TSH 2.6 - voiko olla vajaatoimintaa?
Olen ollut viimeiset kuukaudet aivan vetämätön, juuri ja juuri saan pakolliset asiat tehtyä. Olen myös lihonut useamman kilon. Minulla on itselleni jotenkin ihan tuntematon olo, en muista koskaan olleeni ihan tällainen aikaisemmin. Työterveydessä joulun alla otettiin perusverikokeita ja niissä tuo TSH 2.6. Muita kilpparikokeita ei otettu, mutta kannattaisikohan? Hemppa ainakin oli ok, ferritiini vähän alhainen, eli anemiasta ei liene kyse.
Kommentit (65)
THS alaraja 0.27- yläraja 4.2
Niin 2 lla alkava sulla on erinomaisesti lähes puolivälissä nätisti.
Otappa D vitamiinia, magnesiumia, B 12 -vitamiinia joko purkista tai kasviksista ja muusta ruuasta. Saattaa olla noista nyt kiinni.
Vierailija kirjoitti:
TSH on noinkin hyvä, on ap:n oireiden syy hyvin epätodennäköisesti kilpirauhanen. On ihan turha käyttää energiaa ko. taudin pähkäilemiseen, ja turha elättää toiveita thyroxin-lääkityksen ihmevaikutuksista. Syy oireisiin on todennäköisesti joku muu. Lihomiseen ja vetämättömyyteen kun voi olla lukuisia syitä, jos johtuisi kilpirauhasesta, näkyisi se arvoissakin.
Ihan kilpirauhasliiton sivuilla joku dosentti kirjoittaa että tietyn tyyppisessä vajaatoiminnassa arvot on hyvin usein viitteissä. Kuten minullakin oli joten en saanut lääkettä kymmeniin vuosiin ja päädyin työkyvyttömäksi ja liikuntakyvyttömäksi, kuten muutama muukin sukulaiseni. Kiitos geeneille.
Vierailija kirjoitti:
Otappa D vitamiinia, magnesiumia, B 12 -vitamiinia joko purkista tai kasviksista ja muusta ruuasta. Saattaa olla noista nyt kiinni.
B12 puute etenkin aiheuttaa uupumusta.
Tuo on ihan ok Tsh arvo. Mikäs se vähän alhainen ferritiini arvo on? siellä saattaa piillä se todellinen ongelma.