Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat helluntailaiset? Kerro uskonnosta

Vierailija
27.01.2012 |

Kommentit (276)

Vierailija
21/276 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko luterilainen kirkko muuta ikinä ollutkaan? Kenestä puhutaan Ilmestys 17 ja 18 luvussa??

Vierailija
22/276 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedostan tällaista tapahtuvan. On vaikeaa erottaa profetiaa ja psykoosia toisistaan.

tapauksen kolmenkymmenen vuoden ajalta, jolloin eräs seurakuntalainen meni psykoosiin ja hänen saamiaan näkyjä pidettiin armolahjoina. Tosin hälytyskellot alkoivat soida siinä vaiheessa kun mies väitti näkevänsä ihmisistä päällepäin kuka pääsee taivaaseen ja kuka joutuu helvettiin, sellaista ei pidetä profetiana. Mutta en kauhistele tapahtunutta sillä ihmisiähän me vaan kaikki ollaan ja kyseinen tyyppi olisi voinut sairastua missä tahansa.

samaa mieltä tämäkin hellari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/276 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ovat kauhean kiihkouskovaisia.. Ainakin mun tuntemat.

Vierailija
24/276 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä talosta taloon, synagogissa ja julkisesti vaikka missä Jeesuksen mallin mukaan. Ks Apostolienteot 20:20 ja koko kirja on hyvä lukea!

Vierailija
25/276 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 16-vuotiaana helluntailaisena voin kertoa, että meidän perheessämme ei ole painostettu tai mitenkään pakotettu uskomaan ja käymään kokouksissa yms. Tietenkin vanhempani toivovat, että kaikki lapset ''seuraisivat'' heitä. Olen edelleen helluntailainen eikä ole aikumustakaan luopua uskosta, mutta jos luopuisin pysyisivät välini vanhempiini varmasti yhtä hyvinä eikä päätökseni aiheuttaisi välien katkeamista tai muuta sellaista. Helluntailaiset eripaikkakunnilla ovat erilaisia eikä rahan tuhlausta voi mitenkään eristää helluntailaisten ''tavaksi''. Voin kertoa, että pastorit eivät todellakaan elä herroiksi ''mummojen lahjoittamilla euroilla''. (ainakaan minun tuntemani) Päinvastoin mielestäni pastorit saavat jopa liian vähän palkkaa työmäärään nähden! Ajatelkaapa, että pastoreiden tulee joka viikko suunnitella ja pitää puheet, tavata seurakuntalaisia, olla mukana seurakunnan päätöksissä ja olla rakastavana aviomiehenä ja isänä omalle perheelleen yms. Lukiessani aikaisempia kommentteja meinasi itku tulla, sillä tulee sellainen olo, että voikun näkisitte millaista helluntailaisten elämä on. Poikkeuksiahan aina on, mutta sellainen ''yleiskuva'' on varmaankin monelta hämärän peitossa. Omasta helluntailaisuudestani olen saanut kuulla pienestä pitäen sellaisilta ihmisiltä, jotka tuskin tiesivät mistä puhuivat. Olen ylpeä uskostani, mutta olisi mukava saada hyvää sanottavaa sen huonon sijasta. (:

Vierailija
26/276 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia yleensä vankiloissa uskoon tulevat ovat helluntalaisia ? Minkä takia suurin osa mustalaisista on helluntalaisia ? Minkä takia naiset ei saisi käyttää koruja ? Minkä takia yleensäkään tarvitaan lahkouskontoja ja miksei lahkolaisilla ole omia hautausmaita ?

Vierailija
27/276 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurimme sotainvaliidi möi metsää helluntalaiselle kylätie piti olla rajana, mutta jotenkin oli kauppakirjaan tullu oliko se rajaviivan mukaan vai rajalinjan mukaan joka tapauksessa Reino menetti yli kaksi hehtaaria vahvaa tukkimetsää petoksella. Reino tuli meile itkua tuhertaen kertoi, että Erkki petti häntä hänellä ei ole enää edes puulanssin paikkaa jäljelle jäävälle metsälle. Isä lupasi Reinolle, että voi tuoda myytävät puut meidän puolelle. Koko kylä ihmetteli kuinka julkesi uskovaisena miehenä pettää Reinoa.

Vierailija
28/276 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2012 klo 00:21"]

Ainakin ulkoiset puitteet on näyttävät ja rahaa käyttää tuhlailevasti, ei ainakaan kristillisen vaatimaton. Millainen perhekäsitys heillä on? Nainen nyrkin ja hellan välissä oleva yleiskone?

Nainenhan on ihana Jumalan luomus jota miehen tulee kohdella kuin HEIKOMPAA ASTIAA. Naisen tulee kunnioittaa miestään ja miehen rakastaa naista. Ja mies on ehdottomasti perheen pää, eihän nyt heikompi astia voi sellaista vastuuta kantaa.

Toivottavasti et tosissasi.. Nämä ovat juuri näitä Niinistön "ei raiskaus ole kriminalisoitua avioliitossa"-puheita, naiselle saa tehdä mitä vain kun hänhän on vain se "heikompi astia" ja miehen vallan alla. Ihanaa, juuri tällaista kaivataankin nykyaikaiseen Suomeen. Not!

Miehen kuuluu rakastaa vaimoaan. "Naiselle saa tehdä mitä vain.." Ei kuulosta rakkaudelta minun milelstäni, ehkä joitain jäi sulta huomaamatta?

t.ohis

Vierailija
29/276 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsuudenystävissä useita helluntailaisia. Ainakaan 10 vuotta sitten tv:n katselua ei pidetty hyvänä. Meikata ei saanut, ainakaan niin että se erottui. Vaatteet sen sijaan olivat usein hyvin trendikkäitä ja raha sai muutenkin näkyä. Kaikki menivät järjestään naimisiin alle 20-v., sillä esiaviollinen seksi on kiellettyä ja susipareja katsottiin pahalla silmällä. Kaikki nämä olivat helluntailaissukuihin syntyneitä. Usein mietin, eivätkö he koskaan välitä kyseenalaistaa ja ajatella omilla aivoillaan. Ehkä se tuntuu liian haastavalta.

Vierailija
30/276 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi meikkaus asia on muuten jännä nyt ku miettii.. Oon monessa srk:ssa vieraillut ja huomaa et toi vaihtelee täysin srk:n mukaan noi ulkonäköasiat. Joissain vapaissa suunnissa hyvin huoliteltuja naisia ja sit joissain ei kellään juurikaan meikkiä. Et tulee just sellanen olo, et kuka noita sääntöjä keksii sit? Joku vanha jehu-ukkeli? Vai miten se mahtaa olla?

Vierailija
31/276 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää lukemassa

Turun yliopisto kulttuurien tutkimuksen laitos. USKONTIEDE PRO: GRADU-TUTKIELMA

Helmikuuta 2009

Kyllä minullakin silmät avautui kun sain lukea tutkittua tietoa eikä mitään huhupuheita. Etenkin naisen asemaa perheessä.

Vierailija
32/276 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pintakiiltoa, alla järkyttävää vallankäyttöä. tytöt naimisiin 20-vuotiaana. uskomukset suvaitsemattomia.

Vierailija
33/276 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen helluntailainen ja menin naimisiin 19 vuotiaana. Kukaan ei ole tähän pakottanut, vaan ihan omasta halusta halusin naimisiin, ennen kun lapsia ruvetaan tekemään ja muutetaan yhteen. 3 vuotta seurusteltiin ennen naimisiin menoa. Miehen vanhemmat ( myös helluntailaisia) vastustelivat hieman naimisiin menoa näin nuorena, mut kyllä lopulta olivat ihan iloisia asiasta. Nyt ollaan 5 vuotta oltu naimisissa ja en voisi olla onnellisempi! Molemmat olemme toisillemme ensimmäiset ja ainoat ja minusta se on ihanaa!
Yllättäen emme edes kerenneet seurustella muiden kanssa kun ihastuimme toisiimme niin nuorina. Onhan avioliitossa riitoja ollut, niinkuin varmasti kaikissa, mutta mitään en kyllä muuttaisi. Ensimmäinen lapsi täyttää kohta 2 ja toinen vauva syntyy syksyllä.
Seurakunnassa käyminen on vähentynyt lapsen synnyttyä, mutta yritämme päästä kokouksiin mahdollisuuksien mukaan, ja onneksi niitä näkee netistäkin. Itse emme käytä alkoholia, mutta en näe sitä pahana jos joku uskova juo ruoan kanssa viiniä tai ottaa saunaoluen, kunhan sillä ei pahoita kenenkään mieltä. Televisiota ja leffoja katsotaan, käydään teatterissa ja välillä katsomassa maallistenkin bändien keikkoja. Meikkaan, pukeudun niinkun haluan ja kuuntelen myös maallista musiikkia. Luen raamattua välillä viikottain, välillä päivittäin ja rukoilen joka päivä useasti. Olen saanut kokea useasti elämässäni Jumalan johdatusta ja on ollut uskomatonta kokea, miten perhettäni on siunattu. Ikinä ei ole ollut ruoasta tai muustakaan puutetta, vaan aina on jostain tullut rahaa jos on ollut tiukempaa. On ihanaa kulkea Jumalan johdatuksessa, kun voi luottaa siihen että meistä pidetään huolta! :)
Ja vielä semmonen pointti tähän loppuun, että itse uskon 100 prosenttisesti Jumalaan, mutta niille jotka kyselevät mitä jos lopulta käykin niin että Jumalaa ei olekaan voin todeta, etten häviä sillä mitään että elän elämäni juuri näin. Olen onnellinen, enkä ole katunut valintoja elämässäni. Siunausta kaikille! 

Vierailija
34/276 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin mielestäni pastorit saavat jopa liian vähän palkkaa työmäärääqn nähden! Ajatelkaapa, että pastoreiden tulee joka viikko suunnitella ja pitää puheet, tavata seurakuntalaisia, olla mukana seurakunnan päätöksissä ja olla rakastavana avuomiehenä ja isänä omalle perheelleen jne.

Anteeksi nyt, mutta ikäsi kuuluu kovin vahvasti tekstistäsi huonossa mielessä. KAIKKIEN miesten, tekivät he mitä työtä tahansa tai vaikka olisivat työttömiä tulisi olla tuota mainittua. Eivät kaikki siihen pysty uskossa tai ei, mutta PALKKAA tuosta ei kenellekään makseta. Saarnan kirjoittaminen ja ihmisten kanssa seurustelu ei ole mitenkään erityisen kuluttavaa työtä. Vanhimmiston jäsenten palkan päättävät he käytännössä itse sen mukaan paljonko rahaa tulee. Joissain srk:issa siis hyvät palkat ja joissain huonommat.

Ylipäätään helluntaiseurakunnissa vanhimmiston jäsenillä on aivan liian jalustalle nostettu asema. Vanhimmat ovat käytännössä aina miehiä ja ottavat joukkoonsa vain samanhenkisiä. Heitä ei pidetä taviksina vaan suhtaudutaan juuri tuohon tapaan kuin mitä tämän 16-vuotiaan kirjoituksesta opetus kuuluu läpi.

Yksi vielä hellareissa käsittelemätön seikka on se, että suhtautuvat avioeroon jyrkän kielteisesti oli tilanne mikä hyvänsä. Vanhat ukot voivat iskeä nuoria tyttöjä mutta auta armias jos nuoripari on hypännyt sänkyyn ilman naimisiinmenoa tai nainen jättää hakkaavan miehensä. Murhaajat, talousrikolliset, huumeidenkäyttäjät jne. on uskoontultuaan heti ok, mutta seksuaalisuus on ihan järkyttävän ongelmallinen alue täällä. Esim. tuttuni

Vierailija
35/276 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää miten vielä 2013 huijataan. Paljain käsin kasvaimen poisto ? Todellisuudessa veri tutkittiin todettiin nautaeläimen vereksi. Näile ihmisille jotka hakee apua hädänalaisessa tilassa on kaksinkertainen pettymys kun voi jääjä oikeaa kirurkiaa ja hoitoja vaile.

Vierailija
36/276 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on tarinoita tässäkin ketjussa.

Mä sanoisin että hellarit on tavallisiin ev-lut-eihin verrattavissa olevia, mutta käyvät kokouksissaan ja ovat uskossaan ehkä siten hartaampia. Tuntevat varmasti perus evlutia paremmin Raamatun opit.

Kuten evluteihin, myös hellareihin mahtuu jos jonkinlaista tallaajaa joukkoon. On niitä jotka huijaavat muita - tekevät pilkkaa uskovien kustannuksella. Ihmeparantajissa on huijareita ja niitä jotka todella jotain tekevät. Joukkoon mahtuu aina herkkäuskoisia, jotka eivät kyseenalaista auktoriteetteja. On varkaita, on valehtelijoita, on hurskastelijoita, on raiskaajia ja murhamiehiä. Sitten on kilttejä herttaisia mummeleita ja pappoja, on tasa-arvoa kannattavia miehiä ja naisia, on teinejä ja lapsia. Ihan meitä taviksia.

En ole hellari, mutta olen muutamassa kokouksessa käynyt. Pääasiassa hyvät fiilikset jäänyt niistä. Samanlaista saarnaamista kuin kirkoissa jumalanpalveluksissa. Hiukan vapaamuotoisempaa vain ja puhutaan nykyajan ihmeistä ja teoistakin.

Mun tuntemat hellarit on kaikki äärimmäisen mukavia ja suvaitsevia. Omaa mummoani lukuunottamatta kukaan heistä ei ole tuputtanut mulle uskontoaan. Mummonikin varmasti vaan ikäänsä liittyen puhuu uskostaan eritavalla. Eikä näissä perheissä kukaan ole nyrkin ja hellan välimaastossa. Lapset saavat valita seurustelukumppaninsa mistä haluavat eikä kukaan uskonnon puolesta ole vastustanut EU:ta. Yksi vastustaa EU:ta siksi että on maanviljelijä, ei siksi että uskoisi EU:n olevan joku ilmestyskirjan peto tvst.

Näillä ihmisillä jotka tunnen on kaikilla TV ja mummoikäisiä lukuunottamatta netit ja läppärit. Joku on joskus ollut juoppo, mutta muuten ovat pääasiassa holittomia tai vain juhlissa 1 lasillisen juovia. Nuoret sitten asia erikseen. Meikkiäkin käyttävät, mutta välttävät räikeitä värejä ja ylilyöntejä. Rikkaita? 1 tuntemani perhe on rikas, mutta muut ihan taviksia tai jopa köyhiä. Antavat aina omastaan muille. Osallistuvat hyväntekeväisyytee.

Vierailija
37/276 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Helluntalaiset viettävät helluntaita? 

Vierailija
38/276 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vahinko, että joku joka joskus on saanut jotain kokea Helluntaikirkon kautta joutuu hylkäämään sen. Minullakin on omakohtaisia kokemuksia Helluntaikirkosta. Missään sen enempää en ole tuntenut yhteenkuuluvaisuutta kuin siellä. Ei ole minusta väärin, että asiat jotka on raamatussa mainittu tuodaan esille niinkuin se on kirjoitettu. Myöskin joka uskonnossa jollakin on rahaa. Turha siitä on olla kateellinen. Aikuiskasteen saatuani tunsin todellakin ensimmäistä kertaa elämässäni, että tahdon seurata Jeesusta ja antaa kaikki kunnia Herralle mikä minusta kuuluukin. Se Helluntaiseurakunta mihin kuulun tunnen kodikseni. Sinne on hyvä aina mennä kuulemaan Jumalan sanaa ja tapaamaan uskonveljiä ja sisaria.

Vierailija
39/276 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekopyhiä huijareita. Linda Espoosta tietää.

Vierailija
40/276 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni perhe on ja moni mieheni kavereista. Jostain syystä ovat tosi leuhkoja mitä tulee rahaan ja omaisuuteen sekä myös koulutukseen. Mielellään vähän värittävät totuutta, annetaan ymmärtää että ollaan rikkaampana ja parempia kun muut..edes viiniä eivät juo. Joka sunnuntai kokous. Radiosta kuunnellaan radio deitä.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä