Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saa alkoholisoituneen sukulaisen hoitoon. Surettaa.

Vierailija
23.01.2012 |

50-vuotias lähisukulainen, nainen, alkaa olla deekiksellä. Tätä on jatkunut muutaman vuoden. Jotain töitä yrittää tehdä, mutta jos vapaa-ajat juo niin työpaikka ei kauan pysy.

Katkolle menoa on ehdotettu, mutta ei ole mennyt.

Avomies elää samalla tavalla.

Nainen on masentunut tilanteesta. Kuka ei olisi. Mutta mitä tässä voi tehdä? Kaikenlaista on yritetty, mutta aikuista ihmistä ei voi pakottaa sinne katkolle.

Olen sanonut että heittäisi sen alkkis-miesystävän pellolle, jotta pääsisi raitistumaan. Nyt vaikka itse pystyisi välillä ryhdistäytymään, niin se toinen houkuttelee taas juomaan.

Tuntuu kauhealta katsoa kun rakkaan ihmisen elämä valuu pikku hiljaa katuojaan. :-(

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse se holisti. Kaikki ylhäälläolevat neuvot ovat tosia: et voi pakottaa aikuista ihmistä hoitoon. Olet toiminut just oikein, antanut tietoa ja apua ja ollut läsnä. Voit sanoa läheisellesi että yhteydenpito lakkaa, mikäli hän ei hae hoitoa. Ja pidä kiinni siitä jos niin sanot.

Itselleni auttoi vasta se, kun tajusin menettäväni rakkaat ihmiseni mikäli en raitistu.

Vierailija
2/14 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hieman eri asia jos ihminen olisi sairastunut tms ja joutunut ikävään tilanteeseen sitä kautta. Mutta tässä on ihminen joka on ihan terve - vielä - ja ehdoin tahdoin juo elämänsä pois.

Luuletko että hän huvikseen ja ehdoin tahdoin HALUAA juoda elämänsä ja läheisensä pois? Luuletko että kaikki addiktit ihan vain huvin vuoksi kuolevat aineisiin, elävät paskassa siltojen alla ja kärsivät? Ihan koska se on niin kivaa?

Eikö se kerro sairauden voimakkuudesta ettei sille asialle voi tehdä mitään ilman hoitoa? Ja sen sairauden yksi oire on se, että ei ole sairaudentuntoa. Lue lääketieteellistä faktaa riippuvuussairaudesta niin tiedät paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissakin sairauksissa potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta. Alkoholismissa sama juttu, eli jokaisella aikuisella on itsemääräämisoikeus.

Jos joku haluaa juoda itsensä hengiltä, niin ei sille voi kukaan ulkopuolinen mitään.

Kiusaat vain itseäsi sekä asianomaista turhilla yrityksilläsi. Jätä hänet rauhaan ja elä omaa elämääsi.

Vierailija
4/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olla tukematta juomista millään tavalla ja tarjota apua siinä vaiheessa, kun sukulainen itse sitä hakee ja on valmis ottamaan vastaan.

Vierailija
5/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoon tai katkolle saa, jos hän itse ei sitä halua. Ja väkisin et voi miestä heittää toiselta pihalle, jos nainen itse ei sitä halua.

Läheisen osa on kova. Olen ollut samassa tilanteessa ja todennut, ettei mitään ole tehtävissä ilman sairaan omaa halua parantua.

Jos hän on niin sekaisin, että näkee näkyjä tai jos makaa ihan koomassa hangessa, voit soittaa ambulanssin ja hänet viedään hoitoon, mutta ei se mitään paranna. Kun hän pääsee jaloilleen, sama meno jatkuu.

Vierailija
6/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se apu mitä sinä voit tarjota on tukea, tsemppiä, neuvoja. Mutta hoitoon et sinä häntä saa.

Vierailija
7/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten perheenjäsenet voivat sen enempää auttaa?

Vierailija
8/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoa alkoholismiin?

4

Vierailija
9/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoa alkoholismiin?

4

Vierailija
10/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja olen yrittänyt monessakin asiassa. Olen kaivanut hänelle auttavien organisaatioiden puhelinnumeroja ja eri tahojen yhteystietoja. Olen kehottanut puhumaan lääkärille ja menemään a-klinikalle. Olen ollut puhumatta asiasta ja jutellut niitä näitä. Olen kuunnellut. Olen tulostanut hänelle monisivuisen asuntohakemuksen netistä ja yrittänyt neuvoa asunnon hakemisessa. Olen sanonut että hän on kohta jossain sillan alla. Olen yrittänyt tsempata ja kannustaa. Olen antanut rahaa tai muuta vastaavaa hyödykettä - rahaa en kyllä juurikaan, koska arvaan mihin se menee.

Ja paljon muuta. On varmaan jotakin mitä en ole tehnyt. Mutta en oikein enää jaksa. Aikuisella ihmisellä on vastuu omasta elämästään. Olisi hieman eri asia jos ihminen olisi sairastunut tms ja joutunut ikävään tilanteeseen sitä kautta. Mutta tässä on ihminen joka on ihan terve - vielä - ja ehdoin tahdoin juo elämänsä pois.

Ymmärrän että alkoholismi voidaan jollain tasolla katsoa sairaudeksi ja että oikeastaan kyse on psyyken ongelmasta, johon alkoholia käytetään ikäänkuin lääkkeenä. Mutta ei tämä ihminen terapiaankaan halua. Jos ehdotan hänelle jotain sellaista, hän ei vastaa moneen viikkoon puhelimeen.

Ylipäänsä mihinkään neuvooni hän ei tartu eikä ota niistä vaaria. Kiertoteitse saan kyllä kuulla miten tämä sukulainen on minua ja neuvojani sen jälkeen haukkunut.

ap

Vierailija
11/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella vie läheiseltä voimat, jos tämä ei ymmärrä sitä. Et voi parantaa sukulaistasi alkoholismista, hänen täytyy kulkea omaa tietään ja löytää oma pohjansa, ja ehkä sen jälkeen hän saattaa ymmärtää tilanteensa ja hakea itse apua. Siinä vaiheessa voit häntä neuvoa ja auttaa, jos hän sitä pyytää, mutta tekemällä sitä nyt vain pahennat tilannetta, alkoholismi saa ihmisen näkemään toisten neuvot ja avuntarjoukset vääristyneenä, hän saa niistä vaan kimmokkeen juoda lisää, niistä ei ole apua. Vain siitä, että jätät hänet yksin vastaamaan omista asioistaa voi olla apua, tai sitten ei, mutta joka tapauksessa sinä et voi auttaa (ennen kuin hän itse apua tahtoo).

Oma mieheni on alkoholisti, joka on ollut raittiina jo toistakymmentä vuotta, ja hän kyllä nyt näkee, miten aikoinaan alkoholi sai hänet käyttäytymään aivan eri tavalla kuin millainen hän oikeasti on. Ja samalla tavalla käyttäytyy jokainen alkoholisti. Mutta silloin aikoinaan juodessaa hän ei sitä pystynyt näkemään, alkoholi vääristi hänen maailmansa ja ajatusmallinsa.

Vierailija
12/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettamaan juomistaan. Sen ratkaisun voi tehdä vain hän itse, jos raitistumisen tarve syntyy sisältä päin. Vähän sama asia kuin uskoontulo: et voi pakottaa ketään oivaltamaan "uskon ihmeellisyyttä" todistelemalla Raamatun kanssa, että tajua nyt!

Olen menettänyt muiden muassa viinalle jo isäni ja ex-mieheni. Entisiä ystävättäriä.

Ja arvaapa miten noloa sille juomarille on se, että muut haukkuvat häntä koko ajan. Mitä jos sinua arvosteltaisiin jostakin ominaisuudestasi yhtä raskaasti? "Älä ole noin, ruma, älä ole tyhmä, älä pidä kotiasi tuon näköisenä! Tässä on sinulle ohjeita kuinka kaunistautua tai sivistyä edes vähän. Mene kurssille opettelemaan edes alkeita sosiaalisista taidoista tai en kestä katsella sinua enää lähelläni saati tuoda lasteni silmiin"

Häpeä on elämää suurempi, siihen ei auta kuin lohduksi enemmän juominen ja vetäytyminen ihmisten ilmoilta.

Vierailija
13/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettamaan juomistaan. Sen ratkaisun voi tehdä vain hän itse, jos raitistumisen tarve syntyy sisältä päin. Vähän sama asia kuin uskoontulo: et voi pakottaa ketään oivaltamaan "uskon ihmeellisyyttä" todistelemalla Raamatun kanssa, että tajua nyt!

Olen menettänyt muiden muassa viinalle jo isäni ja ex-mieheni. Entisiä ystävättäriä.

Ja arvaapa miten noloa sille juomarille on se, että muut haukkuvat häntä koko ajan. Mitä jos sinua arvosteltaisiin jostakin ominaisuudestasi yhtä raskaasti? "Älä ole noin, ruma, älä ole tyhmä, älä pidä kotiasi tuon näköisenä! Tässä on sinulle ohjeita kuinka kaunistautua tai sivistyä edes vähän. Mene kurssille opettelemaan edes alkeita sosiaalisista taidoista tai en kestä katsella sinua enää lähelläni saati tuoda lasteni silmiin"

Häpeä on elämää suurempi, siihen ei auta kuin lohduksi enemmän juominen ja vetäytyminen ihmisten ilmoilta.

Vierailija
14/14 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisesi voi valita pullon kaikista toimistasi huolimatta. Aikuisena hän kyllä tietää että apua saa jos haluaa, mutta jos ei halua, niin ei halua.