja ulkona on -24 tai enemmän. Huomaatko, mikä tässä on erona? Ihan hyvin pystyy olemaan t-paidassa myön 20-asteessa. Itse asiassa meidän poika on pelkissä boksereissa tuossa lämpötilassa :)
Ei ole ihan tervettä alkaa valittaa pienestä lämmöstä. Siis huomatkaa pienestä! Monet ihmiset elää jatkuvasti 30-40 asteen lämmössä ja selviävät kumma kyllä hengissä.
Kyllä sisätiloissa pitää olla niin lämmin, että t-paidassa tarkenee. Kesä tai talvi, ei kotona pitäisi joutua pukemaan monta kerrosta vaatteita päällensä.
No kuljen kotona pääosin t-paita päällä tai sitten ihan kalsareissani ja meillä on se 19-21C vähän huoneesta riippuen.
Kyllä minä kesälläkin jo +15 asteen paikkeilla siirryn t-paita pukeutumiseen.
Kyllä se on sairas joka palelee +20 asteen lämmössä
Suhteessa muuhun kulutukseemme (emme lennä lentokoneella lämpimiin maihin talvella) voimme pitää taloa lämpimänä ihan hyvällä omalla tunnolla.
Tuo on totta, että monessa talossa, jota pidetään kylmänä, rakenteet kerää kosteutta ja pikkuhiljaa homehtuu.
Mutta se on vain typerää hommaa :D Ja hei luontokin tuhoutuu kun käytetään aivan turhaan energiaa asunnon lämmittämiseen. Niin ja onhan se epäterveellistäkin pitää asuntoa tolkuttoman kuumana. Lapset palelee ja sairastelee koko ajan kun ovat tottuneet jatkuvaan helteeseen kotona jne.Mutta antaa palaa vaan, jos on varaa ;)
tai miksihän nämä reppanat hikoilijat menee talvella ulkomaille lämpimään.
Sitähän on kesällä niin kuuma ja ummehtunut ilma ulkona ja joutuu riisumaan ne hupparit ja villasukat pois.
Kylmässä talossa haisee ihan oikeasti kellari jos totta puhutaan. Tiedän muutaman sähkönsäästäjän, joilla on kylmä ja siellä on paikat kostuneet juuri sen takia, että pidetään lämpöjä niin alhaalla. Ikkunat kerää kosteutta ja jäätä ja vesi valuu sitten seiniä pitkin ja pikkuhiljaa homehduttaa rakenteet. Sellaisissa paikoissa on ummehtunutta kun ei uskalleta edes ikkunoita aukaista koskaan, koska muutenkin on jo niin kylmä.