Eronneille kysymys: Miten ex-sukulaiset saavat mielestänne olla tekemisessä ex-puolison kanssa???
Hei
Meillä tämmöinen tilanne, että yksi siskoistani on juuri eronnut. Tuli jätetyksi, heillä on 3 alle kouluikäistä lasta.
Onko mielestänne sopivaa, että esim. minä olisin edelleen joskus tekemisissä siskoni ex-miehen kanssa? Esim silloin kun lapset ovat hänellä? Tällöin lapsemme voisivat leikkiä yhdessä.
MIten minun tulisi suhtautua "pahaan" ex-mieheen?
Kommentit (50)
Ja kyllä: exäni petti minua ja se oli yksi syy eroomme. Ei se toki puskista tullut, eli en väitä että olisimme ollut maailman onnellisin pariskunta ennen tapahtunutta.
En ole kovin montaa eroa nähnyt, joissa täysin sopuisasti oltaisiin erottu. Se on sitten ihan itsestä kiinni, miten pitkäksi aikaa ja vihaan ja itsesääliin piehtäroimaan.
lapset olla yhdessä silloin, kun he ovat siskollasi. Kunnioita siskosi tunteita. Kysy häneltä suoraan, mutta epäilenpä, että yhteydenpito exään loukkaa.
Olivat läheisiä jo avioliittomme aikana. Minulla ei mielestäni ole mitään oikeutta puuttua heidän väliseensä suhteeseen. Myös lapset tapaavat veljeäni, kun hän on exäni luona. Ei ongelmaa. Mielestäni on kohtuutonta myös eronneilta asettaa omat läheisensä valintatilanteeseen. Tai yhteisien ystävien "jakaminen" tyyliin: "jos olet tekemisissä exäni kanssa, se merkitsee sitä, että olet minua vastaan." Ei voi käsittää. Kaikki ei aina pyöri sen omana navan ympärillä, vaikka se niin kivaa olisikin. Exällä on yhtä lailla oikeus omaan tuttavapirinsä.
Vetikö maton jalkojesi alta yllättäen ja muutti saman tien yhteen uuden heilansa kanssa? Esitteli heti lapsille "uuden äitipuolen"? Riiteli rahoista ja omaisuudesta?
Ei se exän veli/lapsi/äiti niin ole kuitenkaan tehnyt. Minä ainakin olen ystävä edelleen monienkin ihmisten kanssa vaikka joku heidän lähipiiristä olisikin loukannut minua. En siis niputa koko sukua paskiaisiksi ja mielestäni tämä on normaalia toimintaa.
Itse kyläilen lasten kanssa ex-anoppilassa (tosin olen vähentänyt kyläilyä, kun on selvinnyt että hyvät välimme kismittävät miehen nykyistä puolisoa). Ex-mieheni on jonkinverran yhteyksissä veljeeni ja toiseen siskooni. Toinen siskoni, jonka kanssa olen puhunut enemmän eron taustoista, on laittanut välit poikki ex-mieheeni.
Meillä välit varmaan perustuvat lähinnä syvään vihaan ja katkeruuteen, mutta samojen lasten onnellisuuden toivomiseen. En viitsisi alkaa häiritsemään tällä hetkellä ihan asiallisesti toimiia välejä puuttumalla siskoni ja veljeni hyvoon väleihin exäni kanssa. Eikä ne kai muuten haittaisikaan, mutta tuntuu pahalta, että pitävät enemmän yhteyttä ex-mieheeni kuin minuun. Olemme aikanaan päätyneet yhteen hyvin nuorina, ja veli otti puolisoni puuttuvaksi veljekseen. Ja onhan uutta biletysvaihetta viettävällä exällä ja nuorella veljelläni paljon enemmän yhteisiä asioita kuin minulla ja veljelläni. Ja siskoni kanssa tullut aina tosi hyvin toimeen, mietin aikanaan joskus olisiko heillä suhde, ja mies myöhemmin tunnustikin olleensa (muutaman vuoden) ihastunut siskooni, mutta sisko ei kuulemma ollut osoittanut kiinnostusta. Mutta silti tuntuu pahalta se, että on enemmän yhteyksissä exääni. Hän oli sitten läheisempi kuin minä?
ja/tai jos mies on loukannut siskoasi jotenkin niin hän on varmaan herkässä mielentilassa ja ehkäpä jotenkin traumatisoitunutkin. Tällöin ihminen ei ajattele pelkästään järjellä eikä aina edes lasten etua. Voi helposti tuntua, että jos itselle tärkeät ihmiset ovat yhteydessä hänen exäänsä, jonka kanssa hänellä on riitaa, niin hekin ajattelevat hänesä pahaa ja ovat kääntyneet häntä vastaan. Tämä on normaalia ja olisi inhimillistä etenkin omalta siskolta ymmärtää nämä tunteet ja pyrkiä mieluummin vahvistamaan siskoaan osoittamalla hieman korostetustikin olevansa hänen "puolellaan" (ei tarkoita exän haukkumista tms. vaan esim. juuri loitolla pysymistä hänestä ja siskon kuuntelemista ja lohduttamista). Tämän nyt luulisi olevan itsestäänselvää kaikille.
Jos taas erosta on vuosia ja siskosi oli jättäjä ja/tai erosivat yhteisymmärryksessä, niin korrektius ei vaadi mielestäni sinulta mitään. Sisarrakkaus puolestaan ehkä, riippuu tilanteesta.
Kiitos vastauksesta.
Niin, en ole tainnut ymmärtää enkä varsinkaan tuota hänen puolellaan oloa.
Itse olen ajatellu enemmän kuin 8, mutta siskoni selvästi ei.
Onko 9 niin, että myöskään lapset eivät saa tavata?
Selittäisitkö mulle vielä, miksi kaikkien pitää erota ja miksi meidän sukulaistenkin pitäää osallistua ex-miehen paheksuntaan?
Eli miksi se tekemisissä olo on niin loukkaavaa?Kiitos paljon näistä vastauksista, pistää miettimään.
Meillä on sellainen tilanne, että miehen veli erosi vaimostaan. Käsitykseni mukaan syytä enemmän siinä veljessä, mutta mistäs sitä ikinä tietää. Me pidettiin aluksi yhteyttä pääosin veljen kautta. Mutta vuosi eron jälkeen veli päätti katkoa välit myös omaan sukuunsa. Jos ei pidettäisi yhteyttä siihen ex-vaimoon, niin heidän lapset eivät tapaisi ikinä serkkujaan.
Olivat läheisiä jo avioliittomme aikana. Minulla ei mielestäni ole mitään oikeutta puuttua heidän väliseensä suhteeseen. Myös lapset tapaavat veljeäni, kun hän on exäni luona. Ei ongelmaa. Mielestäni on kohtuutonta myös eronneilta asettaa omat läheisensä valintatilanteeseen. Tai yhteisien ystävien "jakaminen" tyyliin: "jos olet tekemisissä exäni kanssa, se merkitsee sitä, että olet minua vastaan." Ei voi käsittää. Kaikki ei aina pyöri sen omana navan ympärillä, vaikka se niin kivaa olisikin. Exällä on yhtä lailla oikeus omaan tuttavapirinsä.
Vetikö maton jalkojesi alta yllättäen ja muutti saman tien yhteen uuden heilansa kanssa? Esitteli heti lapsille "uuden äitipuolen"? Riiteli rahoista ja omaisuudesta?
Ei se exän veli/lapsi/äiti niin ole kuitenkaan tehnyt. Minä ainakin olen ystävä edelleen monienkin ihmisten kanssa vaikka joku heidän lähipiiristä olisikin loukannut minua. En siis niputa koko sukua paskiaisiksi ja mielestäni tämä on normaalia toimintaa.
tykkäisitkö, että siskosi pitäisi yhteyttä ex-mieheesi, joka on loukannut sinua syvästi? Eikä siitä pidätkö sinä yhteyttä ex-miehen siskoon.
Minun siskoni tekee juuri tuota minun selän takana. Emme ole enää väleissä. Joten en todellakaan suosittele tapaamaan exää lasten kanssa tai ilmankaan.
en jaksa lukea koko ketjua, mutta mun mielestä lapset laitetaan etusijalle. Jos haluavat leikkiä serkkujensa ym kanssa ja aikataulut natsaa paremmin, niin ihan sama onko exä vai nyxä tai onko aikuisilla minkälaiset välit hyvänsä. Aivan helvetin itsekästä itkeä ja olla kateellinen/katkera toisten hyvistä väleistä jos itse ei osaa. Mun ex-mies, (jonka kanssa mulla on todella hyvät välit, käy esim lasten synttäreillä meillä, mun ja uuden miehen kodissa ja kaikki ok) käy lasten kanssa mun vanhempien mökillä esim loma-aikoina ja joskus se mua ärsyttää, mutta lasten kannalta ihanaa enkä kyllä kehtais ikinä sanoa mitään :D
on juuri niitä asioita joita en ikinä tule ymmärtämään. Olen itsekin eronnut ja ex-mieheni tapaa äitiäni useammin kuin minä. Eikä minua muutenkaan haittaa kuka hänen kanssa yhteyksissä on, meillä on paljon yhteisiä kavereita ja tuttuja. Oma tätini erosi aikoinaan ja olin hänen ex-miehensä kaveri edelleen, kuten olin ollut jo ennen tätini kuvioon tuloa. No eihän hän siitä pitänyt, mutta kyllä minä itse ystäväni valikoin.
Kyllä kaikkien osapuolten (etenkin lasten) kannalta on parasta, kun asiat hoidetaan aikuismaisesti eikä kiukutella olemattomista.
ovat tekemisissä. Ihan pimeää on, jos pitää valita leirejä. Aikuisella ihmisellä tulisi olla sen verran hienotunteisuutta että osaa asioida eri ihmisten kanssa. Ihmissuteissa on aina jotain vikana, jos pitää kumarrella ja pyllistellä toisten käskystä. Mun suvussa tällaista on ollut paljon ja voi kuinka surullista on kun osa sukulaisista jää toisten takia hämärän peittoon. Ihmisten kuuluu selvittää itse omat traumansa eikä valjastaa puolta sukua niitä kantamaan. Mä esimekiksi en tulle monia serkkujani, koska ISOVANHEMPANI eivät sietäneet toisiaan samassa tilassa. Ja vanhemmat jatkoivat samalta pohjalta. Aikuisena voin tietenkin ottaa heihin yhteyttä, mutta minusta aivan naurettavaa.
sehän ei enää siskollesi kuulu. Tunnusta vain, eikö vähän näin haluttaisi tehdä.
Hei,
Kiitos tästä vastauksesta.
Kerro enemmän, miksi niin ei saa tehdä? MIllaisia tunteita se sinussa herättää?Siskoni tuntuu olevan samoilla linjoilla kuin sinä. Mutta pitääkö lastenikin menettä tämä serkkupoikien isä, jonka kanssa ennen ovat olleet tekemissä?
PItääkö minun sanoa heille, että siksi ette enää saa nähdä "Heikkiä", koska Heikki ja Piia riitelevät?Kysyn tätä ihan vilpittömästi, koska en tiedä miten toimia.
että emme ole tajunneet, miten miehen pettämisen olisi voinut estää. Aloin seurustella miehen kanssa aikoinaan kun hän oli kihloissa eli mies petti silloista kihlattuaan. Minä sain selville, että miehellä oli ollut ainakin 3 vierasta naista liittomme aikana. Hän muutti sitten heti avoliittoon yhden näistä naisen kanssa ja petti tätäkin puolen vuoden päästä.
Voi meitä naisia kun emme osanneet tehdä jotain sellaista, että tämä mies olisi tyytynyt vain yhteen naiseen ja ei olisi pettänyt meitä.
Minä en hyväksy sitä, että muut sanovat minulle kenen kanssa saan ja en saa olla tekemisissä. Tästä johtuen katson, että minullakaan ei ole oikeutta sanella kenellekään, kenen kanssa saa olla tekemisissä ja kenen kanssa ei.
Jokainen aikuinen on oikeutettu pitämään yhteyttä niihin ihmisiin, joihin haluaa eikä siihen tarvitse pyytää keneltäkään lupaa.
Puolisot eroavat; lapset, suku, ystävät, tuttavat jne eivät eroa. Jos jollakin on tarve määrätä ja toimia luvanantajana, on kyse valtataistelusta! Kenenkään ei tarvitse valita puolta. Mies petti minua ei lapsia eikä sukulaisia sen paremmin kuin ystäviämmekään.
Sitä paitsi, parisuhteeseen tarvitaan kaksi ja jos toinen pettää, on toisenkin ihan hyvä kysyä itseltään, miksi näin kävi. Minä ainakin tiedän, että olisin voinut tehdä toisin ja siten estää pettämisen; en kaipaa marttyyrin tai eneklin sädekehää pääni ympärille.
Minun lapseni kusipää-isä kohteli minua huonosti, toimi kaikin puolin epäreilusti, teki kiusaa eron yhteydessä jokaisessa pikkuasiassa, aiheutti minulle suurta henkistä ja materiaalista vahinkoa.
Jotkut sukulaiseni jatkoivat yhteydenpitoa tähän mieheen kuin ei mitään. Olen sanonut heille että tämä loukkaa minua suunnattomasti enkä ymmärrä miksi he haluavat pitää yhteyttä tällaiseen ihmiseen joka on aiheuttanut heidän lähisukulaiselleen niin suurta tuskaa.
Heidän reaktionsa on ollut se että eiväthän he voi tietää mitä on tapahtunut. Heillähän on vain minun sanani asiasta. "Avioerot ovat usein riitaisia".
On totta, että tapahtuneesta ei ole tehty tieteellistä tutkimusta, sitä ei ole yksityiskohtaisesti dokumentoitu kuukausia jatkuneella 24/7 äänityksellä, eikä asiasta ole käräjäoikeuden tuomiota. On totta, että heillä on vain minun sanani asiasta, vain minun arvostelukykyni mukaisesti. Johon he eivät näköjään luota.
Olen vähentänyt yhteydenpidon näiden sukulaisten kanssa minimiin. Mistä voin olla edes varma että he ovat sukulaisia, eihän sukuselvitystä ole koskaan tilattu viranomaiselta.
miestä kun siskoni oli niin ikävä, että miehen oli pakko pettää häntä. Toki voisin hiukan lohduttaakin ja sitten kertoa siskolle, että kyllä siskon kannattaa katsoa peiliin kun niin kiva mies jätti hänet.
Näin toimi pari ystävääni aikoinaan kun erosin exästäni. Exäni petti minua ja heti oli pari parasta ystävääni ymmärtämässä exääni...hänen sängyssään.
lapset olla yhdessä silloin, kun he ovat siskollasi. Kunnioita siskosi tunteita. Kysy häneltä suoraan, mutta epäilenpä, että yhteydenpito exään loukkaa.
ovat mummulassa ja molemmilla on myös uusi puoliso mukana.
Anopin parhaat ystävät on ex-miehensä sisarukset, ovat paljon enemmän yhteydessä kuin ex-mies itse sisaruksiinsa. Anopin kampaamossa käy ex-mies ja hänen sukulaisensa sekä ex-miehen ex-vaimo (eli ex-mies on eronnut myös uudesta vaimostaan).
Mutta kyllähän aikuiset valitsevat kenen kanssa seurustelevat. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä että minäkin olisin loukkaantunut sisareni puolesta eron jälkeen ja lakkaisin puhumasta hänen ex-miehelleen? Melko lapsellista käytöstä. Eronneetkin voivat jonkin ajan kuluttua palata "normaaliväleihin".
Isäni oli tällainen. Hakkasi äitiäni ja petti yms. kaikkea paskaa. Lähti toisen naisen matkaan.
Vinkui sukulaisille, että äitini ei ymmärtänyt häntä.Oli oikein viehättävä ja ihana ja sai kaikki puolelleen. Jopa tätini retkahti isääni.
Jossain vaiheessa silmät kyllä sukulaisilla ja äidin kavereilla aukesi kun isäni hakkasi uudenkin vaimonsa ja petti häntä ja kiksautti siinä sivussa niitä äitini kavereita ja petti heitäkin.
Mutta se oli jo siinä vaiheessa myöhäistä. Äitini oli ottanut etäisyyttä sukulaisiinsa ja muutimme toiselle puolelle Suomea. Olemme eläneet omaa elämäämme, emmekä ole pitäneet paljon äidin sukulaisiin yhteyttä. Sen verran heidän tekonsa loukkasivat äitiäni. Ei ole kyllä minullakaan mitään hinkua heihin ottaa yhteyttä, koska muistan hyvin ne ajat kun vanhempani erosivat ja sen loan heittämisen äitiäni kohtaan. Lojaalein äidilleni oli mummo eli äidin äiti. Mutta hän on jo kuollut.
Narsisti pyörittää ihmisiä ihan oman halunsa mukaan ja nauraa paskaiset naurut päälle. Joten käy ap. vain siskosi ex-miehen luona muka lapsia leikityttämässä ja hurskastele silmät pyöreinä, että onpa siskosi kusipää kun ei ymmärrä sinua. Muista, että sitä niittää, mitä kylvää.
Mutta kun petti todella julmalla tavalla siskoani, en todellakaan pystynyt oleen häneen missään yhteydessä. Enkä ole kertaakaan ollut ero jälkeen josta jo liki 16v aikaa.
Ja olisin kokenut loukkaavani siskoani todella paljon, jos olisin elänyt kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Siskoni ei ole koskaan kieltänyt minua olemasta yhteydessä exäänsä, mutta en vain voi.
Samoin ex oli kuin oma poika äidilleni, eivät ole tavanneet eron jälkeen kertaakaan. Siskollani ja exällään 1 teini-ikäinen lapsi. Lapsikaan ei ole tavannut isäänsä kuin muutaman kerran. Ei ole isää kiinnostanut. Tämäkin vielä lisää inhoani tyyppiä kohtaan.
Kyllä mulle veri on sen verran väkevämpää, et en kaveeraa pettäjien kanssa.
Asia olisi varmaan eri, jos olisivat eronneet yhteistuumin.