Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä! Syövätkö joidenkin pienet lapset oikeasti pastakastikkeita?!

Vierailija
20.01.2012 |

Luin pikaruokavinkkejä tuossa toisessa ketjussa. Moni vastaili että tekee esimerkiksi sulatejuustosta ja kinkusta kastikkeita pastaan. Samoin tomaattipohjaisia kastikkeita joissa ehkä chiliäkin sekaan.

Minkä ikäiset lapset syövät tällaisia ruokia? Meillä on 5 ja 8 vuotiaat eivät ikikuunapäivänä söisi jos laittaisin. Olen tosin pari kertaa yrittänyt, mutta vain pelkkä pasta menee noina päivinä. Missä iässä lapsen maku kehittyy sen verran, että noita saisi alas?

Itse en suosi kermakastikkeita joten voi olla että eivät sitten ole tottuneet. Mutta silti epäilen, että valtaosa lapsista karsastaa noita sekoitettuja ruokia. Itse annan kalat, lihat ja kanat paistettuna tai keitoissa. Lisukkeet lautaselle, samoin kasvikset ja salaatit omiin lohkoihin ja kaikki menee. Mutta ei kerma- ja tomaattikastikkeilla höystettynä.

Siispä, miten opettaa nuokin ruuat ja miten te muut olette saaneet lapset noitakin syömään?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä todella tohkeissani tarjosin 1-vuotiaasta alkaen intialaista ruokaa, korianteriraitaa, chili-linssikeittoa jne. aasialaisiin ravintoloihin vietiin ja lapsi söi mielellään kaikkea, kunnes alkoi vähitellen (ehkä 2.5v ->) protestoida voimakkaampia makuja kohdatessaan, ja homma on mennyt vain huonompaan suuntaan (nyt lapsi 3,5v). Luulen että kyseessä on 2 asiaa, ensinnäkin uhma joka kanavoituu muihinkin asioihin, ei vain ruokaan, ja pk:n aloitus 3 vuotiaana -> pk:ssa ruoka on pääosin "helpon" makuista ja lapsi on tottunut siihen. Mekin tehdään niin, että pitää maistaa mutta pakko ei ole syödä ja muuta ruokaa ei tule ennen kuin seuraavalla ruoka-ajalla, mutta kieltämättä on hermojen säästämiseksi vähennetty "vaikeiden" ruokien tekemistä. t. 33

Ensiksi sanoisin noille pienten lasten äideille, että se voi sauna palaa vielä teilläkin. Monella lapsella tulee nirsoilukausi tuossa 3v:nä. Puhutaan sitten uudestaan. Mutta ap:lle sanoisin, että sun pitää ehkä vaan tarjota niitä juttuja niin tottuvat. Ei niitä sekottaa tartte, mutta hankalaa on esim koulussa jos ei voi syödä mitään kastiketta missään. Mulla on Si-ongelmainen poika, joka ei siedä kastikkeita eikä ruokien sekoittamista. Pastakastikkeita syö, mutta ne pitää olla erikseen. Koulussa pärjää ihan hyvin, kun onneksi nykyisin saa ottaa ruokansa itse, niin hän ei koskaan ota niitä ruskeita kastikkeita ja pastakastikkeet laittaa niin, että ei osu muuhun ruokaan. Syö siis, mutta pitää olla vieressä ei päälle. Ja ei, en tiedä mitä eroa niillä maussa on, mutta näillä mennään. Niin sellainen vielä, että eihän ap:n lapset ole allergisia tomaatille?

meillä ei ole kuultukaan sellaisesta, 4 lasta on ruokittu kaiken maailman ruuilla ja hyvin on maistunut:) Itseasiassa 28v on nirsoin tällähetkellä, vähän arka maistelemaan esim äyriäisiä. Mutta tuo onkin ainoa mikä tökkii:D

Kun lapsille antaa mahdollisuuden maistella kaikkea he myös tottuvat niihin ruokiin!

Vierailija
2/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

useat kirjoittajat ovat kertoneet, että he ovat antaneet lapsilleen todella monipuolisia ja mausteisia jne. ruokia alle 1-vuotiaasta saakka, ja silti nirsoilua on esiintynyt myöhemmin. Hyvä, että teillä ei ole, mutta eiköhän tuossa ole kyse muustakin kuin totuttamisesta.

mä todella tohkeissani tarjosin 1-vuotiaasta alkaen intialaista ruokaa, korianteriraitaa, chili-linssikeittoa jne. aasialaisiin ravintoloihin vietiin ja lapsi söi mielellään kaikkea, kunnes alkoi vähitellen (ehkä 2.5v ->) protestoida voimakkaampia makuja kohdatessaan, ja homma on mennyt vain huonompaan suuntaan (nyt lapsi 3,5v). Luulen että kyseessä on 2 asiaa, ensinnäkin uhma joka kanavoituu muihinkin asioihin, ei vain ruokaan, ja pk:n aloitus 3 vuotiaana -> pk:ssa ruoka on pääosin "helpon" makuista ja lapsi on tottunut siihen. Mekin tehdään niin, että pitää maistaa mutta pakko ei ole syödä ja muuta ruokaa ei tule ennen kuin seuraavalla ruoka-ajalla, mutta kieltämättä on hermojen säästämiseksi vähennetty "vaikeiden" ruokien tekemistä. t. 33

Ensiksi sanoisin noille pienten lasten äideille, että se voi sauna palaa vielä teilläkin. Monella lapsella tulee nirsoilukausi tuossa 3v:nä. Puhutaan sitten uudestaan. Mutta ap:lle sanoisin, että sun pitää ehkä vaan tarjota niitä juttuja niin tottuvat. Ei niitä sekottaa tartte, mutta hankalaa on esim koulussa jos ei voi syödä mitään kastiketta missään. Mulla on Si-ongelmainen poika, joka ei siedä kastikkeita eikä ruokien sekoittamista. Pastakastikkeita syö, mutta ne pitää olla erikseen. Koulussa pärjää ihan hyvin, kun onneksi nykyisin saa ottaa ruokansa itse, niin hän ei koskaan ota niitä ruskeita kastikkeita ja pastakastikkeet laittaa niin, että ei osu muuhun ruokaan. Syö siis, mutta pitää olla vieressä ei päälle. Ja ei, en tiedä mitä eroa niillä maussa on, mutta näillä mennään. Niin sellainen vielä, että eihän ap:n lapset ole allergisia tomaatille?

meillä ei ole kuultukaan sellaisesta, 4 lasta on ruokittu kaiken maailman ruuilla ja hyvin on maistunut:) Itseasiassa 28v on nirsoin tällähetkellä, vähän arka maistelemaan esim äyriäisiä. Mutta tuo onkin ainoa mikä tökkii:D

Kun lapsille antaa mahdollisuuden maistella kaikkea he myös tottuvat niihin ruokiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pastan joukkoon. Vieressä menee, sekoitettuna ei.

Vierailija
4/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muksut ovat noita syöneet ihan siitä lähtien kun ovat siirtyneet samaan ruokaan meidän aikuisten kanssa.

Vierailija
5/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tomaattipohjaista kastiketta siinä vaiheessa, kun se on ollut sopivaa tarjota lapselle. Muutama lapsemme söi vastaavia lastenruokia eli tottuivat makuun jo varhain.

Eihän se ole muuta kuin toistoa, tarjoaa riittävän monta kertaa, jotta makuun tottuu.

Meillä syödään usein erilaisia tomaattipohjaisia kastikkeita ja esim. pataruokia, jossa runsaasti erilaisia vihanneksia ja/tai juureksia ja yrttejä.

Vierailija
6/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvin uppoavat n. 1-vuotiaasta alkaen.

Vierailija
7/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan ruokaan kun muu perhe. Eikö kahdeksanvuotiaan nyt jo pitäisi, miten hän syö koulussa, kavereilla yms.

Vierailija
8/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt 8kk ikäiselle vauvalle jo jauhelihakastikkeen tomaattimurskapohjaisena, mukana siis tomaattimurskaa, sipulia, valkosipulia, kesäkurpitsaa, porkkanaa, mausteita...

Sulatejuustoa tai tuorejuustoa olen heittänyt sekaan ehkä noin 1-vuotiaan ruokaan, tai siis siinä vaiheessa kun siirtynyt meidän kanssa samoille murkinoille.

Kinkkukastikkeen teen joko sulate- tai tuorejuustopohjaisena, samoin pekonista. Jauhelihan joko tomaattimurskasta tai sitten ns. perinteisen. Broilerista teen kastikkeen yleensä kermalla/tuorejuustolla. Joukkoon sitten tietysti mausteita aina.

Nyt lapset 5v. ja 8v.

Vierailija
9/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on nyt 3v ja 6v ja kumpikin on syönyt siitä lähtien, kun yhteiseen ruokaan on siirrytty, kastikkeita. Ja ihan pastan/ riisin/ perunan päälle laitettuna. Samoin salaatit sekaisin, jne.

Vierailija
10/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövät ihan kaikkia ruokia, pastakastikkeen saa laittaa sekaisin, kiusauksia, laatikoita, keittoja jne. Mutta keskimmäiselle ei uppoa kasvikset missään muodossa, ei sitten millään..eli jokaisella jotain:)

Vierailija
11/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kana- tomaatti- fetakastiketta ja pastaa, 1v.4kk söi oikein hyvällä halulla. Ja oli sipulia ja valkkaria seassa.

Voihan se olla että sitten isompana kun osaa alkaa nirsoilemaan niin ei enää uppoa, nyt ainakin menee kun on tuollaisilla aloitettu.

Vierailija
12/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin pätee sama kuin muihinkin "uusiin ja kamaliin" juttuihin, niitä pitää maistella tarpeeksi monta kertaa, niin makuaisti tottuu niihin. Ei meillä ihan pieninä syöty tuollaisia, mutta ainakin tuosta 5 vuotiaasta lähtien. Toki jokaisella on edelleen inhokkiruoka, mutta jos se on toisen herkkupasta, niin hän joutuu sitäkin välillä syömään. Tosin ei paljon, mutta kuitenkin. Kun lapset alkoivat syömään samoja ruokia kun me, niin en mä ole koskaan tehnyt erikseen aikuisten- ja lastenruokia. Pihviruokiin mun lapsilla kesti totuttautua aika kauan, kun niitä harvemmin syötiin, mutta nykyään tilaavat kaikki erilaisia pihvejä tosi usein ravintolassa.

Vierailija
13/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuon ikäiset syövät, koska muuta ei ole koskaan tarjottu. Isänsä on italialainen, ja siellä kastike on aina sekoitettu pastaan, ei sitä erikseen edes tarjota.

Vierailija
14/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä antasin "selkään" ton ikäisille jos ei normaali ruoka kelpaisi.

Mun 1,5v syö kuvailemiasi kastikkeita, tietenkin ilman suolaa.

Vierailija
15/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea vaan. Syö tai on syömättä. Meillä taapero tykkää kiinalaisesta.

Vanhemmistahan se lähtee minkälaisiin makuihin lapsi tutustetaan. Toiset tekee mautonta ja välttelee mausteita ja toiset maustaa ihan normaalisti.

Vierailija
16/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä on halunnut pastakastikkeen siihen pastan viereen, mutta kyllä se kastike on silti tullut syötyä... Kermakastikkeita teemme harvoin, muita kastikkeita useamminkin että tuskin se siitä kermasta on kiinni.

Ja lasagne ja sosekeitot ovat lapsesta tosi herkkuja, vaikka niissä ne ainekset vasta sekaisin ovatkin :)

Vierailija
17/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä riippuu ihan kastikkeesta, osa kelpaa osa ei. Tomaattipohjaiset kastikkeet oli ihan huippujuttu jo 1v ikäisenä. Ei kaupan valmiita kastikepurkkeja, vaan itse tehtyä ja sekaan laitan jauhelihaa tai broileria joskus. Kermapohjainen kastike on meillä sama kuin lohikastike, mihinkään muuhun kastikkeeseen en laita kermaa, hyvin uppoaa.

Lapset on erilaisia, ehkä nämä ap:n kaksi lasta vain haluavat ne ruoka-aineet lautaselle erikseen, koulu opettaa kyllä useimmat lapset syömään epämääräisemmätkin sörsselit.

Teetkö ap lasten kanssa ruokaa yhdessä, niin että lapset osallistuvat kykyjensä mukaan. Siinä näkee mitä ne kastikkeetkin sisältävät ja se voi vähentää epäluuloja sekoituksia kohtaan. 2,5v osaa meillä jo sekoitella jauhelihaa tai tomaattikastiketta ihan sujuvasti.

Vierailija
18/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ruokarajotteisia te lapsistanne teette? Miten niin ei syö pastakastikkeita? En ole ikinä ymmärtänyt näitä ihmisiä joiden lapset "ei syö sitä ja ei syö tätä" - jostain ihan perusruuasta siis. Kyllä ne syö, kun ne totuttaa syömään alusta asti.

Omani rupesi syömään noita muiden mukana ihan sujuvasti 1 v täytettyään, eli kun siirtyi normaaliin ruokaa. Ehkä joskus syö vähemmän, joskus enemmän, mutta syö kyllä kun on nälkä. En vaan ymmärrä, miten jotkut saa lasten syömisestäkin paisutettua hirväen ongelman, noinkin yksinkertaisesta asiasta asiasta kuin joku pastakastike jossa ei ole mitään voimakkaita makuja edes. Onnea vaan päiväkotiin ja kouluun teille, voi vähän alkaa lapsia huikoon päivän mittaan jos ei normaali ruoka kelpaa!

Vierailija
19/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo alle yksivuotiaana tomaattisesta jauhelihakastikkeesta (itse tehtynä, suolatonta) ja nykyisin vetää vaikka minkälaiset tomaatti-valkosipuli-jauhelihamössöt...mutta kaiken täytyy olla vieläkin melko soseutettua ja ikää jo 1v. 3kk. Eli lapset ovat erilaisia. Meillä ei vierasteta makuja, mutta koostumusta kyllä.

Vierailija
20/57 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta lähti ovat meillä syöneet samaa ruokaa kuin vanhemmatkin. Olemme molemmat kaikkiruokaisia niin lapsetkin ovat tottuneet eri ruokiin heti pienestä pitäen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi