Kaverilla just hikoilemassa, sisälämpö 24c!
Tai no kotiuduin tovi sitten. Missä ihmeen saunoissa ihmiset asuu? Meillä on 20c ja siitäkin voisi itteasiassa hieman pudottaa, takankäyttö nostaa sitä asteen verran. Kaverilla ei takkaa, uudehko okt ja suorasähkölämmitys. En aio edes udella sähkölaskun suuruutta. Jotenkin tunkkainen ilma, kun pattereilla pelkästään puskee ton 24c
Kommentit (142)
Oikeesti: jos sähkö olisi ilmaista, melkein kaikilla olisi vähintään 23 astetta.
No miksi lapsi ei voisi olla kotonaan noissa kuteissa? Meillä nuorimmainen riisaisi aina hoidosta tullessaan alkkarisilleen ja t-paitasilleen, mitäs kamalaa siinä nyt on?
Minä ajattelin tuosta kommentista, että on hassua, jos kodin lämpötilaa pidetään talvella keinotekoisesti poikkeuksellisen korkealla, JOTTA lapset voisivat hengailla sisällä pikkarisillaan palelematta. Vika ei ole vaatteissa sinänsä, vaan siinä, että kylmän keskellä kodin lämpötilaa nostetaan niin, että kotona ei tarvitse käyttä vaatteita. Tosin meillä on se 18 ja lapset ovat silti kotona utan byxor eli ei se vielä mitään kerro.
Ei ehkä niinkään se lämpötila vaan muuten huoneilma tuppaa olemaan semmoinen tunkkainen ja kuuma, joka tekee pään ihan töppyräiseksi. Nämä palelijat kun eivät suin surminkaan suostu tuulettamaan koskaan koska heti tulee vilu. Sellaisessa paikassa on todella raskas kyläillä. Kahden tunnin kyläreissun jälkeen kun lähtee pois, niin oikein haukkoo happea kun pääsee ulos.
Meillä huoneilma on n.21 astetta. Makkareissa 18-19 astetta. Tuo on varsin sopiva lämpötila. Ei mun mielestäkään nyt talvella tarvi missään hellevaatteissa kotonakaan keikkua. 
Ei ehkä niinkään se lämpötila vaan muuten huoneilma tuppaa olemaan semmoinen tunkkainen ja kuuma, joka tekee pään ihan töppyräiseksi. Nämä palelijat kun eivät suin surminkaan suostu tuulettamaan koskaan koska heti tulee vilu. Sellaisessa paikassa on todella raskas kyläillä. Kahden tunnin kyläreissun jälkeen kun lähtee pois, niin oikein haukkoo happea kun pääsee ulos.
Meillä huoneilma on n.21 astetta. Makkareissa 18-19 astetta. Tuo on varsin sopiva lämpötila. Ei mun mielestäkään nyt talvella tarvi missään hellevaatteissa kotonakaan keikkua.
villapaidassako? Entä jos inhoaa pitkähihaisia paitoja ja neuleita ja housutkin vaihtuu kotiin tullessa capreihin tms. Perse kuurassako sitä pitäisi kotona olla?
verenkierto kuin huonokuntoisella, joten huonokuntoinen palelee enemmän oli sitten läskiä tai ei
villapaidassako? Entä jos inhoaa pitkähihaisia paitoja ja neuleita ja housutkin vaihtuu kotiin tullessa capreihin tms. Perse kuurassako sitä pitäisi kotona olla?
Onneksi ei elämä ole parista eurosta kiinni niin voi lämmittää taloa ihan mieleisekseen. Minusta on kiva olla sisällä hellevaatteissa.
Pue sinä vain villapuseroita päälle niin minä puen pikku topin.
Ja kylään sinun ei tosiaankaan ole pakko tulla. Voit ihan vapaasti pysyä kotona.
Sitten tirkistellään verhon raosta kateellisena, että tuokin naapuri lähti autolla töihin, vaikka me muut kuljemme bussilla ja nyt se naapurin Anniinakin pani lyhythihaisen puseron päälle, vaikka me täällä säästetään sähköä.
muuten palelen.
En laita kuumemmaksi, sitten taas tulee sellanen ähky olo. Yöllä on mukava kun on viileempää, pudotetaan lämpö pari astetta alemmas. Nukun paljon paremmin.
Mun mielestä talvella pitää pystyä olemaan omassa kodissa t-paidassa ja verkkareissa ilman että tulee vilu. Lapset kulkee meillä ilman sukkia, ihan pikkuhousuissa ja lyhythihaisessa paidassa just tällä hetkellä.
Siis miksi pitää olla talvella paljain jaloin ja pikkuhousuissa?
sisällä, ei ulkona. Se talvi on siellä ulkona, ei sisällä. Näin siis meillä.
Minulla on hermostollinen sairaus, joka ilmenee jatkuvana kylmän tunteena. Meillä on aina 23-24 astetta, koska alemmissa lämpötiloissa hampaani kalisee, saan päänsärkyä ja raajat alkaa sinertää.
Kärsin koko nuoruuteni tästä vaivasta, kunnes päätin muuttaa pois Suomesta. Nyt asumme maassa, jossa talvella lämpötila laskee 10-15 asteeseen vähimmillään. Kesällä yleensä päälle 30 astetta, useasti 40. Ja nautin, nautin niin älyttömästi.
Alle 20 asteen lämpötiloissa minulla on oltava hanskat kädessä ja pitkähihaisen päällä neule tai huppari, 15 asteessa jo pipokin.
Että voi voi vaan.
onnistuu löytämään tiensä ne ihmiset joilla joko itsellään tai lapsilla on joku sairaus joka on maapallolla kolmellasadalla ihmisellä ja joka sitten selittää kaiken sen suhteen mistä ketju saa alkunsa.
ihannelämpötila on jotain 20 astetta sisällä, on yleensä todella lihavia! Ei kai sellaiselle nyt tule kylmä, vaikka olisi 15 astetta, kun on karseat läskikerrokset suojana joka paikassa.
Inhottaa mennä talvella läskien luo kylään, kun pitävät ikkunaa auki ja valittavat, että meillä on niin kamalan kuuma.
Niin, se johtuu niistä läskeistä, ei siitä kodin lämpötilasta...
pitää kotona 26 asteen lämpöä ja on silti pukeutunut pitkiksiin, toppahousuihin, kahteen pitkähihaiseen, sukkiin ja villatossuihin. :)
On ihanaa jos kotona voi olla pelkässä t-paidassa. Meillä taloyhtiö pitää kylmempää sisälämpötilaa ja pakko sanoa, että tämä on hirveän epämukavaa! Olen harkinnut sähköpatterin ostamista etten jatkuvasti palelisi omassa kodissani!
Kyllä maapallo kiittää!
Millä ihmeen oikeudella te (joilla sisällä talvella yli 21 astetta) poltatte tuollaisen määrän energiaa?
Tai turha kysyä - rahan oikeudella ja tyhmyyden edesauttamana. 
on inaktiivista kudosta, ei siis juurikaan lämmitä.
Kyllä maapallo kiittää!
Millä ihmeen oikeudella te (joilla sisällä talvella yli 21 astetta) poltatte tuollaisen määrän energiaa?Tai turha kysyä - rahan oikeudella ja tyhmyyden edesauttamana.
maailmantuskaasi ihan rauhassa
Siis kyllähän sohvaperunalle 24 on varmaan kiva sisälämpö, mutta normaali touhukas ihminen hikoilee jo kivasti. Taitaa korreloida tän kanssa tuo sisälämpökin.
Minä ajattelin tuosta kommentista, että on hassua, jos kodin lämpötilaa pidetään talvella keinotekoisesti poikkeuksellisen korkealla, JOTTA lapset voisivat hengailla sisällä pikkarisillaan palelematta. Vika ei ole vaatteissa sinänsä, vaan siinä, että kylmän keskellä kodin lämpötilaa nostetaan niin, että kotona ei tarvitse käyttä vaatteita.
Tosin meillä on se 18 ja lapset ovat silti kotona utan byxor eli ei se vielä mitään kerro.