Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen joutui reksin puhutteluun.

Vierailija
24.01.2012 |

Mun ekaluokkalainen poika ja kaverinsa joutuivat reksin puhutteluun. Pojan kertoman mukaan kolmas kaveri oli hyökännyt pihalla kimppuun ja siinä sitten painittiin ja neljäskin kaveri oli tullu otteluun mukaan. Tietona on mulla vaan mitä poika on mulle kertonut. Reksi oli vieny mun pojan ja tämän kaverin niskasta kansliaan. Muille pukareille ei vissiin sanottu mitään.

Koko ekaluokan ajan on poika saanut opettajalta negatiivista palautetta, mikä on mulle ollut tosi yllätys, koska poika on ikänsä ollut tosi kiltti, muut huomioonottava, huumorintajuinen ja ns. kaikkien kaveri, mutta myöskin helposti vietävissä. Nyt on lyöttäytynyt yhteen kaverin kanssa jonka kanssa tuntuu aina joutuvan hankaluuksiin. Lisäksi pojalla on jonkun verran keskisttymisvaikeuksia, jotka on tulleet ilmi nyt koulun alettua, tavarat unohtuu kouluun/kotiin eikä millään jaksaisi istua koko tuntia hiljaa aloillaan. Ei siis ole mikään rettelöitsijä, vaan saattaa puhua tunnilla, muut oppilaat naurattaa tai juoksee käytävällä ja näistä tulee neg. palautetta. Vissiin on jo saanut hankalan oppilaan maineen.

Tästäkö se nyt alkaa, reksin puhutteluja, soittoja kotiin, aina vaan pelkkää negatiivista palautetta? Mitä voin tehdä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neg. palaute tulee meidän koulussa rastien muodossa ja on ope mulle soittanutkin. Minä yritin korostaa että kertomani versio on nimenomaan yksipuolinen tarina oman pojan suusta enkä tietenkään sitä pidä ainoana totuutena. En missään nimessä yritä vierittää syytä mistään yhtään kenenkään niskoille.

Näitä äitejä sikiää muuten ainakin savossa ;)

ap

Vierailija
2/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että tunnilla ei puhuta, ja puheenvuoron saa ainoastaan viittaamalla. Teet opettajan kanssa diilin, että hän kertoo sinulle aina kuinka viikko on mennyt. Jos viikko on mennyt huonosti, keksit jotain p**kamaisia kotitöitä illoiksi ja viikonlopuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o. Äidin subjektiivinen kannanotto. Häiritsevät, levottomat ja tappelevat lapset ovat yleensä juuri läpitse itsekkäistä, eivätkä pysty eläytymään toisten lasten osaan häiriköinniltään. Kiltteys? Minä ainakin luokittelen kiltiksi sellaisen, joka noudattaa sääntöjä. Varmaan lapsessa on paljon hyvää, mutta ei kannata kääntää mustaa valkoiseksi.

Vierailija
4/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- joutuu kavereineen hankaluuksiin

- keskittymisvaikeuksia

- tavarat jäävät kotiin

- ei malta olla aloillaan ja hiljaa tunnilla

- puhuu tunnilla

- juoksee käytävillä

Onk hän siis koulukypsäkään? Tarvitsee luultavasti varhain tukea, syy ei ole nyt muissa oppilaissa. Usein vasta koulumaailma paljastaa lapsen oppimisvaikeudet ja keskittymishäiriöt, vaikka kotona olisikin lutuista.

Vierailija
5/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä miten koulussa menee, kun oma lapsi aloittaa koulun vasta syksyllä, mutta tarhassa ainakin elton kautta on päästy tutkimuksiin.

Opettaja on vähän pihalla koska keskittymisongelmia voi auttaa monilla seikoilla esim. aktiivityyny, lapsi istumaan opettajan eteen, tuolin takajalat ylös (lapsi joutuu korjaamaan asentoa, ranteeseen näpräämiskoru, toiminnanohjauskortit jne.

Tiedän, että opettajalla on muitakin oppilaita, mutta jos ei auta niin sama aika menee kuitenkin. Onneksi meidän eskariope on sen verran fiksu, että on kokeillut eri menetelmiä psykologin neuvomana.

Vierailija
6/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuu luokan takarivissä. Hänen ei tarvitse kääntyillä nähdäkseen mitä luokassa tapahtuu vaan näkee kaiken yhdellä kertaa peränurkastaan. Toimi omalla pojallani.

Vierailija
7/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on nyt vitosluokalla. Heillä on ollut viisi eri opettajaa tänä aikana.

Ekaluokalla oli puoli vuotta opettaja, joka antoi rastitodistukseen kaikista se parhaan mahdollisen.

Sitten tuli ope, joka ei antanut ollenkaan parasta rastia, vaan huonoimpia, toiseksi huonoimpia ja kolmanneksi huonoimpia vain. Näin puolitoista vuotta.

Sitten tuli ope, joka antoi kaikista taas sen parhaan rastin.

Seuraava ope antoi melkein kaikista parhaan rastin ja stipendinkin.

Eli pärstäkerroin on ihan kamala mittari.

Vierailija
8/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- joutuu kavereineen hankaluuksiin

- keskittymisvaikeuksia

- tavarat jäävät kotiin

- ei malta olla aloillaan ja hiljaa tunnilla

- puhuu tunnilla

- juoksee käytävillä

joihin voit itsekin ottaa kantaa?

Vierailija
9/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuu luokan takarivissä. Hänen ei tarvitse kääntyillä nähdäkseen mitä luokassa tapahtuu vaan näkee kaiken yhdellä kertaa peränurkastaan. Toimi omalla pojallani.

eivät kaikki keinot toimi kaikilla.

t 3

Vierailija
10/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutavaroista? Minä ainakin tarkistaisin, että kaikki tarvittava on mukana. Ei voi olettaa, että tuon ikäinen muistaa ottaa kaiken mukaan.

Onko ap nämä puhuttelut ja soitot nyt mielestäsi koulun vika, ja poikaasi kohdellaan pärstäkertoimen avulla? Ihan vain vinkki: näin ei ole. Kerroit jo itsekin monta ongelmaa koulunkäynnin suhteen. Voit tehdä sen verran, että kasvatat ja opetat poikaa itse.

Vierailija
11/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika kävi pari kertaa toimintaterapeutilla josta sai lausunnon että on hiukan vaikeuksia keskittyä pitkää keskittymistä vaativiin tehtäviin (45min). Koululla ei ole mahdollisuutta tukea. Pitäisi vain yksin pärjätä suuressa luokassa. Taitaa ja osaa kyllä tehtävät lähes täydellisesti, että sen puolesta on koulukypsä kyllä.

ap

Vierailija
12/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohduksista on kouluun jääneitä kirjoja ja vaatteita. En minä niitä voi vahtia. Kotoa kun lähtee kouluun, katson kyllä että tarvittavat välineet on mukana. En syytä muita oppilaita tietenkään, kysyin vain mitä voisin tehdä? Koululla ei ole resursseja auttaa millään tavoin.

ap

Vierailija
13/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskittymistä voi harjoitella myös kotona ja tukea myös säännöllisillä elämäntavoilla. Erityinen huomio riittävään uneen ja aikaiseen nukkumana menemiseen. Sokerit ja turhat lisäaineet pois ruokavaliosta ja iltapäivisin paljon ulkoilua ja liikuntaa haastavan keskittymisen vastapainoksi.

Keskittymistä harjoittavat esim. erilaiset rakentelusarjat, joissa on itse ohjattava pitkäjänteisesti omaa tekemistään. Myös lautapeleistä on tässä hyötyä ja lisäksi on seurattava toisten pelaajien toimintaa ja odotettava omaa vuoroa. Konsolipelit ja tietokonepelit ovat usein niin nopeatempoisia ja koostuvat lyhyistä episodeista, etteivät ne opeta pitkäjänteisyyttä ja keskittymistä, vaan päinvastoin. Sama monissa lastenohjelmissa, joten ruudun toljotus minimiin.

Vaiheittaiset tehtävät ja touhut auttavat hahmottamaan kokonaisuuden ja rytmittämään toimintaa. Esim. yksikertaiset leipomiset ohjeen mukaan lapsen kanssa niin, että hän itse saa paneutua ohjeeseen ja olla aktiivi toimija, ovat yksi hyvä keino.

Vierailija
14/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalia että tavarat unohtuu kouluun tai kotiin koululaisilla. Tappelut ja kiusaamiseet vähenee, kun ikää tulee lisää. Hyvä asia, että rehtori puuttuu kahakointiin, näin lapsi oppii syyn ja seurauksen. Nämä asiat ovat äärinmäisen herkkiä vanhemille. Kyse on kuitenkin lasten kasvattamisesta. Koulu on myös kasvattaja opitaan mikä on oikein ja väärin. Ja mikä tärkeintä vanhempien tulee olla keskusteluyhteydessä rehtoriin. Asiat putaan ensin aikuisten kesken ja lapsi otetaan yhteiseen keskusteluun. Lasta kunnioitetaan, hän on osallisena keskustelussa ei kuuntelijana syytetynpenkillä. Aikuiset keskeustelevat aikuisten tasolla keskenään ja lapsen kanssa keskustellaan lapsentasolla. Lasta kehutaan ja kannustetaan hyvistä asioista.

Mielestäni tällainen lapsen arviointi rasteja tekemällä ei toimi kenenkään hyväksi. Olen ehdottomasti sitä vastaan.

Ap sinulla on reipas koululainen ja koulun tehtävä on opettaa asioita elämää varten. Jos näin ei olisi kouluja ei tarvittaisi. Moni ei tiedä, että koulu on julkinen paikka johon vanhemilla on aina oikeus tulla lapsen luokkaan kuuntelemaan opetusta. Vanhempien kanssa yhdessä lapsia tuetaan ja kannustetaan oppimaan. Rehtorille voi aina lähettää e-postia ajatuksista ja ideoista huolista ja murheista. Rehtorin tehtävä on kuunnella ja auttaa.

Kyllä se rehtori tietää ettei lapsella ole aikuisen aivot.

Vierailija
15/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika kävi pari kertaa toimintaterapeutilla josta sai lausunnon että on hiukan vaikeuksia keskittyä pitkää keskittymistä vaativiin tehtäviin (45min). Koululla ei ole mahdollisuutta tukea. Pitäisi vain yksin pärjätä suuressa luokassa. Taitaa ja osaa kyllä tehtävät lähes täydellisesti, että sen puolesta on koulukypsä kyllä.

ap

on vähän väärä lähtökohta. ei ne asiat vältämättä ole mitään suuria kuten yllä kirjoitin, mutta opettaja vain ei ole valmis niitä käyttämään.

Meillä lapsi siis käynyt sekä toimintaterapeutin että psykologin testeissä tarhasta. kokeile saisitko pojan psykologin testeihin ja sieltä opastusta sekä kotiin että kouluun. Ainakin meidän psykologi antoi ohjeita.

t 3

Vierailija
16/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reksi ei varmaan ihan vähästä puutu ja ainakaan "vie niskasta kansliaan". Ekaluokkalaisen kertomus ei yleensä ole kovin luotettava.

Ensinnäkin minusta kuulostaa siltä, että et ole valmis kuulemaan lapsesi "vikoja", vaan aina syy on periaatteessa jossain muussa: "kaverissa, jonka kanssa joutuu hankaluuksiin", "Muut oppilaat naurattaa" jne. Kerroit, että lapsi on saanut opettajalta negatiivista palautetta. Kuka siitä on kertonut? Lapsi itse vai opettaja?

Jos lapsesi tarvitsee apua keskittymiseen ja toiminnanohjaukseen, kannattaa olla yhteydessä opettajaan ja erityisopettajaan, jotta lapsi saa apua.

Vierailija
17/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Ap on tyypillinen opettajia ahdisteleva äiti jonka Ercci-Pecca ei tietenkään tee koskaan kenellekään mitään, koska on koko ikänsä kotona ollut NIIIIIIIIIIIIIIN reipas, iltii, huumorintajuinen jne. Ja kaikki tämä samaan aikaan kun tyyppi häiriköi koulussa, metelöi, hakkaa muita. Hohhoijaa.

MISTÄ NOITA AP:N KALTAISIA OIKEIN SIKIÄÄ??!

Vierailija
18/18 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan silmätikkuna, ulkovaatteet mahdollisimman neutraalit, opettajat kattelee opettajien huoneen ikkunoista pihalle, ja kaikki "kirkasväriset vaatteet" huomioidaan tarkemmin. terv. vahingosta viisastunut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan