Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eronneille kysymys: Miten ex-sukulaiset saavat mielestänne olla tekemisessä ex-puolison kanssa???

Vierailija
26.01.2012 |

Hei

Meillä tämmöinen tilanne, että yksi siskoistani on juuri eronnut. Tuli jätetyksi, heillä on 3 alle kouluikäistä lasta.

Onko mielestänne sopivaa, että esim. minä olisin edelleen joskus tekemisissä siskoni ex-miehen kanssa? Esim silloin kun lapset ovat hänellä? Tällöin lapsemme voisivat leikkiä yhdessä.

MIten minun tulisi suhtautua "pahaan" ex-mieheen?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siskoni tekee juuri tuota minun selän takana. Emme ole enää väleissä.

Joten en todellakaan suosittele tapaamaan exää lasten kanssa tai ilmankaan.

Vierailija
2/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tavata saa ihan vapaasti ja mahdollisimman normaaleissa merkeissä. Lasten kannalta on aina huono juttu jos suvut eivät tule keskenään toimeen. erotilanteessa lapsilla on joka tapauksessa paljon ristiriitaisia tunteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuka jätti, miksi jätti, millaiset välit ex-puolisoilla ja mitä sukupuolta eri osapuolet ovat. Olen itse eronnut ja minulla on veli eikä minua haittaisi, vaikka hän olisi tekemisissä (ja käsittääkseni jonkun verran onkin) ex-mieheni kanssa. Sen sijaan saattaisin olla eri mieltä, jos minulla olisi sisko, joka tekisi samaa. Hassua sinänsä, mutta näin minä ajattelen.

Vierailija
4/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kiitos tästä vastauksesta.

Kerro enemmän, miksi niin ei saa tehdä? MIllaisia tunteita se sinussa herättää?

Siskoni tuntuu olevan samoilla linjoilla kuin sinä. Mutta pitääkö lastenikin menettä tämä serkkupoikien isä, jonka kanssa ennen ovat olleet tekemissä?

PItääkö minun sanoa heille, että siksi ette enää saa nähdä "Heikkiä", koska Heikki ja Piia riitelevät?

Kysyn tätä ihan vilpittömästi, koska en tiedä miten toimia.

Vierailija
5/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi leikkiä siskon lasten kanssa silloin kun ovat siskollasi? Mitä sä siihen sitä siskon ex-miestä tarviit? Vai ajattelitko olla lohtuna?

Vierailija
6/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse mihinkään, mutta onko sitten niin, että ei vain puolisot eroa vaan koko suku. Että myös sukujen ja lasten pitää erota?

Jos näin on, niin miten selitän tämän omille lapsilleni?

Vierailija
7/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en hyväksy sitä, että muut sanovat minulle kenen kanssa saan ja en saa olla tekemisissä. Tästä johtuen katson, että minullakaan ei ole oikeutta sanella kenellekään, kenen kanssa saa olla tekemisissä ja kenen kanssa ei.

Jokainen aikuinen on oikeutettu pitämään yhteyttä niihin ihmisiin, joihin haluaa eikä siihen tarvitse pyytää keneltäkään lupaa.

Puolisot eroavat; lapset, suku, ystävät, tuttavat jne eivät eroa. Jos jollakin on tarve määrätä ja toimia luvanantajana, on kyse valtataistelusta! Kenenkään ei tarvitse valita puolta. Mies petti minua ei lapsia eikä sukulaisia sen paremmin kuin ystäviämmekään.

Sitä paitsi, parisuhteeseen tarvitaan kaksi ja jos toinen pettää, on toisenkin ihan hyvä kysyä itseltään, miksi näin kävi. Minä ainakin tiedän, että olisin voinut tehdä toisin ja siten estää pettämisen; en kaipaa marttyyrin tai eneklin sädekehää pääni ympärille.

Vierailija
8/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hiljattain eronnut (mies petti) ja kipeää tekee. Jos sukuliaseni olisivat tekemisissä exäni kanssa se loukkaisi suuresti. Jotkut ystäväni ovat ja sekin sattuu, mutta kestän sen tietysti. Ehkä joskus myöhemmin tilanne on toinen.

Tue siskoasi ja ole korostetusti "hänen puolellaan". Sillä tavalla osoitat välittämistä.

Olen itse ollut samantyyppisessä tilanteessa kun sitä ennen eroani ja en ymmärtänyt ollenkaan, miksi en voi tavata sukulaiseni exää. Nyt itse eronneena ymmärrän niin hyvin ja hävettää silloinen ajattelemattomuuteni.

Vierailija
9/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta.

Niin, en ole tainnut ymmärtää enkä varsinkaan tuota hänen puolellaan oloa.

Itse olen ajatellu enemmän kuin 8, mutta siskoni selvästi ei.

Onko 9 niin, että myöskään lapset eivät saa tavata?

Selittäisitkö mulle vielä, miksi kaikkien pitää erota ja miksi meidän sukulaistenkin pitäää osallistua ex-miehen paheksuntaan?

Eli miksi se tekemisissä olo on niin loukkaavaa?

Kiitos paljon näistä vastauksista, pistää miettimään.

Vierailija
10/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on exän kanssa yhteisiä ystäviä ja kestän kyllä hyvin, että he ovat molempien osapuolten kanssa tekemisissä.

Mutta jos minulla olisi veljiä tai siskoja, jotka jatkaisivat kaveerausta ihmisen kanssa, joka satutti minua erittäin paljon...en kyllä kestäisi.

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että exäni sukulaiset hävisivät täysin elämästäni exän lähdön myötä. Exän uusi,jonka kanssa minua siis petti, istui jo muutaman kuukauden kuluttua perhejuhlissa minun paikalla.

Ja olimme siis yhdessä lähes 20 vuotta.

Vierailija
11/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on exän kanssa yhteisiä ystäviä ja kestän kyllä hyvin, että he ovat molempien osapuolten kanssa tekemisissä.

Mutta jos minulla olisi veljiä tai siskoja, jotka jatkaisivat kaveerausta ihmisen kanssa, joka satutti minua erittäin paljon...en kyllä kestäisi.

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että exäni sukulaiset hävisivät täysin elämästäni exän lähdön myötä. Exän uusi,jonka kanssa minua siis petti, istui jo muutaman kuukauden kuluttua perhejuhlissa minun paikalla.

Ok, tämä näkemys on siis vallalla, että välit tosiaan pitää laittaa poikki.

Ihmettelen, että toteat tässä ex-miehesi sukulaisten hävinneen elämästäsi. Mutta etkö sinäkin halua, että sinun sukulaisesi häviävät ex-miehesi elämästä.

Summa summarum - erossa eroavat kaikki? Ja kaikki ovat häviäjiä?

Vierailija
12/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöllisesti tai hän käy lapsineen meillä. Sisareni ei ole eron jälkeen pitänyt lapsiinsa yhteyttä käytännössä lainkaan. Haluan heitä tavata ja minulle yhdentevää mitä sisarensa ajattelee koska hylkäsi lapsensa.

Vierailija
13/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

petti häntä ja sisko otti eron.

Mies oli kuitenkin ollut hyvissä väleissä koko suvun ja erityisesti äitini kanssa ja kävi eronkin jälkeen vanhemmillani kylässä heidän kuolemaansa asti.

Siskoa se harmitti, mutta hän joutui hyväksymään sen, että vaikka miehen tekoa ei hyväksyttykään, hän kuitenkin oli ollut kymmenen vuotta tiivis osa muunkin suvun elämää eikä sitä niin vaan pyyhitä pois.

Vierailija
14/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siskosi on sitä mieltä, että on ok että olette tekemisissä, niin sitten.

Jos ei, toisaalta ymmärrettävästi, sitä hyväksy, niin hyväksy sinä se ja kunnioita sitä myös. Ajan myötä, kun pahimmat vereslihat on parantuneet, tuokin tilanne voi muuttua.

Itse olen sisarusteni kanssa sopineet, että heidän ei tarvitse jättää tapaamisia ja kyläilyjä exäni kanssa vaikka me erosimmekin. Tosin ex käyttäytyi itse niin, etteivät sisarukseni enää halunneet olla hänen kanssaan tekemisissä.

Tää on toisaalta se kohta kun veri punnitaan, eli seiso siskosi rinnalla.

Vierailija
15/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole kyse omista loukatuista tunteista, on vaikea käsittää, miksi toista ihmistä loukkaa eksän kanssa kaveeraaminen. Tietenkin jokainen päättää itse kenen kanssa on tekemisissä, mutta kannattaa muistaa, että myös siskosi saa tehdä päätöksensä sinun suhteesi. Itse tulin jätetyksi enkä halua olla missään tekemisissä miehen sukulaisten kanssa. Yhteisistä ystävistä olen hylännyt ne, jotka avoimesti tukivat häntä ja valitsivat hänen puolensa. Omien kavereideni ja hänen kauttaan tutuksi tulleiden neutraalien ihmisten kanssa olen tekemisissä ja he ovat puolestaan tajunneet, että eivät mainitse koko ihmisestä sanallakaan minulle. Näin on hyvä.

Kaikkein ärsyttävintä on kaveerata eksän kanssa ja sitten selittää siitä juttuja minulle. Näitä ihmisiä en elämääni tarvinnut enää tarvinnut. Jos itse olisin jättäjä, en tiedä mitä tekisin. Jätetylle tämä on tietysti helpompaa, koska on oikeutettu tuntemaan vihaa.

Turha ehkä odottaa rationaalisia perusteluita. Eivät nämä ole järjen vaan tunteen asioita.

Vierailija
16/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun pitää kysyä kyllä siskoltasi, mitä mieltä hän on.

Vierailija
17/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, tämä näkemys on siis vallalla, että välit tosiaan pitää laittaa poikki.

Ihmettelen, että toteat tässä ex-miehesi sukulaisten hävinneen elämästäsi. Mutta etkö sinäkin halua, että sinun sukulaisesi häviävät ex-miehesi elämästä.

Summa summarum - erossa eroavat kaikki? Ja kaikki ovat häviäjiä?

se jätetty ja hylätty? Kumpi oli se pettäjä ja valehtelija? Kumpi otti vastuu arjesta ja lapsista, kun toinen lähti keski-iän kriisissään "toteuttamaan" itseään?

Niin, eroja on erilaisia. Miten kohtelee puolisoaan siinä erossa, heijastelee pitkälle tulevaisuuteen ja kaikkiin ihmissuhteisiin. Ja ennen kaikkea lasten hyvinvointiin.

Vierailija
18/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysy suoraan siskoltasi miltä asia tuntuu ja kunnioita sitä. Itse olen eksäni kanssa hyvissä väleissä ja perheemme on hänen kanssaan edelleen tekemisissä paljonkin. Tämä on hienoa jos onnistuu, varsinkin lasten kannalta.

Vierailija
19/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko valita leiriä vaan voi jatkaa ystävänä.

t. yh joka ystävä ex-anopin kanssa, exän veljen ja paras ystävä exän ihan ensimmäisen exän kanssa.

Vierailija
20/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat läheisiä jo avioliittomme aikana. Minulla ei mielestäni ole mitään oikeutta puuttua heidän väliseensä suhteeseen. Myös lapset tapaavat veljeäni, kun hän on exäni luona. Ei ongelmaa.

Mielestäni on kohtuutonta myös eronneilta asettaa omat läheisensä valintatilanteeseen. Tai yhteisien ystävien "jakaminen" tyyliin: "jos olet tekemisissä exäni kanssa, se merkitsee sitä, että olet minua vastaan."

Ei voi käsittää. Kaikki ei aina pyöri sen omana navan ympärillä, vaikka se niin kivaa olisikin. Exällä on yhtä lailla oikeus omaan tuttavapirinsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi