Millainen ihminen kutsuu itsensä kylään?
Itse en ikimaailmassa menisi toisille kylään kutsumatta tai kysyisi, että voimmeko tulla teille kylään. Mielestäni on peruskohteliaisuutta odottaa kutsua.
Kommentit (54)
se on SUN elämä! Tottakai sanot asiasta. Jos suuttuvat niin sitten se on oma häpeä. Sanot että olisi kiva olla perheen kesken välillä. Tai järkkäät viikonlopuksi muuta ohjelmaa niin tajuavat että ette ole passissa heitä varten. Tai pyydät heitä viemään lapset ulos tai olemaan muuten avuksi.
Mulla on yksi kaveri, joka tuupppautuu kylään varoittamatta. Jos nähdään vaikka kadulla tms niin saattaa sanoa, että sopiiko jos tulen käymään. En tykkää sellaisesta yhtään. Meillä on harvemmin niin siistiä, että voi tulla yllättäen kylään ja tykkään muutenkin suunnitella oman ohjelmani, eikä niin että joku suunnittelee sen mulle valmiiksi.
MUTTA silloin ei istuta kylässä montaa tuntia. Monesti ärsyttää kun joku tulee vaikka pihaan kun itsellä on hommat kesken (yleensä melkein aina on jotain tekemistä) ja jää siihen hölöttämään vaikka kuinka pitkäksi aikaa.
Inhoan yllätysivieraita tai ihmisiä, jotka muuten vaan änkeävät kylään koska elämä on hektistä ja niitä vapaahetkiä ei ole liikaa.
Silloin käytän ne sellaisten ihmisten kanssa ketkä kutsun kylään. Jos kutsua ei kuulu, niin siitä lienee voi päätellä jotain.
Kunhan sitten myös hyväksyy kieltävän vastauksen.
Mutta mulla on yksi tuttu joka ei tajua, että en halua häntä kylään jatkuvasti.
Kutsuu itsensä kylään ja kun sanon suoraan ettei käy, kysyy miksei. Kun sanon ettei vaan käy, alkaa jankuttaa koska käy. Kun sanon että en tiedä, soitan sitten kun käy, ei usko sittenkään.
Soittelee seuraavana päivänä, sitä seuraavana jne jankuttaa että käykö tänään, käykö huomenna, käykö ylihuomenna.
todella törkeetäKyllä tulemiset pitäisi ilmoittaa 2 viikkoa etukäteen.Jos vaikka olisit ollu suihkus niin olisit joutunu kohtaa ne meikittä.
mutta meitä ei kutsuta kylään, eikä me kehdata pyytämättä mennä.
Mä en mitenkään jaksais alkaa vääntämään tästä asiasta noiden appivanhempien kanssa.
Meillä on usein ohjelmaa viikonloppuisin, kuten alunperin kerroinkin. Paljon lasten urheiluharratuksiin liittyviä lähes koko päivän kestäviä menoja. Niin ja mies on aina välillä viikonloppuisin töissä, kuten tänäänkin. Joten olisi todella hauskaa välillä olla vaan kotona, ennen kuin viikon touhut taas alkavat.
Ne ei vaan tajua tekevänsä mun mielestä väärin, tuppautumalla kutsumatta joka ainoassa vapaassa välissä moneks tunniks meidän riesaks.
Niillä ei sitä paitsi ole minkäänlaista perhekyläilykulttuuria. Ne eivät koskaa kutsu omia sisaruksiaan kylään tai oikeastaan meitäkään ei kutsuta, kuin jouluna. Muuten me poiketaan joskus siellä pikemmin, joskus saadaan kahvit, mutta ei koskaan ruokaa, paitsi jouluna. :)
Kirjoitettuna tää näyttää niiiiiin hassulta. Mutta sitä se oikeesti on!
Pahinta oli kun anoppi ja appi olivat meillä kuopuksen syntymän jälkeen kylässä, kutsumatta, etukäteen ilmoittamatta tietankin... Olin valvonut vauvan kanssa koko edellisen yön. Meillä oli jo monta päivää ravannut väkeä katsomassa vauvaa ja olin totaalisen poikki, niin anoppi tulee meille syö ja juo kahvit ja menee olohuoneeseen meidän nojatuoliin vetää peiton päälleen ja alkaa nukkua!! Hän oli niin väsynyt!
Silloin oli todella lähellä etten heittänyt sitä naista ulos!
Koitan vaan ajatella, että hän on mieheni äiti ja hän on omalla laillaan osa tätä koko perhettä, mutta jotain rajaa pitäisi olla.
Mä en vaan jaksa kohta...
Meille tuli lapsen perhe, 4 henkeä ja 3 koiraa, pieneen eläkeläisasuntoomme ennen joulua. Syyksi kutsumattomaan tuloon oli se, ettei heidän tarvitse laittaa joulua, kun olivat saaneet kutsun muualla ja näin ollen voivat olla meillä jouluaattoon saakka. Ihmettelin miehelleni, että mitenkäs meidän joulunlaitto sujuu, kun pitää syöttää ja juottaa porukkaa pienissä tiloissa monta päivää eläkeläisten pienillä tuloilla. Rakkilaumaakaan en voi enää sietää!! Liikaa korvia, tassuja ja häntiä sisätiloissa ja se kuran ja hiekan määrä jota sisään kantautuu. Miksi lapset eivät tajua, että vanhuksetkin haluavat rauhoittua joulunviettoon. Itse olin ihan poikki, kun auton perävalot näkyivät heidän poistuessaan. Joulu oli auttamattomasti pilalla. Muutenkin tämä porukka katsoo almanakasta ajan, jolloin on pyhiä paljon ja sitten matkaan meille, kutsumatta. Ilmoittavat, että tullaan. Alan jo panikoida tilanteita vierailuista. Koirat haukkuvat, että piha raikuu, lapset juoksevat sisään ja ulos, kun ovat ulkona, pitää päästä katsomaan tv:tä, junioria, sitä saa täyslaidallisen vierailun aikana, muuta ei saa katsoa tai huuto on kova. Kun jääkaappi on tyhjä vierailun jäljeltä, on tyhä myös olo, muutama päivä menee toipumiseen ja siivoamiseen ja lakanoiden pesuun yms. Jos saan lottovoiton, muutan niin kauaksi, ettei vierailut ole mahdollisia, laitan kortin joskus, tosi harvoin senkin. Pysykööt huutosakki kotonaan.
Rasittunut mummeli haluaa olla rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 22:55"]Meille tuli lapsen perhe, 4 henkeä ja 3 koiraa, pieneen eläkeläisasuntoomme ennen joulua. Syyksi kutsumattomaan tuloon oli se, ettei heidän tarvitse laittaa joulua, kun olivat saaneet kutsun muualla ja näin ollen voivat olla meillä jouluaattoon saakka. Ihmettelin miehelleni, että mitenkäs meidän joulunlaitto sujuu, kun pitää syöttää ja juottaa porukkaa pienissä tiloissa monta päivää eläkeläisten pienillä tuloilla. Rakkilaumaakaan en voi enää sietää!! Liikaa korvia, tassuja ja häntiä sisätiloissa ja se kuran ja hiekan määrä jota sisään kantautuu. Miksi lapset eivät tajua, että vanhuksetkin haluavat rauhoittua joulunviettoon. Itse olin ihan poikki, kun auton perävalot näkyivät heidän poistuessaan. Joulu oli auttamattomasti pilalla. Muutenkin tämä porukka katsoo almanakasta ajan, jolloin on pyhiä paljon ja sitten matkaan meille, kutsumatta. Ilmoittavat, että tullaan. Alan jo panikoida tilanteita vierailuista. Koirat haukkuvat, että piha raikuu, lapset juoksevat sisään ja ulos, kun ovat ulkona, pitää päästä katsomaan tv:tä, junioria, sitä saa täyslaidallisen vierailun aikana, muuta ei saa katsoa tai huuto on kova. Kun jääkaappi on tyhjä vierailun jäljeltä, on tyhä myös olo, muutama päivä menee toipumiseen ja siivoamiseen ja lakanoiden pesuun yms. Jos saan lottovoiton, muutan niin kauaksi, ettei vierailut ole mahdollisia, laitan kortin joskus, tosi harvoin senkin. Pysykööt huutosakki kotonaan.
Rasittunut mummeli haluaa olla rauhassa.
[/quote]
Hautaan menossa?
Ennen kännyköiden aikakautta oli ihan normaalia poiketa ohikulkumatkalla kaverille kylään, eikä ees ilmoiteltu ennenku soitettiin ovikelloa...
Voi ei mä oon pitänyt sitä normaalina, että ihmiset soittavat meille jos haluavat tulla käymään. Jos ollaa kotona ja valmiita ottamaan vieraita vastaan, niin mikä jottei. Enhän mä ole edes tajunut, että tässä täytyisi ihmisiä alkaa pyytämään meille käymään.
Ja mä itsekin aina otan yhteyttä, jos haluan nähdä jotakuta vaikka jonkun kotona.
Minusta olisi ihan kiva jos joku kutsuisi itsensä kylään.
Se säästää minulta vaivan.
Tyrkky tyyppi. Ovet säppiin! Ei paniikkia. Hajaantukaa!
Itse olen kutsunut itseni useammankin kerran kylään. Erityisesti, jos olen tehnyt visiitin vanhalle kotiseudulleni tai muille paikkakunnille vaikkapa työn merkeissä. Siis tilanteissa, joissa vastaanottaja ei olisi voinut itse kutsua esittää, kun ei voisi tietää olevani maisemissa. Samalla tavalla olen itsekin saanut ystäviä kylään. Omassa tapauksessani kysymys on siis yhden ihmisen vierailusta hyvällä ystävällä etukäteen sovitusti, mutta minun aloitteestani.
joita meillä käy. Olen todella huono kutsumaan ketään :( paitsi tietysti jos kutsumiseksi lasketaan se että edellisen vierailun lopuksi sanon jotain yleispätevää kuten "Tulkaa pian taas uudelleen!"
Näin se maailma muuttuu. Ennen mentiin automaattisesti kylään maaseudulla, siinä ei ollut mitään. Nykyään ei enää saa mennä ilman erillista kutsua?
Mä olen monesti kutsunut itseni kylään... Ja samoin mulle on tullut itse itsensä kutsuneita. Minusta se on täysin ok! Yleensä tuttujen kanssa hyvästellessä todetaan, että otetaan taas uusiksi ja tulkaa meille tai te meille jne... Ei sitä sen kummempaa kutsua tarvita, kun sopiva hetki on niin puolin tai toisin voidaan kysellä, voidaanko nyt tulla. Mulla kävi eilen kaveri kutsumatta, huomenna tulee itse itsensä kutsunut kaveriperhe. Kivaa!
Meillä on ystäväperheiden kanssa useasti niin, että kysytään jos esim. on liikenteessä, että "moro, voidaanko tulla käväsemään teillä?" eli toisin sanoen kylässä. Mutta, nämä ovatkin ystäviä joiden kanssa ei tarvitse häpeillä tai laitella "kutsuja". Ehkä sitten jos olisi vaan jotain TUTTAVAperheitä. Jos mulle kaveri soittaa, että voinko tulla piipahtamaan, että olen kaupungilla käymässä niin miksi ei, jos ei silloin ole just jotain menoa tms. Ei se tarkoita että tarvii alkaa jotain hiton pullia vääntämään.. Pistää kaffen tippumaan ja jos keksejä kaapissa, ne pöytään. Meillä lapset 3,5v ja reilu 1v.
tulevat yleensä ilman mitään ennakkovaroitusta. Ovat paikalla pitkään ja aina syövät. Melko raskasta. Me käymme heillä kerran vuodessa syömässä, jouluna.
Meillä ob melko vähän perheen yhteistä aikaa. Viikonloput menevät joskus miehellä töissä ja usein on lasten urehilujuttuja viikonloppuisin... Joskus olisi ihanaa vaan olla kotona keskenään rauhassa. Sitä tapahtuu äärimmäisen harvoin, sillä usein appiavanhemmat tulevat meille kutsumatta ja joskus myös miehen sisarukset "piipahtavat"...
Ärsyttää!!
Niinpä hän kutsuu itse itsensä kylään ja tämä mulle erittäin ok.
Anoppi ja appi olivat juuri meillä 4 tuntia kutsumatta, tietenkin! Tarjosin nyt vain kahvia...
Taas yksi sunnuntai pilalla!!!
Siinä ne istuivat. Minä tein hommia ja lapset seurustelivat heidän kanssaan. Mies ei ole kotona.
Eikö heille koskaan tule mieleen että meillä on täällä ihan oma elämä!
En millään haluaisi ruveta tästä asiast heidään kanssaan vääntämään, mutta ottaa kyllä niin paljon päästä että ei voi sanoin kuvata. Jokaisesta viikonlopusta menee toinen päivä heidän kivoihin vierailuihin... Mä en jaksa, mutta en myöskään jaksaisi tapella.