TSH 2.6 - voiko olla vajaatoimintaa?
Olen ollut viimeiset kuukaudet aivan vetämätön, juuri ja juuri saan pakolliset asiat tehtyä. Olen myös lihonut useamman kilon. Minulla on itselleni jotenkin ihan tuntematon olo, en muista koskaan olleeni ihan tällainen aikaisemmin. Työterveydessä joulun alla otettiin perusverikokeita ja niissä tuo TSH 2.6. Muita kilpparikokeita ei otettu, mutta kannattaisikohan? Hemppa ainakin oli ok, ferritiini vähän alhainen, eli anemiasta ei liene kyse.
Kommentit (65)
Te olette NIIN IDIOOTTEJA!! :D
Tuo on ihan erinomainen TSH-arvo, ei viittaa vajaatoimintaan päinkään, eikä muiden kilpirauhasarvojen määrittäminen todellakaan ole tarpeen! Toki kilpirauhasarvot voivat ajan myötä muuttua kenellä tahansa, mutta voit ihan itse harkita aiotko tämän varalta käydä (yksityisellä) kilpirauhaskokeissa kuukauden välein koko loppuelämäsi ajan. LääkäriTekstisi osoittaa täydellistä tietämättömyyttä. Tässä esimerkiksi pari harkinnanarvoista ajatusta:
1) Voisiko kyse olla kilpirauhasen tulehduksesta, joka aiheuttaa arvojen heittelehtimistä hyposta hyperiin?
2) Voisiko kyse olla aivolisäkkeen ongelmista, mitä jos T4-v ja T3 ovatkin todellisuudessa pohjalukemissa eikä aivolisäke ymmärrä "piiskata" kilpirauhasta tuottamaan kilpirauhashormonia. Kuten ehkä tiedät - jos olet lääkäri - niin tuo TSH (Thyroid Stimulating Hormone) ei ole kilpirauhasen tuottama hormoni vaan aivolisäkkeen. Ja sillä ei suoranaisesti ole ihmisen hyvinvointiin samanlaista merkitystä kuin kilpirauhasen tuottamilla hormoneilla eli tyroksiinilla (T4) ja Trijodityroniinilla (T3).Tässä vain muutamia esimerkkejä, olisikos syytä kuitenkin mitata ainakin T4-v todellisen kuvan saamiseksi?
t. autoimmuunityreoidiittia ja kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava - lääkärien ammattitaidottomuuden vuoksi liian pitkään diagnoosia odotellut ja muutaman vuoden sen vuoksi "sumussa" kulkenut.
Meitä joilta on "varastettu" vuosia elämästä? Suomessa? Maailmanlaajuisesti? Kuinka monta on piilevänä ja syövät masislääkkeitä tällä hetkellä? Sydänpussi voi täyttyä myksedeemasta eikö se ole muka vaarallista? Myksedeema=limapöhö. Vajaatoiminnassa kudokset täyttyvät limapöhöstä, kyse ei siis ole pelkästä nesteturvotuksesta.
Miksi, oi miksi tätä sairautta ei oteta vakavammin?
Taidat olla sama lääkäri joka taannoin totesi tuttavalleni että "ei todellakaan ole mitään kilpirauhasongelmia", tsh oli samaa luokkaa kuin ap:lla. No, painoa tullut lisää kuitenkin muutamassa kuukaudessa 10 kg ja myös muitakin outoja juttuja. Ja todellakaan ei ollut kyse siitä että tämä henkilö olisi syönyt liikaa tms.
No, kunnon asiantuntija huomasi heti mistä kyse, kilpirauhasessa oli todella pahasti häikkää ja potilas oli todellakin sairas. Kilpirauhasen ultra paljasti ongelman todellisen laajuuden (ja lisättäköön vielä, että kilppari oli ultrattu jo pari viikkoa aiemmin ja todettu että "ei mitään vikaa"...) Että eipä kannattais paljon huudella tällaisten "lääkärien". Itse olen myös sairastellut paljon, ja ikävä kyllä huomannut konkreettisesti sen, että potilaan vaivoja usein ylenkatsotaan ja hoitovirheitä sattuu PALJON.
Samoillakin arvoilla eri ihmisillä vointi voi olla täysin erilainen. Joillakin tuntuu jo tuo sinun arvosi olossa, joillakin toisilla olo taas on ihan hyvä vaikka TSH olisi lähemmäs kymmentä.
Suosittelen ehdottomasti menemään lääkärin pakeille ja ottamaan kilpparitestit. Ihan turha on kärsiä, kun lääkityskin on keksitty, jos vaivan syynä tosiaan on kilppari. Mene sellaiselle lääkärille joka tietää kilppariasioista, niin säästät aikaa, hermoja ja rahaa. Kannattaa katsoa netistä kilpparifoorumeilta vinkkejä lääkärin valintaan. En sano etä sinulla ehdottomasti on kilpparin vajaatoimintaa, mutta kun kerran oireiden perusteella se on mahdollisuus, niin kannattaa kyllä tutkia asiaa.
Suosittelen ottamaan mahdollisimman kattavat verikokeet. Pelkkä TSH kun ei kerro mitään. Pitäisi ottaa lisäksi T4-arvo ja vasta-aineet, ja suosittelen myös käänteistä T3:sta, vaikka kaikki lääkärit sitä ei edes määrää. Sitä kun ei tutkita Suomessa ollenkaan. Tuo käänteinen T3-testi lähetetään Jenkkeihin, ja se maksaa yli satasen, mutta se on tärkeä.
Itsellä TSH oli vähän päälle 5, tyroksiiniarvot ihan normaalit, mutta tulehdusarvot tosi korkeat. Tuo käänteinen T3 oli myös koholla, ja sen takia sainkin liotyroniinilääkityksen, jolla tuo käänteinen T3 saadaan laskemaan. Vasta sen jälkeen voin alkaa syömään tyroksiinia. Jos lääkäri olisi määrännyt suoraan tyroksiinin, ei tuo käänteinen arvo olisi laskenut, eikä tyroksiini olisi tehonnut, joten oli erittäin hyvä että otin tuon käänteisen T3:sen!
Ja pelkkiä labra-arvoja ei pidä tuijottaa! Kilpirauhassairauksien diagnosoimisessa on erittäin tärkeää huomioida myös potilaan omat fiilikset ja oireet. Sitä paitsi, tuota TSH:n viiterajaakin on viilailtu niin Suomessa kuin muuallakin maassa useaan kertaan, aina alaspäin, eli se ei ole mikään kiveen hakattu juttu.
Vierailija kirjoitti:
mutta oireita kannattaa kuunnella, ei pelkkä verikoe kerro kaikkea. Onko otettu vasta-aineet? Jos niitä on niin se kertoo autoimmuunitulehduksesta.
Jos TSH on normaali, niin silloin ei ole kyse kilpirauhasen vajaatoiminnasta vaikka kuinka haluaisi itselleen jonkun muotidiagnoosin kuten vajaatoiminnan tai alhaisen ferritiinin. Toki voi varmuuden vuoksi ottaa omilla rahoilla muutkin kilpparikokeet jos kiinnostaa. Miten niin verikoe ei kerro? Siksihän se otetaan, että oireille saadaan selitys.
Vierailija kirjoitti:
Jos TSH on normaali, niin silloin ei ole kyse kilpirauhasen vajaatoiminnasta vaikka kuinka haluaisi itselleen jonkun muotidiagnoosin kuten vajaatoiminnan tai alhaisen ferritiinin. Toki voi varmuuden vuoksi ottaa omilla rahoilla muutkin kilpparikokeet jos kiinnostaa. Miten niin verikoe ei kerro? Siksihän se otetaan, että oireille saadaan selitys.
EI, EI ja EI. Voi kurjuus, kun tätä väärää tietoa jaetaan netissä ja joku vielä ottaa tosissaan. Muotidiagnoosi? Tiedätkö millaisia riskejä esimerkiksi vajaatoimintaan liittyy? Muun muassa sydän- ja verisuonisairauksia. Haluatko tosiaan olla "muodikas" ja saada tällaisia kivoja pikku riskitekijöitä? Toisekseen, pelkkä TSH ei kerro YHTÄÄN MITÄÄN, vaan aina pitäisi ottaa muita arvoja ja seurata miten ne menee synkassa TSH:n kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI, EI ja EI. Voi kurjuus, kun tätä väärää tietoa jaetaan netissä ja joku vielä ottaa tosissaan. Muotidiagnoosi? Tiedätkö millaisia riskejä esimerkiksi vajaatoimintaan liittyy? Muun muassa sydän- ja verisuonisairauksia. Haluatko tosiaan olla "muodikas" ja saada tällaisia kivoja pikku riskitekijöitä? Toisekseen, pelkkä TSH ei kerro YHTÄÄN MITÄÄN, vaan aina pitäisi ottaa muita arvoja ja seurata miten ne menee synkassa TSH:n kanssa.
Älä lässytä. Nyt ollaan fiksoiduttu ajatukseen, että oireiden on pakko johtua juuri kilpparista, vaikka ne voivat johtua vaikka mistä muustakin ja TSH oli normaali. Opettele lukemaan. Ja miten niin "aina" pitäisi ottaa muitakin arvoja, jos kerran TSH on normaali? Eihän silloin muuta ehtisi tehdäkään, kuin juosta ottamassa labroja varmuuden vuoksi. Toisekseen yleensä otetaan rutiinisti myös t4v.
Kyllä, tiedän vajaatoiminnan riskit koska minulla on subkliininen vajaatoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lässytä. Nyt ollaan fiksoiduttu ajatukseen, että oireiden on pakko johtua juuri kilpparista, vaikka ne voivat johtua vaikka mistä muustakin ja TSH oli normaali. Opettele lukemaan. Ja miten niin "aina" pitäisi ottaa muitakin arvoja, jos kerran TSH on normaali? Eihän silloin muuta ehtisi tehdäkään, kuin juosta ottamassa labroja varmuuden vuoksi. Toisekseen yleensä otetaan rutiinisti myös t4v.
Kyllä, tiedän vajaatoiminnan riskit koska minulla on subkliininen vajaatoiminta.
Siis kuka on fiksoitunut ajatukseen? Itse asiassa, minulla ei ole edes todettu vajaatoimintaan ja silti olen enemmän kartalla aiheesta kuin sinä :) Ensinnäkin kilpirauhastesteihin on todella vaikea saada aikaa, joten ensisijaisesti oireita ei tässä yhteiskunnassa hoideta kilppariongelmina. Toisekseen, ongelma on nimenomaan se, että muita arvoja ei yleensä suostuta ottamaan. Jos saa kerrasta T4v-arvon, on hyvä tuuri. Pelkkä TSH ei kerro yhtään mitään vaan sitä pitäisi seurata t4v-arvon kanssa. Erikoista, ettet edes tuon vertaa tiedä. Ja kyllä, monessa muussakin sairaudessa otetaan veriarvoja. Aatteles, diabeetikot juoksee labroissa varmuuden vuoksi kerran vuodessa! Mitä tuhlausta! Kyllä kannattaisi ihmiset jättää vaan hoitamatta ja tutkimatta, ettei tuhlata yhteiskunnan varoja. Subkliinisessa vajaatoiminnassa TSH on yleensä ns. normaali, joten sinun ajatusmaailmalla sinulla ei oikeastaan ole edes vajaatoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Subkliininen vajaatoiminta. Heh. Kuulostaa kyllä siltä, että sinulla on ollut tarve saada itsellesi "muotidiagnoosi". Eikö sitä voi edes puhua asioiden oikeilla nimillä sen sijaan, että laittaa noita "hienoja" diagnooseja?
Vierailija kirjoitti:
Subkliinisessa vajaatoiminnassa TSH on yleensä ns. normaali, joten sinun ajatusmaailmalla sinulla ei oikeastaan ole edes vajaatoimintaa.
Niin siis tuossahan ei ole edes varsinaista vajaatoimintaa. Sama kuin sanoisi, että paastoarvo oli koholla tai olisi diabeteksen esiaste. Ihan eri asia verrattuna vajaatoimintaan. Tutkimusten mukaan ikääntyvillä ihan normaali juttu.
-vajaatoimintaa sairastava-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka on fiksoitunut ajatukseen? Itse asiassa, minulla ei ole edes todettu vajaatoimintaan ja silti olen enemmän kartalla aiheesta kuin sinä :) Ensinnäkin kilpirauhastesteihin on todella vaikea saada aikaa, joten ensisijaisesti oireita ei tässä yhteiskunnassa hoideta kilppariongelmina. Toisekseen, ongelma on nimenomaan se, että muita arvoja ei yleensä suostuta ottamaan. Jos saa kerrasta T4v-arvon, on hyvä tuuri. Pelkkä TSH ei kerro yhtään mitään vaan sitä pitäisi seurata t4v-arvon kanssa. Erikoista, ettet edes tuon vertaa tiedä. Ja kyllä, monessa muussakin sairaudessa otetaan veriarvoja. Aatteles, diabeetikot juoksee labroissa varmuuden vuoksi kerran vuodessa! Mitä tuhlausta! Kyllä kannattaisi ihmiset jättää vaan hoitamatta ja tutkimatta, ettei tuhlata yhteiskunnan varoja. Subkliinisessa vajaatoiminnassa TSH on yleensä ns. normaali, joten sinun ajatusmaailmalla sinulla ei oikeastaan ole edes vajaatoimintaa.
Raskasta keskustella ihmisen kanssa, joka ei osaa lukea tai ei ymmärrä lukemaansa. Tämä on ihan todistettu ilmiö Suomessa ja koskee yhä kasvavaa joukkoa ihmisiä.
Juurihan minä kerroin sinulle kallusaurukselle että varmaan se t4V on otettu myöskin, minkä kerrottuani sinä alat vaahtoamaan että t4V pitää myös ottaa!!11! Sen jälkeen alkaa passiivis-aggressiivinen jätetään hoitamatta-arvelu, vaikka ei ole todettu labroissa hoitamisen aihetta. No just:D.
TSH ja t4v otetaan hyvin helposti nykyään. Autoimmuunivasta-aineita ja muita joutuu ottamaan pitkälti omalla rahalla ainakin aluksi.
Ei ole vajaatoiminta, korkeintaan subkliininen, jos sitäkään. Vajaatoimintaa ei diagnosoida pelkän TSH-arvon perusteella. Onko otettu myös T4-V, T3-V ja vasta-aineet? Jos ei, niin se seuraavaksi. Alhainen ferritiini viittaa raudanpuutteeseen, jossa oireet ovat samat kuin vajaatoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Subkliinisessa vajaatoiminnassa TSH on yleensä ns. normaali, joten sinun ajatusmaailmalla sinulla ei oikeastaan ole edes vajaatoimintaa.
Niin siis tuossahan ei ole edes varsinaista vajaatoimintaa. Sama kuin sanoisi, että paastoarvo oli koholla tai olisi diabeteksen esiaste. Ihan eri asia verrattuna vajaatoimintaan. Tutkimusten mukaan ikääntyvillä ihan normaali juttu.
-vajaatoimintaa sairastava-
Ei muuten ole noin selkeää. Duodecimista löytyvän julkaisun (etsin myöhemmin jos haluat) mukaan raja-arvot vaihtelevat ikäryhmittäin. Esim. kuusikymppisellä menettelevä arvo ei ole välttis hyvä nelikymppisellä, vaikka on ns. harmaalla alueella.
Ainakin T4-V ja ferritiini kannattaa tutkia Tsh:n lisäksi, jos on kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita. Ne voi teettää vaikka omalla kustannuksella ilman lähetettä, jos lääkäri ei suostu määräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Subkliininen vajaatoiminta. Heh. Kuulostaa kyllä siltä, että sinulla on ollut tarve saada itsellesi "muotidiagnoosi". Eikö sitä voi edes puhua asioiden oikeilla nimillä sen sijaan, että laittaa noita "hienoja" diagnooseja?
Niin, en tiedä pitääkö jonkun lääketieteellisen tilan nimi kääntää sinua varten jotenkin kansaomaisemmaksi, jotta ymmärtäisit sen, mutta kyllä tuota nimitystä käytetään ihan lääketieteessä. Mikä se oikea nimi sitten olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta keskustella ihmisen kanssa, joka ei osaa lukea tai ei ymmärrä lukemaansa. Tämä on ihan todistettu ilmiö Suomessa ja koskee yhä kasvavaa joukkoa ihmisiä.
Juurihan minä kerroin sinulle kallusaurukselle että varmaan se t4V on otettu myöskin, minkä kerrottuani sinä alat vaahtoamaan että t4V pitää myös ottaa!!11! Sen jälkeen alkaa passiivis-aggressiivinen jätetään hoitamatta-arvelu, vaikka ei ole todettu labroissa hoitamisen aihetta. No just:D.
TSH ja t4v otetaan hyvin helposti nykyään. Autoimmuunivasta-aineita ja muita joutuu ottamaan pitkälti omalla rahalla ainakin aluksi.
Niin, voihan sitä tietenkin syyttää muita passiivis-aggressiivisuudesta sen jälkeen, kun on itse aloittanut "keskustelun" sanoilla "älä viitsi lässyttää". Laita ihmeessä linkkejä tutkimuksiin, joiden mukaan kilpirauhasen vajaatoiminta tai alhainen ferritiini ovat muoti-ilmiöitä, joita ihmiset haluavat? Voin vastaavasti laittaa linkin sinulle subkliinisesta vajaatoiminnasta, jota on todettu hoidettavan liian usein. Se kun ei varsinaisesti mikään vajaatoiminta edes ole ja oireet ovat usein lievät tai jopa olemattomat. On luonnollista, että ihminen haluaa tietää oireidensa syyn. Se on myös viisasta, koska ei ole yksi tai kaksi vajaatoiminnasta kärsivää, joita on hoidettu ensin turhaan masennuslääkkeillä masennuspotilaana. Siis mikä ihmeen "jätetään hoitamatta -arvelu"? Syytät minua siitä, etten osaa lukea, mutta sinähän puhut täällä aivan omiasi. Voi olla, että sinä sait t4v:n helposti. Ja ilmeisesti todellakin sait, jos "subkliinisessa" ylipäätään on verikokeisiin päässyt. Voi olla, että sinun sairaanhoitopiirissä niihin pääsee helposti. Fakta on kuitenkin se, että täällä kilpparikokeisiin on vaikea päästä ja t4v:n saaminen on vielä vaikeampaa. Sitä ei todellakaan oteta automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en tiedä pitääkö jonkun lääketieteellisen tilan nimi kääntää sinua varten jotenkin kansaomaisemmaksi, jotta ymmärtäisit sen, mutta kyllä tuota nimitystä käytetään ihan lääketieteessä. Mikä se oikea nimi sitten olisi?
Ei kyse ole minun ymmärtämisestäni vaan sinun. Tuossa ylempänä hyvin selitetty. Jos nyt välttämättä haluat jotain diagnoosia käyttää niin vajaatoiminnan esivaihe. Käytännössä ei siis yhtään mikään.
Tekstisi osoittaa täydellistä tietämättömyyttä. Tässä esimerkiksi pari harkinnanarvoista ajatusta:
1) Voisiko kyse olla kilpirauhasen tulehduksesta, joka aiheuttaa arvojen heittelehtimistä hyposta hyperiin?
2) Voisiko kyse olla aivolisäkkeen ongelmista, mitä jos T4-v ja T3 ovatkin todellisuudessa pohjalukemissa eikä aivolisäke ymmärrä "piiskata" kilpirauhasta tuottamaan kilpirauhashormonia. Kuten ehkä tiedät - jos olet lääkäri - niin tuo TSH (Thyroid Stimulating Hormone) ei ole kilpirauhasen tuottama hormoni vaan aivolisäkkeen. Ja sillä ei suoranaisesti ole ihmisen hyvinvointiin samanlaista merkitystä kuin kilpirauhasen tuottamilla hormoneilla eli tyroksiinilla (T4) ja Trijodityroniinilla (T3).
Tässä vain muutamia esimerkkejä, olisikos syytä kuitenkin mitata ainakin T4-v todellisen kuvan saamiseksi?
t. autoimmuunityreoidiittia ja kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava - lääkärien ammattitaidottomuuden vuoksi liian pitkään diagnoosia odotellut ja muutaman vuoden sen vuoksi "sumussa" kulkenut.