Kysymys: "Oletko ollut terveenä viime aikoina"? Sai jauhot suuhun ja hymyilemään.
Pienestä lauseesta voi tulla melkoinen päivän piristys.
Puhelimessa minulta tuot kysyi vanhempi naishenkilö, sukulainen. Vastasin ympäri pyöreästi ja vaihdoin puheeaihetta vaalikeskusteluihin.
Totta puhuakseni, en kait ihan terve ole. Ihan vaan pikku-pikku-syöpä ja sytostaatit päällänsä... Ja olo ennen kuulumattoman kammo. Kipuja kyllä piisaa :)
Ja, siis vastasin epämääräisesti, koska en halunnut järkyttää tuota herttaista mummelia. Kaippa se aikanaan saa tietää. Nukkuupahan levollisesti asiaa miettimättä.
Kommentit (25)
Itse olen sairastanu vakavan sairauden ja käyny lähellä kuolemaa. Aina silloin tällöin joku porukka alkaa voivotella että kuinka kauhiaa kun se joku tuntematon semmoseen sairastu. En jaksa kauhistuttaa ihmisiä joten otan vain empaattisesti osaa tähän taivasteluun.
kun kerran asiasta osasi kysellä...?
Mitä riemua siitä saa, että tunkee jauhoja vanhan ihmisen suuhun?
Ja haluan suojella häntä, kuten muitakin läheisiäni.
Toki muut tietää totuuden diagnoosista. Mutta ehkäpä kipujen määrää tulee vielä vähäteltyä :)
Olen niin jo tottunut tähän dg:n, eikä kukaan ole aikoihin tuollaista kysynyt. Oli koomista ja jäin todellakin hetkeksi hiljaiseksi.
Vanhoille ihmisille vaalien toinen kierros on niin kutkuttava, ettei kysymykseni vaaleista jälkeen varmaankaan huomannut pientä hämmennystäni.
En ole kertonut esim. vanhemmilleni enkä sisaruksilleni.
voisi luulla, että vanhemmat ihmiset on jo niin tottuneet kaikkiin sairauksiin, ettei se olisi mennyt hiljaiseksi vaan olisi osannut sanoa jotain järkevää (toisin kuin varmaan useimmat), tuli vaan mieleen..toivottavasti paranet!
En ole kertonut esim. vanhemmilleni enkä sisaruksilleni.
Mitä leikataan?
Nimimerkillä isossa syöpäleikkauksessa ollut
ei kait se ihana mummeli niin minusta olisikaan huolissaan. Tiedän, että pelkäisi pienten lasteni ehkäpä jäävän orvoiksi... Lapsia hän surisi.
Toivottavasti 8 (?), leikkauksesi menee hyvin ja toivut pian
osaa suhtautua vakaviin sairauksiin paljon luontevammin kuin nuoret. On iän tuomaa elämänkokemusta ja suhteellisuudentajua. Nuorilla meni usein pasmat sekasin kun kerroin diagnoosistani.
Itse salailin ensin koska asiaa oli vaikea käsitellä itsekin, mutta huomasin että kun muutuin avoimeksi sain todella paljon tukea yllättäviltäkin tahoilta. Onnea hoitoihisi ja hyvää vointia!
t. eräs syövän sairastanut.
Tuossa kai mummeli kysyi kuulumisia tyyliin "ootteko työ ees terveenä ollu?" ja ap:lla kai vakava sairaus päällä, eli ei siis terve ollenkaan.
Mikä ap oli pointtisi, ja hyvällä kyselen koska en koskaan osaa oikeita sanoja kuolevien rakkaitteni kanssa..
Todellakin pikku. Kilteintä syöpää mitä on :) En sen takia viitsi pelotella turhaan.
Tuossa kai mummeli kysyi kuulumisia tyyliin "ootteko työ ees terveenä ollu?" ja ap:lla kai vakava sairaus päällä, eli ei siis terve ollenkaan.
Mikä ap oli pointtisi, ja hyvällä kyselen koska en koskaan osaa oikeita sanoja kuolevien rakkaitteni kanssa..
eihän syöpä automaattisesti tarkoita, että siihen kuolee, ja toisaalta kaikki rakkaasi ovat kuolevia jossain vaiheessa..
Todellakin pikku. Kilteintä syöpää mitä on :) En sen takia viitsi pelotella turhaan.
Melanoomahan on tappavin syöpä...
Tuossa kai mummeli kysyi kuulumisia tyyliin "ootteko työ ees terveenä ollu?" ja ap:lla kai vakava sairaus päällä, eli ei siis terve ollenkaan. Mikä ap oli pointtisi, ja hyvällä kyselen koska en koskaan osaa oikeita sanoja kuolevien rakkaitteni kanssa..
En lukenut viestiä ennen kuin lähetin..
Ap, anteeksi tökerö viestini! Toivottavasti ymmärrät viattoman pointtini ja ihan vahinkosananvalintani..
Anteeksi, ap:lle voimia ja tää lähtee nyt nukkumaan..
Eikä melanoomakaan tapa, jos huomataan ajoissa. Meillä on näitä suvussa, joten olen osannut varoa. Geenivirhe ilmeisesti.
Ehkäpä se oli tilannekomiikkaa. Vain minulle aukeavaa. Minusta kysymys oli hauska, ihana, raikas tuulahdus menneisyydestä. Vuosi sitten en olisi moiseen kysymykseen pysähtynyt hihittelemään.
Todennäköisesti kysymyksellään mummo tarkasteli, onko meillä ollut jo flunssaa ja muita perinteisä pikkulapsiperheissä kulkevia vitsauksia.
Miten toivoisin minuun suhtauduttavan? Haudan vakavan tyynesti... Ei vaan, itse ainakin oikein toivon mustaa hurttia huumoria.
kun kerran asiasta osasi kysellä...?