TSH 2.6 - voiko olla vajaatoimintaa?
Olen ollut viimeiset kuukaudet aivan vetämätön, juuri ja juuri saan pakolliset asiat tehtyä. Olen myös lihonut useamman kilon. Minulla on itselleni jotenkin ihan tuntematon olo, en muista koskaan olleeni ihan tällainen aikaisemmin. Työterveydessä joulun alla otettiin perusverikokeita ja niissä tuo TSH 2.6. Muita kilpparikokeita ei otettu, mutta kannattaisikohan? Hemppa ainakin oli ok, ferritiini vähän alhainen, eli anemiasta ei liene kyse.
Kommentit (65)
kun nuo endokrinologit ja jopa tavan lääkärit laittavat mielipiteensä perään ammattinsa, on tullut huomattua että ei se koulutus vielä takaa ammattitaitoa. Että vaikka siinä lukee t. endokrinologi niin se ei todellakaan tarkoita, ettäkö mielipiteellä olisi sen enempää painoarvoa kuin ihan taviksien mielipiteillä. Missä tahansa ammatissa osa on perehtyneempiä kuin toiset.
kun nuo endokrinologit ja jopa tavan lääkärit laittavat mielipiteensä perään ammattinsa, on tullut huomattua että ei se koulutus vielä takaa ammattitaitoa. Että vaikka siinä lukee t. endokrinologi niin se ei todellakaan tarkoita, ettäkö mielipiteellä olisi sen enempää painoarvoa kuin ihan taviksien mielipiteillä. Missä tahansa ammatissa osa on perehtyneempiä kuin toiset.
toki nämä ketjun lekurit voi olla hyviä jollain toisella osa-alueella, mutta sitten pitäisi edes potilaalle sanoa, ettei kilpparijutut ole oman mielenkiinnon kohteena. Niissä kun on muutakin kuin yksi tsh-arvo.
kertoa minulle, miksi noita arvoja sitten vaivaudutaan ottamaan? Jos kerran täysin normaalilla, ihan mainiolla arvolla ei ole mitään väliä, vaan lääkitys muka tarvitaan siitä huolimatta. Miksi kaikki ihmiset eivät sitten käytä kilpirauhaslääkitystä? Ja lääkityksen seurannassa sama juttu; miksi vaivautua ottamaan kokeita, jos hyvät arvot eivät kerro muka mitään, vaan lääkitystä säädetään vain omien (mahdollisesti täysin muista syistä johtuvien) oireiden mukaan?
kertoa minulle, miksi noita arvoja sitten vaivaudutaan ottamaan? Jos kerran täysin normaalilla, ihan mainiolla arvolla ei ole mitään väliä, vaan lääkitys muka tarvitaan siitä huolimatta. Miksi kaikki ihmiset eivät sitten käytä kilpirauhaslääkitystä? Ja lääkityksen seurannassa sama juttu; miksi vaivautua ottamaan kokeita, jos hyvät arvot eivät kerro muka mitään, vaan lääkitystä säädetään vain omien (mahdollisesti täysin muista syistä johtuvien) oireiden mukaan?
lääkärien keksintiä, erityisesti halvalla ihmelääkkeellä Thyroxinilla parannettavaa kilpparin vajaatoimintaa pohdittaessa.
Tuo on ihan erinomainen TSH-arvo, ei viittaa vajaatoimintaan päinkään, eikä muiden kilpirauhasarvojen määrittäminen todellakaan ole tarpeen!
Toki kilpirauhasarvot voivat ajan myötä muuttua kenellä tahansa, mutta voit ihan itse harkita aiotko tämän varalta käydä (yksityisellä) kilpirauhaskokeissa kuukauden välein koko loppuelämäsi ajan.
Lääkäri
OIKEAA kokemusta tai tietoa sinulla on kilpirauhasvaivoista? Muuta kuin joku läpyskä minkä olet lukenut lääkiksessä vuonna kivi?
ja ammattitaitonsa vakuuttamiseksi lisäksi sairastaa hoitamaansa sairautta itse?
Sen pitäisi olla täynnä terveellä ihmisellä! Varsinkin kun nykyiset hb-arvot ovat naisilla tosi alhaiset!
että kilppariarvot voi näyttää normaalia, ja silti olla kilpirauhasen vajaatoiminta?
ja mielestäni melko epämääräinen keski-arvo. Voiko sitä sokeasti soveltaa jokaiseen?
Thyroxin on hormoni ja jo pieni murunen sitä suuntaan tai toiseen aiheuttaa minulle suuria muutoksia vointiin. Minä jään sängyn pohjalle 150 mikrolla ja olen normaali 175:llä mikroa Thyroxinia. Naureskellen muistelen erästä typerää sisätautilääkäriä joka vähätteli "hienosäätöäni".
Sori, mutta mulla on luottamus täysi nolla lääkäreiden tämänhetkiseen tietämykseen Hashimoton thyreoidiitin aiheuttamasta hypotyreoosista. He eivät edes ole yksimielisiä siitä, onko se kilppari surkastunut/tuhoutunut lopullisesti vai tuleeko sieltä aika ajoin joskus jotain omaa tuotantoa vielä...
Sen pitäisi olla täynnä terveellä ihmisellä! Varsinkin kun nykyiset hb-arvot ovat naisilla tosi alhaiset!
Mulla on Hb 138, ferritiini 20. Tiedan itsekin etta ferritiini on alakanttiin, mutta mistaan hirmu patologisesta tuskin on kyse eika se selita mun vasymystani.
Ap
OIKEAA kokemusta tai tietoa sinulla on kilpirauhasvaivoista? Muuta kuin joku läpyskä minkä olet lukenut lääkiksessä vuonna kivi?
ja ammattitaitonsa vakuuttamiseksi lisäksi sairastaa hoitamaansa sairautta itse?
mutta pitäisi tietää ettei tuo yksi arvo kerro koko totuutta.
T4V sen sijaan meni (siis ali). Vuosia yritin saada selville mikä mulla on, mutta aina sanottiin, että kaikki kunnossa...
Eli vajaatoiminta voi olla, vaikka TSH olisi ns. viiterajoissa.
Tai siis valelääkäri, voi sun potilasraukkoja :(
Olen ollut raskaana, sairastanut masennustas ja hypotyreoosia. Siitä huolimatta hoidan myös eturauhaspotilaita, dementikkoja, verenpainepotilaita, diabeetikkoja ja nilkkansa murtaneita.
Ehkä minun pitäisi lähettää heidät erikoislääkärille(=dementoitunut prostatahyperplasiaa sairastava diabeetikko), jotta he saisivat oikean hoidon.
Olen ollut raskaana, sairastanut masennustas ja hypotyreoosia. Siitä huolimatta hoidan myös eturauhaspotilaita, dementikkoja, verenpainepotilaita, diabeetikkoja ja nilkkansa murtaneita.
Ehkä minun pitäisi lähettää heidät erikoislääkärille(=dementoitunut prostatahyperplasiaa sairastava diabeetikko), jotta he saisivat oikean hoidon.
totta kai paras tilanne olisi, että nuo kaikki voisi lähettää juuri sen alan erikoislääkärille, etkö ole samaa mieltä?
näissä on se, että yleislääkärit varmaankin osaavat määrätä oikean hoidon niille keskivertopotilaille, joilla esim. tsh on 20, ei tartte pähkäillä että onko vajaatoiminta vai ei. Sitten taas pienemmällä arvolla ei ole varaa tehdä lisätutkimuksia, vaikka potilaalla olisikin oireita.
Monilla on vaihtelua voinnissa. Eli siis välillä vajaatoiminnan oireita, välillä liikatoiminnan. Ja Thyroxinia pitää säätää usein. Mistä voi johtua tämä aaltoilu? Entä jos sopivaa annosta ei löydy ikinä?
Onko mahdollista että elimistössä on molempia vasta-aineita S-TSAB ja TPO-vasta-aineet? Onko mahdollista että on sekä Basedow että hypotyreoosi? Tai hypotyreoosi (hashimoto) joka muuttuu Basedowiksi?
En edes tiedä miksi kysyn täällä :D hyvin epätodennäköistä että endokrinologit täällä päivystää...
minulla on (autoimmuuni) kilpirauhasen vajaatoiminta. Kun menin runsaiden oireideni kanssa lääkäriin, niin tsh oli 5.1.
Oireeni olivat mm. rytmihäiriöt, sydämentykytys ja ripuli.
Onneksi työterveyslääkäri osasi asiansa ja kokeili vain "varmuuden vuoksi" thyroxinia. Ja lähetti minut endolle.
Endon kanssa on todettu, että minulla tsh pitää olla alle 2, jotta voin hyvin.
Tarinan opetus:
- oireet voivat olla poikkeavat
- viitearvot eivät päde kaikilla.
Niin, ja tämä minun tarinani on tosi.
Mulla on TSH ja T4V viitearvoissa ja suurin osa vajaatoiminnan oireista. Nyt olen ollut 800 kcal/pv dieetillä niin painoa on lähtenyt 100 - 200 g päivässä. Vajaatoimintaa jos ei ole niin kertokaa ihmeessä lääkärit, olenko nyt löytänyt ratkaisun maailman ravintopulaan vai mitä? Siis todellakaan MIKÄÄN ei auta, että paino tippuisi.