Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se Varissuo todellakin niin kamala alue??

Vierailija
31.01.2012 |

muutamme kesälomilla Turkuun ja jatkan siellä perhepäivähoitajana. Olemme katelleet vuokra-asuntoja ja täytyy kysyä, että onko se Varissuo aivan kamala levoton alue, jossa saa tyyliin turpiinsa jos kotiovelta ulos uskaltautuu..? ;)

Siellä näyttäisi palvelut olevan kohillaan jne.

Mitä muita mukavia paikkoja Turussa olisi? En halua minnekään ns.idylliselle alueelle kauaksi kaikesta. Kiitos!

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö vaan kaikille. Tutustuin reilu vuosi sitten poikaystävääni, joka asuu tällä "kaikkein pahimmalla alueella" eli mamukerrostaloissa Varissuon ytimessä. Erittäin rauhallista on nyt ainakin tän reilun vuoden ajan ollut mitä hänen luonaan olen aikaa viettänyt. 

Mamuja on paljon, mutta ongelmia ei. Suurin osa ulkomaalaisista on väliaikaisen työnteko-oikeuden turvin Suomeen tulleita kunnollisia opiskelijoita tai tavallisia lapsiperheitä. Olen liikkunut miljoonat kerrat pimeällä yksin ulkona, monesti humalassakin, koska siellä on aivan turvallista. Ei siellä pimeällä edes liiku ketään paitsi koirankusettajia ja lenkkeilijöitä. Poliiseja en ole nähnyt / kuullut ikinä.

Ainoa mikä meillä on häiriöksi on suomalaiset toisinaan, alempaa suomalaista sosiaaliluokkaa sieltä kyllä löytyy ja möykkäävät välillä viikonloppuisin. Tämäkin kuitenkin aika harvinaista, ei mun kokemuksen mukaan sen yleisempää kuin missä tahansa kerrostaloalueella. Varissuo on ihan tavallinen lähiö noin turvallisuutensa puolesta, vaikka mamuja onkin hillittömästi. Itse en ole mamujen havainnut tekevän muuta kuin leikittävän lapsiaan pihalla tai käymässä kaupassa. Ihan hyvin ollaan viihdytty.

Ja vertailun vuoksi, asuin itse tätä ennen Hirvensalossa enkä koe Varissuon eroavan turvallisuutensa puolesta lainkaan. Yhtä vähän olen nähnyt ongelmia Varissuon mamupesäkkeessä ja Hirvensalon omistusasuntojen alueella. 

Vierailija
2/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vierestä ohistelen, että mikään asuinalue ei ole mamujen takia turvaton, vaan rasististen suomalaisten.

Mä en kasvattaisi lapsiani tuolla  alueella, itekseni tai miehen kanssa voisin asua kyllä.

Liian lähellä on liian lähellä... viimeistään yläasteella ovat samoilla luokilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 04:46"]

Näin vierestä ohistelen, että mikään asuinalue ei ole mamujen takia turvaton, vaan rasististen suomalaisten.

Mä en kasvattaisi lapsiani tuolla  alueella, itekseni tai miehen kanssa voisin asua kyllä.

Liian lähellä on liian lähellä... viimeistään yläasteella ovat samoilla luokilla.

[/quote] Amerikkalaiset, ruotsalaiset, ranskalaiset, australialaiset ym. voisivat olla tuosta eri mieltä. Rasistiset suomalaiset ovat määritelmällisesti täysin vaarattomia, aivan kuten ET-humanoideja saalistavat suomalaiset, koska ET-humanoidit eivät kuulu Suomeen, eikä Suomi ole sellaisten humanoidien rakentama ja ylläpitämä. Toki jos rasisti muuttaa ET-planeetalle, niin sitten hän voi olla vaarallinen.

Vierailija
4/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alueiden maineet ovat aina A) liioitelutuja ja B) jutut kulkee jälkijunassa. Jos Varissuolla oli levotonta 90-luvulla, niin ihmiset puhuu siitä pari-kolme vuosikymmentä, vaikka silloisista häiriköistä nuoriso on muuttanut pois tai rauhoittunut ja perustanut perheet ja se aikaiset keski-ikäiset juopot ovat jo kuolleet tai vanhuksia. Varissuollakin on mummoutuneita aluietä, jolla ennemin voi käydä niin että uusi lapisperhe koetaan häiriöksi.

Ja eihän se nyt niin lopullista ole, jos ei viihdy, niin voihan sitä muuttaa muualle kun ympäristön paikat alkaa käydä tutuiksi.

Varissuollakin asuu jotain 8-9 tuhatta ihmistä ja suurin osa viihtyy varmaan ihan hyvin.

Vierailija
5/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun eräässä toisessa kaupungissa ns. pahamaineisella alueella. Ja olen aina pitänyt tämän mainetta liioiteltuna. Mutta Varissuo, josta ex-mieheni on kotoisin, on kyllä maineensa veroinen. Kävin ensimmäisen kerran siellä 80-luvun lopussa. Ja se miten nopeasti alue meni alas kymmenessä vuodessa alas, oli järkyttävää. Alue on slummiutunut kovaa vauhtia. En muuttaisi missään nimessä sinne.

Vierailija
6/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 04:16"]

Höpöhöpö vaan kaikille. Tutustuin reilu vuosi sitten poikaystävääni, joka asuu tällä "kaikkein pahimmalla alueella" eli mamukerrostaloissa Varissuon ytimessä. Erittäin rauhallista on nyt ainakin tän reilun vuoden ajan ollut mitä hänen luonaan olen aikaa viettänyt.

[/quote]

Joo. Mä asuin opiskeluaikana myös varmaan samassa talossa/taloissa eikä ikinä ollut _mitään_ haittaa mamuista. Kaikki sääli mua että voi raukkaa kun joudut asumaan siellä mutta koko sinä parin vuoden aikana ei ollut yhtäkään tilannetta että mamu olisi häirinnyt minua tai että olisin tuntenut olevani vaarassa. Ja opiskelijana kuljin siellä kaikkina vuorokaudenaikoina.

Vierailija
7/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 14 lisää vielä että asuin tosiaan siinä kauppakeskuksen lähellä kaikkien kauheuksien polttopisteessä ja jos pitäisi antaa asumiselle siinä mamujen keskellä jokin yleismääritelmä niin se olisi ollut rauhallista.

Vierailija
8/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele varissuota, laustetta enkä halisia, kaikista kolmesta huonoa kokemusta.. 

Vierailija
9/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä kun ajaa ohi niin näkee jo että on huonoa aluetta. Kerran käytiin omistuskämpää siellä katsomassa ostoaikeissa niin ikkunoista imiset mölisi ja huuteli..  Kaiken keskipisteenä on pubi missä ihmiset riehuu, lähinnä siis sen ulkopuolella. Nyt jo pidempään maalla asuneena, tuskin uskaltaisin edes läpiuskaltaa ajaa.

Vierailija
10/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin opiskelijana (noin 10 v sitten) Varissuolla. Minusta alue nyt ei ole suorastaan vaarallinen, mutta kyllä se semmoinen epäesteettinen slummi vähän on. Ankeita vuokrakasarmitaloja, räkäisiä keskikaljakuppiloita ja väsähtäneitä kebab-pizzerioita, puliukkoja paikallisen kauppakeskuksen (Itäkeskus) edustalla norkoamassa. En minä siellä ikinä pelännyt eikä mulle tapahtunut mitään kauheaa, vaikka sentään kävinkin välillä niissä kuppiloissakin, mutta kyllä minä aina mietin, että opiskelijana tämä menettelee kun on pääasia että on halpa asunto, mutta että opintojen jälkeen haluaisin kyllä siistimmällä alueella asua. Jotenkin masentavaa se koko paikan ulkonäkö.

Halisissa, jota täällä moni on haukkunut, sen sijaan viihdyin erinomaisesti! Siellä on lähellä sitä Gregorius IX:n tietä ja kauppaa, alue erittäin levottomia ja huonoja kaupungin vuokrakerrostaloja, joissa tosiaan on erittäin paljon romaneja ja maahanmuuttajia. Aika usein siellä poliisiautoja näki, kun koiraa siellä ulkoiluttelin. Mutta sen alueen takana, lähempänä Aurajokea, on sitten ihan toinen Halinen, jossa on omakoti- ja rivitaloja pääosin ja jokunen pienkerrostalo. Siellä on luonnonläheistä ja erittäin rauhallista.

Vierailija
11/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin mieluummin Itäharjulle tai Pääskyvuoreen jos sinne suuntaan haluaa, en Varissuolle. Myös Vasaramäki, Uittamo, Katariina on kivoja, samoin Räntämäki, Kaerla, Kastu.

Varmasti Varissuolta löytyy rauhallisia alueita ja taloja, mutta ihan summamutikassa en sinne muuttaisi. Jos olette vuokralla, niin se on vähän eri asia, mutta missään nimessä omaa asuntoa en sieltä haluaisi ostaa. Tuttu osti kerran eron jälkeen nopeasti sieltä asunnon itselleen ja sitten kun asiat selkenivät, ei olisi halunnutkaan jäädä sinne asumaan. Mutta ei saanut asuntoa kaupaksi millään.

Vierailija
12/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 04:16"]

Mamuja on paljon, mutta ongelmia ei. Suurin osa ulkomaalaisista on väliaikaisen työnteko-oikeuden turvin Suomeen tulleita kunnollisia opiskelijoita tai tavallisia lapsiperheitä. Olen liikkunut miljoonat kerrat pimeällä yksin ulkona, monesti humalassakin, koska siellä on aivan turvallista. Ei siellä pimeällä edes liiku ketään paitsi koirankusettajia ja lenkkeilijöitä. Poliiseja en ole nähnyt / kuullut ikinä.

Ainoa mikä meillä on häiriöksi on suomalaiset toisinaan, alempaa suomalaista sosiaaliluokkaa sieltä kyllä löytyy ja möykkäävät välillä viikonloppuisin. Tämäkin kuitenkin aika harvinaista, ei mun kokemuksen mukaan sen yleisempää kuin missä tahansa kerrostaloalueella. Varissuo on ihan tavallinen lähiö noin turvallisuutensa puolesta, vaikka mamuja onkin hillittömästi. Itse en ole mamujen havainnut tekevän muuta kuin leikittävän lapsiaan pihalla tai käymässä kaupassa. Ihan hyvin ollaan viihdytty.

Ja vertailun vuoksi, asuin itse tätä ennen Hirvensalossa enkä koe Varissuon eroavan turvallisuutensa puolesta lainkaan. Yhtä vähän olen nähnyt ongelmia Varissuon mamupesäkkeessä ja Hirvensalon omistusasuntojen alueella. 

[/quote]

tämä on jo aika hulvaton kirjoitus. Varissuolla on kyllä huomattavasti suurempi todennäköisyys tulla ryöstetyksi/hakatuksi/raiskatuks / varkauden/murron kohteeksii kuin Hirvensalossa. Varissuolla en ikinä liikkuisi ainakaan naisena yöaikaan. Kannattaa hieman katsoa esim. rikostilastoja ja vaikka tehdä vertailua jos ei muuten usko...

terveisin sekä Hirvensalossa että Varissuolla asunut

Vierailija
13/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2012 klo 09:06"]

Ostin perheeni kanssa Varissuolta vuosi sitten rivariasunnon. Varissuolla on rauhallisia alueita, kuten tämä missä nyt asumme. Kertaakaan ei ole vuoden aikana viikonloppuisin mekastettu naapureissa, pöllitty lasten leluja leikkipihalta (vaikka jätämme ne aina ulos yöksi), rikottu tavaroita tms. ilkivaltaa tehty. En myöskään pelkää liikkua alueella iltaisin. Tämä rivitaloalue sijaitsee lähellä Pääskyvuorta, pieni metsäkaistale erottaa alueet toisistaan.

Pahin alue on Varissuon keskusta, jossa luonnollisesti on eniten vuokrakerrostalojakin. Siellä on levotonta, paljon maahanmuuttajia, paljon sosiaalisesti ongelmaisia suomalaisia (=alkoholisoitunutta porukkaa). Vuokra-asuntoalueet ovat väkisinkin levottomampia, mitä omistusasuntoalueet. Varsinkin kaupungin vuokrakerrostalot...

Varissuon hintataso omistusasuntojen suhteen on edullinen, joten jos on varaa harkita omistusasunnon ostoa, niin suosittelen ennemmin sitä. Vastaavan lainen asunto muualla Turussa maksaa helposti 100 000e enemmän.

Palvelut ja liikenneyhteydet ovat Varissuolla erinomaiset. Kouluissakin on valinnanvaraa (Norssiin kieliluokille kannattaa hakea, jos haluaa ns. valikoituneeseen joukkoon laittaa lapsensa). Mulla ei ole Varissuosta pahaa sanottavaa. Mutta alue jolla asuu Varissuon sisällä, ratkaisee paljon kuinka hyvin viihdyt.

[/quote]

Ollaankohan naapureita? :D Mutta samaa mieltä, nämä omistusasuntoalueet ovat rauhallisia, ei mitään valittamista. :) Olen asunut myös aivan liikekeskuksen vieressä TYS:in asunnoissa, sinne en lähtisi enää. 

Vierailija
14/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2012 klo 09:51"]

Se on maineensa veroinen. Päivittäin näet poliisin siniset valot tai kuulet ambulanssin lähinurkilla. Tiedän tämän koska kokemusta on. Nättinummi ja teräsrautela on alueita, missä on rauhallista, kaikki palvelut kävelymatkan päässä ja toinen paikka on Moisio. Sieltä löytyy kauppa, ala-aste ja yhteydet keskustaan on hyvät. Vuokra-asunnot ihan kohtuuhinnoissa. Moisiossa ei muuten ole yhtään kerrostaloa. Se on sellainen maalaiskylä lähellä keskustaa (n. 8km). Rivi- ja omakotitaloja pelkästään.

[/quote]

Asuimme siellä 90-luvulla ja valtaosa väestä on mamuja. Suomalaiset ovat sitä baariporukkaa, joka tappelee ja uhoaa. Lapseni hakattiin muutaman kerran kun olivat teinejä paikallisten kriminaaliteinien toimesta.

Mietipä vielä omaa taustaani: olen syntynyt itä-Helsinkiin ja asunut Vuosaaren pahemmalla puolen sekä Espoon Suvelassa koko nuoruuteni enkä ole kokenut mitään vastaavaa kuin Varissuo.

Vierailija
15/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Varissuo on jostakusta kirjoittajasta ihana alue, niin se kertoo aika paljon tästä ihmisestä. Taitaa sellaisen omakin elämä olla hieman värikästä..

Vierailija
16/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2012 klo 08:52"]

. Välttäkää myös "Halinen" -kaupunginosaa, koska sitä pitävät narkit ja mannet itsellään.
[/quote]

Höpö höpö. Naputtelen tätä juuri Halisissa (kyllä, ihan vuokrakerrostalossa) eikä meillä ole narkkeja ja manneja yhtikäs ainutta. Kahdeksan vuotta asuttu ja tykätään kovasti. Tosin mielelläni muuttaisimme rivitalokolmioon, jos hyvältä paikalta sellaisen löytäisimme, sillä olisi kiva saada näille tietokoneille oma työhuone. Mutta Halisiin haluamme jäädä. Meille luonto on tärkeää, ja kun keittiön ja makuuhuoneen ikkunoista ei näe muuta kuin nurmikkoa ja vanhaa metsikköä, niin olisiko tällaista missään muualla näillä vuokran hinnoilla? Ei ole. Rauhallista on niin päivällä kuin yölläkin, ja jos jostain piha-alueelta kuuluu mökää, niin ne ovat ihan suomalaisia lapsia kiljumassa.

Älä siis yleistä ja toistele papukaijamaisesti jostain lehdistä lukemiasi juoruja. Ota asioista henkilökohtaisesti selvää.

Vierailija
17/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 11:21"]

Jos Varissuo on jostakusta kirjoittajasta ihana alue, niin se kertoo aika paljon tästä ihmisestä. Taitaa sellaisen omakin elämä olla hieman värikästä..

[/quote]

Ei se kerro mistään muusta kun siitä että tämä kirjoittaja on sattunut muuttamaan hyvään ja rauhalliseen taloon Varissuolla.

Itse olen asunut sekä hyvällä että huonolla puolella Varissuolla. Molemmat oli kivoja ja rauhallisia taloja asua. Yhden kerran meinasin saada (viimeisilläni raskaana viä silloin) turpaani joltain meidän rappukäytävään sammuneelta äijältä, ja se tapahtui viä siä hyvällä puolella.

Mun ystävä asui sillä huonolla puolella ja sillä kävikin vähän huonompi säkä talon kanssa, se oli ihan kamala! Siis kaikki naapurit (oli maahanmuuttajia tai ei) oli jotenkin sairaita, milloin hakattiin aikuisia, milloin lapsia, milloin pestiin saunavuorolla mattoja (lauteilla tietty, pesemättä lauteita) ja milloin roikotettiin jotain eläimen ruhoa parvekkeella. Lemmikkejä kohti syljettiin ja koitettiin potkia, lapsetkin oli häiriintyneitä ja pienetkin lapset hakkasivat joukolla toisiaan sekä tuntemattomiakin lapsia pihassa.

Sanoisin että Varissuolla on ihan jees asua lapsettomana, hyvässä talossa. Mutta lasten kanssa en sinne muuttaisi, varsinkaan kouluikäisten lasten. Se meininki koulujen pihoissa oli jotain ihan kamalaa, en oo nähnyt sellaista muualla. Ja kyllä, ne ongelmat oli eniten maahanmuuttajien aiheuttamia. Siä oli niin montaa eri kansallisuutta ja porukkaa että ne oli koko ajan toistensa kimpussa, huusivat, pahoinpitelivät (ala-aste!), haukkuivat, vittuilivat, sylkivät, röökasivat jne. Se koulu oli ihan viimeinen niitti, se oli ihan kamalaa katseltavaa kun käveli siitä ohitse. En koskaan laittaisi lastani sellaiseen kouluun. Siellä ei todellakaan opi suvaitsevaisuutta eri kulttuurien keskellä vaan jotain ihan muuta.

Vierailija
18/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitellakaan muuttavani Vakkelle.

Ystäväni asuu siellä ja sinänsä viihtyy (asuu omistusasunnossa vuokralla), mutta kyllä hän kokee jossakin määrin negatiivisena Varsissuolla asuvat mamut. Hän ei ole rasisti ja hänellä on kyllä mamuja ystävänäänkin, mutta kyllä se meno niillä mamuperheen lapsilla melko railakasta on. Eikä suinkaan asian positiivisessa merkityksessä.

Hän onkin nyt suunnitellut laittavansa lapsensa Pääskynvuoren puolelle päväkotiin, mikäli hän paikan sieltä saa. Siellä kun on vähemmän ulkomaalaisia. Kouluasiaakin tuo äiti on pohtinut paljon, sillä hän haluaisi lapsensa luokalle, jossa suomenkielisten osuus olisi mahdollisimman korkea. Norssin kieliluokkaa hän oli kovasti pohtinut, mutta kieliluokka aloittaa vain joka toinen vuosi, eikä se osu yksiin sen kanssa, jolloin hänen lapsensa aloittaa ensimmäisen luokan.

Hän on jopa pohtinut poismuuttoa ennen, kuin lapsi on kouluikäinen.

Vierailija
19/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan muuttaisi Varissuolle, en ainakaan lasten kanssa. Kaveri asui siellä vuoden ja huhhuh sitä meininkiä! En ole koskaan aiemmin kokenut minkäänlaisia maahanmuuttovastaisia/kriittisiä ajatuksia, mutta toi lähiö on jotain kamalaa. Mä pelkään että siinä on se tulevaisuus mitä täällä tulee olemaan joskus. Ihan hullua. Ei mitään kunnioitusta ketään kohtaan, törkeetä käytöstä ja haistattelua, mamut (ei tietenkään kaikki mutta huomattavan suuri osa) ei oo millään sopeutunut edes alkeellisiin yhteiskunnan sääntöihin ja säädöksiin. Suosittelen monelle maahanmuuttomyönteiselle elämysmatkaa Vakkelle, saa vähän reality checkiä minkälaisia ne todellisuudessa on kun niitä kerääntyy liikaa yhdelle alueelle.

Vierailija
20/82 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun autoa osoiteltiin kerran aseella kun ajoin keskellä päivää lapseni kanssa Varissuon läpi. Lapsi nukkui istuimessaan takapenkillä kun joku jolla oli musta moottoripyöräkypärä jossa oli tummennettu visiiri (eikä moottoripyörää lähimaillakaan, oli kävellen!) osoitti aseella autoani kun ajoin kohti ja osoitti koko ajan ohi ajaessani asella ja jäi vielä perästä tähtäilemäänkin! Sen jälkeen päätin etten enää mene sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme