Onko se Varissuo todellakin niin kamala alue??
muutamme kesälomilla Turkuun ja jatkan siellä perhepäivähoitajana. Olemme katelleet vuokra-asuntoja ja täytyy kysyä, että onko se Varissuo aivan kamala levoton alue, jossa saa tyyliin turpiinsa jos kotiovelta ulos uskaltautuu..? ;)
Siellä näyttäisi palvelut olevan kohillaan jne.
Mitä muita mukavia paikkoja Turussa olisi? En halua minnekään ns.idylliselle alueelle kauaksi kaikesta. Kiitos!
Kommentit (82)
Olimme kuluttamassa kerran aikaa Varissuon lähistöllä ja päätimme poiketa itäkeskuksen ostarilla... Aivan kauhea ja ankean ahdistava paikka, todella kummallista nuorisoa hengailemassa ja syljeskelemässä lattioille. Mamujakin oli, mutta ankeimmat ihmiset oli kyllä ihan kasuja. Itämaisessa kaupassa oli kohteliaita somalinaisia, siitä iso plussa, samoin yhdessä lounasruokala/kahvilassa oli ystävällinen nuori nainen. Mutta ostarin hengailijoiden ankeus oli niin ahdistavaa, että lähdimme pois(pelkäsimme myös auton naarmutusta tms) ja menimme kuluttamaan aikaa Skanssiin. Se vähän helpotti, mutta täytyy sanoa, että silmiinpistävä ero ihmisten, etenkin nuorten käytöksessä, kun vertaa oman asuinalueemme ihmisiin (suuralue7). En ikinä kasvattaisi lapsia siellä.
ehkä tää alue millä asutaan varissuolla on rauhallinen ei ole kokemusta noist vuokrataloista asutaan omistus asunnossa onhan meidänkin taloyhtiössä vuokralaisia mut ei ne mitään enempää mesoa tai ne saa sit kans lähteä itse en kävelis yöaikana yksin missään päin turkua itse voi aikapaljon valinnoillaan jatekemisillään vaikuttaa siihen ttuleeks ryöstetyks tai hakatuks t:numero 32
Ainakin uskon, että ne jotka väittää ihan pokkana ettei Varissuo/ Halinen ole sen ongelmaisempi paikka kuin muutkaan, jotka vielä korostaa suvansa ko. paikoissa, valehtelevat. Kyllä niissä oikeesti ongelmia on ja maine ei ole tyhjästä tullut!
Mutta muuten hyvin mielenkiintoista huomata miten monet on niin äärimmäistä mieltä näistä asioista, miksihän? Joko on ihanin paikka tai aivan hirveä..
Varissuo sitä, Halinen tätä.
Itse oon ollu töissä sekä Halisissa että Varissuolla (kuten myös Lausteella) ja ovathan ne värikkäitä kaupunginosia, omine ongemineen.
Turun pahimmaksi kaupunginosaksi leimaisin kuitenkin Jäkärlän, sellasta väliinpitämättömyyttä ja halveksuntaa en ole muualla kokenut. Ja Jäkärlässä vielä rasismikin on valitettavan voimakasta, siellä ei paljon mamuja asustele. Ihan kasudensujen ja potentiaalisten syrjäytyjänuorten lähiö on se.
Jäkärlähän on pääasiassa omakotitalo ja rivitaloaluetta, vain ihan keskustassa kerrostaloja. Itse asuin omakotitaloalueella ja koskaan en nähnyt mitään ikävää, oli rauhallista asua vanhusten keskellä. Ei kyllä paljoa tullut käytyä siellä kaupan nurkilla jossa varmaan sitten olis ollut ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 17:08"]
Ainakin uskon, että ne jotka väittää ihan pokkana ettei Varissuo/ Halinen ole sen ongelmaisempi paikka kuin muutkaan, jotka vielä korostaa suvansa ko. paikoissa, valehtelevat. Kyllä niissä oikeesti ongelmia on ja maine ei ole tyhjästä tullut!
Mutta muuten hyvin mielenkiintoista huomata miten monet on niin äärimmäistä mieltä näistä asioista, miksihän? Joko on ihanin paikka tai aivan hirveä..
minä uskon et kaikilla asunalueilla on rauhallisia ja mukavia paikkoja sekä huonompia paikkoja myöskin hirvensalossa perällä jossa on vuokrataloja
Täydellisen kaksijakoinen kaupunginosa. Mamut on viime aikoina ryöstelleet yksinäisi ihmisiä ahkeraan eikä poliisi saa näitä kuriin, toisaalta Varissuolla on ihan mukavia omakotialueita jne. Ei se mikään Vuosaari tms ole eli jos Helsingin ns paska-alueihin vertaa niin edelleen ihan hyvä. Halinen pahempi.
En muuttaisi Varissuolle.
Me asumme Vasaramäessä, ja viihdyn todella hyvin. Keskustaan n. 3km, isot leikkipuistot ja iso ruokakauppa kilometrin säteellä. Alueella lähinnä omakotitaloja ja paljon lapsiperheitä. Päiväkoti ja neuvola vieressä. Turun mittapuulla loistavat liikenneyhteydet niin keskustaan kuin esim. Skanssin kauppakeskukseenkin. Alueena sopivan rauhallinen, mutta kuitenkin parinsadan metrin päässä on heti vilkkaampaa ja kaupunkimaista.
siis jos muutat turkuun niin miksi ensimmäisenä mietit turun persereikää ?
ei sinne kukaan mene, sinne joudutaan
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 17:20"]
Varissuo sitä, Halinen tätä.
Itse oon ollu töissä sekä Halisissa että Varissuolla (kuten myös Lausteella) ja ovathan ne värikkäitä kaupunginosia, omine ongemineen.
Turun pahimmaksi kaupunginosaksi leimaisin kuitenkin Jäkärlän, sellasta väliinpitämättömyyttä ja halveksuntaa en ole muualla kokenut. Ja Jäkärlässä vielä rasismikin on valitettavan voimakasta, siellä ei paljon mamuja asustele. Ihan kasudensujen ja potentiaalisten syrjäytyjänuorten lähiö on se.
[/quote]
Jäkärlässä on todellakin inhottavaa aluetta se kaupan, baarin jne ympärillä oleva kerrostalokeskusta. Mutta toisaalta ihan kilometrin parin päässä Lietoon päin on aivan ihanaa vanhojen idyllisten puutalojen aluetta, maisema ihan maaseutua. Ja reunamilla myös rivitaloja joilla alueilla ihan siistiä. Jos on kouluikäisiä lapsia, niin ei välttämättä paras mahdollinen vaihtoehto, koska sinne kouluun tulee paljon porukkaa niistä ongelmakerrostaloista.
Yksi myös mikä minusta Turussa on pääosin järkky alue, on Runosmäki. Ihan tulee joku DDR tai neukkula mieleen kun siellä käy.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 17:08"]
[/quote]
Halisten "maine" tuli silloin kun lähiö perustettiin ja alue oli täynnä nuoria perheitä ja levotonta sakkia, joka muutti useasti sinne tänne ja olivat ns. juurettomia . Itse olen asunut täällä kahdeksan vuotta enkä ole kokenut yhtikäs ainoaa vastoinkäymistä. Tunnen myös yli kuusikymppisiä ihmisiä, jotka ovat asuneet asunnoissaan alusta asti, eli yli 20 vuotta ja jotka eivät halua muuttaa minnekään vaan ovat tyytyväisiä täällä. Sitä en sano, etteikö esim. Kardinaali 3:ssa meininkiä olisi, mutta näitä vuokrataloja on kuule muissakin osoitteissa niin kuin tässä metsänkupeessakin. Nytkin, klo 1.50 maanantaiaamuna, on hiirenhiljaista, minä se vain naputtelen täällä. :)
Ja jos alueiden vaarallisuudesta puhutaan, niin keskustan korttelit ravintoloineen ovat niitä seutuja, joissa tapahtuvista pahoinpitelyistä eniten sanomalehdissä kirjoitetaan. Vai etkö lue sanomalehtiä tai Turun Sanomien nettiversiota?
Kuten moni on sanonut, Halisissa on ne pari kohtaa johon muuttaa tietynlaista sakkia. Muuten siellä on ihania alueita ja itsekin saattaisin harkita siellä asumista.
Vietin koko lapsuuteni Lausteella ja Vakkella pyörien, ja siellä oikeasti on ne isoimmat pipipäät. Varissuo oli ja on oikeasti masentava ja isolta osin tasoton paikka. Ja ei, en ole rasisti mutta (klassinen laini) siellä ihan oikeasti ongelmia aiheuttavat maahanmuuttajat. Eivät tietenkään kaikki heistä. Niin ja sitten ne iki-ihanat suomalaiset rappioalkoholistit löytävät sieltä yhä turvaa, vaikka joku epäili että ne olisivat jo nyt kuolleet sukupuuttoon. :D
Kaikki kakruajoilta tuntemani nistit oli tietty myös Vakkelta.
Varissuota on tullut nähtyä monelta eri kantilta, moni sukulainen ja ystävä on asunut siellä. Heillä on ollut se hyvä tuuri, että talot ovat olleet rauhallisia, ts. ovat kaikki asuneet yksityisten omistamissa vuokra-asunnoissa. Noh, ilkivaltaa tehdään, mm. meidän autoomme murtauduttu. Pari ystävää on maahanmuuttajia on päässyt näkemään läheltä, miten he näkevät asumisen siellä. Vastaus on: pääasiassa positiivisena. Vihaavat suomalaisia juoppoja jotka örveltävät ostarilla, mutta kukapa ei.
Ostarin läheisyydessä on kaikista levottominta, ja levottomuuksia aiheuttavat sekä narkkari-suomalaiset että mamunuoret. Enemmän silti nää narkkarit. Sanotaanko näin, että kaupungin vuokra-asunnot ovat avain ymmärtämään Varissuon mainetta. Asuin myös itse Haritussa kaupungin vuokrakämpässä, ja missään, en edes kenenkään tuttuni luona Varissuolla kohdannut sellaista metelöintiä! Ovia hakattiin öisin, musiikki pauhasi, juopot kokoontuivat kesäisin ikkunan alle jne jne.
Mun ystävä asui vuosia Varissuolla ylioppilaskyläsäätiön talossa. Ihan oli rauhallista. Kävin siellä usein, mulla oli auto "epävirallisessa" parkissa metsän laidassa, eikä sille koskaan käynyt kuinkaan. Usein lähdin kotiin vasta aamuyöllä viikonloppuisin, koskaan ei ollut levotonta tms.
Siskoni lukioaikainen ystävä asui Varissuolla omistusrivarissa. Ihan rauhallista sielläkin.
Toisaalta mies oli joku aika sitten töissä firmassa, joka korjasi jotain Varissuon kerrostaloja. Aamuisin aina potkivat lasten leikkipaikalta huumeneuloja parakkien alle ja koko päivän siinä leikkipaikan penkeillä päivysti kaljaa kittaavia ukkoja, jotka seuraili heidän työntekoa.
Ja sen olen viimeksi Varissuolta kuullut, että siellä yritettiin pitää lapsille jotain aidattua pelikaukaloa, mutta se oli pakko purkaa, kun nuoriso (jotain nuoria miehiä) pelasi ja mekasti siellä kaikki yöt johonkin klo 6 asti aamulla, eikä lähitalojen ihmiset saaneet nukuttua.
Vaikka pelikaukaloon vietiin ilmoitukset, että vain lapsille ja käyttö vain klo 22 asti, ei hillinnyt menoa. Se oli pakko purkaa.
Palvelut siellä on hyvät, kiva kirkko, jossa aktiivista toimintaa ja normaalikoulu on hyvä koulu.
On se melko ahdistava alue. Tulee mieleen Helsingin Kontula tai Jakomäki. Epämääräistä sakkia epämääräisessä kondiksessa pyörii ympäriinsä. Ympäristö on rumaa, harmaata ja nuhraantunutta. Alueen palvelut ovat huonotasoisia, koska asiakaskunta on mitä on.
Suomessa tosin ei minusta niin pahaa slummia olekaan, etteikö siellä pakon edessä pystyisi ihan asumaan, mutta jos vaan vaihtoehtoja on, en itse Vakkea valitsisi, samoin kuin en pk-seudultakaan tiettyjä lähiöitä.
iinkuin huomaat, suurin osa vain sanoo että "paska paikka" ja perustelee että joskus -90 luvulla kävi siellä kääntymässä.
Itse olen asunut täällä omistusasunnossa kohta 10 vuotta ja ihanan rauhallista ja halpaa..
Mä oon asunut Varissuolla vuodesta 76, vuoteen 91. Silloin alue oli siisti ja rauhallinen. Ja vaikka sainkin siellä viettää turvallisen ja ihanan lapsuuden niin ei todellakaan enää muuttaisi sinne.
En halua että minä ja lapseni joudumme näkemään arjessa narkkareita, alkkiksia ja pahoja sosiaalisia ongelmia. Minua vain haittaa enkä halua pahaa oloa kun näkee lasten kamalia oloja, tyyliin pienen tytön taluttavan kännistä äitiään. Pahemmasta puhumattakaan. On paikka Varissuo tai mikä vain, ei kiitos.
Olen asunut Vakkella jo kohta parikymmentä vuotta. Kolme lastani ovat syntyneet ja kasvaneet täällä. Ikinä en ole nähnyt tai joutunut kokemaan mitään pahaa vaikka olen yöaikaankin liikkunut. Normaali lähiöelämää mitä on missä tahansa muuallakin. Turhaan on seutua/asukkaita haukuttu. Tervetuloa kokeilemaan!
Siihen on syynsä miksi siellä on halvat asunnot.... itse en sinne koskaan muuttaisi. Olen asunut Pääskyvuorella ja minulla oli joitain ystäviä Varissuolta. Se on niin kamalaa aluetta ei mikään! Narkkareita ihan totta joka puolella. Sen lisäksi juopot joita on myös paljon, tätä vanhempaa väkeä ja niiden lisäksi mamuja, koulussakin mamut ovat enemmistö.
En muuttaisia vaikka saisin 10000 neliön asunnon ilmaiseksi. En ikinä. Kellarikomerot ryöstetään jatkuvasti, ei ole turvallista liikkua illalla eikä oikeastaan päivälläkään, rattiojuoppot ja narkit ajelee autolla miten sattuu ja kenenkään henki ei ole kovin kallis.
Halpaa tosiaan on, mutta siihen on syynsä. Paska alue!