Voiko S-vika kehittyä vasta myöhemmin elämässä?
Eli voiko olla niin että esim. 30 vuotta puhuu normaalisti ja sitten sen jälkeen tuleekin s-vika. Ja jos voi, niin mitä siihen voi olla syynä?
Kommentit (12)
Voiko suun kautta hengittäminen vaikuttaa asiaa? Tai jos syö pastilleja?
Voi varmaan. Mä matkin r-vikaista veljeäni nuorempana. Menetin kyvyn sanoa r oikein. Nyt vuosien jälkeen se on edelleen vähän vaikeaa.
Monilla vanhuksilla suhisee S, joten ilmeisesti.
Mulle tuli vaikeus sanoa S, kun hampaat piti oikoa raudoilla. Hampaiden asento muuttui sen verran, että joudun vääntämään leukoja saadakseni ässän suhisemaan. Väsyneenä ja kännissä vaikeus korostuu
Kyllä voi,minulla muuttui alahampaiden asento ja nyt on sössö ässä
Hampaanpoiston jälkeen suhisee usein väliaikaisesti. Mulla viisurinpoiston jälkeen suhisi pari viikkoa.
Myös muutoin parantuneen halvauksen jälkeen voi ässä suhista.
Näköjään voi ilman vaurioita tms, kun kuuntelee teräviä ässiä naisilla (joskus miehillekin kyllä). En ole sitä kuullut lasten suusta. Kuulostaa todella inhottavalta. Radiosta kuultuna vaihtuu kanava samantien.
Kyllä voi. Mun imatralainen työkaveri meni Helsinkiin töihin ja yhtäkkiä hänen ässänsä alkoi suhista, muutoin puhe ja murre säilyi ennallaan
Voi. Jos esim. polttaa kielen normaalia pahemmin, voi siitä jäädä sen verran vauriota kieleen, ettei S:n sanominen onnistuu enää samalla tavalla kuin ennen.