Olenko liian tiukkis? Appivanhemmista.
Mieheni mukavat vanhemmat hoitivat tänään meidän kahta lasta, kun meillä oli tärkeä meno. Kilttiä heiltä. Kun tulimme kotiin, oli isompi 2v3kk itku silmässä. Appi selitti, että lapsi oli halunnut pastilleja, eivätkä he olleet tienneet mitä lapsi tarkoitti. "Annoimme sitten näitä, mitä nämä ovat? Lapsi sanoi että niitä saa ottaa." kyseessä olivat kalkkitabletit. Niitä oli lapsella vielä käsissä, sanoin ettei niitä saa syödä, ainakaan montaa. Appi meni lapsen luo, teki käsillään eleen ettei ole hätää. Luulin hänen ottavan loput pillerit pois, mutta huomasin hänen antaneen lapsen syödä nekin..
Siis ei halunnut kieltää kaksivuotiasta, ja siksi antoi syödä jostain purkista tuntemattomia pillereitä niin monta kuin tahtoi. Ei tähän kuole, mutta uskaltaako lapsia enää noille antaa. En tosiaankaan älynnyt tätä erikseen teroittaa.
Kommentit (33)
kalkit on lääkkeitä ja niitä EI SAA ANTAA liikaa jospa appivanhempasi tajuaisivat jos eiät ÄLÄ VIE/ANNA heille lapsia hoitoon!
eihän kalkkitabuihin kuole. Ehkä appivanhemmat ajattelivat sitä.
Seuraavan kerran laitan sellaiset asiat pois näkyvistä, joita lapsi voisi pyytää.
mutta ohjeistatte tarkemmin. Eli että mitään heille itselleen tuntemattomia pillereitä tai vastaavia ei lapsille anneta kysymättä teiltä vanhemmilta. Varmaan antoi nuo loputkin syödä siksi kun oli kuullut jo että ovat kalkkitableteita eivätkä siis vaarallisia.
vastaus kysymykseesi: kyllä, olet tiukkis, ainakin siinä mielessä, että vedät herneen nenään aiheesta, joka ei ole vaarallinen ja jollaisia tapahtuu paljonkin elämän varrella. Ei kaikista asioista kannata hermostua.
Noin tyhmille ihmisille en lapsiani antais hoitoon. Ensi kerralla voi olla vaarallisemmasta asiasta kyse. Miten voikin joku (se appi) olla noin typerä!
Noin tyhmille ihmisille en lapsiani antais hoitoon. Ensi kerralla voi olla vaarallisemmasta asiasta kyse. Miten voikin joku (se appi) olla noin typerä!
tietää, milloin on kyse vaarallisesta asiasta ja millon ei. Ja appi vain miettii, onpa tuo miniä tyhmä.
pillereitä lapselle. Ei hoitoon enää, ellei todella ymmärrä olla toistamatta asiaa. Millainenkohan harkintakyky muuten apella on...
Omalle anopillenikaan en uskalla antaa lapsia hoitoon, kun ei kertakaikkiaan ymmärrä miten lasten turvallisuus varmistetaan, vaikka itsellään on 6 lasta. Yksi heistä on melkein kuollut eläntarhan eläimen hyökkäykseen 3-vuotiaana. Yksi on lähes tukehtunut kuoliaaksi. Yksi on kuollut alkoholimyrkytykseen alaikäisenä.
Eräät hoidossa olleet alaikäiset lapset hän hukkasi heikoille jäille jne...
Meillä kävi kerran vähän samantyylisesti. Appiukko oli pihalla esikoisen kanssa. Kun menin ulkona käymään, sanoi appiukko lapsen olevan jotain juolukoita syömässä. Ihmettelin tätä ja menin lapsen luokse metsän reunaan, siellähän se lapsi oli kielonmarjoja syömässä. Meni kyllä luotto appiukkoon. Olin niin järkyttynyt, etten osannut mitään sanoa. Juoksin vain lapsi kainalossa sisälle lapsen suuta huuhtomaan ja myrkytystietokeskukseen soittamaan. Mies kyllä hoiti isänsä ojentamisen ja sen jälkeen appiukko ei ole antanut mitään lapsille lupaa kysymättä.
Kun sanoin ettei niitä saa syödä lähti appi samassa kohti lasta elehtien "selvä selvä, kaikki ok", vaikea selittää. Lapsi oli tällöin hetken apen selän takana. Pidin itsestään selvänä hänen aikovan ottaa pillerit lapselta pois, menin itse perässä tueksi. Lapsi tunki niitä loppuja naamariin nopeaan, eikä appi hennonut väkisin ottaa. Aloin itse siihen, mutta pillerit olivat jo jauhona muksun suussa.
Tabletit olivat korkealla kuivakaapissa, eivät esillä. Lapsi vain osasi niitä sieltä pyytää, kun tiesi niitä sieltä joskus saavan. Teidän mielestänne on siis ok antaa lapselle epämääräisiä pillereitä jos lapsi niin tahtoo ja muuten itkisi? Appi siis todella kysyi minulta mitä ne pillerit oikein ovat, ei siis tuntenut niitä.
Eipä käynyt pienessä mielessäkään lähteä erikseen kieltämään random pillereiden antamista.. Mutta ensi kerralla sitten. Mitähän muuta pitäisi tajuta kieltää, puukkohipan leikkiminen? Pesuaineen syöminen? Lihaliemikuutioitakin tuo 2v haluaisi aina maistaa eikä siihenkään kai kuolisi.
Lisäksi tuo lapsi saa niistä tableteista ummetusta jos syö niitä liian usein, ja se on kurjaa ja kipeää touhua. Ärh.
Ap
Taas kerran jotkut eivät osaa lukea aloitusviestiä jos vaan jankkaavat ettei se haittaa että lapsi söi kalkkitabletteja. Pointtihan oli nimenomaan että lapselle annettiin pyytämiään tabletteja tietämättä mitä ne oli ja onko luvallista antaa ja minkä verran.
Minulle tulis kyllä aika iso luottamuspula tuollaisen jälkeen.
Meillä on ollut pari vähän samantapaista juttua. Esikoiselle anoppi antoi pöydältä pakettia lukematta "maitohappobakteereita" ruuan kanssa. Tiesi että annan niitä 6kk ikäiselle vauvalle. No minä olin jo antanut aamupäivän annoksen ja pöydällä oli miestä varten laktoosientsyymitabletteja. Onneksi ei sen vaarallisempaa mutta en kyllä voi ymmärtää miten kukaan antaa lukematta jotain lääkettä (tai lääkkeen näköistä ainetta) lapsille...
Nyt myöhemmin anoppi on välillä antanut lapsille jotain ruokia kaapeista kun pyysivät ja sanoivat että saavat syödä niitä. Eihän siinä muuten mitään mutta kun lapset ovat allergisia ja yhdellä on jopa adrenaliinipiikki siltä varalta että saa maidosta herkästi tosi voimakkaan reaktion jo mitättömästä määrästä... Ja minä olen aina kertonut mitä voivat syödä jos tulee nälkä (aina valmiiksi syötetyt muksut ettei tule nälkä kovin pian).
Edelleen anoppi saa hoitaa lapsiamme mutta vain pieniä hetkiä kerrallaan tai yhtä kerrallaan ja usein kirjoitan ihan paperille mitä lapselle saa antaa ja osan ruuista laitan mukaan. Ja painotan sekä anopille että lapselle että muuta ei syödä.
Jos kyseessä olisi ollut oma isäsi, olisit ajatellut vain, että ei ne vanhat miehet ymmärrä lastenhoidosta, koska eivät ole itse hoitaneet omia lapsiaan.
Mutta kun on kyse apesta, juokset tekemään aloituksen av.lle.
En edes tajua tätä aloitusta. Ihan yhtä typerää olisi ollut minun kysyä aikoinaan, olenko nipo kun suutuin isälleni hänen vietyä lapseni veneilemään ilman pelastusliivejä kun niitä ei ole ennenkään käytetty.
Mihin tarvitset vahvistusta täältä av.lta? Ihmeen avutonta touhua. Totta helvetissä ei lapselle saa antaa mitään outoja tabletteja. Mutta ihmiset nyt menettävät otteensa lapsenhoitoon tullessaan vanhaksi. Se nyt on päivänselvä asia.
Onhan näitä lapsia, jotka ovat hukkuneet kun ovat olleet isovanhempien kanssa. Ihan siksi, että heiltä on jo näppituntuma häipynyt. Miehet varsinkin eivät osaa kartoittaa tilanteita, koska eivät ole olleet vastuussa omista lapsistaan.
Ihan oikeasti, minä en ymmärrä tätä jatkuvaa anoppien ja appien haukkumista tällä palstalla. Naisten vanhemmat ei koskaan tee mitään väärin, mutta etsimällä etsitään syitä tehdä aloituksia appivanhemmista.
Toivottavasti ymmärrät tästä lähtien hoitaa maksullisen hoitajan ja tajuat, että appivanhempasi eivät enää kykene olemaan lapsenpiikana. Se nyt kyllä maksaa rahaa, etkä voi hyväksikäyttää ilmaiseksi isovanhempiasi, mutta elämä on.
Kun sanoin ettei niitä saa syödä lähti appi samassa kohti lasta elehtien "selvä selvä, kaikki ok", vaikea selittää. Lapsi oli tällöin hetken apen selän takana. Pidin itsestään selvänä hänen aikovan ottaa pillerit lapselta pois, menin itse perässä tueksi. Lapsi tunki niitä loppuja naamariin nopeaan, eikä appi hennonut väkisin ottaa. Aloin itse siihen, mutta pillerit olivat jo jauhona muksun suussa. Tabletit olivat korkealla kuivakaapissa, eivät esillä. Lapsi vain osasi niitä sieltä pyytää, kun tiesi niitä sieltä joskus saavan. Teidän mielestänne on siis ok antaa lapselle epämääräisiä pillereitä jos lapsi niin tahtoo ja muuten itkisi? Appi siis todella kysyi minulta mitä ne pillerit oikein ovat, ei siis tuntenut niitä. Eipä käynyt pienessä mielessäkään lähteä erikseen kieltämään random pillereiden antamista.. Mutta ensi kerralla sitten. Mitähän muuta pitäisi tajuta kieltää, puukkohipan leikkiminen? Pesuaineen syöminen? Lihaliemikuutioitakin tuo 2v haluaisi aina maistaa eikä siihenkään kai kuolisi. Lisäksi tuo lapsi saa niistä tableteista ummetusta jos syö niitä liian usein, ja se on kurjaa ja kipeää touhua. Ärh. Ap
Varmaankin reaktio on vähän toisenlainen kun on kyseessä appivanhemmat. Isälleni voisin sanoa suoraan, että ethän sinä hyvä ihminen VOI antaa lapselle tuntemattomia nappeja. Apelle asiat täytyy muotoilla kohteliaammin.
Appivanhempani ovat mukavia ihmisiä ja tulemme toimeen tosi hyvin. He haluaisivat hoitaa lapsia paljon, mutta en ole vielä antanut kuin aika pieniä hetkiä. Siihen on monta syynä että en halua kuormittaa heitä ja myös etten täysin luota heidän hoitokykyihinsä. Nyt oli pakko hoitaa eräs pankkiasia yhdessä miehen kanssa ja he halusivat hoitaa. Olin laittnut ruoat valmiiksi jotta kaikki kävisi helposti.
Mutta ilmeisesti tosiaan täytyy tämäkin erikseen teroittaa jos lapset jäävät heille yksin vielä. Niin ja ei tässä mitään hepulia ole kukaan saanut, minua vain harmittaa ja mietin miten hyvin luotan heihin vastaisuudessa.
Ap
ohjeista?
Totta kai täytyy ottaa huomioon, että isovanhemmat voivat olla jo vähän horiskoja, vaikka haluaisivatkin lasta hoitaa. Mutta itsellä ei ole sitä tunnetta, ettei hallitse touhua.
Kyllä vastuu on vanhemmilla varmistaa, että hoitaja on tilanteen tasalla. On aivan turha itsekä ja nillittää jälkeen päin, että hoitajat eivät toimineet kuten halusi jos ei ole kartoittanut hoitajan kykenevyyttä tehtävään.
Miksi et voi apelle sanoa samalla tavalla kuin isällesi? Annan mieluummin vanhan miehen vaikka myrkyttää lapsesi, ennen kuin uskallat sanoa mitään?
Minä aikoinaan suututin omat vanhempani kun sanoin, että en luota heihin. Mutta totesin, että parempi elävä lapsi kuin isovanhempien loukkaantuminen.
Eli vastuu on sinulla jos et uskalla sanoa mitään vaan mietit mieluummin hienotunteisuutta kuin lapsesi turvallisuutta.
ja antaisit ensi kerralla lasten hoitajille tarkemmat ohjeet siitä mitä saa antaa.
Kaiken muun antamisen kiellät ja kehoitat soittamaan ja kysymään jos ei tiedä kuinka toimia.
ap:tä täysin. Aivan naurettavaa länkytystä vastaajilta. Ei tietenkään aikuinen ihminen anna lapselle ihan selkeästä pilleripurkista yhtikäs mitään, jos ei ole 100% varma mitä sisältää.
Sinuna hankkisin lukollisen lääkekaapin nyt alkuun.
että ap ei tajua omaan vastuutaan kun ottaa lapsenvahdin. Kun ottaa vanhemman miehen, kuka saattaa olla jo vähän horisko, ei voi jättää kaikenmaailman pillereitä lojumaan pöydille.
Hei haloo, ajatelkaa nyt hiukan sitä lastenne turvallsuuttakin, ennen kuin tuppaatte ne hoitajille. Meille ei loju edes kalkkitapletteja pöydillä noin vain. Lapsiperheissä kaikki tuollainen pitää olla lapsen ulottumattomissa.
Vanha mies voi ajatella, että jos on namit pöydällä, ne on syötäviä. Ap varmaan jättäisi diapamitkin pöydälle jos hänellä sellaisia olisi ja syyttäisi jotain muuta jos lapsi nakkelisi ne naamaansa.
ap:tä täysin. Aivan naurettavaa länkytystä vastaajilta. Ei tietenkään aikuinen ihminen anna lapselle ihan selkeästä pilleripurkista yhtikäs mitään, jos ei ole 100% varma mitä sisältää.
että ap ei tajua omaan vastuutaan kun ottaa lapsenvahdin. Kun ottaa vanhemman miehen, kuka saattaa olla jo vähän horisko, ei voi jättää kaikenmaailman pillereitä lojumaan pöydille.
Hei haloo, ajatelkaa nyt hiukan sitä lastenne turvallsuuttakin, ennen kuin tuppaatte ne hoitajille. Meille ei loju edes kalkkitapletteja pöydillä noin vain. Lapsiperheissä kaikki tuollainen pitää olla lapsen ulottumattomissa.
Vanha mies voi ajatella, että jos on namit pöydällä, ne on syötäviä. Ap varmaan jättäisi diapamitkin pöydälle jos hänellä sellaisia olisi ja syyttäisi jotain muuta jos lapsi nakkelisi ne naamaansa.
Appeni ja anoppini ovat työssä käyviä viisaita ihmisiä. ei minulla ole sinänsä ollut syytä olettaa, etteivät ymmärtäisi jotain näi selkeää asiaa, kuin ettei pillereita anneta kaapissa olevasta purkista vaikka lapsi niin tahtoisi. Tästä eteenpäin tosiaankin sanon heille, että ette sitten anna mitään pillereitä mistään purkista. Tabletit eivät lojuneet pöydillä TIETENKÄÄN, vaan ne olivat kuivakaapissa piilossa. Lapsi tiesi niiden olevan siellä, ei olisi saanut niitä itse. Osasi kyllä pyytää, ja appihan sitten antoi. Ja anoppi katseli vierestä, päivitteli vähän perään kyllä.
Eli en tosiaankaan tajua mitä tässä nyt tein väärin. Sanoin lähtiessä "antakaa lapsille välipalaa, tästä nämä käyvät (tämä isompi on maidolle allerginen ja siksi asiat aika tarkkoja ja siksi niitä kalkkeja kaapissakin on), lelut on tässä, täällä on piirustuspaperit, tässä on videot, olemme poissa pari tuntia, tulen itse ruokkimaan päiväruoan" jne, eli ihan niin selkeät ohjeet kuin saada voi.
Sanoin myös apelle heti asian huomattuani, ettei noin saa tehdä. Mies myös soitti perään, ja sanoi että onneksi ei ollut mikään lääke, koska niitäkin meillä on (tosin ne ovat vielä paremmin piilossa).
Mutta ilmeisesti on minun syyni, jos minun poissaollessani kaksi aikuista, työsskäyvää järki-ihmistä antaa satunnaisesta pilleripurkista lapsen ottaa niin monta nappia kuin kouraan mahtuu. Ja minun olisi selkeästikin pitänyt etukäteen ymmärtää kieltää tällainen.
Voi hohhoi.
ap
Ohjeet kirjallisina ja sellaiset ukaasit että MITÄÄN edeltä sovitusta poikkeavaa ei anneta ilman soittoa sinulle.
Älä appea syytä.
nää vastaajat on vailla järkeä ja kohtuutta.
Et tietenkään voi ruveta ohjeistamaan aikuisia tolkuissaan olevia ihmisiä tyyliin ei syödä pesuainetta, ei juosta läpi ikkunan, ei syödä pillereitä purkista.
En tiedä mikä näitä ihmisiä vaivaa mutta edelleen ymmärrän kiukkusi. Vihainen olisin itsekin.
Tuota..miksi sinä et tottanut niitä kalkkitabletteja pois lapselta? Niin ainakin tuntuisi luonnolliselta itsestäni tehdä. Päävastuu on tietysti äitinä sinulla, kun olit tullut paikalle. Turhaa syyttelet appivanhempia sinähän se olet emäntä talossasi kun olet menoiltasi jo palannutkin.
Lapsenvahti kannattaa ohjeistaa aina tarkkaan, mitä voi antaa ja mitä ei. Ja sellaiset pillerit pois esiltä joita ei todellakaan ole tarkoitus lapselle antaa. Itsen sovin aina, että soittaa saa jos tulee epäselviä tilanteita.