Yhden lapsen äideillä ei ole mitään käsitystä perhe-elämästä
isommassa perheessä. siis kuinka paljon enemmän työtä, (ruuanlaitto, pyykkäys, siivous), aikataulujen sumplimista ym pitää ottaa huomioon jos on kaksi tai useampia lapsia.
Ja usein nämä yhden lasen äidit tuntuvat olevan juuri niitä joilla on kauheasti hyviä neuvoja muille. ovat mielestään niin hyviä kasvattajia. Juuri tällaiset äidit ottavat itse kaiken kunnian lastensa kehityksestä ja luulevat sen olevan vain ja ainoastaan omaa ansiotaan.
Kommentit (46)
Niin se vaan oli. Kun lapsia on - no, vain kaksi - mutta kuitenkin, niin asiat ovat täysin toisin.
Enkä tarkoita pyykinpesua tms. vaan ajankäyttöä kaikin tavoin. Yksilapsiset - jos perheessä on 2 aikuista -voivat jatkaa "entistä" elämäänsä lähes samoin, kuin ennen, mutta kahden lapsen perheet eivät enää voi.
Miksei: no, koska lapset tarvitsevat ikäänsä sopivaa hoitoa ja virikkeitä, kavereita, harrastuksia, ovat kipeinä eri aikaan, heitä on vaikeampi saada ( antaa ) hoitoon isovanhemmille tai muulle hoitajalle jne jne...
Mutta ei se mitään. Näin vaan ON. Ja siksi en itsekään vaivaudu kuuntelemaan yksilapsisten valitusta, vaan sanon aina heti, että älä vaan hanki lisää lapsia, jos jo nyt tuntuu niin vaikealta.
Itse en kehtaisi ikinä valittaa, koska lapseni ovat terveitä ja meillä on muutenkin kaikki hyvin.
Meillä on iso auto johon mahtuu koko perhe, on iso pesukone johon mahtuu paljon vaatetta! Kun perheen koko muuttuu, muuttuu myös kotiäitienkin lelut. ;)
Pikapesu tunnissa 90 asteella petivaatteille ja saa sänkyvaatteetkin nopsaan valmiiksi, meillä ei haittaa lapsissa kiertävä vatsatautikaan koska puhdasta tulee nopeaan.
Minulla ainakin esikoisen hoitamisessa oli isommat haasteet, käsittelyyn meni pelkästään päivässä enempi aikaa. Mieheni oli minua tottuneempi vaipanvaihtaja ja minua paljon nopeampi.
Kun lapsia tuli lisää ei ne yhdelle hyväksi koetut asiat toimineet muille. En ymmärrä mitä niin kamalaa on saada vinkkejä vaikka lapsettomalta -jos se toimii niin mitä väliä???
Minulla on aikaa selata nettiä vaikka on lapsia hoidettavana ja silti riittää aikaa telmiä pentujen kanssa. En koe pesukoneen täyttöä ja tyhjennystä vaivaalloisena, aikaa niihin ei mene kauaa.
Ei kenelläkään ole samaa toisen perheen kanssa. Meillä ei ole allergioita, ei unettomia öitä. Jollain voi olla jo yhden kanssa hankalaa.
Ei se tietenkään ole sama kuin vatsatauti usealla lapsella tai lenssukierre kaikilla, josta parantumiseen menee toki kauemmin aikaa.
Mutta keinoja voi olla muillakin, hekin saa tietonsa jostain! En ainakaan itse pyllistä suunnalle josta osuva vinkki tulee. Mutta sinä kai haluat jatkaa ongelmissa kierimistä kuin saada asiat kuntoon?
23
Ei se vaan OLE noin!
Puhu puolestasi, älä minun!
Me saadaan lapsille hoitaja ja minulle on ainakin ollut helppoa "siinä se kaksi menee kuin yksi, kolme kuin kaksi ja neljä kuin kolme".
Suurin muutos oli esikoisen tuleminen muttei sekään ollut mikään iso muutos.
Yhä minulla on omia menoja ja ystäviä enkä koe tätä vaikeaksi.
44, todella noloa että menet jollekin avautumaan lisääntymisoppia jos joku elämäänsä purkaa. Ei se tarkoita että kaikki päivät on vaikeita jos joskus väsyttää ja purkaa fiilistä. Kuulostat kurjalta kaverilta.
Ei sinun metodilla kenenkään kuuluisi lisääntyä koska ne lapsettomatkin jaksaa valittaa!
Menkää töihin; siellä sitä valitusta saakin kuulla.
Se ettet kehtaa valittaa, ei tee sinusta parempaa ihmistä. Se tekee sinut sulkeutuneeksi eikä kukaan tahdo olla ystäväsi.
En itse jaksaisi olla ystäväsi. Mikä oikeus sinulla on tuomita muita?
23
vanhempia. Mutta jokaisella yksi elämä.
Joten jokainen eläköön sitä.
Mulla on neljä lasta. Ja se täytyy sanoa että huvituin kun palasin töihin. Siellä kaikki tosissaan valitti ku oli kiire ja paljon tekemistä :D.
Minä olin hiljaa ja nautin rauhallisesta työtahdista.
Kai sitä oppii aika näppäräksi tekijäksi kun on paljon töitä.
on hankalampi hoitaa kuin esim. kahta tai kolmea. Pitää olla kokoajan itse viihdyttämässä.
on kaikki vaikeampaa :( Monta haastavaa lasta, laiska mies, koti ja kulissit täytyy kuitenkin pitää kunnossa jne. Kun taivaalta koko tämä taakka noskaan putosi.