Kassatytöt ja -pojat - pliis älkää teititelkö!
Mä aina ärsyynnyn hieman jos mua teititellään kassalla. Olen siis 35 vuotias enkä vielä eläkeläismummo. (itse asiassa kaikki mummotkaan ei tykkää teitittelystä)
Tänäänkin yksi kassa: "Päivää" ja Olkaa hyvä. *rolls eyes*
Jos se on joku kaupan ohjeistus, niin onko tosiaan niin että kaikkia on käsketty teititellä? Miksi ihmeessä? Ja onko pakko noudattaa orjallisesti jotain sääntöä vai voisiko ajatella pelisilmää tilanteen mukaan...?
Kommentit (62)
teitittely on teennäistä, koska se ei edes kuulu kieleemme. Ruotsin ja saksan kielessä se on itsestäänselvyys.
Ja jos ette sitä osaa niin älkää kuitenkaan sanoko "sä" ja "sulle". Minä en ole teidän "säänne" enkä muukaan tuttavanne...
heidän pitää teititellä kaikkia itseään vanhempia. Tosi typerä sääntö. Se on alentuvaa käytöstä.
sanottua "olkaapa hyvä". Mutta koska olen vain vapaaehtoisena kassahenkilönä, eikä siitä palkkaa makseta, niin en nyt ala tapojani muuttamaan.
SItten taas vanhan näköisiä teitittelen automaattisesti aina.
Kyll meille on ihan ohjeena annettu että niin tehdään. Ja teenkin sitä. Enkä siksi että luokittelisin asiakkaan vanhaksi tms. vaan siksi että se on mielestäni kohteliasta ja korrektia as.palvelu tilanteessa.
Mulle jopa asiakkaat sanoo että saa sinutella ja siltikin meinaan vahingossa teititellä, kun se tulee niin automaattisesti :D
Sitten kun kassalle tulee joku 80-vuotias vaari, joka sanoo "moi", en oikein tiedä miten pitäis puhutella.
Saa teititellä, pidän sitä hyvänä tapana enkä korjaa sinutteluksi! Kiitos sinulle, joka osaat kohteliaan puhuttelutavan luonnollisesti.
41v, viiden lapsen äiti
Kohteliaisuus ja käytöstavat kunniaan.
Itse myös teitittelen itseäni vanhempia. (noh, itse olen 27v. eli en nyt ehkä kolmekymppistä mutta tyyliin 50v. -->). Kotona opetettiin tuo ja se tulee ihan luonnostaan.
Tottakai teitittelen!
Ja odotan, että minua teititellään myös, kun olen asiakkaana.
Tosi ärsyttäviä jotkut esim. Vilan myyjät kun sanoo "sulle sopis tää" tai jtn. Grrrrr!!
Joo, olen siis 34v. "kassatyttö" ja teitittelen kaikkia asiakkaitani.
Welcome to my Store!
Meille sanottiin hoitoalan koulussa että AINA teititellään niin kauan että potilas/asiakas haluaa tehdä sinun kaupat.
Enemmän taitaisi tulla haukkuja kuitenkin kassallekin jos he sinuttelisivat.
koulussa tai työpaikoilla sanottu tai neuvottu, mutta mielestäni se kuuluu hyviin käytöstapoihin ja on itsestään selvää. Jos joku loukkaantuu siitä että toinen on kohtelias, voi mennä itteensä. Voit myöskin olla itse kohtelias, ja sanoa että saa sinutella. Ja ihan tiedoksi: sano se ystävällisesti. En ymmärrä, miksi tällaisessa pissisten ja räkänokkien maailmassa pitää vieroksua kohteliaisuutta ja käytöstapoja. Olisitte onnellisia että niitä joillain vielä on!
T. 30-v äiti, joka kassan teititellessä kokee kassan kohteliaaksi, eikä itseään vanhaksi.
Kuulostaa ihan kauhealta kun menen avaamaan keskustelun:
- Hei( Päivää! Meillä on tulossa hautajaistilaisuus, isäni on kuollut. Tarvitsemme vaatteet teini-ikäisille pojille (viittaus takana seisoviin nuoriin kädellä...) ja haluaisin vielä sen verran kuulla etiketistä, että miten valkoinen taskuliina kuuluu taitella. Löytyisikö teiltä apua etikettiin ylipäätään? ..Valkoiset kaulaliinat kantajille, ne ostaisin myös... Niin ja jokunen kravatti puuttuu... Saisinko hiukan neuvoja?
JOS tuohon joku tulisi minua sä-sä:ttelmään ja selittämään nuorilleni, että JUST SULLE sopii hei tällane magee silkkikravatti, oltaisiin pielessä.
Meidät kohtasi ihan oikeanlainen asiakaspalvelija, joka osasi joko teititellä tai kiertää puhuttelutavan kohteliaasti.
"Onko Teillä ajatus silkkikravateista? Halvempi vaihtoehto on sitten tällainen.."
"Nuorille käy tumma puku. Tulitteko katsomaan näitä, olisiko näissä sopivaa mallia.."
Eli myyjä osasi niputtaa nuoret yhdeksi porukaksi, jota ei tarvitse teitillä, mutta käyttää kohteliasta konditionaalimuotoa. Minua teititteli. Kun puhui nuorelle yksinään vaatekopin äärellä, sanoissa kuului lisäksi iso S-kirjain: kävISIkö Sinulle tämä vyö kuitenkin paremmin.
Terveiset ja 10 pistettä myyjälle Dressmanniin.
pidän kovin outona, kun vanhainkodissa hoitajat sinuttelevat vanhuksia, jopa sitä iäkkäintä, 104-vuotiasta.
teititellään. Tuntuu hyvältä ja mukavalta. Ärsyttää jatkuva sinuttelu.
koulussa tai työpaikoilla sanottu tai neuvottu, mutta mielestäni se kuuluu hyviin käytöstapoihin ja on itsestään selvää. Jos joku loukkaantuu siitä että toinen on kohtelias, voi mennä itteensä. Voit myöskin olla itse kohtelias, ja sanoa että saa sinutella. Ja ihan tiedoksi: sano se ystävällisesti. En ymmärrä, miksi tällaisessa pissisten ja räkänokkien maailmassa pitää vieroksua kohteliaisuutta ja käytöstapoja. Olisitte onnellisia että niitä joillain vielä on!
T. 30-v äiti, joka kassan teititellessä kokee kassan kohteliaaksi, eikä itseään vanhaksi.
Minulle on opetettu että vanhoja ihmisiä teititellään...tarkoittaa siis yli 60-kymppisiä. En tiedä mistä kaupat ovat keksineet tämän että kaikkia teititellään? Ihan outo keksintö.
-ap
teititellään, piste.
Se on kohtelias tapa eikä mikään mummottelu. Ne jotka ottaa tän itteensä on pinnallisia tai ikäkriisissä.
Ennen oli aateliset ja palvelusväet, tämä tulee väistämättä mieleen. Puuttuu vain hoviniiaukset ja kumarrukset.
Hassua, koska Suomessa ei edes tykätä siitä, että nykyään olisi palvelusväkeä. Esimerkiksi hienoissa hotelleissa ulkomailla on laukunkantajat, concierge ja asiakkailla ei ole mitään ongelmia siellä ottaa ylenpalttisia palveluita vastaan vaivaantumatta, he antavat runsaasti tippiä.