en aio alkaa harrastuskuskaajaksi
Olenko tyly mielestänne? En siis aio opettaa lapsia siihen että kuskaan ja kuljetan. Toki tuen harrastamaan ja maksan harrastuksen, mutta vasta sitten kun lapsi itse sitä haluaa, ja vasta sitten kun lapsi osaa itse kulkea harrastukseen. En aio uhrata vähäistä vapaa-aikaani iltaisin autolla suhaamiseen ympäri kyliä!
Ja tämä ei ole mikään kosto tyyliin "minuakaan ei aikanaan kukaan kuskannut", vaan myös lapsille opetus siitä että harrastuksia voi ottaa vain sen verran kuin itse jaksaa ja pystyy itse kulkemaan. En myöskään aio kuskata kouluun ja takaisin, 1km matkaa (jonka kaikki naapurit näyttävät lapsensa kuskaavan).
Onko tämä jotenkin poikkeavaa? Minusta vanhempien kuskausvelvoite on jo joissakin tapausissa saanut hulluuden mittasuhteet.
Kommentit (151)
Ja kyllä se harrastuksiin kannustaminen tasan on rakastamisen merkki.
Eikä se erityislapsi riitä syyksi. Ja kai se isä voi olla erityislapsen kanssa, kun sinä kuskaat?
V-muotoisen selkänsä kanssa ja leveät hartiat. Lisäksi vielä litteä maha, sekä piukat pakarat.
viedään talvisin lapset kouluun työmatkalla jos 8meno..muuten haluavat mennä pyörillä.Harrastukset on keskitetty niin että joka ilta niitä ei ole,ja käymme esim.kauppareissun sillä aikaa kun lapsi harrastaa tai hoidamme muita asioita minkä vuoksi joutuis kuitenkin liikkumaan.Me otetaan myös mielellään lasten kavereita kyytiin jos autossa tilaa.lapsia on 4kpl ja vanhenmuuteen kuulee se että kuskataan ja huolehditaan=)
Kuten sanottu niin lopetan nyt keskustelun, en todellakaan käytä erityislasta syynä, ihan siksi että en ole velvollinen teille mitään syitä esittämään. Kun en kuskaa niin en kuskaa, ei siihen syitä tai perusteluja tarvita. Se mitä ainoastaan selitin on se, että kuskaamattomuus ei tarkoita etteikö välittäisi lapsesta. Välitän lapsistani, tuen ja kannustan heitä kaikessa, säästän joaiselle 20k.eur opiskelurahaston ja oen aina elämässä tukena. Ainoastaan kuskaamisen jätän väliin.
Sinällään toki ymmärrän kiivaan tuomitsemisen, kosa av palstalla aina sellaiset ihmiset ärsyttävät jotka tekevät jotain valtavirrasta poikkeavalla tavala.
Niin ja olen kasvissyöjä ja viherhippi, tässä vielä kaupan päälle pari syytä lisää miksi minua voi sättiä ja haukkua.
Relatkaa mammat: )
Relaa itse - ja opettele äidiksi!
V-muotoisen selkänsä kanssa ja leveät hartiat. Lisäksi vielä litteä maha, sekä piukat pakarat.
niin mitä sitten? toivottavasti kuskaavat omia lapsiaan tulevaisuudessa. Nyt lähden kohta teinin viemään jumboon, ei tartte odotella bussia tai kävellä tuolla pakkasessa ja se on tyytyväinen, anna sille rahaa jopa 200 euroa että saa shoppailla jotain kivaa. Myöhemmin lähden viemään nuorempaa treeneihin, ei sen tartte tulla kylmässä odotetta myöhällä bussia.
Kouluun vien ne joka aamu koska mulla on aikaa. Miks ihmeessä niiden pitäisi kävellä 3 kilsaa kun kyydissäkin pääsee?
Mitä helvettiä tämä kellekään ulkopuoliselle kuuluu?
sillä emme omista autoa. Harrastusten tulee olla lähellä, saattaa ja hakea pyörällä/kävellen voimme. Elämässä on realiteetteja, joiden mukaan mennään.
Mutta AV palstan mukaan on automaattisesti paska mutsi joka vihaa lastaan jos ei kuskaa...miten uskalsit tunnustaa tuollaisen asian.... :)
niin paljoa, että olisitte ostaneet auton ja käyneet autokoulun siksi, että voitte osoittaa välittämistä autoilemalla harrastematkat.
Nyt kun teillä ei ole autoa, tulee lapsestanne pullamössö läski, joka pelaa vain tietokoneella ja syrjäytynyt ryyppääjä, joka kokee, että vanhemmat on hylänneet hänet.
Av-mamma
sillä emme omista autoa. Harrastusten tulee olla lähellä, saattaa ja hakea pyörällä/kävellen voimme. Elämässä on realiteetteja, joiden mukaan mennään.
Viime kädessä kaikki riippuu miten itse asian näkee. mikäli muksut aikanaan innostuu jostian urheilulajista, niin varsinkin tytön kohdalla oletan olevani valmentaja/joukkueenjohtaja muu yleismiesjantunen joukkueessa. En nyt tiedä uhraanko vapaa-aikaani vai olenko tekemässä jotain mistä muksu tykkää? Leikin nytkin lasten ehdoilla ja hauska on yhdessä tehdä juttuja.
Kuten sanottu niin lopetan nyt keskustelun, en todellakaan käytä erityislasta syynä, ihan siksi että en ole velvollinen teille mitään syitä esittämään. Kun en kuskaa niin en kuskaa, ei siihen syitä tai perusteluja tarvita. Se mitä ainoastaan selitin on se, että kuskaamattomuus ei tarkoita etteikö välittäisi lapsesta. Välitän lapsistani, tuen ja kannustan heitä kaikessa, säästän joaiselle 20k.eur opiskelurahaston ja oen aina elämässä tukena. Ainoastaan kuskaamisen jätän väliin.
Sinällään toki ymmärrän kiivaan tuomitsemisen, kosa av palstalla aina sellaiset ihmiset ärsyttävät jotka tekevät jotain valtavirrasta poikkeavalla tavala.
Niin ja olen kasvissyöjä ja viherhippi, tässä vielä kaupan päälle pari syytä lisää miksi minua voi sättiä ja haukkua.
Relatkaa mammat: )
olla käyttämättä ei sanaa. Nytkin sun pienestä teksinpätkästä löytyy 7 kieltosanaa.
-en todellakaan
-en ole velvollinen
-en kuskaa
-en kuskaa
-ei siihen syitä tai perusteluita tarvita
-ei tarkoita
-ettenkö välittäisi
Ja minusta tässä on ap, jolla kiristää pipo ja kovasti. Ensin kyselet ja sitten vedät herneen nenään kun muut tekevätkin toisin. Eli Älä kysele niin ei tarvitse kaivaa hernettä nenästäsi.
Ja itse tässä syyllistät jo aloituksessa lasten kuskaajat. Eli suosittelen peiliin katsomista.
Ja mulle on ihan sama kuskaatko lastasi vai et ja mitä syöt.
luin kyllä suurella mielenkiinnolla tätä keskustelua ja täytyy sanoa että oon suorastaan ällikällä lyöty!!!Mä taidan kuulua ap:n leiriin,voi pahus..Tätä palstaa ennen mä en kans tienny olevani näin kamala äiti,kaikkee oppii kun näitä lukee.Tää on kyllä huikeeta,tän keskustelun perusteellahan vois tehä oikee virallisen tutkimuksen kuinka vähän me kuskaamattomat äidit rakastetaan lapsiamme.Se vois olla uraauurtava tutkimus!Mä oon siltikin lujasti sitä mieltä että millään muotoa tää harrastuksiin kuskaamattomuus ei sulje pois sitä ettenkö mä rakastais lapsiani yli kaiken ja halua niille hyvää elämässään..Mä pöyristyneenä kattelen sitä lasten kouluun kuskaamista,oikeesti meijänkin lasten luokkakaverista,jotka asuu lähempänä koulua kun me,kuskataan joka aamu kouluun ja matkaa on reilusti alle kilometri niillä useimmilla.Voi mua onnetonta,oon kyllä ihan hakoteillä tän äitiyteni kanssa näämmä..
joka soitteli minua kuskausrinkiin kun 10-11 vuotialla pojilla on harrastukseen matkaa 1-1.5km valaistua pyörätietä.
En minäkään tiennyt olevani niin huono äiti, mitä tämän ketjun luettuani tajusin. Ollaan yhdessä huonoja äitejä jos se tästä on kiinni.
Ps. meillä lapset kävelee kouluun tämän 1.5km matkan.
luin kyllä suurella mielenkiinnolla tätä keskustelua ja täytyy sanoa että oon suorastaan ällikällä lyöty!!!Mä taidan kuulua ap:n leiriin,voi pahus..Tätä palstaa ennen mä en kans tienny olevani näin kamala äiti,kaikkee oppii kun näitä lukee.Tää on kyllä huikeeta,tän keskustelun perusteellahan vois tehä oikee virallisen tutkimuksen kuinka vähän me kuskaamattomat äidit rakastetaan lapsiamme.Se vois olla uraauurtava tutkimus!Mä oon siltikin lujasti sitä mieltä että millään muotoa tää harrastuksiin kuskaamattomuus ei sulje pois sitä ettenkö mä rakastais lapsiani yli kaiken ja halua niille hyvää elämässään..Mä pöyristyneenä kattelen sitä lasten kouluun kuskaamista,oikeesti meijänkin lasten luokkakaverista,jotka asuu lähempänä koulua kun me,kuskataan joka aamu kouluun ja matkaa on reilusti alle kilometri niillä useimmilla.Voi mua onnetonta,oon kyllä ihan hakoteillä tän äitiyteni kanssa näämmä..
Vuodenaika ja matka vaikuttavat.
Ei ole mitään järkeä kuskata esim 1-2 km kesällä urheiluharrastukseen, kun matka menee kävellen tai pidemmät matkat pyöreillen.
Itse kuulun siihen "vanhempaan" sukupolveen, jolle oli luonnollista mennä bussilla keskustaan ja kävellä n. 1,5 km jäähallille usein kamat kannossa.
joka soitteli minua kuskausrinkiin kun 10-11 vuotialla pojilla on harrastukseen matkaa 1-1.5km valaistua pyörätietä.
En minäkään tiennyt olevani niin huono äiti, mitä tämän ketjun luettuani tajusin. Ollaan yhdessä huonoja äitejä jos se tästä on kiinni.
..
Lasten suuri ellei suurin terveysriski on tällä hetkellä liikunnan puute. Vihaavatko nämä vanhemmat lapsiaan, jos poistetaan luonnollista liikuntaa lapsilta?
kilometrin. Siihenhän menee ihan 10 minuuttia. Väsyy reppana ja tulee traumoja kun kokee, ettei vanhemmat hänestä välitä.
Väsyykin vielä, eikä jaksa tehdä sitä treeniä kunnolla jos joutuu kävelemään harrastepaikkaan.
..
Lasten suuri ellei suurin terveysriski on tällä hetkellä liikunnan puute. Vihaavatko nämä vanhemmat lapsiaan, jos poistetaan luonnollista liikuntaa lapsilta?
ap ilmoitti että ei ikinä kuskaa lastaan ei minnekään ja perusteena käytti lähinnä omaa vapaa-aikaansa ei suinkaan lapsen saamaa kuntoilua.
Yleensä asia ei ole näin mustavalkoinen: kuskamiseen vaikuttavat harrastus, lapsen ikä, kuljettavan matkan vaarallisuus ja pituus, sää, onko julkisia kulkuvälineitä, onko kuljetettavia tavaroita, onko vanhempi kenties menossa samaan suuntaan/katsomaan, kulkeeko kenties kaveri mukana jne. 
on mahtanut selviytyä tähän päivään? Toki on ollut kurjuuttakin, jota en kenellekään tänä päuivänä toivo, mutta ihminen on kestävä! Mutta jos ei koskaan rasitu yli mukavuusrajan, alkaa varmasti rapistua, sekä kroppa että mieli. Ihmisen kuuluu rasittaa esim, kroppaansa päivittäin, jotta se vanvistuisi ja hän pysyisi toimintakykyisenä. Ja parasta tähän on luonnollinen liikunta ulkona; itsensä kuljettaminen jalan, pyörällä yms. Johan on huomattu et nuorissa löytyy vanhustasolle haurastuneita parkoja, jotka eivät tule selvitymään tavallisesta arjesta. Eli pieni hiki päivässä on suorastaan välttämätöntä. Tietysti lapsen kulkemisten pitää olla turvallisia muuten.
Ja sit jotain suhteellisuudentajua, ehkei nyt kuitenkaan se sello selässä tarvitse lapsen pyörillä 10km pakkasessa...tms jos muitakin vaihtoehtoja on. 
käytät negatiivisia termejä ja kieltosanoja: tyly, en aio opettaa, ei ole kosto, lapsille opetus, en aio, en aio uhrata, en aio kuskata, poikeavaa, kuskausveloite, hulluuden mittasuhteet.
Lisäksi käytät lapsesi yhteydessä termejä: lapsi itse haluaa haluaa, lapsi osaa itse, lapsi itse jaksaa ja pystyy.
Eli kärjistäen sinä et tee mitään ja lapsi tekee kaiken itse. Kokeile kirjoittaa tarinasi vähän positiivisemmin seuraavalla kerralla.