Nelikymppisinä äidiksi tulevat eivät ole enää kovin
muuntautumiskykyisiä perinteisen äidin rooliin. Toisaalta ymmärrettävää - jos on elänyt citysinkkuna jo pari vuosikymmentä, syönyt hienoissa etnisissä ravintoloissa päivän ruokansa ja ravannut baareissa ja sitten kokee yhtäkkiä valaistumisen; kas, haluan äidiksi, niin eipä enää lihakeiton keitto, kodin ylläpito, puistoissa lapsen kanssa leikkiminen enää niin helposti käykään. Sitä pidetään vain tiukasti kiinni siitä omasta tavasta elää "no mä nyt olen tällainen äiti, joka laittaa lapsensa heti tarhaan, leikkikööt siellä mudassa sellaiset tädit jotka sen homman osaavat" ja "kyllä se muksu niillä etnisissä ruoilla ja eineksilläkin kasvaa".
Kommentit (25)
mitään perinteisiä äitejä, koska julkisuuteen tullaan jonkin meriitin kautta, oli se sitten vaativa ura politiikassa tai hömppäura tosi-tv:ssä. Sellaiset ihmiset eivät elä perinteistä elämää eivätkä sitten toteuta äitiyttäkään perinteisesti. Ura viihdebisneksessä sen pareemin kuin liike-elämän huipullakaan ei vaan salli vuosien kotona olemista.
Nelikymppisenä äidiksi tulevia on ympäri Suomea, joten vain cityssä asuvat voivat olla entisiä citysinkkuja ja ravata hienoissa ravintoloissa tai bilettää. Mukaan mahtuu meneviä ex-sinkkuja ja entisiä ja nykyisiä koti-ihmisiä. Eiköhän se ole enemmän persoona- kuin ikäkysymys.Baareissa tapaa taatusti enemmän parikymppisiä vauvojen äitejä kuin nelikymppisiä.
Provoksikin tämä oli vähän liian mustavalkoinen vaikka myöhemissä viesteissä koititkin vetää takaisin ja loivennella.
hupaisaan vuodatukseen kommentoi, paitsi että minusta pienen lapsen kanssa on ollut helpointa käydä just noissa "etnisissä" eli kaakkois-aasialaisissa ravintoloissa (esim. Satkar, Sandeep, Maharaja, Bamboo Center): ruoka tulee nopeasti, on monien lasten mieleen ja helppoa syödä. Emme kyllä kovin usein syö lasten kanssa ulkona mutta sainkin lapseni 29- ja 32-vuotiaana, joten olin vielä hiukan muuntautumiskykyinen ja teenkin joskus jopa makaronilaatikkoa.
muuntautumiskykyisiä perinteisen äidin rooliin. Toisaalta ymmärrettävää - jos on elänyt citysinkkuna jo pari vuosikymmentä, syönyt hienoissa etnisissä ravintoloissa päivän ruokansa ja ravannut baareissa ja sitten kokee yhtäkkiä valaistumisen; kas, haluan äidiksi, niin eipä enää lihakeiton keitto, kodin ylläpito, puistoissa lapsen kanssa leikkiminen enää niin helposti käykään. Sitä pidetään vain tiukasti kiinni siitä omasta tavasta elää "no mä nyt olen tällainen äiti, joka laittaa lapsensa heti tarhaan, leikkikööt siellä mudassa sellaiset tädit jotka sen homman osaavat" ja "kyllä se muksu niillä etnisissä ruoilla ja eineksilläkin kasvaa".
minkä ikäinen äiti tahansa voi olla hyvä äiti, mutta kyllä nelikymppinen on mielestäni liian vanha saamaan ekan lapsen. Moni on tuossa iässä jo isoäiti.. Yhtälailla kyllä ajattelen että alle 18v. on liian nuori äidiksi. Vaikka ihan hyvä äiti olisikin.
Ja kuka sanoo että 4-kymppinen ei ole vaikka uudelleensynnyttäjä?
Ja mikä pakko puistoissa on koluta?
Siihenkö jäi sinun mielikuvat perhe-elämästä?
Tässä maassa tuskin on monikaan nainen elänyt pariakymmentä vuotta niinkuin Sinkkuelämää- sarjassa! Hitto, lamakin oli 90- luvulla..
On ihan normaalia että nuoretäidit menee opiskelemaan puskettuaan lapsen niin miksi vanhemmat äidit eivät saisi jatkaa töissä? Vaikka kaiketi yleisempää on että nimenomaan ne on iäkkäämpiä äitejä jotka jää pois oravanpyörästä kuin nuoremmat. Itse olen 3-kymppinen uudelleensynnyttäjä, raskaana ja suunnittelen tässä palaamista jo töihin. Siis ihan kamalaa?
Pullaa tosin leivoin eilen ja ollaan tänään ulkoiltu ennenkö syötiin tekemääni kalasoppaa. Nyt lapsille uni maittaa! ;)
Kyllä osaan leikkiä lapsieni kanssa enkä laita tarhaan siksi että lapset oppii leikkimään mudassa tätien kanssa mutta ei kotona ole oletusarvona pysyä hoitovapaata. Se on täysin vapaaehtoista.
Ihme keuhkoamista, jos nyt olisit tyytyväinen siihen omaan elämään?
Ainoa ero on, että osaa ehkä jo ottaa vähän rennommin ja tervejärkisemmin esikoisenkin kanssa, kun on ehtinyt jo vähän elämänkokemusta saamaan.
Vaikka tietysti ei koskaan pidä liikaa yleistää.