Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

teini auswitziin ?

Vierailija
18.01.2012 |

Kysytäänpäs av-palstalaisiltakin mielipidettä, veisitkö tyttären 15 vee ensi kesänä Krakovaan ja Auswitziin ? Hän lukee historiassa valinnaisena "Vainotut" ja tämä aihe kiinnostaa kovasti ja esitti matkaehdotuksen itse.

Museoon on alaikäraja 14 v, mutta onkohan kuitenkin liian rankka paikka tyttärelle ?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dachaussa 13 v ja 15 v kanssa

Vierailija
22/29 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksplussalta saitkin jo vaikka kuinka paljon tietoa ja rohkasevia tähän. Miksi siis vielä muualta samoja viestejä haluat? Vai haluatko jotain muuta kenties?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi alaikäistä valkoisten puolella ollutta nuorukaista. Siihen kiven viereen ampuivat ja pistimillä lopuksi sohivat. Kannattaa muistaa, ettei se kauhein mahdollinen ole kaukana vaan lähellä.

Siis tämäkö on sinusta kauheinta mahdollista? Vähänpä sitten maailmasta tiedät.

Vierailija
24/29 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja on aiheesta luettu mm. Anne Frankin päiväkirja ja Poika raidallisessa pyjamassa. Schindlerin lista on lukulistalla seuraavana.

Kannattaisi tuota lukulistaa rukata. Ovat mielestäni siitä huonoimmasta päästä.

Suosittelisin jotain kirjaa siitä, miten vaihe vaiheelta juutalaisten elämä muuttui jo ennen keskistysleirejä, ja sitten jotain keskitysleirin kokeneen kirjaa. Lisäksi: omalle lapselleni Maus I ja II ovat olleet tärkeitä.

Vierailija
25/29 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse ahdistun nykyään paljon enemmän tuollaisista kuin teininä.

Nyt on on itsellä pieniä lapsia, niin kaikki missä lapsille tehdään pahaa suorastaan etoo ihan eri lailla kuin silloin kun oli lapseton. Auschwitzissä oli vitriinissä pieniä vauvanvaatteita. Kuvaavaa, että juuri se on jäänyt mieleeni sieltä.

Vierailija
26/29 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin siellä 16-vuotiaana vanhempieni kanssa. Kävimme museo-parakeissa sekä jättimäisellä Birkenau-tuhoamisleirillä. Museo oli ihan mielenkiintoinen, mutta se oikea tuhoamisleiri, sma joka näytetään kaikissa elokuvissa, oli kotenkin vaikuttavampi. Siellä ei ollut kuin muutama parakki jäljellä, mutta minusta todellakin näkemiset arvoinen paikka. Olin lukenut kirjoja ennen matkaa, ja nähnyt Polttouhrit -sarjan, ja muistaakseni Shindlerin listan.

Ihmiset kokee sen varmasti eri tavalla. Mä katselin paikkaa kylmän viileästi, enkä halunnut ajatella sitä liikaa. Itsesuojeluvaisto toimi niin... Minusta kirjat ovat vaikuttavampia, hyvässä ja huonossa. Eli kirjoista sain painajaisia jo ennen siellä käyntiä, eikä siellä käynti niitä lisännyt. Kyllä mä aion lapsenikin sinne joskus viedä, kun ovat tarpeeksi vanhoja.

Vierailija
27/29 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on käydä sekä Auswitzissa että Birkenaussa, sekä tuolla Schindlerin tehtaassa muun muassa. ( kiitos sille joka linkitti kuvan)

Tyttären kielitaito riittää mainiosti englanninkieliseen esitykseen, ja on kovasti kiinnostunut historiasta. Kirjoja on aiheesta luettu mm. Anne Frankin päiväkirja ja Poika raidallisessa pyjamassa. Schindlerin lista on lukulistalla seuraavana.

Tuo Oscar Schindler ja hänen hollywoodissa muokattu tarinansa on yksi suuri vitsi monen historioitsijan mielestä. Schindler oli 150%:sti vain busines-mies joka käytti häikäilemättä hyväkseen vankeja: hän hyötyi heistä, se oli taloudellinen transaktio, ei hyväntekeväisyyttä. Ei sydämen hyvyydestä kummunnutta auttamisen halua vaikka reilu sata tehdastyöläistä taisi hengissä selvitäkin. Hollywood-leffa glorifoi ja antaa aivan väärän kuvan Schindlerin toiminnasta.

Puolassa ja Saksassa on pilvin pimein oikeasti ihmisiä auttaneita, niitä jotka pelastivat enemmän ihmisiä puhtaasti auttamisen halusta ja joista kukaan ei ole vain tehnyt elokuvaa.

Vierailija
28/29 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksplussalta saitkin jo vaikka kuinka paljon tietoa ja rohkasevia tähän. Miksi siis vielä muualta samoja viestejä haluat? Vai haluatko jotain muuta kenties?[/

Niin sain, suuret kiitokset sinnekin palstalle, halusin vain kysyä tämänkin palstan mielipidettä. Ei sen kummempaa.

ap

Vierailija
29/29 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse 9. luokalla koulun retkellä. Minulle ei ole jäänyt traumoja (eikä käsittääkseni kenellekään mukana olleelle), mutta muistan hyvin paikan yksityiskohtia (mm. vitriinit, jossa oli uhrien hiuksia kilokaupalla sekä hiuksista tehtyjä kankaita tms.). Kyllä mä voisin teinin Auschwitziin viedä, mutta toki keskustelisin asiasta hänen kanssaan jälkikäteen juuri niin paljon kuin hän haluaisi.