Onko se Varissuo todellakin niin kamala alue??
muutamme kesälomilla Turkuun ja jatkan siellä perhepäivähoitajana. Olemme katelleet vuokra-asuntoja ja täytyy kysyä, että onko se Varissuo aivan kamala levoton alue, jossa saa tyyliin turpiinsa jos kotiovelta ulos uskaltautuu..? ;)
Siellä näyttäisi palvelut olevan kohillaan jne.
Mitä muita mukavia paikkoja Turussa olisi? En halua minnekään ns.idylliselle alueelle kauaksi kaikesta. Kiitos!
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:35"]
En halua että minä ja lapseni joudumme näkemään arjessa narkkareita, alkkiksia ja pahoja sosiaalisia ongelmia. Minua vain haittaa enkä halua pahaa oloa kun näkee lasten kamalia oloja, tyyliin pienen tytön taluttavan kännistä äitiään. Pahemmasta puhumattakaan. On paikka Varissuo tai mikä vain, ei kiitos.
[/quote]
Tässä se olennaisin taisikin kiteytyä. Olen itse asunut Varissuolla kesästä 2007 asti,ja vaikka tämä on ihan siedettävä paikka,suurin osa asukkaista tuntuu olevan juuri noita moniongelmaisia. Eli meneehän tämä,kun asuu paremman puutteessa halvassa yksiössä,mutta en kyllä täällä lapsiani kasvattaisi. Itse olen tosin kasvanut Halisissa,joka on myös paljon parjattu lähiö :D
Olihan se taannoinen a-studion raportti Varissuosta asenteellinen. Kantaväestöä edustivat metsässä ryypiskelevät pultsarit ja maahanmuuttajia kuvankaunis kurdinainen, ahkera leipuri ja reippaat urheilijanuorukaiset.
Toimittajalta oli kuitenkin taustatyöt jäänyt tekemättä kun ilmeni että ko reippaat nuorukaiset olivat niitä jotka olivat syyllistyneet useisiin Turussa tapahtuneisiin vanhusten ryöstöihin ja pahoinpitelyihin.
Herranen aika. Olen asunut kohta 11 vuotta ja mm. Runosmäessä ja Ilpoisissa olen asunut myös ja täytyy sanoa että en vaihtaisi varissuota kumpaankaan noista vaikka joidenkin mielestä ihanaa aluetta. Mua niin raivostuttaa kun ihmiset kirjoittelevat pahaa alueesta jossa eivät ole asuneet tai jos ovat niin hyvin vähän aikaa. Suosittelen siit lämpimästi todellakin palvelut lähössä ja palvelut pelaa. Mm Kela ja terveysasema. Tää on toki vanha viesti mutta satuin näkemään ja oli pakko tulla puolustamaan. :-)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 23:53"]Herranen aika. Olen asunut kohta 11 vuotta ja mm. Runosmäessä ja Ilpoisissa olen asunut myös ja täytyy sanoa että en vaihtaisi varissuota kumpaankaan noista vaikka joidenkin mielestä ihanaa aluetta. Ongelmia on joka lähiössä kuulkaas. Mutta niin raivostuttaa kun ihmiset kirjoittelevat pahaa alueesta jossa eivät ole asuneet tai jos ovat niin hyvin vähän aikaa. Suosittelen siit lämpimästi todellakin palvelut lähellä ja palvelut pelaa. Mm Kela ja terveysasema. Tää on toki vanha viesti mutta satuin näkemään ja oli pakko tulla puolustamaan. :-)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 23:53"]Herranen aika. Olen asunut kohta 11 vuotta ja mm. Runosmäessä ja Ilpoisissa olen asunut myös ja täytyy sanoa että en vaihtaisi varissuota kumpaankaan noista vaikka joidenkin mielestä ihanaa aluetta. Ongelmia on joka lähiössä kuulkaas. Mutta niin raivostuttaa kun ihmiset kirjoittelevat pahaa alueesta jossa eivät ole asuneet tai jos ovat niin hyvin vähän aikaa. Suosittelen siit lämpimästi todellakin palvelut lähellä ja palvelut pelaa. Mm Kela ja terveysasema. Tää on toki vanha viesti mutta satuin näkemään ja oli pakko tulla puolustamaan. :-)
[/quote]
Kyllä se nyt vaan on.
t.vakkella pakosta asuva
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 01:44"]
Onko Sirdalud, Diapam, Gebapentin, Mirtazapin, Rivatril, Subutex, Panacod ok?
[/quote]
Tuossa esimakua tästä helvetin esikartanosta.
t.vakkella toistaiseksi vielä asuva
Varissuon puolesta:
Olen asunut Varissuolla omistusasunnosa kerrostalossa 75neliöä noin 20 vuotta ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Talo on rauhallinen, palvelut on lähellä ja kaikki peruskorjaukset on tehty. Pohjaratkaisu on toimiva ja vastike on edullinen.
Aikaisemmin asuin eri puolilla Helsinkiä noin 25vuotta, joten vertailupohjaa on. Työni vuoksi olen joutunut käymään eri puolella Turkua olevissa asunnoissa ja olen sitä mieltä, että monet keskustan asunnot ovat toimivuudeltaan kehnoja, pieniä koppeja, esim. kaksiot. Jos remontti on tehty niin asunnon hinta hipoo pilviä. Siinä ei ole mitään järkeä. Hinta-laatusuhde on tosi huono keskustassa. Liikenne kulkee ikkunan alta, betoniseiniä näkyy ikkunoista ja luontopolkuja ei ole. Paalutuksia on jouduttu tekemään moniin keskustan asuntoihin. Eikä se näy missään, paitsi hinnassa.
Minä en oikein ole koskaan ymmärtänyt noita kielteisiä puheita Varissuosta. Sitten vain ihmetellään, kun tullaan kylään jotta onko sinulla näin viihtyisää, tilavaa ja toimivaa.
Makuja on monia ja ennakkoluulot ovat suuret ainakin turkulaisilla, sen olen huomannut. Lehtiotsikoihin pääsevät usein vain huonot uutiset. Onhan se nyt ilman muuta selvää, että jos on suuri lähiö asukasluvultaan niin tottakai siellä myös tapahtuu enempi. Varissuo on "kaupunki" kaupungin sisällä ja kun asukkaita on paljon pienellä alueella niin silloin on myös palvelut hyvät ja liikenneyhteydet on Turun parhaat. Joten huonoilla asioilla on myös usein hyvä kääntöpuoli. Kun nykyään palveluja karsitaan säästösyistä niin Varissuo on siinä vahvoilla.
Täällä on erikoista myös se, että Varissuolla on oma uusi,lämpövoimala, joka on Turun edullisin. Tulevina vuosina sillä tulee olemaan suuri merkitys taloyhtiöille. Poikkeuksellista Varissuolla on myös se, että koko alueen isännöitsijät toimivat samassa rakennuksessa, jolloin heillä on hyvä mahdollisuus saada tukea toinen toisiltaan ja se edistää remonttien sujumista. Ei käy kateeksi Turun keskustan taloyhtiöitä, jossa on aivan sattuman kauppaa millainen se yksi isännöitsijä on, joka saadaan ja voi raukkaa kun joutuu yksin selvittämään remonttiasioita. Vastike on pieni monissa taloyhtiöissä, mutta kaikki isot remontit tekemättä.
Joka alueella on omat huonot puolensa ja varmaan Varissuollakin on monenlaisia taloyhtiöitä ja ulkolaisia on paljon. Ennakkoluuloinen täällä ei saa olla ja minä en sitä ole. Ulkolaiset eivät minua häiritse. He eivät ryyppää, eivätkä remua. Muokkaavat asenteita jo valmiiksi, kun yhteiskunta muutenkin muuttuu.
Ainoa asia joka minua täällä häiritsee on roskaaminen, varsinkin ostoskeskuksen ympäristössä ja seinien töhriminen, mikä sekin on vähentynyt. Ja nämä ovat pieniä haittoja mielestäni kaikkiin hyviin puoliin verrattuna. Niiden ei pidä antaa hämätä tai johtaa vääriin tulkintoihin, kun täällä ensimmäisen kerran käy. Ihan rauhassa olen aina saanut kävellä täällä yölläkin, ei ole mitään häirintää ollut minua kohtaan. Ehkä minulla on suojelusenkeli aina ollut vierelläni.
Kyllä varsissuo on aika paha alue. Raunistula/lonttinen on aika mukava, paitsi pultsarit kulkee lonttisten läpi koska toisella puolen rataa on se yömaja. Pohjola ja pitkämäki on kanssa mukavia alueita.
Yleisesti voisi sanoa että mitä enemmän vuokra-asuntoja sen levottomampi paikka. Samaten jos on kyse 70- tai 80-luvulla rakennetusta lähiöstä.
Entä Pääskyvuori. Obko sekin levoton alue, kun sijaitsee kerran Varissuon vieressä?
Mä asuin parikymmentä vuotta sitten Varissuolla ja sillä oli ihan hirveä maine jo silloin, mutta mulla ei kyllä ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Tai siis elämä oli siellä täysin normaalia. Viereisissä taloissa asui paljon mamuja eikä ne mua häirinneet edes yöllä. Tietysti jos jo pelkkä mamun näkeminen on haitta, niin ehkä se sitten on traumatisoivaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:39"]Varissuo on Suomen Monaco. Kukaan ei käy töissä eikä maksa veroja.
[/quote]
Varissuolla on myös työssä käyviä ihmisiä.Rauhallisia alueita, järkevä hintataso asunnoissa nyky taloustilanteessa ja tvt.n uusituissa taloissa paljon suomalaisia lapsiperheitä mamut siivottu pois.
Kerran oon siellä käynyt entisen anoppikokelaan luona, onneksi ei tarvitse mennä uudelleen :D
Mut jos haluaa masentua kotonaan, niin mikäs siinä...
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 18:32"]
Joo Varissuo o aika perseestä! Olin riparitapaamisessa, 1. kertaa ilman auotkyytiä ''Vakkella'' ja kas kas pyöräni lähti kävelemään.... Mukava paikka kannattaa muuttaa. Jätä kotoveski auki niin sulla ei oo mitään pelättävää.
[/quote]
Asunnossa kannattaa laittaa rahapussi lukkojen taakse, eli vaikka ovi olisi turvalukossa, sisällä lukittava kaappi tai laatikko. Polkupyörä kannettava asuntoon sisälle ja ostakaa mieluiten halpa alle 150 euroa.
Aika karu mesta noin 3 vuoden kokemuksella! En suosittelisi kenellekään normaalille ihmiselle. Jatkuvasti jotain ongelmatilanteita ja poliiseja yms. paikalla.
1,5v vakken ghetossa. Kamalaa aluetta