Miksi päiväkodissa aina Kuomat?
Ostin jo viime keväänä tytölle (3,5v) alesta Grünlandin talvikengät. Tulivat maksamaan vähän enemmän kuin Kuomat uutena, mutta edullisesti sain. Meillä on serkulta saadut Kuomat, joiden varsista ja kärjistä kyllä näkee, että käytetty on. Ne ovat päiväkodissa "varakenkinä", tai näin oli tarkoitus.
Lähes joka kerta, kun tyttö haetaan päiväkodista, hänelle on pistetty jalkaan ne Kuomat, vaikka aamulla olisi puettu paremmat kengät. Toiset kengät on sitten muovikassissa tai jääneet päiväkotiin. Miksi näin?
Grünlandin kengissä olisi kuminen alaosa (pitää todella hyvin vettä) ja kaksinkertainen villavuori. Vetoketju edessä ja kiristysnyöri.
Kuomien vuorikin on ihan kulahtanut ja ohut, en ymmärrä miksi ne halutaan aina jalkaan - säällä kuin säällä. Ne ovat olleet jopa +5 asteessa!!!
Kun olen tästä kysynyt, niin päiväkodin tädin selitykset vaihtelevat: välillä ne paremmat ovat liian kylmät (täh?), välillä liian paksut, välillä "naftit" (eivät ole, ne ovat itse asiassa ulkopohjasta mitattuna selvästi pidemmät kuin kuomat, ja sisäpohjassakin on eroa 1, 5 cm.)
Vesikelillä tytön jalat ovat märät, ja kun on nyt muutaman kerran ollut 10 astetta pakkasta, niin tyttö valittaa, että Kuomissa on jalat kylmät.
Miksi aina Kuomat???
Kommentit (28)
Puetaanko päiväkodeissa lapset valmiiksi, kun vanhemmat tulevat hakemaan?
Valitettavasti meidän päiväkodissa ei pueta, ja ihan itse siinä toppavaatteet päällä puen väsynyttä ipanaa. Kiva.
Vai haetko lapsesi ennen tuota iltapäiväulkoilua?
Lapset pukevat ymmärtääkseni itsensä mahdollisimman pitkälle itse ja hoitajat, ohjaajat ja opet vain auttavat lapsia. Pienten puolella tietenkin enemmän autetaan ja puetaan.
Ei kai missään lapsia pueta, kun aikuinen tulee hakemaan sisältä (ellei vanhempi pyörätuolissa, kädet kipsissä yms)? Voihan ne ulkovaatteet ottaa itseltään pois, ennen kuin auttaa lastaan!
Puetaanko päiväkodeissa lapset valmiiksi, kun vanhemmat tulevat hakemaan?
Valitettavasti meidän päiväkodissa ei pueta, ja ihan itse siinä toppavaatteet päällä puen väsynyttä ipanaa. Kiva.
on tuossa iässä tarkeää, että hän "osaa itse". Totta kai hän kavereiden edessä vetäisee mieluummiin ne Kuomat tai muut helposti puettavat saappaat jalkaan kuin pyytää tätejä vetämään vetskareita ja solmimaan nyörejä.
että ei sovi meidän lapselle, jos haluaa että villahaalalri tai villasukatkin pitäisi mahtua. Pitäisi kelvata nyt hoikkeliineillekin. Mitkäköhän kengät meille kävisi. Olen tykännyt, kun noissa pysyvät pakkasellakin varpaat lämpöisinä.
tuollaiset Grunland tyyliset kengat. En nyt muista ovat juuri tuon merkkiset, mutta näyttävät täysin samoilta kuin mitä google antaa haussa.
Ja täytyy sanoa, että ne on täysin hanurista. Siis niiden pukeminen on työtä ja tuskaa. Ja sitten jos on välihaalari (käytettiin viimeisillä syksyn kylmillä sadepäivillä välihaalaria ja sitten ohuempi vedenkestävähaalari) niin ei niitä vetoketjuja saa kiinni. Ja kuten täälläkin todettu lapsi saa Kuomat itse jalkaan.
Ainoa plussa Grunlandeissa on se kuminen alaosa, mutta kun se niiden pukeminen on syvältä, saavat ne lojua kaapin perällä. Niin ja jos tulee vettä, meillä käytetään kumppareita. Myös ne lapsi saa ihan ite jalkaan.
uudet kuomat on niin tiukkavartiset, että ei sovi meidän lapselle, jos haluaa että villahaalalri tai villasukatkin pitäisi mahtua.
Siis meillä ainakin menee aivan heittämällä Kuomiin villahaalari ja villasukka. Teidän muksuilla taitaa olla liian pienet kengät ihan koonsa puolesta.
kokemuksella voin sanoa, että Kuomat on lämpimimmät. Menin tyhmänä täksi talveksi ostamaan Viking Gore-texit ja siis aina varpaat jäässä kun on enemmän pakkasen puolella. Viime talvena esim. ei kertaakaan Kuomilla ollut varpaat kylmänä ja useimmiten voi olla jopa ilman villasukkaa. Kuomat on suht edulliset, hyvät ja helpot pukea päälle. Tiesittekö, että Ruotsissa niistä saa käytettynäkin Ebayssä 40 euroa?
taikka niiden ulkonäöstä! enkä tahtoisi niitä lapselleni ostaa.... rumat kengät.. kun samalla hintaa tai pikkasen enemmän maksaa kivemman näköiset ja talvikengät, joissa ehkä tarrakiinnitys tms.....